3x22 - Graduation Day (part 2)

Här pratar vi mest om Säsong 3

Vad tycker ni om S3 sista avsnitt?

1
0
Inga röster
2
1
3%
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
2
5%
6
0
Inga röster
7
8
20%
8
14
35%
9
8
20%
10
7
18%
 
Antal röster : 40

3x22 - Graduation Day (part 2)

Inläggav Zaxx » lör sep 20, 2003 17:29

ooh NEJ säger jag bara.. funderar på att lägga ner Buffy nu... kan det bli sämre avslutning än såhär.. =( =( =(

ok den var inte HELT kass.. men allvarligt talat.. åååh.. jag är uppgiven, känns ju sådär kul detta.. här har man suttit en "hel säsong" och byggt upp förväntningarna.. så bara faller allt på en gång!

positiva saker i all skit:
Sjukhusscenen med Angel
"Himmelscenen" med Faith o Buffy
När Angel kommer med "grabbarna"
Slutscenen med Angel

som ni ser gillar jag Angel i detta avsnitt... det är inte fel på skådespeleriet eller så.. men alltså.. var det inte mer än så?.. han var ju inte ens farlig.. en "skämt-demon".. helt kass!
Tänkte mig en DEMON av klassisk modell "Gasform" ;)

jaja.. kan tänka mig att sätta en 5:a.. men inte mer...

HOPPAS DET BLIR BÄTTRE I SÄSONG 4 nu bara! =(
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » sön sep 21, 2003 12:15

Oj, där ser man! Fascinerande hur olika man kan tycka. :)

Visserligen tycker jag att Graduation Day, Part Two är den minst bra säsongsavslutningen, och att Part One är bättre, men det är ändå ett höjdaravsnitt enligt mig. Det negativa är väl just att borgmästardemonen inte verkar SÅ farlig och att specialeffekterna är halvdåliga, men annars är det ett jäkla avsnitt, främst i första halvan med Angel som biter Buffy och Faiths och Buffys dröm.

Sen är det ju riktigt snyftigt och stort precis på slutet, och jag gillar även att hela Sunnydale High ställer sig upp och tillsammans bekämpar hotet.

Xander som "key guy" är också skojigt, och oj, jag hade nästan glömt vilka små godbitar som gömmer sig här ("Fire bad, tree pretty").

Men det ska nämnas att jag också var rätt besviken första gången, för ett år sedan. "Blir bättre med upprepade tittningar" kanske låter tjatigt och som en dålig ursäkt vid det här laget, men det stämmer faktiskt.

Betyg: 8


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Zaxx » sön sep 21, 2003 20:08

jag såg faktiskt inte så mkt bra i den.. det är ju lite småsaker.. men det finns det ju i "alla" avsnitt.. sååå .. ja men jag vet inte ;)

så tycker jag iallfall!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » sön sep 21, 2003 20:28

Japp, det är naturligtvis hur individuellt som helst, gav bara min syn på avsnittet. ;)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » sön sep 21, 2003 21:53

Tråkigt att du inte tyckte det var en bra avslutning Zaxx. Själv så tycker jag det är ett fint avslut på high school eran (att spränga hela skiten tycker jag är en tydlig markering :) ) Ok att borgmästaren som demon kanske inte var så jätteskrämmande men det krävdes ju ändå en ganska stor insats för att döda honom.

Jaha jag har väl egentligen ingen poäng med detta mer än att jag iaf tycker det är ett bra avsnitt.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav kaos » sön feb 01, 2004 21:39

bra avsnitt med fult att alla "studenter" slåss mot Mayor
när jag såg det första gången blev jag glad att ANgel stack. Sen när man såg vem som kom istället för Angel
blev man lite besviken och sen när man såg första Angel avsnitt blev man glad att han stack efter som det försat avsnittet ägde och det hade förmodligen inte gjorts om han stannat i Sunnydale
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Buffy's dröm

Inläggav TJ » ons feb 04, 2004 14:58

Faith säger: "Little miss Muffet counting down from 7-3-0"...

Detta har jag undrat länge på vad det betydde. Kan det vara så att det är 730 dagar? Dvs exakt 2 år (365x2). Buffy dör precis 2 år efter det här avsnittet...
TJ
Demon Fodder
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 03 feb 2004

Inläggav noike » ons feb 04, 2004 15:01

TJ: hur långt har du sett?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tinder » ons feb 04, 2004 15:18

Kanske inte direkt en av mina favorit avslutningar men den fungerar, hellst tillsammans med The prom avsnittet. Är mest nyfiken om Zaxx fortfarande är lika negativ till avsnittet som han var när han skrev första texten (funderar lägga ner Buffy nu osv). Skulle vara roligt att höra nu när han sett lite mer om han ändrat uppfattning eller ej.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav TJ » ons feb 04, 2004 15:18

Har sett allt inklusive Angel-serien...3 gånger om:) Har lite svårt att följa Buffy på femman nu eftersom jag jobbar...

Men det fantastiska med hela Buffyverse är att man upptäcker nya detaljer varje gång man ser om.
TJ
Demon Fodder
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 03 feb 2004

Re: Buffy's dröm

Inläggav Noggster » ons feb 04, 2004 15:20

TJ skrev:Faith säger: "Little miss Muffet counting down from 7-3-0"...

Detta har jag undrat länge på vad det betydde. Kan det vara så att det är 730 dagar? Dvs exakt 2 år (365x2). Buffy dör precis 2 år efter det här avsnittet...


jag tolka det som nedräkning till då dawn skulle komma
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » ons feb 04, 2004 15:21

Jag har klagat många gånger på Zaxx över hans nerklankande på det här avsnittet. Det är ett bra avsnitt och jag tror bara han är bitter för att det inte når upp till Becomings höjder.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » ons feb 04, 2004 15:31

(spoiler s5x22)
7-3-0 är enligt Joss och andra ME-folk en Dawn-referens. Det är också så långg tid det är kvar till the Gift. Hela den här counting down-biten får mig att tolka det som att det är Dawn som ska dö om två år, inte Buffy.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav TJ » ons feb 04, 2004 16:34

noike skrev:(spoiler s5x22)
7-3-0 är enligt Joss och andra ME-folk en Dawn-referens. Det är också så långg tid det är kvar till the Gift. Hela den här counting down-biten får mig att tolka det som att det är Dawn som ska dö om två år, inte Buffy.


Låter logiskt...

Det var ju meningen att det skulle vara Dawn...En annan detalj, som kanske inte har nånting med nånting att göra ( :? ) är att i Restless i Buffy's dröm så står klockan på 7:30.
TJ
Demon Fodder
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 03 feb 2004

Inläggav Off » ons feb 04, 2004 16:44

TJ:

Du verkar hur grym som helst på det här med detaljer ju. Känner på mig att jag måste börja strunta i vanliga plugget och börja med Buffykunskap istället.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Tinder » ons feb 04, 2004 17:00

Fortsatt spoiler:
Sedan så om det är i säsong 5 eller 6 så springer flera av huvudkaraktärerna runt med tröjjor med siffror på under ganska kort tid från varandra. Jag och polarn har ofta funderat om det är någon underliggande mening i siffrorna på tröjjorna, om det finns någonslags hemlig kod som sedan kan användas till att lösa hela värdlens gåtor med eller nått. Tyvärr har jag aldrig kommit för mig att skriva ner när vem har vilken siffra på sig för att lättare kunna analysera men det kanske nån annan gjort? Nån fler än jag och polaren som tänkt på detta? Iof har vi blivit lite besatta av detta nu så vi säger alltid AHA nuförtiden när vi ser nån i Buffy/Angel serien med en siffra på sig och tror hela tiden vi kommer närmare sanningen, trotts att även om det skulle funnit nått budskap i siffrorna så är det nog bara i nått avsnitt det är tänkt på det och de andra avsnitten råkar folk bara ha på sig sådana tröjjor.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav TJ » ons feb 04, 2004 17:13

Off: Hehehe...ja, studera Buffyverse är ju dessutom mycket mer givande ;) . Måste erkänna ändå att ibland så känner man sig som en mini-Andrew som har koll på dom mest obskyra detaljerna... :)

Tinder: Det där har jag helt missat...du kommer inte ihåg mer exakt i vilket/vilka episoder det förekom??
TJ
Demon Fodder
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 03 feb 2004

Inläggav noike » ons feb 04, 2004 17:40

Tinder: Nummer-tröjor nämns under kommentarsprået till Barginings. (Buffy hade en 2:a på en tröja i början av S5 också) De har ingen mening, utan var resultatet av "galna" människor på kostymavdelnigen. (De var dock inte lika galna som de i filmen Mallrats där femton personer springer runt med samma sorts skjorta.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » ons feb 04, 2004 17:48

(spoiler S5):

730 är mycket riktigt antalet dagar till Buffys (eller det som skulle ha varit Dawns) död. När klockan står på 7:30 i Restless (ett år senare, eller 365 dagar kvar) säger ju Tara att "Oh, that clock's all wrong" (eller något liknande) för nu är det ju inte 730 dagar kvar längre.

(spoiler S6):

Nummertröjorna i början av S6 betyder dock ingenting alls och Marti Noxon kommenterar det i Bargaining-kommentarspåret. Hon tyckte det var roligt när många fans läste in så mycket i någonting som egentligen bara berodde på kostymflickans personliga smak.

EDIT: Nookie hann före med den andra kommentaren.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » ons feb 04, 2004 18:02

caffeinaddict: muahahahaha! Allt i min plan för att öva upp mig inför Big Bad-skiftet.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » ons feb 04, 2004 18:04

Vilket enormt Restless-sug jag fick nu. Fast nu börjar ju förstås 2x01 om 2 minuter så jag får hejda mig. Ja just det jag har ju ett arbete som ska göras också. DAMN YOU TIME, why are you never on my side!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Tinder » ons feb 04, 2004 18:13

Fortsatt spoiler:
Ha såklart det där stärker ju bara min tro att vi är nått riktigt hemligt och gåtfullt på spåren. Såklart de blånekar om tröjjorna när det är en sådan dold signal till en sådan hemlighet, det bevisar ju bara att jag har rätt!
Men tack för infon.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav Sweeper » mån mar 01, 2004 17:24

ok det här var ett av de sorgligaste avsnitt jag har sett

hatar att erkänna det men jag kunde inte hålla inne med tårarna :cry:
Wesley: You can't turn your back on the Council.
Buffy: They're in England. I don't think they can tell which way my back is facing.
Sweeper
Demon Fodder
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 01 mar 2004

Inläggav noike » mån mar 01, 2004 20:14

Sweeper: utan att spoila något, hur långt har du sett?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav sus@n » tis mar 02, 2004 20:59

exakt noike..
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Noggster » tis mar 02, 2004 21:45

Håller med, slutet är underbart.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Sweeper » ons mar 03, 2004 1:44

ja ok jag har inte sett alla än men jag har just sett klart säsong 4...och det här helt klart det sorgligaste hitills..but that just me
Wesley: You can't turn your back on the Council.
Buffy: They're in England. I don't think they can tell which way my back is facing.
Sweeper
Demon Fodder
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 01 mar 2004

Inläggav caffeineaddict » ons mar 03, 2004 2:02

Oavsett hur bra jag tycker om det här avsnittet så är det ju på inget sätt sorgligare än t.ex. Prophecy Girl, Innocence, Passion eller Becoming.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Noggster » ons mar 03, 2004 15:14

Säsongs-avslutningar är alltid sorgligare.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » ons mar 03, 2004 20:04

Där finns dock en del avsnitt som är lika sorgliga mitt i säsongerna

tex spoiler angel s01
I Will Remember You
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 3



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare