5x11 Triangle

Här pratar vi mest om Säsong 5

Is this a ball of sunshine??

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
4%
5
0
Inga röster
6
1
4%
7
12
44%
8
7
26%
9
6
22%
10
0
Inga röster
 
Antal röster : 27

5x11 Triangle

Inläggav Teo » tor jun 10, 2004 10:06

Ett gediget avsnitt med Anya i fokus där Willow gör en spell så att Anyas gamla pojkvänn trollet Olaf kommer ut... Och Willows kommentar är väldigt rolig W: He's not a ball of sunshine :D . Även Spike delarna är väldigt kul. Viktiga händelser är väll att Giles berättar för The Council om Glory och The key.

7 av 10
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav jonas. » tor jul 01, 2004 0:00

Buffy är ju hur gullig som helst när hon brister ut i gråt i skolan i Taras armar.

ett roligt citat är

Willow: I wish Buffy was here.
Buffy: I´m here.
Willow: I wish I`ve a millon dollar. just checking.
Will this be Buffys final hour, or her finest hour?
Användarvisningsbild
jonas.
Minion
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: stockholm.

Inläggav Tob » fre jul 09, 2004 17:11

Anya äger!

Jag har misstänkt det ett bra tag nu, men Anya är min nya favorit karaktär. Avsnittet i sig är ju inget speciellt, men det var defintivt ett av dem ablsout roligaste avsnitten på väldigt länge. Naturligvis med Anya i fokus.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav sus@n » fre jul 09, 2004 17:24

Hur länge har du misstänkt det Tobbe_E?
Sedan hennes första avsnitt? Sedan säsong 4?
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Tob » fre jul 09, 2004 17:33

Första gången jag verkligen fick upp ögonen för Anya var när hon träder in i Kanindräkt (Giles Avatar). Sen har jag gillat henne mer och mer, men nu under säsong 5 har hon tagit steget förbi samtliga.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav sus@n » fre jul 09, 2004 17:50

Jag håller nog inte med om att hon tar steget framför samtliga (kanske i humor då) men precis som dig började jag gilla henne i kanindräkten.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Tob » fre jul 09, 2004 17:55

Detta kanske är en reaktion från min sida mot alla som dyrkar Spike.
Är så trött på den där flams vampyren ;)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Langtry » fre jul 09, 2004 17:59

Tobbe, SKÄMS på dig!!

:D

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav latarmig » fre jul 09, 2004 23:54

När Anya frågade Xander om han ville gå på dansen med henne så föll jag för henne. Inte så att jag tyckte hon var det bästa som hänt i serien, men jag önskade att hon skulle bli en återkommande karaktär.

Det finns vissa nya karaktärer som jag suttit och bävat inför tanken att de måhända skulle bli ordinarie (Buffys rumskompis på college till exempel).
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Zaxx » lör jul 10, 2004 1:00

Tobbe_E skrev:Detta kanske är en reaktion från min sida mot alla som dyrkar Spike.
Är så trött på den där flams vampyren ;)


ta tillbaka detdär.. föraktar dig!!!! obs OT.. obs ironi ;)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Tob » lör jul 10, 2004 7:37

Det var med spänning jag öppnade denna tråden, med tanke på att Zaxx har lagt sista ordet. Jag var nog aningen ironisk själv. Jag är åtminstonde inte förbannat trött på honom....
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

HELP

Inläggav Nightwish » ons aug 11, 2004 13:08

äe jag visste inte vart jag skulle lägga den här frågan men om det e någon som vill besvara den så skulle jag bli väldigt glad.
min kompis säger att man kan få se vad avsnittet heter i början av episoden jag har letat ihjäl mig men jag har inte sett vart man skulle kunna se det... please help me!
They say that women change: 'tis so: but you
are ever- constant in your changefulness
like that still thread of falling river, one from
sourceto last embrace in the still pool
ever-renewed and ever-moving on
from first to last a myriad water-drops...
Nightwish
Demon Fodder
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 aug 2004

Re: HELP

Inläggav Tob » ons aug 11, 2004 14:25

Nightwish skrev:äe jag visste inte vart jag skulle lägga den här frågan men om det e någon som vill besvara den så skulle jag bli väldigt glad.
min kompis säger att man kan få se vad avsnittet heter i början av episoden jag har letat ihjäl mig men jag har inte sett vart man skulle kunna se det... please help me!


Din kompis är nog lite fel ute, på dvdutgåvorna (R2 uk utgåvor) så kan man inte se det. Tvivlar starkt på att det skulle vara annorlunda mot tv sändningarna. Undantaget är väl avsnitt 7:7.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Re: HELP

Inläggav Illyria » ons sep 01, 2004 21:09

Nightwish skrev:äe jag visste inte vart jag skulle lägga den här frågan men om det e någon som vill besvara den så skulle jag bli väldigt glad.
min kompis säger att man kan få se vad avsnittet heter i början av episoden jag har letat ihjäl mig men jag har inte sett vart man skulle kunna se det... please help me!

Dansk tv brukar skriva/texta vad avsnittet heter under opening credits, översatt till danska.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav latarmig » fre sep 03, 2004 21:18

SMG är en mycket underskattad skådespelerska. Hon kan det mesta, spela tuff, ledsen, förtvivlad, allvarlig, glad. Jag skulle gå så långt som att säga att hon behärskar hela känsloregistret och hon kan både tala och agera övertygande. Men hon har ett fel som återkommer lite då och då - hon spelar över. I det här avsnittet är det värre än i andra för dels gör hon det tydligare här, och till råga på allt gör hon det två gånger.

Första tillfället är när hon får reda på att Xander, Anya och Willow bråkat.

Buffy: See, the thing is, the. . .
little things get bigger, you know, and, and, and,
and, if you don’t catch the little thing and then,
boom! You have this, this, this whole huge thing!
Tara: Oh dear.
Buffy: sniffling Not, not, not them with the little
things! They can’t break up!
Tara: Oh, I think—
Buffy: They have a beautiful love.
Tara: I think they’ll be fine.
Buffy: bursts into tears and puts her face against
Tara’s shoulder, hugging her. Tara looks alarmed,
pats Buffy on the back.

Buffy: muffled They have a miraculous love!
Tara: What?
Buffy: sobbing A miraculous love!

Förmodligen är det väl meningen att man ska ta överspelet från den humoristiska sidan, det vill säga att det är medvetet. Oavsett vilket så stör jag mig på det. Likadant är det vid nästa tillfälle när Buffy slåss mot Olaf i The Magic Shop.

Olaf: What are you fighting for, minuscule blonde
one? Your friends? gestures to Anya comforting Xander
These two? chuckles They will never last. Buffy’s
lower lip begins to tremble
Anyanka is very difficult
to live with, and he. . . we see Willow and Anya both
comforting Xander
he’s ludicrous and far too breakable.
Their love will never last.
Buffy looks on the verge of tears. She gives a sad little
whimper.


Förutom det här lilla irritationsmomentet så är det ett väldigt lyckat avsnitt. Gillar Olaf, han är kul, att Xander och Tara visar lite självständighet gentemot sina respektive är också bra. Xander har vid närmare eftertanke nästan varit för självständig förut, men Tara kan behöva visa var skåpet ska stå - det har hon väl inte gjort sedan "Hush"?
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Off » fre sep 03, 2004 21:33

Vet inte om det är menat humoristiskt (tror det) men
Buffy: muffled They have a miraculous love!
Tara: What?
Buffy: sobbing A miraculous love!

får alltid mig att gapflabba.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Nightcrawler » tis sep 07, 2004 12:44

Mycket bra avsnitt!
Roligt!
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Noggster » tis sep 07, 2004 13:55

Jag har alltid tänkt mig att scenen med miraculous love var menad att vara ren humor, och därav spelar hon så hårt på känslan.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Joamna » tis sep 07, 2004 14:52

Noggster skrev:Jag har alltid tänkt mig att scenen med miraculous love var menad att vara ren humor, och därav spelar hon så hårt på känslan.


så såg jag det också, men tyckte ändå inte att det passade in riktigt.
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Nea » tis sep 07, 2004 23:34

Det här avsnittet är så förbaskat ROLIGT! Blir alltid på så glatt humör efter jag har tittat klart.

Bäst är så klart Anya och Willow - de kvinnliga motsvarigheterna till Abbott och Costello. Eh, utan baseballs associationerna. Eller något liknande. Kul är de iallafall. :D Blir riktigt lycklig av att sitta och lyssna på deras gräl och på hur stackars Xander hamnar mitt i skottlinjen.

Buffy's scener med nunnan och snyftandet mot Tara's axel tycker jag också är riktigt underhållande. Vet inte om de valde att göra det så utstuderat överdrivet för att göra skillnad på hur hon reagerade på uppbrottet med Angel (den hjärtskärande scenen på sängen med Willow i "The Prom") i jämförelse med hur det gick med Riley och hennes känslor för de båda. Jag väljer att tolka det så iallafall.

Och jag måste säga att Anya (precis som Giles) har klättrat ett par pinnsteg på min lista sedan de första gångerna jag såg s5.

Money. Did you hurt the money? Money okay? You endangered the money!

Jag tycker det är helt underbart.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav Tob » ons sep 08, 2004 6:26

Nea skrev:Och jag måste säga att Anya (precis som Giles) har klättrat ett par pinnsteg på min lista sedan de första gångerna jag såg s5.


Mer Anya åt folket ;)

Nej allvarligt talat så vill jag minnas att detta var kanske det roligaste avsnittet i hela serien, åtminstonde ligger det garanterat på en Top5. (När det gäller en ev. Humorlist). Jag längtar till att få se om det.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav BePatient » tor sep 23, 2004 18:48

Tycker detta är ett av de roligaste och mest känslosamma avsnitten på hela säsongen. Kanske till med under hela serien, fram till och med hit, även om jag inte gillar att jämföra de tidigare - roliga, charmiga - säsongerna med de senare - sanslöst dramatiska men fortfarande roliga och charmiga - säsongerna.
Jag ger den en nia. Och då bör tilläggas att de enda tior jag gett hittills är till Restless, The Body och The Gift.
BePatient
Minion
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 01 jun 2004
Ort: Skåne

Inläggav JRT » sön dec 05, 2004 23:27

Kom just att tänka på en rätt uppenbar blooper i det här avsnittet. Anya säger att hon aldrig kört bil förut - men i Graduation Day säger hon till Xander att hennes bil står packad och klar utanför skolan. Go figure that...
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Nea » mån dec 06, 2004 1:45

JRT skrev:Kom just att tänka på en rätt uppenbar blooper i det här avsnittet. Anya säger att hon aldrig kört bil förut - men i Graduation Day säger hon till Xander att hennes bil står packad och klar utanför skolan. Go figure that...

Du har ett skarpt öga för sådana här detaljer, JRT. Själv lägger jag nästan aldrig märke till sånt. Det går mig rakt förbi. :)
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav JRT » mån dec 06, 2004 2:00

Nea skrev:
JRT skrev:Kom just att tänka på en rätt uppenbar blooper i det här avsnittet. Anya säger att hon aldrig kört bil förut - men i Graduation Day säger hon till Xander att hennes bil står packad och klar utanför skolan. Go figure that...

Du har ett skarpt öga för sådana här detaljer, JRT. Själv lägger jag nästan aldrig märke till sånt. Det går mig rakt förbi. :)


Japp, kan bero på att jag sett de flesta avsnitt väldigt många - den mindre begåvade skulle säga ohälsosamt många - gånger. 8) Fast jag tänker inte bli en sån där som anmärker på att saker flyttar på sig, att folk står på lite olika sätt, har håret på olika sätt osv... Det är inte bloopers, det är bara fånigt att anmärka på...
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav noike » mån dec 06, 2004 2:14

JRT skrev:Japp, kan bero på att jag sett de flesta avsnitt väldigt många - den mindre begåvade skulle säga ohälsosamt många - gånger.


Det där är dessutom en lögn. Man kan inte se Buffy för många gånger. Ohälsosamt är att bara se en del och sedan ignorera serien.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav JRT » mån dec 06, 2004 2:18

noike skrev:
JRT skrev:Japp, kan bero på att jag sett de flesta avsnitt väldigt många - den mindre begåvade skulle säga ohälsosamt många - gånger.


Det där är dessutom en lögn. Man kan inte se Buffy för många gånger. Ohälsosamt är att bara se en del och sedan ignorera serien.


Just precis. Därav "mindre begåvade"... vi kan alltså lägga lögnare till listan.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Djehuti » tor jan 13, 2005 8:53

Utmärkt humoristiskt avsnitt. Jane Esperson är bäst på att skriva roliga dialoger, speciellt för Anya. En nia faktiskt, ett sådant här avsnitt var verkligen skönt att se. Men jag börjar sakna Glory nu, vart ett tag sedan sist.
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 jan 2005
Ort: 314

Inläggav caffeineaddict » tor jan 13, 2005 11:07

Jag har varit väl kritisk mot det här förr, men när jag såg om det under Det Stora Julmaratonet 2004/2005 tyckte jag om det betydligt mer än tidigare och njöt riktigt ordentligt. Många precis tokroliga replikväxlingar och Spike har tre guldögonblick nästan på rad med "They've got this onion thing..." (andra gången, till Olaf), "I would, but I'm paralyzed with not caring very much" och sen när han lovar att inte dricka blod från olycksoffren och inte förstår varför Buffy inte är tacksam.

Från låg sjua till stark sjua, och nästa gång kan säkert hända att det höjs ännu mer.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav mattek72 » tor jan 13, 2005 13:38

Jag tycker helt klart att det är ett av de roligaste avsnitten.
Gillar verkligen Anyas och Willows gräl, båda vill ha medhåll av Xander. Som begåvat nog sticker sin väg, samma sak med Tara.
Olaf tycker jag också är skapligt kul. Scenen när Spike vill ha credit för att han inte dricker av offren, är också bra. Men bäst är tjafset mellan Anya och Willow.
Det får en sjua.
Senast redigerad av mattek72 lör jul 23, 2005 12:14, redigerad totalt 1 gång.
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare