1x12 Prophecy Girl

Här pratar vi mest om Säsong 1

BRA!

1
1
2%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
1
2%
7
4
7%
8
14
23%
9
26
43%
10
15
25%
 
Antal röster : 61

Inläggav Noggster » tor nov 11, 2004 3:41

Vajjert bettan, sätt på ugnen å koka mig en potatis nu!

Så mkt man hade glömt, men nu är tiden absolut inte här för att återupprepas. Utan för att lägga till!
Buffy's gråt medan hon leverar repliken "I'm 16 years old Giles, I don't wan't to die" är underbart.
-> spoiler s05
känns nästan lika mkt som i säsong 5 i the Gift, fast bara nästan.

Sen detta med hårding xander är väl nåt som folk gillar? iaf jag, xander som springer rakt in till angel å viftar ett kors i skallen på honom, yay!
Sedan har xander och Angel en väldigt rolig stund tillsammans nere i kloakerna
"Stop looking at my neck!"
"I Wasn't looking at your neck.."
"I told you to eat something before we had to leave."

(rakt ur minnet då)

Spoiler ANGEL 05 -> Påminner lite om Spike och Angels relation i säsong 5, dom hatar varandra men hjälper ändå varanndra.. samt är det likande kommentarer från båda parterna.

sen tycker jag faktiskt att Buffy theme song passar rätt bra när hon gör powerwalken till skolan, jag är helt på att det är sjukt löjligt.. no argue, men det passar bara in så bra, svårt att förklara.
Och på tal om musik, precis efter buffy har nitat master och man hör buffy theme PÅ PIANO, fy fan vad det sitter bra. Bästa musikvalet på hela säsong 1.. skapar verkligen helt rätt stämning, detta är en bra serie som är här för att stanna.

Sedan ett par saker jag anmärkte, först.. öppnades Hellmouth? och isf, var det den där stora orm-demonen som kom ut då? Eller var den stora orm demonen hellmouth? (vilken den omöjligt borde vara), men det var lite luddigt med förklaringen i detta avsnitt.
Spoiler Buffy season 07 ->Det är väl ändå hellmouth som öppnas för en kort stund när blod hamnar på sigilett och ubervampsen hoppar ut? Då kommer frågan självklart, var är alla ormdemoner.. där nere dom var fanns ju _bara_ ubervamps. får hoppas nån kan förklara det lite, om det nu i huvud taget finns någon förklaring eller om det nu bara är en liten produktionsmiss från säsong 1.

En annan sak som noterades var att dom först i detta avsnittet lagt till Joss Whedons namn i end credits, där hade det inte funnit förrut. Plus att hans namn åkte iväg bakot, alltså.. på ett sätt så det först är rätt stort och sedan minskar lite. Såg rätt lame ut, thank god att dom tog bort det !

Stark 8a av 10, helt klart det bästa på säsongen, och som Zaxx sade för ett antal månader sen, så hamnar Angel på en värdig andra plats.

Och Ralfipappa's:
Ralfipappa skrev: inte så mycket att diskutera

kan ju gå å ta sig, finns sjukt mkt att diskutera... förstår fortfarande inte varför tråden är så pass liten.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav RalfiParpa » fre nov 12, 2004 6:26

Noggster skrev:Och Ralfipappa's:
Ralfipappa skrev: inte så mycket att diskutera

kan ju gå å ta sig, finns sjukt mkt att diskutera... förstår fortfarande inte varför tråden är så pass liten.


ParPa.

Och "Prophecy Girl" är väl bra fast orm/mask/demon/tentakel/grejen som kommer i slutet är så brutalt ful att Willie den skotska vaktmästaren inte ens kan beskriva det i ord.
Och ja, det där var väl mest tomt IRC-prat, finns nog massor att diskutera. Som när The Master helt ogenerat säger "THE POWER, I CAN FEEL IT".
Ja. Diskutera det nu, barn.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Pazuzu » sön dec 05, 2004 0:24

Vid denna omtitt sätter jag en 10 på "Prophecy girl", om än en svag sådan. I'm 16 years old Giles, I don't wan't to die fick mig nästan att brista ut i tårar, nästan i klass med The Gift (spoiler s05). Vackert och sorgligt på samma gång.[/i]
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Binchy » mån jan 03, 2005 10:24

Detta är helt klart det bästa avsnittet denna säsong. När Buffy i slutet säger (citat ur minnet) "Let's party, I got all pretty" med blöt klänning och rufsig i håret så är hon så rörande.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Magga » mån jan 03, 2005 16:17

ÄLSKAR detta avsnitt!
Älskar när Buffy får reda på att hon ska dö, så himla fint

vet inte riktigt vad jag ska säga om det mer utan att få det låta som jag säger samma sak hela tiden, men det är ett underbart avsnitt och helt klart det bästa i säsong 1
Användarvisningsbild
Magga
Minion
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 aug 2004
Ort: Åsbro

Inläggav jvc_man » tis jan 04, 2005 3:29

Såg de tre sista avsnitten i s1 nu, detta var lätt det bästa och mest gripande avsnittet, mycket fina små guldkorn!
Att Buffy blev biten etc o överlevde... the thrue slayer...
En mycket fin och intressant del var att Cordelia äntligen "fattade" vad som hela tiden har skett samt att hon tog del av det.

Att sätta betyg på avsnittet känns svårt, får sova på saken! ;)
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav eponinethen » ons jan 05, 2005 1:17

Prophecy Girl är ju absolut det bästa avsnittet av säsong 1, utan tvekan. Bara att se Buffy's speach om att hon inte vill dö osv, att hon inte vill vara slayer mer. Ah, ingen kan komma och säga att SMG inte är en bra skådespelare... Den scenen är ju bara underbar.
"If I speak more clearly, if I make more sense..."

epo's blog
Användarvisningsbild
eponinethen
Minion
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 15 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav CheeseGuy » tis feb 01, 2005 13:36

Underbart! Det här är lätt det bästa avsnittet i säsong 1, och det är som sagt nu som serien lyfter ordentligt (men den blir förstås inte svinbra förrens 2x14). Diskussionen som sluter med "Giles, I'm sixteen years old. I don't wanna die." är som sagt en av seriens klassiska scener. Och jag älskar Giles "As the soon-to-be-purple area of my jaw will attest, I did *not*
*let* her go!". Klockrent framförande av ASH. Övriga scener är nästan uteslutande mer eller mindre lysande.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav A bear » ons jun 15, 2005 10:16

"I like your dress".

Återkommande replik. En av få grejor de lånade ifrån filmen, om jag minns rätt; den utstyrsel Buffy har på sig här. Vit, oskuldsfull balklänning: klassiskt vampyroffer.
You are not the hunter. You are the lamb.

Svart läderjacka: klassisk rock'n'roll/kickassutstyrsel.
You're so amped about hell - go there!


Där har vi, återigen, hela basen i serien. I alla skräckhistorier som någonsin skrivits/filmats/berättats runt lägereldar är den lilla söta blondinen som beger sig i monstrets våld dödsdömd. Det gäller i "Dracula", det gäller i "Hajen", och det gäller i "I Know What You Did Last Summer". Och det gäller i pergamumkodexet.
MASTER: You were destined to die! It was written!
BUFFY: What can I say? I flunked the written.

Men vad Whedon gör är inte att bryta mot den regeln - han går rakt igenom den. Buffy är offerlammet här, och hon offrar sig också. Hon går inte ner i The Masters kula, spöar skiten ur honom, och går och dansar. Profetian visar sig bli sann (i sann Whedonordning tack vare att folk handlar utifrån den - hade ingen försökt hindra den hade den inte blivit sann), Buffy dör. Och återuppstår. Vänder vampyrernas egna egenskap emot dem.

Här finns så mycket som verkar komma... om inte från ingenstans, så i alla fall som överträffar allt som gjorts under de första 11 avsnitten. det gäller då både filmmakarmässigt (slow motion-scenen i början - herregud vad snyggt. Buffy seglar genom luften, landar hårt, halar fram pålen och flinar...), skådespelarmässigt ("16 years old"-scenen, visst, men även scenen i Willows sovrum, scenen mellan Joyce och Buffy, Xander vs Angel) och... OK, inte specialeffektsmässigt.

Alla karaktärer tar stora steg här:
BUFFY accepterar till slut sin roll; hon gjorde det till viss del redan i "Welcome To The Hellmouth", men det är här hon börjar acceptera att det här är mer än bara ett orättvist öde, att hon har en uppgift och faktiskt innerst inne VILL beskydda världen, även om det innebär att hon inte bara riskerar sitt liv - det gör man ju varenda gång man går över gatan också - utan också KOMMER att dö för tidigt. Här axlar hon på allvar the weight of the world.
MS CALENDAR: You fight the Master, and you'll die.
BUFFY: Maybe. Maybe I'll take him with me.


GILES inser på allvar sitt ansvar, och blir dessutom tvungen att plocka fram sin inre ripper och gå i strid själv. Det är redan en rejäl skillnad mot den där vänlige, fumlige britten vi såg i början av säsongen, som bestämt hävdade att det var dråparen som skulle slåss medan watchern stod bakom en gravsten och gjorde anteckningar. Och det är hans begynnande faderskänslor för Buffy som gör att han måste ta det steget.

WILLOW får sig en rejäl stukning. Scenen i videorummet säger en hel del utan några repliker, och sedan uppföljningen i sovrummet:
WILLOW: I'm trying to think how to say it... to explain it so you understand.
BUFFY: It doesn't matter as long as you're okay.
WILLOW: I'm not okay. I knew those guys. I go to that room every day.
And when I walked in there, it... it wasn't our world anymore. They made
it theirs. And they had fun.

(Jävligt bra agerat av Hannigan, f ö.) Hittills har Willow mest hakat på sina två bästa vänner i fighten mot demoner osv, det är en kul hobby som må vara farlig men som inte berör henne så länge ingen hon känner tar skada (rätt talande: i "Nightmares" är hon den enda av de tre vars mardrömmar inte försöker mörda henne). Här får hon - och vi - serverat att det är allvar: att slåss mot ondska gäller något mer än bara slå-veckans-monster-på-käften.

XANDER får till slut upp sin förälskelse i Buffy och blir nerskjuten utan vidare. Bra för honom i långa loppet. Men han visar också det som gör att han kommer att bli hjärtat i gänget; han går utan att tveka rakt in till Angel - som han avskyr, och som han är övertygad om är en mördare - och tar över situationen. Det är fullt logiskt att det är han som återupplivar Buffy; Xander är Mänskligheten, inte felfri, men alltid villig att kämpa för något han tror på - även om det kanske inte hjälper. (s7)
ANYA: ...and yet here’s the thing. When it’s something that really matters, they fight. I mean, they’re lame morons for fighting, but they do. They never… they never quit.

CORDELIA, som redan i avsnittet innan visat sig ha (nästan) oanade kvaliteter, får rycka in och rädda dagen. Det är så jävla snyggt gjort, de bryter inte mot det hon varit hittills; hon är fortfarande en självisk bitca, men hon är sannerligen inget dumt våp (vilket alla klichéer säger att hon borde vara) och hon inser intuitivt att det gäller mer än bara lacken på bilen här. (Angel s3)
CORDELIA: I'm Cordelia. I don't think, I know.

ANGEL... är Angel. OK, inte stor skillnad där. Han grubblar loss i största allmänhet och tittar på Buffy med stora valpögon.

Sen, visst finns här några rejäla klavertramp - det är ju trots allt fortfarande s1. The Master är fortfarande lika löjlig när han kör hela sin evil overlord-pryl ("YES! SHAKE, EARTH!"), specialeffekterna är hopplösa, det där med skelettet i slutet är bara höh? och när Angel flåsande säger "I have no breath" tar jag mig för pannan. Och om The Master satt som en kork i hellmouth borde ju inte hans död stänga det när han väl är ute?

Men det är ändå första gången som serien på allvar spänner musklerna och sätter av i sporrsträck. "Prophecy Girl" har sina fel, och det skulle komma mycket bättre avsnitt, men det är fortfarande magiskt.

I've got a theory: när de gjorde det här avsnittet visste de inte om det skulle bli en säsong 2. Jag tror att Whedon gjorde det här som en sista stor knall, en programförklaring. Och när han fick 22 avsnitt till på sig glodde han igen det här avsnittet och tänkte "fan, jag har skådespelarna, jag har idéerna, jag har manusförfattarna... finns det något skäl till att jag inte skulle kunna göra en 'Prophecy Girl' i veckan? Nix."
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Binchy » ons jun 15, 2005 11:34

A bear skrev:"I like your dress".

Återkommande replik. En av få grejor de lånade ifrån filmen, om jag minns rätt; den utstyrsel Buffy har på sig här. Vit, oskuldsfull balklänning: klassiskt vampyroffer.


Men den här klänningen är många gånger snyggare än den hon har i filmen. Den i filmen är änna klumpig och har väldig konstig kjol, fast å andra sidan sliter hon ju av kjolen sen.

"Yeah, it's a big hit with everyone."
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav 526 » tis jun 28, 2005 4:08

Som nykläckt "Buffyfreak" måste jag säga att detta var det absolut bästa avsnittet av Säsong 1.. En skön mix mellan "old-school action" och sorgestunder vilket gav den en 10 på listan..

Hoppas bara att resten av säsongerna fortsätter i denna stilen.. haha, Keep watching fellas.. Puss
Att fråga är gratis, men att veta är ovärderligt...
Användarvisningsbild
526
Demon Fodder
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 jun 2005
Ort: Malmö!

Inläggav Nicole » tis jun 28, 2005 4:16

har suttit uppe halva natten för att se detta avsnitt, igen. å de blir bara bättre å bättre. buffy theme sången när hon går mot skolan ger mej än sån känsla. ja vill bara ställa mej upp å slåss ( men eftersom ja antagligen hade sett super töntig ut får ja hålla mej)

ja vet att de e fult å skryta men ja måste :D
ja har väckt ett nytt buffy fan! 526, du kommer att häpna.

det är kul att se från när han retade mej för buffy tills nu...när han sitter uppe varje natt för att se den oklippta versionen :D
Passion. It lies in all of us. Sleeping, waiting. And though unwanted, unbidden, it will stir, open it jaws... and howl.
Användarvisningsbild
Nicole
Minion
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2005
Ort: 314

Inläggav latarmig » tis jun 28, 2005 9:45

Välkommen 526, alltid kul med nya ansikten/nick.

Nicole skrev:ja vet att de e fult å skryta men ja måste
ja har väckt ett nytt buffy fan!


Vad avundsjuk jag blir, det där lär aldrig hända mig.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Binchy » tis jun 28, 2005 9:54

Välkommen 526!

I FAQ-avdelningen finns presentationslänkar:
http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?t=1409

Grattis Nicole, till infångandet av ett Buffy-fan.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Nicole » tis jun 28, 2005 14:51

526 nick. det är så många registrerade användare vi har just nu på forumet, tänkte bara förklara de i fall de ställde lite frågor haha.

ja måste bara ge Xander lite credit i detta avsnittet. han tränger undan alla känslor(bland annaträdsla och hatet mot Angel) och gör de han ska, helt underbart.
Passion. It lies in all of us. Sleeping, waiting. And though unwanted, unbidden, it will stir, open it jaws... and howl.
Användarvisningsbild
Nicole
Minion
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2005
Ort: 314

Inläggav 526 » tis jun 28, 2005 16:18

"Thank you, thank you, thank you, you're far too kind"

Haha skulle jag ha retats angående Buffy? Well.. Kanske lite, men det är historia nu, kan väl erkänna att det sista av min värdighet försvann när jag registrerade mig som användare här, med tanke på att jag varit lite kritisk innan kanske.. Haha..
Jag kan väl bara önska att ni inte är lika onda som mig och släpper det, haha.. Peace out
Att fråga är gratis, men att veta är ovärderligt...
Användarvisningsbild
526
Demon Fodder
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 jun 2005
Ort: Malmö!

Inläggav HeY » lör jul 02, 2005 21:38

Älskar detta avsnittet, det bästa i hela säsong 1. Buffy är jättebra i avsnittet och det bästa citatet i avsnittet tycker jag är:

"I may be dead, but I'm still pretty. Wich is more than I can say for you!"

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Binchy » sön jul 03, 2005 8:54

HeY skrev:Älskar detta avsnittet, det bästa i hela säsong 1. Buffy är jättebra i avsnittet och det bästa citatet i avsnittet tycker jag är:

"I may be dead, but I'm still pretty. Wich is more than I can say for you!"


Hon är ju verkligen jättesöt just där, med rufsigt hår, sminket rinner och klänningen är blöt och lite sönderriven. You just gotta love her! :)
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav BePatient » fre jul 08, 2005 19:27

A bear skrev:Buffy dör. Och återuppstår. Vänder vampyrernas egna egenskap emot dem.

Tack för den.
Den hade jag inte tänkt på än. Men jag gillar verkligen alla symboliska kopplingar till att Dråparen faktiskt har demonblod som förekommer, i i princip alla säsonger. Fool for Love t ex, deras dödsönskan, eller rättare vilja att vara döda, Faith's blodlust... Får mig för övrigt att tänka på Warcraft III. Det finns sjukt många kopplingar man kan göra Starcraft/ Warcraft -> Buffy, ner till de minsta saker som snattade ljudeffekter. Får se om serien och göra en lista nån gång.
BePatient
Minion
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 01 jun 2004
Ort: Skåne

Inläggav HeY » fre jul 15, 2005 15:28

Binchy skrev:
HeY skrev:Älskar detta avsnittet, det bästa i hela säsong 1. Buffy är jättebra i avsnittet och det bästa citatet i avsnittet tycker jag är:

"I may be dead, but I'm still pretty. Wich is more than I can say for you!"


Hon är ju verkligen jättesöt just där, med rufsigt hår, sminket rinner och klänningen är blöt och lite sönderriven. You just gotta love her! :)


Precis, hon är alldeles förstod och ändå är hon så otroligt fin. Detta avsnittet är verkligen bra. Tycker det är riktigt bra när hon får reda på att hon ska dö också!

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav fripp21 » fre dec 23, 2005 11:55

Hey, look, a bad guy.

Wow, säsongens klart bästa avsnitt. Written and directed by Joss. Say no more.

Spelet mellan Giles och Buffy är sensationellt. Jag börjar gilla Giles mer och mer. När du börjar se avsnittet har du fortfarande ingen anledning att känna oro. Serien har inte etablerat "a sence of urgency" än. Detta är ännu inte på allvar.

Men detta avsnitt får serien att leva upp. Ok, jag kanske inte "gick på" att Buffy skulle dö "på riktigt", men desperationen i Giles ögon och Buffys äkta rädsla gjorde historien så mycket mer intressant för mig. "Prophecy girl" är som en egen liten film. Joss är och småflörtar med begreppet "episkt". Buffys sorgsenhet, att hon vill sluta, men att Willow får henne att ändra sig. Mycket starkt.

Avsnittet är dock inget mästerverk, och det är väl tur det, med över 100 avsnitt kvar i serien. :eek:

Buffy drunknar och Xander återupplivar henne. Är det därför hon blir än starkare? Varför blir hon inte sjuk efter att läderkille bitit henne? Hmm.

Synd att inte Xander och Angel fick hjälpa henne lite mer i själva fajten. Det hade kunnat hjälpa till att etablera hur stark The Master var. När en till synes svagare hjälte ska slå en starkare motståndare blir det mer episkt om filmskaparna har visat hur stark motståndaren är. Nu har The Master mest gått omkring och surat bakom en osynlig vägg. Not a biggie, men ändå.

Prophecy girl är säsongens bästa avsnitt. Lovar gott inför fortsättningen.

Betyg 8 (första åttan! Yipee)
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav merl » fre maj 19, 2006 22:29

Satt och riktigt njöt när jag såg det första Buffy-avsnittet som verkligen är som Buffy ska vara. Otroligt härlig blandning av drama, action och humor. Självklart når avsnittet inte upp till den nivån som många avsnitt i de senare säsongerna gör, men det är ändå något extra. Och betydligt bättre än något annat avsnitt ur första säsongen.
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav medundersåte » ons jul 19, 2006 17:03

Det sista avsnittet av säsongen är också det bästa, även om de två första också höll yppersta klass.

Xander frågar Buffy om hon vill gå på dansen med honom, en otroligt hjärtskärande scen där Sarah Michelle Gellar är helt otroligt lysande. Ovanstående gäller också för scenen där Buffy hör att hon enligt profetian skall dö. Jag har mycket nära till gråten båda gångerna. Helt suveränt av ett annat skäl är när Buffy flankerad av Xander och Angel går tillbaka till skolan till Buffy-thememusiken, den scenen gick på repeat länge på min DVD-spelare. Härlig kommentar av Buffy:
Oh, look. A bad guy.


Cordelia och Jenny Calendar få i detta avsnitt mer aktiva roller då de väljer att involvera sig i kampen, vilket gör avsnittet extra intressant.
Användarvisningsbild
medundersåte
Minion
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 30 apr 2005
Ort: Vadstena

Inläggav ftwtysken » fre aug 18, 2006 10:34

Ett avsnitt som håller den lika hög klass som jag minns att jag tyckte det gjorde vid första titten... Många starka scener som bygger upp till ilskan som dödar the Master.
Lite Night of the Living Dead på slutet också, när vampyrerna kommer mot skolan, långsamt som zombies typ :) Och Cordys Blues Brothersliknande åktur med bilen tyckte jag var en rolig touch...

Tycker dock fortfarande att för att vara en av de första är The Master ganska mesig, borde ha mer tricks i skjortärmen. Fast det blev ju inte så mycket utrymme i första säsongen, kanske hade blivit bättre om den bestått av lika många avsnitt som de andra säsongerna.

Hur som helst en värdig avslutning på en säsong som var lite mindre bra i mitten men som artade sig rejält på slutet å gick ut med en smäll..
Dare 2 Rock

reklam... he he
Användarvisningsbild
ftwtysken
Minion
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Alingsås

Inläggav gollum » tor sep 21, 2006 20:38

Jag hade förberett mig för att göra noteringar men avsnittet sög in mig i det på ett sätt som gjorde att inget blev noterat. En strålande avslutning på en första säsong som definitivt lovar mer. Här händer det massor och på ett lyckat sätt får alla centrala roller i serien ordentligt med utrymme och man känner att deras äkta inre personligheter är de som regerar.

Jag blev faktiskt lite paff när Xander frågar Buffy om de ska gå på dansen tillsammans, trodde han skulle dra ut på det, men det är en skön touch att han får det avverkat. det känns som om mycket blir just "avverkat" var det inte säkert med en fortsättning på serien när detta gjordes? Rent dramaturgiskt skulle det ju kunna vara det sista avsnittet, ever.

Jag tycker ibland att det finns en inkonsekvens i Buffys förmåga att besegra fulingarna på så sätt att hon kan få en del stryk, men hux flux så är hon starkare och ger dem smisk ordentligt. Mästaren är ju en skröplig rackare så det var väl inte för svårt för henne att hiva honom ner genom glastaket, men samtidigt... Svårt att få ut riktigt vad jag menar känner jag... :?

Xander: I told you to eat before we left

:D
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav madskellig » tor sep 21, 2006 20:47

gollum skrev:var det inte säkert med en fortsättning på serien när detta gjordes? Rent dramaturgiskt skulle det ju kunna vara det sista avsnittet, ever.


Nej, om jag minns rätt så var det verkligen inte säkert att de skulle få fortsätta då dom spelade in det här.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav noike » tor sep 21, 2006 21:00

madskellig skrev:
gollum skrev:var det inte säkert med en fortsättning på serien när detta gjordes? Rent dramaturgiskt skulle det ju kunna vara det sista avsnittet, ever.

Nej, om jag minns rätt så var det verkligen inte säkert att de skulle få fortsätta då dom spelade in det här.

Precis. Hela säsongen var inspelad innan de ens började visa den.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » tor sep 21, 2006 21:07

madskellig skrev:
gollum skrev:var det inte säkert med en fortsättning på serien när detta gjordes? Rent dramaturgiskt skulle det ju kunna vara det sista avsnittet, ever.


Nej, om jag minns rätt så var det verkligen inte säkert att de skulle få fortsätta då dom spelade in det här.

Vad jag minns var det väl bara en enda säsongsavslutning de gjorde och var helt säkra på att de skulle få fortsätta? (spoiler hela serien) Säsong 4, alltså.

Men men, det är ju här serien börjar på allvar. "Prophecy Girl" är som sagt långt ifrån perfekt (fan, vad mycket jag skrev tidigare i den här tråden) och det finns skäl till att den inte kom med på bfs topp 25 avsnitt någonsin. Men ändå, visst fan är det riktigt bra.

En kul detalj är samverkan mellan Xander och Angel och sättet de resonerar helt olika. Angel är inte van att kunna förändra saker och ting, han är fatalist. Han vill inte hjälpa till att rädda Buffy, det är han som konstaterar att hon är död, det är han som hänger med huvudet medan Xander räddar livet på henne. Xander ger sig inte. Han är en skitstövel ibland, men han ger aldrig upp. (spoiler småspoiler hela Buffyverse) Jag tror Angel kanske lärde sig något där.

Bästa replik: Det finns ju många, och som så ofta i s1 är det Xander som står för dem. "On a scale from 1 to 10, it sucked!" är en favorit. Men ärligt talat:
BUFFY: I DON'T CARE! ...I don't care. Giles, I'm sixteen years old. I don't want to die.
Den scenen är den första där BtVS verkligen kliver in i högt drama, och det gör den rejält. Speciellt som vi tidigare haft den där scenen där Buffy är upprörd över att hon brutit en nagel. Plötsligt är insatserna väldigt mycket högre.

Bästa popkulturreferens:
XANDER: I'm sorry, calm may work for Locutus of the Borg here, but I'm freaked out and I intend to stay that way.

Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: Det är ju faktiskt en del saker som hintats i tidigare avsnitt som återknyts till här. Scenen där Buffy fräser åt Giles att hans böcker inte hjälper ett dugg är ju en rak spegling av Giles värsta skräck i "Nightmares", t ex.

Hej Joss Whedon: Här är det såpafanset Joss som hoppar ut ur garderoben och sliter ut hjärtat på oss - eller försöker, i alla fall. Och sen så är det ju en del snygga kontinuitetsgrejor. I "The Harvest" hade Joyce en kommentar som knöt an till hela idén med serien:
JOYCE: I know. If you don't go out it'll be the end of the world. Everything is life or death when you're a sixteen-year-old girl.

Nu är det hon som (omedvetet) så smått börjar övertyga Buffy om att hon måste göra det hon måste göra:
BUFFY: No, I-I can't go to the dance.
JOYCE: Says who? Is it written somewhere?


Awww: Buffy, blödande, chockad, genomvåt, levande.
BUFFY: We saved the world. I say we party! I mean... I got all pretty...


Höh? ANGEL KAN ANDAS! HAN SKULLE VARA BÄTTRE ÄN XANDER PÅ ATT GE MUN-MOT-MUN! Så. Puh. Djupa andetag.

Wow, detta är en bra serie: O ja.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav gaspode » tor sep 21, 2006 21:19

A bear skrev:Höh? ANGEL KAN ANDAS! HAN SKULLE VARA BÄTTRE ÄN XANDER PÅ ATT GE MUN-MOT-MUN! Så. Puh. Djupa andetag.

haha, ja, blir ju särskilt kul när David flåsat och frustat alldeles innan när han sprungit fram till buffy. men ja, det där känns som en bekvämlighet för att Xander skall få vara den som räddar buffy..
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav gaspode » tor sep 21, 2006 21:24

vi har nämnt det tidigare, men ett annat "höh?" är ju att the masters skelett inte blir till dust som andra vampyrers..

jaja, det är ett fantastiskt avsnitt iaf, även om det inte är tillnärmelsevis så fantastiskt som det faktiskt kommer att bli :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron