2x07 Darla

Diskutera Säsong 2

Betygsätt Darla

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
2
6%
7
3
9%
8
10
31%
9
11
34%
10
6
19%
 
Antal röster : 32

Inläggav Zaxx » lör apr 17, 2004 18:06

Kuno skrev:...folket som gör serien har superkoll....


japp det stämmer
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav malavel » sön apr 25, 2004 1:16

Gillade inte Darla arcen. Hej och hå, nu är jag människa igen men det var mycket roligare att vara elak vampyr. Känns inte direkt trovärdigt. Men Spike och Drusilla var som vanligt helt underbara.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » mån jun 07, 2004 20:04

Orkade inte läsa igenom de två sidorna men här är i.a.f min åsikt;

Min Darla recension

Nu har jag ändrat åsikt om Darla, att se henne vara människa och döende var det som krävdes. Mästaren var ett kärt återseende och många bitar som fattades i de tidigare Buffy säsongerna får man reda på nu (inte för att de saknades då, men de är intressanta nu). Jag skulle verkligen få reda på hur Darla sedan kan bli mästarens "gullegris" igen. Tidsövergångarna är riktigt bra, speciellt att man får se Angel i centrum spoiler BS5 "Fool For Love Precis som man såg Spike i Fool For Love, det här var väldigt coolt gjort!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Mr Chase » tis jun 08, 2004 0:00

Wow! Jag säger bara wow! Vilket superavsnitt! Det är nog det bästa jag hittills har sett i "Angel". Absolut fantastiskt!

Jag älskar verkligen Darla-arcen. Julie Benz får en verkligen att förstå vad Darla går igenom nu när hennes återuppväckta mänsklighet hinner ikapp henne. Parallellerna mellan det och Angels återförda själ gav djup. Om någon kan Angel ju förstå vad den "nya" mänskliga Darla går igenom.

Och tillbakablickarna sedan! Vi fick en hel del inblickar i våra favoritvampyrers historia. Och Dru och Spike, mitt favvisvamppar! Intressant att se att Spike som människa verkade vara en klumpig torr bokhållare. Och mästarens återkomst var kär, hehe.

En sak dock. I "School Hard" när Spike ser Angel igen verkar han inte veta att Angel blivit själslig igen men av det här avsnittet att döma borde han vetat det. :?:

Förresten, sus@n, det verkar som du verkligen har haft ett ordentligt Angel-marathon. Nu hinner jag aldrig i fatt dig :) !
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav caffeineaddict » tis jun 08, 2004 0:05

Chase: Lite småsynd att du inte kunde hålla dig och se Buffy 5.07 ihop med det här, men skönt att du tyckte om det så mycket.

Kom dock ihåg att se de två avsnitten efter varandra när du väl får tag i Buffy S5.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Mr Chase » tis jun 08, 2004 0:20

Caffeine: Det gick bara inte att hålla sig efter att ha sett de tidigare avsnitten. Jag bara var tvungen att se mer av vad som skulle hända med Darla. Men visst lär jag se detta avsnittet igen tillsammans med Buffy 5x07. Fan, nu kan jag knappt vänta tills jag kan lägga vantarna på det också. Oh, well...
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav sus@n » tis jun 08, 2004 18:17

Mr Chase skrev:Förresten, sus@n, det verkar som du verkligen har haft ett ordentligt Angel-marathon. Nu hinner jag aldrig i fatt dig :) !


Som jag skrev i en annan tråd tror jag att det är tvärtom, att du går om nu :) Mitt maraton var bara 3 avsnitt ändå (i rad alltså) det andra var avsnitt som jag bara inte hunnit skriva om. Nu är jag tillbaka på trygga 1 avsnitt om dagen (ca)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Mr Chase » tis jun 08, 2004 19:07

sus@n skrev:Som jag skrev i en annan tråd tror jag att det är tvärtom, att du går om nu :) Mitt maraton var bara 3 avsnitt ändå (i rad alltså) det andra var avsnitt som jag bara inte hunnit skriva om. Nu är jag tillbaka på trygga 1 avsnitt om dagen (ca)

Eftersom jag får besök av mina kära föräldrar i morgon för att sedan åka med ner till dem så kommer det nog inte att bli så mycket Angel-tittade på kanske en vecka. Nå, vad gör man inte för familjen...
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Tob » tor jul 22, 2004 2:22

Jag gillar Darla Arcen skarpt. Det känns som Angel/Darla/Dru/Spike historiken börjar falla på plats. Återblickarna är riktigt tjusiga, och övergångarna mellan nutid och dåtid fungerar perfekt. Sen blir jag i extas så fort jag ser Drusilla i bild, vad är det med kvinnan? Maken till karaktär har jag aldrig sett.

Tycker man får bra grepp om Darlas ångest och hur hon känner sig. Jag finner förståelse för både Darlas önskan att bli vampyr igen och Angels behov av att hjälpa Darla. Starkt avsnitt, förmodligen det bästa hittils.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Mr Chase » tor jul 22, 2004 15:27

Tobbe_E skrev:Sen blir jag i extas så fort jag ser Drusilla i bild, vad är det med kvinnan? Maken till karaktär har jag aldrig sett.

Tell me about it, man!
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Koala » mån sep 06, 2004 15:44

Tycker det blir lite över hypat kanske, men ett mycket bra avsnitt. En solkar 8a bara för all info om Angel och Darlas historia =)
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Pazuzu » lör sep 18, 2004 23:16

Det var med stora förväntningar jag såg det här avsnittet (med tanke på "Fool for Love"). Även om 2x07 Darla inte kan mäta sig med Fool for love (Spike-fantast som man är) är det ändå mycket bra.

Dock upptäckte jag något märkligt. Angel i dialogen med the Master:
the Master: We lurk below giving tribute to the old ones, awaiting that promised day when we will arise -- arise and lay waste to the world above!
Angel: Why'd'ya want to do that?
the Master: Hunh?
Angel: Well, I mean, have you been above lately? 'Tis quite nice.

I Becoming part 2 vänder sig Spike till Buffy om hjälp, när Angel vill framkalla jordens undergång. En fundering så här på kvällskanten är när började Angel egentligen tycka så illa om världen? :?:
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Off » lör sep 18, 2004 23:18

Intressant iakttagelse pazuzu :)

Efter att han tvingades på en själ kanske?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Pazuzu » lör sep 18, 2004 23:31

Men detta händer ju innan han får tillbaka själen? Den får han väl tillbaka när Buffy dödar honom? Det kanske är jag som är snurrig nu... :rolleyes:
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Off » lör sep 18, 2004 23:39

Pratar med mästaren = innan själ
Allt är bra med Buffy = själ
Är Angelus och hatar världen = ingen själ

När Angelus är "innanför" Angels själ så börjar han hata världen kanske?

Eller är jag helt ute och cyklar nu? Kanske är för trött :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Pazuzu » lör sep 18, 2004 23:50

Mycket möjligt, någonstans måste han ju börja hata världen. När Angel förlorar själen i säsong 2 så kanske en apokalyps är någon slags revolt mot att han har haft ett förhållande med Buffy? Han vill helt enkelt bli ondare än någonsin innan. Eller så kanske han frammanar jordens undergång med vetskapen om att Buffy ska stoppa den, bara för att jävlas med henne? (Med andra ord är han inte seriös när det gäller apokalypsen). Lite av mina funderingar bara. :)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav noike » sön sep 19, 2004 1:22

Möjligtvis så påverkar även själen Angelus. Tidigare trivdes han med att orsaka kaos, förtrycka människor och driva på dem till de inte klarade mer bara för skoj skull. Efter själen ser han på mänskligheten coh ser att de är så dåliga att de inte förtjänar att leva mer och njuta av livet. En förändrad livsåskådning som i och för sig inte är så långt ifrånhur han var tidigare, men ändå tillräcklig för att låta det ske en masslakt han inte kan övervaka som han gjorde tidigare.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Pazuzu » sön sep 19, 2004 1:31

noike: Det låter också rimligt. När man tänker efter finns det som synes flera anledningar för honom att orsaka världens undergång, sett ur olika perspektiv.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav CheeseGuy » tor nov 25, 2004 20:50

Det är svårt att skriva något efter era klockrena kommentarer (förutom malavel :D ), men jag måste bara säga något ändå. Grymt bra avsnitt, troligtvis bäst den här säsongen efter Reunion. Det är egentligen bättre än "Fool for Love", vilket dock har andra saker (Spike!) som gör det till min personliga favorit (men det är mycket möjligt att jag ändrar mig nästa gång).
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav AngelsGirl » tor nov 25, 2004 21:36

Darla är ett underbart avsnitt och sååååå mycket bättre än Fool For Love. Lindsay/Darla momenten i avsnittet var underbart, Darla var underbar, Angel var underbar.... Jag kommer inte på någon som inte gjorde bra i från sig eller som manusförfattarna gav dåliga repliker.
Användarvisningsbild
AngelsGirl
Minion
 
Inlägg: 192
Blev medlem: 22 okt 2004
Ort: Sverige

Inläggav VelocityBoy » tor nov 25, 2004 22:35

AngelsGirl skrev:Darla är ett underbart avsnitt och sååååå mycket bättre än Fool For Love.


Bara i bizarro world! ;)

FFL är det bästa Buffyverse avsnittet helt klart enligt mig...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav JRT » tor nov 25, 2004 23:32

VelocityBoy skrev:
AngelsGirl skrev:Darla är ett underbart avsnitt och sååååå mycket bättre än Fool For Love.


Bara i bizarro world! ;)

FFL är det bästa Buffyverse avsnittet helt klart enligt mig...


Pff... :) AngelsGirl har rätt, Darla är bättre än FFL. Tycker jag alltså. Däremot är FFL absolut det bästa avsnittet i Buffy s5.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav caffeineaddict » fre nov 26, 2004 1:38

Jupp, medhåll. Darla är bättre än (också fantastiska) FFL. Håller nog Darla som Angels näst bästa avsnitt.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AngelsGirl » fre nov 26, 2004 18:00

JRT skrev:
VelocityBoy skrev:
AngelsGirl skrev:Darla är ett underbart avsnitt och sååååå mycket bättre än Fool For Love.


Bara i bizarro world! ;)

FFL är det bästa Buffyverse avsnittet helt klart enligt mig...


Pff... :) AngelsGirl har rätt, Darla är bättre än FFL. Tycker jag alltså. Däremot är FFL absolut det bästa avsnittet i Buffy s5.


Jag tycker inte speciellt om säsong 5 så kanske FFL är ett av de bättre avsnitten i säsong 5 fast jag gillade avsnitt som Blood Ties och Family mer än FFL.
Användarvisningsbild
AngelsGirl
Minion
 
Inlägg: 192
Blev medlem: 22 okt 2004
Ort: Sverige

Inläggav Tam » tor jan 06, 2005 16:59

Darla vs Fool for love: Jämt. Darla är mer fokuserat. I Fool for love när Riley kommer med handgranatet tycker jag det stör helheten (jag är inte en del av hata Riley-falangen och det är tufft och så men jag vill ha helhet). Ffl har dock New York 1977. Så det är svårt.

Och jag tycker The Master blir så mycket coolare när man tänker på hans "Angel. He was the most viscous creature I ever saw. I miss him." och "He was to sit at my right hand come the day." i BtVS 1x7 Angel, om det här var deras enda möte. Min favoritscen i avsnittet.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav JRT » tor jan 06, 2005 17:19

Vet att många tror/tycker att det är ett fel att the Master är så positiv till Angel/Angelus i Buffy säsong 1 när man ser vad han tycker om honom här. Det tycker jag inte alls. 1760 var han en uppkäftlig fledgling som visserligen säkert utstrålade potential redan då, men var tämligen oprövad. 140 år senare måste han ha utvecklats till en riktig stolthet för familjen/linjen, klart att the Master ville ha honom tillbaka då. Även om vi nog kan säga med säkerhet att Angelus i modern tid skulle varit precis lika ointresserad av att samarbeta som den från 1760...

Bättre än Fool for Love (har jag iofs redan sagt en gång, men det kan upprepas), även om båda är bra. Skillnaden är att tillbakablickarna i Darla är mycket mer intressanta för mig eftersom de riktar in sig mer på Darla och Angelus än Spike. Dessutom är historian i nutid mycket intressantare än den i FFL. Angel och Darlas relation slår givetvis Riley som galopperar med handgranater och chipsätande Scoobymedlemmar vilken dag som helst (Spike/Buffybitarna är bra men fortfarande inte bättre)...
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav noike » tor jan 06, 2005 17:32

JRT skrev:Vet att många tror/tycker att det är ett fel att the Master är så positiv till Angel/Angelus i Buffy säsong 1 när man ser vad han tycker om honom här. Det tycker jag inte alls. 1760 var han en uppkäftlig fledgling som visserligen säkert utstrålade potential redan då, men var tämligen oprövad. 140 år senare måste han ha utvecklats till en riktig stolthet för familjen/linjen, klart att the Master ville ha honom tillbaka då.

När jag har tänkt på det här på den senare tiden så måste jag faktiskt säga att det passar in. Angelus var uppkäftig och såg ner på the Matser direkt från början, något jag tror passar in i när the Master säger "He was the most vicious creature I ever met." Speicellt eftersom han var relativt ny vampyr och förolämpade the Master trots att det borde varit självklart vem som är "mäktigast".
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tinwiel » fre feb 18, 2005 11:54

caffeineaddict skrev:Om jag var en elak och bitsk människa (vilket jag inte vill vara när AKS är på den andra sidan stridslinjen) skulle jag påstå att de människor som inte gillar S2 är de som vill ha mer action och story och mindre komplexa karaktärer i serien. Men det påstår jag alltså inte på riktigt.


Nja, det stämmer väl inte riktigt. Jag gillar komplexa karaktärer lika mycket som alla andra och är inte så mycker för action egentligen. Jag har nyss sett om det här avsnittet, jag tyckte att säsong 2 var seg första gången jag såg det så nu hoppas jag kunna revidera min uppfattning. Det här är ett väldigt bra avsnitt, och jag gillar hur dom vågar ta karaktären Darla i andra riktingar och visar hur hennes mänsklighet påverkar henne alltmer. Så ur den aspekten är detta ett kanonavsnitt, och det innehåller alla beståndsdelar som gör ett bra Angel-avsnitt. Men... jag kan inte förklara varför men jag blir aldrig riktig engagerad och jag tror att det beror på att jag av nån anledning inte är så förtjust i Darla (trots att jag kan uppskatta henne som en komplex och välskriven karaktär). Hon engagerar mig inte, så jag bryr mig egentligen inte så mycket om vad som händer henne (hittills i alla fall). Angel är väl inte den som jag bryr mig mest om i Angel-gänget heller vid det här skedet,
Spoiler resten av serien
Detta kommer att förändras under s3 då hans relation med Connor, framförallt i bebisversionen fick mig totalt på fall, och jag led med honom som jag aldrig gjort förut. Under s4 vet jag inte vem jag engagerade mig mest i, men s5 är definitivt Wes, oh Wes, favoriten, och möjligtvis Fred/Illyria.

Dock så vill jag poängtera att jag tycker att det här är ett bra avsnitt, oerhört välskrivet och proffsigt och hade jag tyckt bättre om Darla så hade jag varit mer lyrisk, men nu är det ju inte så. Avsnittet var bättre än vad jag kom ihåg att det var förra gången i alla fall! :)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav latarmig » tor feb 24, 2005 4:06

I "Dear Boy" (2x05) säger Darla följande till Angel.

Darla: God doesn’t want you!
But I still do.

Det är en variant av vad mästaren sa till henne för 400 år sedan innan han gjorde henne till vampyr.

Master: God never did anything
for you—but I will.

På ett sätt är det samma begär som styr båda två. Mästaren må framstå som den starke i relation till den döende Darla, men han är samtidigt slav under sin passion för henne. Han verkar fullständigt betagen och gör vad som helst för Darla. Som jag ser det älskar han henne. Det är givetvis inget sexuellt begär, snarare en faders kärlek till sitt barn. Här ska medges att vi får se för lite av dem för att den tolkningen ska ha en riktigt god grund, men i mina ögon är det han som är svag och hon som är stark. Hon tvekar inte en sekund att lämna sig själv åt satan, medan han inte på några villkor vill låta henne gå åt helvete. Att mästaren kan ta Darla med våld tycker jag inte har med saken att göra. Det viktiga är själslig styrka, inte fysisk.

Detsamma (fast omvänt) gäller när Darla och Angel möts i "Dear Boy" (2x05). Darla gör allt för att Angel ska se henne som den som kommer med räddningen, medan Angel redan är säker i sig själv (åtminstone i förhållande till vad Darla erbjuder). Kort sagt görs påståendet (erbjudandet) i båda fallen av den som har den underordnade positionen.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav HeY » lör mar 05, 2005 0:24

Det här avsnittet är lätt ett utav de bästa i säsong 2. Jättebra, Darla är hur bra som helst i denna säsongen!

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Angel Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron