1x12 Prophecy Girl

Här pratar vi mest om Säsong 1

BRA!

1
1
2%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
1
2%
7
4
7%
8
14
23%
9
26
43%
10
15
25%
 
Antal röster : 61

1x12 Prophecy Girl

Inläggav Off » tis feb 03, 2004 19:03

Då var första säsongen på 5an avslutad och vad upptäcker man. Vi har inte en tråd för det bästa avsnittet under s01. Här får vi verkligen en första inblick i hur bra serien kommer bli (även fast den var bra innan P.G. också.)

Jag älskar scenen när Buffy får reda på att hon ska dö. Ingen musik eller extraljud. Bara skådespelarnas röster. Myyycket mycket bra.

Xanders konfrontation med Angel är också en favoritscen under avsnittet.

Spoiler framtida avnsitt
Den scenen definerar Angels och Xanders relation under hela serien väldigt bra imho.

Kom precis på att Xander har en replik i detta avsnitt som måste kvalificera sig till bland de bästa under s01 (om inte hela serien)

XANDER: That's okay. I don't wanna go. I'm just gonna go home, lie down and listen to country music. The music of pain
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Noggster » tis feb 03, 2004 19:27

har tyvärr grova problem med att se buffy på dagen det det mer eller mindre är klippt.. så helt enkelt låter jag tvn stå på för att lägga till en tittarsiffra(!) och sen tittar jag på det i lugn och ro innan jag går å lägger mig
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » tis feb 03, 2004 19:31

Jo det är väl kotym att se avsnittet först på dagen lite halvdant för att sedan se det ordentligt på kvällen.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav poser » tis feb 03, 2004 19:41

Ett par favorit moment ur avsnittet.

Buffy: When he wakes up, tell him...I don't know. Think of something cool; tell him I said it.



Buffy: I don't care! I don't care. Giles, I'm sixteen years old. I don't wanna die.


*tear*

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav caffeineaddict » tis feb 03, 2004 19:55

"I DON'T CARE! ... I don't care..."

Betyg: 9+

Fyyyyyyyyyyfan så bra det här är. Så oändligt fantastiskt bra. Särskilt i första halvan (jag har vissa småproblem med den andra halvan). Men, ojojoj. Fyyyyfan.

WSWB som jag antar sänds i morgon (och som i mångt och mycket är del två till PG:s del ett) är ju dock ännu bättre enligt petite moi.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » tis feb 03, 2004 20:25

Håller med om att första halvan är den bästa men det betyder inte på något sätt att den andra är att förringa. Vi får väl anta att de hoppar rakt på s02 imorrn. Så härligt så härligt så.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav sus@n » tis feb 03, 2004 21:47

Det avsnittet är det som man aldrig kommer att glömma trots att säsong 1 annars inte är bland de bästa säsongerna.... Många oförgömliga stunder.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Zaxx » tis feb 03, 2004 21:59

sätter detta o Angel i toppen.. thats right they share the top position!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Tinder » ons feb 04, 2004 2:30

Gillar kanske inte riktigt lika mycket det här avsnittet som er andra men visst det är ganska okej. Helst första halvan är riktigt bra men tycker att ibland känns avsnittet lite taffligt precis som många av säsong 1s avsnitt.
Fast som tur var blir de tillfällena mer och mer sällsynt ju längre de får på sig att hitta seriens stil och tycker väll att det egentligen är bara säsong 1 och vissa avsnitt i säsong 2 som direkt lider av det.
Sedan så är det nog lite tur att vampyrerna i detta avsnittet inte är lika smarta som Buffy:
spoiler Buffy 2x16:
För visst är det samma biblioteksdörr som de nu spärrar igen med möbler på samma sätt som Xander gör i BBB? Fast Buffy var ju i alla fall nog smart och öppnade dörren åt andra hållet.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav Off » ons feb 04, 2004 2:50

Det finns en scen som jag inte är helt nöjd med i det här avsnittet och det är scenen efter Buffys uppvaknande när hon går mot skolan. VARFÖR ska de spela teamsongen där. Usch Usch förbannat i mig usch va den inte passar in.

För å balansera upp kritiken drar jag till med en annan favoritscen och det är scenen där man ser en endaste tår falla ner från Buffys kind. Magic...
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav poser » ons feb 04, 2004 2:55

Är med dig där brossan, riktigt dåligt musikval, varför kunde de inte lägga till något mer passande.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav AKS » ons feb 04, 2004 10:38

Jag älskar också I don't wanna die-scenen. En äkta klassiker som jag tänker på på samma sätt som följande klassiska Buffyscener (SPOILER ALLA SÄSONGER):

Den avslutande scenen (kyssen. korset) i Angel.
Montaget i The Wish -- övergången till gänget som sitter på bänken och pratar och skrattar.
Svanhoppet i The Gift
Sexscenen i Smashed.
Spike lutandes mot korset i Beneath You.

Och en hel del andra scener också. Klassiskt helt enkelt.


Tycker dock om att det blir thememusiken då Buffy återkommer till skolan. Tycker att det är effektivt. (Spekulationer följer!) Antagligen valde de den eftersom musiken är dålig i S1 och de inte lyckades skapa nåt bättre. Om Christophe Beck skrivit musiken hade de nog använt hans musik. Men som sagt, jag tycker att det är effektivt.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Horrabin » ons feb 04, 2004 11:50

Klart man älskar I don't wanna die-scenen. Det är ju därför man har den som signature här nedanför.

Själv gillar jag också musiken när Buffy kommer marscherande med bestämda steg efter att ha dött. Det skapar ett särskilt förhållande mellan titelmusiken och Buffy tycker jag. Tror att det var därför de valde den musiken just där. För att säga "This is what Buffy is about" ungefär.
"I wish to do more violence."
Användarvisningsbild
Horrabin
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 24 sep 2003

Inläggav noike » ons feb 04, 2004 14:57

spoiler Buffy 2x16:Min teori är att de fixar nya dörrar som är svängbara när de renoverar biblioteket mellan säsongerna.

Jag stör mig dock på att the masters kvarlevor. Det finns ingen egentlig logik bakom det. (spoiler 2x1) Förutom då en quest-item till nästa avsnitt, men det räcker inte. Det följer inte seriens egna lagar om hur allt fungerar.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » ons feb 04, 2004 15:01

Håller med om det där noike. Jag tryckte in i skallen att en så gammal vampyr som kan köra hypnosgrejjer och har långa äckliga fingrar han är kanske inte riktigt som alla andra.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav gaspode » ons feb 04, 2004 15:02

Javisst är det lite konstigt...

Men jag tänker att det har något att göra med att the Master är lite "mer" än en vanlig vampyr... Dessutom:
Spoiler Buffy 5x01:Dracula kan ju komma tillbaks fastän han blir till damm, vilket ju strider VÄLDIGT mycket mot all logik.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » ons feb 04, 2004 15:07

Som Bela Lugosi sa med andra ord: "It's all in the haaand."

Spoiler Buffy 5x01:Jag förklarar Dracula som en munk-skapelse, på så vis slipper jag störa mig på den biten också.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Noggster » ons feb 04, 2004 15:25

Helt otroligt, somnade under nattsändingen.. snälla SKJUT MIG..
Nu måste jag fan låna sista skivan i dvd-boxen av kaos.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » ons feb 04, 2004 15:35

Det är de faktiskt nackskott på Noggster.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Mr Chase » tor mar 11, 2004 23:25

Mr Chase blir profetisk:

12. Prophecy Girl

An awesome season finale for an awesome TV show, even if it had it's ups and downs in this first season. But all in all it ranks much higher than most other shows in terms of quality and maturity.

Buffy finds out that it is prophesised that she's going to face the Master and die and naturally she freaks. Who wouldn't? Her teenage angst is painful to watch and the exchange she has with Giles and Angel after finding out about it is one of the best scenes ever on "Buffy". The famous "I quit" speech is extremely moving: "I don't care. Giles, I'm sixteen years old. I don't want to die." It just breaks your heart. Great acting from Sarah Michelle Gellar.

But in the end she of course accepts her fate but then it is Giles who can't accept it, trying to defy prophecy and his books to fight the Master himself. He really, really cares for his little slayer and doesn't want anything to happen to her. Very moving.

And Xander, even after he is rejected by Buffy, he's the one who seeks out Angel and gets him to take them to where the Master is lurking. Talk about being loyal. He even brings Buffy back to life with CPR. Hopefully his insane hormonal infatuation with Buffy is over by now.

True to developments from "Out of mind, Out of sight" we also get to see a bit of Cordelia being useful for a change, when she saves Willow and Ms Calendar from a vampire horde by driving *through* the school and eventually biting a vampire herself. You go, Cordy! And she seemed to care about that Kevin guy, but colour me green when I say that I was a bit pleased when he turned out to be vampire fodder. She also treated Willow like a human being. Her character is now being subjected to the Joss Whedon twisting of our expectations and it's just great to watch.

Xander gets to deliver the funniest lines, like the "and then we can observe their mating rituals and tag them before they migrate..." when he's practicing to ask Buffy to the Spring Fling. And of course his interaction with Angel: "You were looking at my neck... I told you to eat before we left."

I wasn't sorry to see the Master go. He never really impressed me as a villain even if he got better in this episode. The next season will introduce us to much better antagonists for Buffy and the gang. And the Anointed One was, well, the annoying one! Was that his only purpose, to take Buffy underground to meet the Master? I can't wait until they get rid of him too!
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Noggster » fre mar 12, 2004 0:12

Fint skrivet, nu är detta avsnitt lite vagt i mitt huvud men det verkar stämma, jag tyckte att fajten mellan mästaren var rätt cool dock. Var lite allvarligare än tidigare vampyrfajter.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » fre mar 12, 2004 0:49

En sak har du verkligen rätt i och det är att "I quit"scenen är svårtoppat även fast man tittat igenom de 7 säsongerna.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Jhonny » mån okt 11, 2004 0:38

Här har vi en dum grej med avsnittet. När Willow ringer Xander..vad gör han då? jo han lyfter och lägger på luren och lägger den sen vid sidan om så att ingen annan skall ringa...me...har han inga föräldrar eller syskon som kanske väntar samtal eller vill kunna nås? voi voi.
There is no knowledge that is not power
Användarvisningsbild
Jhonny
Minion
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 okt 2004
Ort: Dalsjöfors

Inläggav latarmig » mån okt 11, 2004 0:45

Om jag känner Xander rätt så struntar han fullständigt i dem. :-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Jhonny » mån okt 11, 2004 1:40

har man sett dem i serien ens?
There is no knowledge that is not power
Användarvisningsbild
Jhonny
Minion
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 okt 2004
Ort: Dalsjöfors

Inläggav noike » mån okt 11, 2004 1:48

jhonny, (spoiler S4):hans pappa var med i Resless. Mer tänker jag inte säga än.

Pillepill. /caffeineaddict
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Jhonny » mån okt 11, 2004 1:50

Okeja, jag får väl se framöver :)
There is no knowledge that is not power
Användarvisningsbild
Jhonny
Minion
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 okt 2004
Ort: Dalsjöfors

Inläggav haqr » mån okt 11, 2004 1:52

Oavsett Xanders relation till sin familj så tror jag inte han bryr sig i det här läget.
Användarvisningsbild
haqr
Minion
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Linköping

Inläggav Eisa » tis okt 26, 2004 16:05

bra avsnitt, känns som en föregångare till alla de kommande avsnitt som är så mycket mer än s1. här sätter de på nåt vis stämplen för vad som är buffy...älskar (som de flesta andra antar jag) henne lilla tal till Giles och Angel. dock så känns the master fortfarande som något av det värsta jag sett på film. hans utseende och röst får det att krypa i hela mig, av helt fel anledningar.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Angelus » lör nov 06, 2004 22:02

the end...the start of something special!
"me, myself and my lvl 60"
Användarvisningsbild
Angelus
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 26 maj 2004
Ort: Onsala

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare