7x14 - First Date

Här pratar vi mest om Säsong 7

Gillar du First Date(s)?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
3
11%
7
9
32%
8
10
36%
9
5
18%
10
1
4%
 
Antal röster : 28

7x14 - First Date

Inläggav Off » sön feb 01, 2004 16:24

Stackars stackars Xander aldrig kan han få ha en lyckad date :| . Giles flashcards är tillbaka igen vilket betyder att avsnittet är fantastiskt :D .

Principal Wood är alltså en kick ass vampire killer vilket kan vara bra att ha i framtiden. Han verkar ställa sig rejält tveksam till Spike vilket kanske inte är konstigt. Det hjälper ju inte när han får veta vem som dödade hans mamma.... intressant så det räcker och blir över iallafall.

Jag gillar det här avsnittet pga alla småhistorier som går tillsammans. Xanders date, Buffys date och Andrews kamp mot the first ;) . Det hela sköts väldigt snyggt så det känns på något sätt som lite MOTW men det är ändå en fortsättning på arcen.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Nea » tor jun 17, 2004 23:17

Jag gillar det här avsnittet så hääär mycket *illustrerar genom att hålla ut armarna så långt det bara går*. Ja. Seriöst, detta är verkligen ett riktigt bra avsnitt.

Förklaringen till hur Giles kunde undkomma Bringern´s yxa är väl lite tunn (yxan var så pass nära hans huvud att han inte skulle ha haft en rimlig chans) men det bryr jag mig inte om, för scenen på kyrkogården med Spike är väl värt det.

Spike:You´re not the first! / Giles:You´re not in pain!

Plus: "I made that up! I knew the Bringer was behind me because his shoes squeaked!"

Sen är det ju helt underbart att Xander´s dejt ännu en gång är en demon! Stackars kille. "This can´t just happen. It can´t just keep happening that demon women are attracted to me!" :D

Starkt gjort av Andrew att sätta sig upp mot The First. Danny Strong var ganska "creepy" och det var precis rätt val att låta honom iklä sig "First"-rollen. Gillade när 'han' sträckte fram sina blodiga händer och Andrew´s reaktion till det.

Det enda jag tyckte var något märkligt var när Buffy går fram till Spike före Xander nere vid sigillet. Xander har trots allt blivit knivhuggen direkt i magen och så vitt jag kunde se råkade Spike inte ut för något uppseendeväckande i hans fight med Ashanti-demonen. Men, det är såna saker jag reagerar lite extra över.

Giles bilder. Ja, jisses. "Holy crap", är väl det minsta man kan säga. roligt.

Jag gillade den lilla scenen i soffan med Spike och Buffy. "Because I´m not ready for you not to be here." Det kändes helt rätt, just då, i det ögonblicket.

Sidenote: Vilka underbara ögon Tom Lenk har! Syntes särskilt i köks-scenen med mikrovågsugnen.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav caffeineaddict » ons jun 23, 2004 16:29

Irriterar ihjäl mig på första scenen. Varför skulle Anya säga att Giles är The First när hon VET att det inte är så? Varför skulle Spike försöka tackla The First (inte ens han är så dum)?

Det är en total contrivance för att få klart både hur Giles överlevde, att alla vet att Giles inte är The First och att Spike inte har sitt chip längre.

Resten av avsnittet är dock ordentligt bra, och bortsett från den liknande idiotin i att försöka spela in The First är jag rätt förälskad i det.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » ons jun 23, 2004 22:07

Problemet med att de försöker spela in the First beror till stor del på vem det är som försöker. Hade Buffy eller Xander kommit på idéen hade jag inte höjt ögonbrynen, men Willow borde veta bättre.

Att det är mer fristående än de avsnitten som kom precis före ser jag som positivt. Arc-handlingen var så tät att det nästan blev omöjligt att separera dem där -- bra mycket värre än till exempel Angel S4.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Koala » tis nov 09, 2004 19:03

Jodå, rätt kul avsnitt :) en åtta iallafall. Andrew är jäkligt kul och Xander träffar en ashanti-lookalike osv
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav caffeineaddict » tis nov 09, 2004 19:30

Humm? Har vi verkligen inte skrivit mer om det här? Riktigt bra avsnitt. Jag tycker hela "gay me up"-scenen på slutet är riktigt rolig, och dessutom har Giles flera bra stunder.

I Bargaining-tråden beskrev jag min bisarra, oförklarliga kärlek till repliken "Because the tower was built by crazy people and I don't think it's holding up very well" och jag har en liknande oförklarlig kärlek till Giles replik: "There isn't time for fun and games and quips about orientation." Jag vet inte varför, men varenda cell i min kropp älskar den repliken. Eller åtminstone hur Tony Head säger den. Något är så fruktansvärt bra med den bara.

Skön continuity i slutet med Woods mamma.

Koala: Ashanti-lookalike? Du märkte att det var Ashanti, right? Tror det bara var ett skämt från din sida, men jag ville bara vara säker på att du inte missade att det var hon. ;)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » tis nov 09, 2004 20:19

Min favoritsekvens är nog faktiskt Giles flash-cards. "Gay-me-up-Scott-Bakkula" får ursäkta.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » tis nov 09, 2004 20:27

noike: Det är sant, fast "gay me up" är ju nytt, Giles flashcards har vi sett förr även om de alltid är lika underbara.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav CheeseGuy » tis nov 09, 2004 20:31

Vad är felet med att försöka spela in The First? Att det gör The First förbannad bör inte spela någon roll, och även om de förstår att det antagligen inte leder till något så kan det ju ändå vara värt att försöka.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav noike » tis nov 09, 2004 20:32

"These girls are in mortal danger. Didn't you see the flash cards?!" 'Nuff said. Fast Gay Me Up är på andra plats. First among the losers.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » tis nov 09, 2004 20:40

CheeseGuy: Mitt problem var att The First har dykt upp som hallucinationer och bara synts för den person som den vill synas för. Inte riktigt en sådan sak som borde fastna på band.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » tis nov 09, 2004 20:41

CheeseGuy skrev:Vad är felet med att försöka spela in The First? Att det gör The First förbannad bör inte spela någon roll, och även om de förstår att det antagligen inte leder till något så kan det ju ändå vara värt att försöka.


Om man tänker på det i två minuter så vet man att det inte fungerar eftersom ther First är mentala projektioner. Att ens försöka avslöjar att Andrew verkligen har bytt sida -- något de hade kunnat utnyttja för egen vinning ett tag till.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav CheeseGuy » tis nov 09, 2004 20:53

noike skrev:
CheeseGuy skrev:Vad är felet med att försöka spela in The First? Att det gör The First förbannad bör inte spela någon roll, och även om de förstår att det antagligen inte leder till något så kan det ju ändå vara värt att försöka.


Om man tänker på det i två minuter så vet man att det inte fungerar eftersom ther First är mentala projektioner.


Jo, det vet jag. Men Willow och de andra karaktärerna är väl inte helt säkra på det, eller?

noike skrev:Att ens försöka avslöjar att Andrew verkligen har bytt sida -- något de hade kunnat utnyttja för egen vinning ett tag till.

Kanske... Han har ju hjälpt till att slåss mot The First tidigare, och om han vill övertyga The First om att han inte har bytt sida så kan han ju bara säga att han blev tvingad. Jag tycker nog inte att det här ändrar något (det borde inte göra det i alla fall) i deras relation.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Xanahti » tis nov 09, 2004 21:08

Fantastiskt avsnitt! Buffy är verkligen Buffy när det är som bäst nu, jag hoppas verkligen det håller i sig! Skönt att principal Wood "trädde fram" och man förstod vad han egentligen är. Xander och Anya är ju bara för sköna som vanligt, de förgyller serien på ett otroligt sätt. Andrew är underbart cool fast han är så nördig.O_o

Over and out.
-there's a heart beat pulse
That keeps on pumping some sunshine ray
Through a crack in the shutter
Or a sight of a light at the end of a tunnel
Still there's a feeling this world is using me
-Action this day, Queen
Användarvisningsbild
Xanahti
Minion
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 23 sep 2004

Inläggav Joamna » tis nov 09, 2004 23:24

Me like.

Vad jag dock inte gillar är min egen nyfikenhet som spoilar mig hela tiden. Visste vem Wood var redan innan detta avsnitt vilket tog bort en hel del spänningsmoment här och var.

Angående inspelningen av The First så visar det väl på lite hur desperata de är, de har verkligen ingen aning om vad de ska göra. Och jag kan tänka mig att det måste vara rätt frustrerande att bara gå omkring utan att göra nånting när en sådan stor fara hänger över dem.

Xander på en date, hade man väl kunnat räkna ut med en gång hur det skulle sluta :)

Nea skrev:Jag gillade den lilla scenen i soffan med Spike och Buffy. "Because I´m not ready for you not to be here." Det kändes helt rätt, just då, i det ögonblicket.

Agree!

Andra bra saker var Andrew och mikron, att man fick veta hur Giles klarade sig från Bringern, gay me up och att Andrew står emot The First.
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Nyx » ons nov 10, 2004 2:06

Angående inspelningsförsöken: tror ni att Andrews "evil trio"-metoder börjar smitta av sig på Scoobiesarna? Det låter som något de skulle ha gått igång på. 8)

Måste Buffy gå på date med rektorn? Tycker att han är ball, men jag skulle absolut inte vilja se henne bli ihop med honom. Alldeles för omaka par (ok jag vet att jag är partisk - be still my beating Spuffy heart).
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Ai » ons nov 10, 2004 2:25

Huh!

Jag måste ha sett det här avsnittet säkert tio gånger redan, men för första gången lägger jag märke till att en av gravstenarna alldeles i början, när Giles skryter för Buffy och SIT'sen, tillhör en viss uppäten rektor! :D

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Nyx » ons nov 10, 2004 2:39

Reklampaus; hinner fnissa över roligaste repliken hittills:

Buffy: Like a bidé of evil :D

Gillar också Andrew och micron. Lilla vännen.

Ai:Såg också Snyders minnessten. Stor och fin. Har vi nånsin sett den förut?
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Ai » ons nov 10, 2004 2:44

Nyx: Vet faktist inte - kan inte påminna mig det iallafall.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Nyx » ons nov 10, 2004 3:03

Hur i hela friden kan Xander skicka SMS när han hänger fastbunden vid ett stort hjul i skolans källare? :rolleyes:

Giles: Something's eating Xander's brains
Anya: Say, that's gratifying
:D

Såg nu såret på Spike's axel när han går ut för att hämta Buffy! What the... :eek:

Förresten så klär han inte alls i varma färger. Det ska vara klara kalla toner.
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav CiX » ons nov 10, 2004 3:20

Nyx skrev:Hur i hela friden kan Xander skicka SMS när han hänger fastbunden vid ett stort hjul i skolans källare? :rolleyes:


Jag funderade också på det, han KAN ju ha haft tur, o det va egentligen Willows andra tolkning av koden som var den rätta...
(det är vad jag hoppas iaf)

"I will need some fashionable clothes." WTG Xander!
CiX
Minion
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 08 nov 2004
Ort: Karlstad

Inläggav Nyx » ons nov 10, 2004 3:36

CiX skrev:"I will need some fashionable clothes." WTG Xander!


And a fashionable haircut, please Xander, PLEASE!
Värst vad jag har synpunkter på folks utseende inatt. Ignorera.

Mycket nyfiken på om jag nu med 50:e inlägget lämnar mitt ursprungliga stadium som Demon Fodder? Hoppfull.
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Pazuzu » ons nov 10, 2004 3:40

Nyx: Det stämmer, i och med 50 inlägg är man "minion". Nu har du bara 499 inlägg kvar innan du blir Scooby. ;)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Nyx » ons nov 10, 2004 3:47

Pazuzu skrev:Nu har du bara 499 inlägg kvar innan du blir Scooby. ;)


Dags att sätta fart mao ;) Får spamma lite mer, helt enkelt!
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tob » ons nov 10, 2004 4:11

Pazuzu skrev:Nyx: Det stämmer, i och med 50 inlägg är man "minion". Nu har du bara 499 inlägg kvar innan du blir Scooby. ;)


Scooby blir man vid 500 inlägg, alltså du har ca: 450 stycken kvar.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Koala » ons nov 10, 2004 4:30

Är det verkligen bara jag som tycker Xanders flickvän är sjukt lik Ashanti?
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Illyria » ons nov 10, 2004 6:53

caffeineaddict skrev:Koala: Ashanti-lookalike? Du märkte att det var Ashanti, right? Tror det bara var ett skämt från din sida, men jag ville bara vara säker på att du inte missade att det var hon. ;)

Hey, Koala, missade du detta eller? :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Lipton » ons nov 10, 2004 9:28

Ett bra avsnitt, men även fast än det hände en hel del så blev det aldrig spännande. Det var väldigt förutsägbart alltihop.
Ska bli kul att se hur de löser intrigen med spike + rektorn, undrar om Buffy förstod att det var Spike som dödat rektorns mamma.
Nu får man väl hoppas att Spike inte får några fler ideer och sticker från SD, utan att han blir kvar resten av säsongen. Det skulle bli väldigt tomt utan honom. För jag am not ready for him not to be here heller.

Får -8 pga bristen på spänning.

Andrew, han får MVG för att han bad The First dra dit solen inte lyser. Bra för honom, han växte verkligen.

Att Spike tacklade Giles som han trodde var The First kanske var för att se om han var fast eller inte, som ett test?
Såg också att Spikes tröja hade revor när han skulle gå för att hämta Buffy, när fick han dem? Han var så söt när han hela tiden sa jag hämtar Buffy och Willow sa jag ringer och han såg så besviken ut. :)
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav caffeineaddict » ons nov 10, 2004 11:47

Illyria skrev:
caffeineaddict skrev:Koala: Ashanti-lookalike? Du märkte att det var Ashanti, right? Tror det bara var ett skämt från din sida, men jag ville bara vara säker på att du inte missade att det var hon. ;)

Hey, Koala, missade du detta eller? :)


Illyria has done my work for me! Så skönt att ha en uppställning med väl fungerande minions.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Nightcrawler » ons nov 10, 2004 12:48

Ett bra avsnitt. Jag gillar sidospåret med Principal Wood och hans hämnd, men det beror på vad de gör med det hela i framtiden...Anya, Xander och Andrew var mina favoriter i det här avsnittet, och Xanders gay-diskussion i lsutet var kul...Vet inte vad jag ska tycka om att Willow har ihop det med en Potentiell Slayer, tyckter det känns lite krystat...Spike var cool i detta avsnitt, han utvecklas hela tiden vilket är intressant att se :)

En 8:a från mig!
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare