JRT skrev:Buffys beteende är irriterande. Bara minuter efter en tydlig demonstration av att triggern fortfarande i högsta grad är verksam och att Spike är en tickande bomb så ska hon släppa lös honom - idiotiskt! - Spike är farlig och hon riskerar alla i närheten genom att släppa honom lös innan de förstått sig på triggern.
Jag tycker inte att s7-Buffy behöver försvaras för jag gillar hennes beteende! Som jag sagt tidigare på forumet beter hon sig IMHO vuxet, ansvarstagande och insiktsfullt. Jag har fullt förtroende för Buffys förmåga att stoppa Spike om triggern skulle aktiverats (som hon ju gjorde i Sleeper när han anföll Andrew). Jag har även en känsla av att Spike litar på att Buffy skulle stoppa honom om något skedde. Han går ju också med på deras "behandlingsförsök" om än under vissa protester (-
bugger that! ) och låter dem kedja fast honom och stoppa in ännu mer skrot i hans hjärna. Dessutom samtycker han till att rektor Wood ska vakta honom i Buffys frånvaro.
Nea skrev:Nej, om det är något Spike aldrig kommer att beskrivas som så är det väl helgon, hehe. Men han har trots allt kommit til en hel del insikter om sig själv under den period han nu har haft själen och jag tycker det kastas bort lite väl lättvindigt i den scenen.
Konfrontationen i rektorns garage leder ju till att Spike får ny självinsikt, att han blir fri från The Firsts hjärntvätt och inser att det nu bara är upp till honom själv hur han ska handla. Inget chip, ingen mind control - bara hans själ som han håller på att återknyta bekantskapen med. Inte oproblematiskt i sig, eftersom han verkar se sitt mänskliga jag William som alltigenom misslyckad och patetisk, medan han däremot har lyckats mycket bättre med sin vampyridentitet Spike - cool och livsfarlig.
Jag tycker inte man kastar bort Spikes själsliga utveckling bara för att han uttrycker sig rått om rektorns hämndfixering och förhållande till sin mor.
Snarare ser jag det som att han nu börjar se möjligheten att välja vilka bitar av vampyridentiteten som han vill behålla. Spike befinner sig dessutom i stridens hetta när han säger
"I don't give a piss about your mother" och är förmodligen rejält påverkad av det nyss upplevda minnet av sin egen mor som han nu lyckats frigöra sig från. Och som så många redan har sagt så är det viktiga i den scenen att han faktiskt INTE dödar Wood. Att ME gillar att skrämma oss med oväntade vändningar precis före en förmodad amerikansk reklampaus är väl knappast nyheter.
Det viktiga är hur Spike sen visar Buffy vad som skett och berättar att han dödade Woods mor. Där ser vi att det nu är själen som styr hans handlande men att han, på Buffys inrådan, har kvar den karaktär och stridsförmåga som vi lärt känna och uppskatta.