5x01 Buffy vs Dracula

Här pratar vi mest om Säsong 5

Ja ... betyg tack!

1
0
Inga röster
2
1
2%
3
1
2%
4
4
7%
5
4
7%
6
10
18%
7
14
25%
8
16
28%
9
3
5%
10
4
7%
 
Antal röster : 57

5x01 Buffy vs Dracula

Inläggav Zaxx » tis nov 18, 2003 18:57

coolt avsnitt.. synd att han inte stannade kvar ett tag i S5.. men vem vet.. han verkade ju inte dö riktigt så han kommer kanske tillbax..

men allvaligt är Marc Blucas fortfarande med?.. o i vinjetten med.. hoppas han dör snart.. ett irritationsmoment är vad han är...

o sen är ju inte "Tara" med i vinjetten.. VARFÖR?.. hmm.. men däremot Anya.. skumt detta asså..

ang. slutet.. Buffys syrra.. undrar varför hon inte blir mer förvånad (Buffy) över att hon är där.. eller har jag missat ngt.. visste vi innan att hon hade en syrra eller va?..

äh det ger sig...

en. 8:a för ett COOLT avsnitt!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Peak » tis nov 18, 2003 19:32

Jo, det ger sig... ;)

Är inte speciellt förtjust i säsong 5, men det verkar jag vara rätt ensam om verkar det som... ;)

'Buffy vs. Dracula' är inte en lika kass säsongsstart som till exempel 'When She was Bad' eller 'The Freshmen'
//Peak
Sci-Fi Nytt / Sci-Fi Nytts Forum

Jayne: "Ten percent of nuthin' is...let me do the math here...nuthin' into nuthin'...carry the nuthin'..."
Peak
Minion
 
Inlägg: 392
Blev medlem: 14 sep 2003
Ort: Ludvika

Inläggav Off » tis nov 18, 2003 20:27

Tycker det är en sjysst säsongsstartare. Hade ju varit konstigt om man aldrig fått träffa på Dracula i en serie om vampyrer :) . Väldigt roligt på sina ställen med Giles som blir "antastad" ;) och Xander när han lyder sin herre.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » tis nov 18, 2003 22:17

Det är fan helt mysko hur olika vi tycker om diverse avsnitt i denna serie, som vi ändå alla älskar... enligt mig är detta TVEKLÖST den minst bra säsongsöppnaren och kommer relativt nära ett ordentligt stolpskott... bara de två sista scenerna som gör den riktigt sevärd (bortsett från att man naturligtvis måste se alla avsnitt).

Betyg: en svag sexa.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Zaxx » tis nov 18, 2003 23:16

jag tycker nog det är bra för att det ÄR dracula som är med :)... kanske inte annars? ;)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav gaspode » tis nov 18, 2003 23:51

Jag gillar avsnittet, och det är kul att Dracula får vara med på ett hörn i serien. Det är lite löjligt att han ska kunna rematerialisera sig efter att ha blivit stakead. Det ställer liksom upp massa frågor som man inte kan svara på..

Det är till största delen ett humoristiskt stand alone-avsnitt. Xander är ju t.ex. underbar! :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » ons nov 19, 2003 0:23

Herregud, tydligen har ingen ordnat en exorcist åt Peak än! Måste jag göra allt själv! Inser ni vikten av en exorcist då han skriver orden "kass" och "When She Was Bad" i samma mening? Hehe, skämtar lite bara, Peak. ;)

Jag tycker att Buffy vs Dracula är bra. Varken mer eller mindre. Ganska underhållande. Men det är *mycket* bättre än den tråkiga säsongsöppnaren "Anne". Det är enligt mig den sämsta säsongsöppnare BtVS-gänget presterat. Tycker inte att första S7-avsnittet är så bra heller, men något bättre än Anne i alla fall.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav gaspode » ons nov 19, 2003 9:49

hehe, jag gillade verkligen 7x01, men Anne håller jag iaf med om, väldigt fånig historia. Iofs gillar jag Chanterelle/Lily/Anne en del, men ändå, måste väl vara det klart sämsta avsnittet Joss har gjort iaf?
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Peak » ons nov 19, 2003 16:49

Jag som älskar Anne... Speciellt slutfighten.. :D Det är avsnittet efter (Dead Mens Party eller vaddennuhette) som har den vanliga "första avsnittet för säsongen"-kassheten... (Annars är det upp till säsong 5 rätt konsistent (When She Was Bad, Dead Man's Party, The Freshman och BvsD som jag inte gillar... Sedan kan ju påpekas att detta är sista säsongen det är så... (Det är väl inte riktigt en spoiler, va?)...
//Peak
Sci-Fi Nytt / Sci-Fi Nytts Forum

Jayne: "Ten percent of nuthin' is...let me do the math here...nuthin' into nuthin'...carry the nuthin'..."
Peak
Minion
 
Inlägg: 392
Blev medlem: 14 sep 2003
Ort: Ludvika

Inläggav pfant » ons nov 19, 2003 19:02

Nej, nej, nej!! Anne är ju ett bra avsnitt! Eller åtminstone tyckte jag det när jag såg det. Jag minns att jag tänkte att "det här kommer att bli en grymt bra säsong", vilket det ju också blev.

Så inget dissande av Anne :evil:
Snickeli snack, jag är världsbäst! Det här fixar jag med knakelibraksnablen!
Användarvisningsbild
pfant
Minion
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Noggster » fre jan 30, 2004 17:58

Anne är väl helt okey men är det sämsta öppningsavsnittet jag kan komma på (inte sätt 6x01 elelr 7x01 ;/). Hursomhelst, Buffy vs dracula var inte så jävla het den heller, visst xander var ju rolig (ovanligt ;D) men det som verkligen höjde poängen för avsnittet är ju slutet med dawn, inte minst för man blir helt tokigt av att man inte fattar något (trots små pikar om att buffy skulle ha en syrra i drömsekvensen med tara(?) tror jag det var, eller så var det faith kommer inte riktigt ihåg :))
Men sen när man tittade vidare på säsongen å man börja fatta hur och varför hon är där så känns det bara så bra
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » fre jan 30, 2004 18:23

Noggster skrev:(trots små pikar om att buffy skulle ha en syrra i drömsekvensen med tara(?) tror jag det var, eller så var det faith kommer inte riktigt ihåg :))


Du har rätt.. det finns sekvenser både med Tara och Faith. Tara i "Restless" och Faith i "This years girl" och "Graduation day part 2" rätta mig om jag har fel..
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav caffeineaddict » fre jan 30, 2004 18:40

Oj, titta så spridd omröstningen på det här avsnittet var! (Vilken galning gav den här halvdana saken en tia? ;) )

Och, sus@n, jag behöver inte rätta dig för du har helt rätt! :)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sus@n » fre jan 30, 2004 18:46

gracias caffine ;)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Tinder » fre jan 30, 2004 19:18

Ganska kul avsnitt detta ändå, var lite tveksam innan jag såg det då jag inte var säker att jag skulle gilla på det sätt de visade Dracula men det fungerade riktigt bra.
En annan sak jag gillar med detta avsnitt är vilken hyllning det är till den gamla Draculafilmen från 1931 (och halv remaken Bram Stroker's Dracula från 1992). Tycker mig se referenser till de filmernas Drakula överallt i detta avsnittet. Altt från Xanders betende till vampyr brudarna som Giles träffar på.
Fast som Buffy avsnitt så är det ändå inte särskillt utmärkande utan hamnar på ett ganska normalt betyg, får en 7a.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav Off » fre jan 30, 2004 21:39

Tänkte också på det att de nästan valt att köra händelser direkt från halvremaken som du kallar det (har inte sett orginalet) och utsätta gänget för dom. Stort plus tycker jag då jag gillar filmen.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav kaos » sön feb 01, 2004 21:19

helt klart bland dom bästa avsnitten synd att Dracula inte var med mer i säsong fem
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav Noggster » sön feb 01, 2004 23:04

hihi
tror inte du behöver göra spoilervarning på denna tråd oggeman
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » sön feb 01, 2004 23:10

noggster
Det där är en bra spoilervarning då han där säger att han inte kommer tillbaka igen vilket kan uppfattas som en spoiler för folk
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Zaxx » sön feb 01, 2004 23:30

me and Off both spoilerhaters...

jag skulle vart förbannad om jag läste det innan :D ;)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » sön feb 01, 2004 23:37

Jag vet Zaxx. När jag tänker på vad som kan uppfattas som spoiler tänker jag först på mig sen på dig och det vi uppfattar som spoilers. Sen tonar jag ner det lite för då hade det varit mycket svart överallt :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Zaxx » sön feb 01, 2004 23:43

jag råkade nyss se ett avsnittnamn från S7... jag har precis börjat analysara det hela...

har hållt på i en timme nu ungefär.. vet inte hur jag skall sluta :D
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » sön feb 01, 2004 23:44

Dunka huvudet i bordet till du tuppar av. Vaknar du och fortfarande kommer ihåg namnet; repetera.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Zaxx » sön feb 01, 2004 23:45

hahahahaha

smart.. jag börjar nu.. ring efter hjälp om jag inte postat på 30 min sedan :D
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » mån feb 02, 2004 2:42

kaos: är du allvarlig? Min sarkasmindikator blinkar för fullt, men med tanke på hur du formulerade dig betvivlar jag dess resultat.

Ett kul humoravsnitt men inget speciellt. Förutom Xanders Sesam-skämt. Det var det klass på.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav kaos » mån feb 02, 2004 3:50

noike skrev:kaos: är du allvarlig? Min sarkasmindikator blinkar för fullt, men med tanke på hur du formulerade dig betvivlar jag dess resultat.

Ett kul humoravsnitt men inget speciellt. Förutom Xanders Sesam-skämt. Det var det klass på.

gillade du inte Buffy vs Dracula är ju lungt bland dom bästa avsnitten
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav TJ » ons feb 04, 2004 12:19

Om Buffy's syster:

Om mina kalkyleringar inte är helt fel så måste munkarna ha skickat Dawn någon gång under detta avsnitt. Nånstans i mitten av avsnittet säger Joyce att det blir så ensamt i huset när inte Buffy är där...sedan är helt plötsligt Dawn där på slutet.
TJ
Demon Fodder
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 03 feb 2004

Inläggav Noggster » ons feb 04, 2004 15:33

Intressant!
Men om dom skickade dawn 1 år innan då? men vi tittade hade inte fått se henne eftersom hon egentligen inte fanns förrens vid säsong 5. Och då vi fick veta om henne var alltså efter Joyce sa att huset kändes tomt så alltså efter att munkarna skickade Dawn så borde Joyce replik vara annurlunda. (helt ärligt är jag förvirrad över mig själv)
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav TJ » ons feb 04, 2004 16:17

Intressant!
Spoiler:

Men om dom skickade dawn 1 år innan då? men vi tittade hade inte fått se henne eftersom hon egentligen inte fanns förrens vid säsong 5. Och då vi fick veta om henne var alltså efter Joyce sa att huset kändes tomt så alltså efter att munkarna skickade Dawn så borde Joyce replik vara annurlunda. (helt ärligt är jag förvirrad över mig själv)


Hmm...när jag tänker efter så borde detta gå att kolla

Spoiler:

I No Place Like Home så anges väl ganska exakt i en flashback när munkarna jagas av Glory, och sätter sig ner och börjar forma The Key till Dawn. Kommer inte ihåg nu...men anges det inte "2 months earlier" eller nåt sånt i flashbacken? Man borde kunna checka timelinen därifrån och bakåt...för att förhoppningsvis komma till Buffy vs Dracula, där Joyce replik helt klart borde varit annorlunda om Dawn hade existerat.
TJ
Demon Fodder
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 03 feb 2004

Inläggav Off » ons feb 04, 2004 16:22

Ni tänker för mycket grabbar. Fast berätta gärna vad ni kommer fram till, jag är bara för lat för att fundera själv.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare