7x07 Conversations with Dead People

Här pratar vi mest om Säsong 7

Vilket betyg får Conversations with Dead People?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
2
3%
6
3
4%
7
8
11%
8
17
24%
9
22
31%
10
18
26%
 
Antal röster : 70

Inläggav caffeineaddict » ons aug 04, 2004 23:56

VB: Akta dig för dubbelnegationerna. ;) Om du menar det jag tror du menar.

Vet själv att jag tycker att Joyce på soffan förmodligen är det läskigaste ögonblicket i hela serien.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav VelocityBoy » tor aug 05, 2004 8:20

Caffeineaddict, brat: Nag nag nag nag! :)

Det skall naturligtvis vara så att jag inte tycker att Joyce i soffan fungerar speciellt väl. Jag gillar inte riktigt att det liksom ser inverterat ut...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Tob » mån aug 09, 2004 20:42

Helt klart det bästa avsnittet i säsong 7 (hitills). Faktiskt en riktig fullträff, hade inte läst något om det överhuvudtaget, visste inte att det hade blivit så hyllat. Men redan innan vinjetten startade så insåg jag att detta skulle bli ett ruskigt bra avsnitt.

Okej, Andrew och Jonathan är tillbaka och de bjuder onekligen på en del skratt. För en gång skull så fungerar dem bra och slutet med Jonathans död var intressant. Dawns del i avsnittet känns helt klockren. En av få tillfällen i serien som man faktiskt lyckas skapa en riktig skräckkänsla.
Willows del är kanske den allra bästa och det är svårt att säga om det hade funkat bättre med Tara, tycker om inte annat att hon som spelar Cassie gjorde ett strålande jobb. Spikes del var bara förundrande och funderingarna cirkulerar i huvudet. Buffys del är kanske den del som känns svagast men det är bra och intresset hålls upp konstant.

Skönt att få se lite mer av Big Bad. Jag är spänd av förväntan :)

Satta faktiskt en tia, visserligen svag, och kanske en nia hade passat bättre men, men.
Senast redigerad av Tob tis aug 10, 2004 14:26, redigerad totalt 1 gång.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav VelocityBoy » mån aug 09, 2004 22:01

Tobbe_E skrev:Buffys del är kanske den del som känns svagast.


Heathen!! :D

Introspektiv Buffy skrivet av Joss i högform är givetvis det bästa.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav noike » mån aug 09, 2004 22:51

Anående Cassie och Tara, jag vet inte var jag höre/läste det men stenarna som Willow la på Taras grav är ursprungligen en judisk "ritual" för att hindra de döda att återvända. Så det kan ju användas till att föklara varför även om de själva inte riktigt visste om det på ME.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav latarmig » mån aug 09, 2004 23:02

Då Tara är en av mina favoriter så tror jag definitivt att Willow - Tara hade blivit bättre än Willow - Cassie. Inte så att Cassie var dålig, det var en utmärkt skådespelarinsats. Men visst hade det efter den hemska finalen av förra säsongen funnits grogrund för ett samspel dem (Willow - Tara) emellan som kunnat bli något vi kippat efter andan åt. Och visst får man ändå nu känslan av nödlösning, om än en god sådan, åt scenen ifråga.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » mån aug 09, 2004 23:06

latarmig: Kunde inte ha sagt det bättre själv. Tycker precis som du. Och Azura Skye är enligt mig en av de allra bästa skådespelarna som satt sin fot i Buffyverse. Och japp, då räknar jag in the regulars. Hon är fantastisk!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav latarmig » mån aug 09, 2004 23:15

Ja, synd att hon skulle gå och dö.

Jag uppskattar i och för sig själva grundidén i det avsnittet (Help 7x04) att Buffy inte kan hjälpa alla och att hon ibland får finna sig i att allting inte går hennes väg trots att hon anstränger sig allt vad hon kan. Det är en av de bättre idéerna i hela serien, och också en som gör att buffyverse skiljer sig från andra serier. Försök komma på någon serie, AtS undantagen, där hjälten inte till sist räddar den som är i nöd.

Men varför skulle Azura Skye vara med i det avsnittet, kunde de inte valt en skådespelare man inte saknade så mycket?
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » mån aug 09, 2004 23:20

latarmig: Återigen kan jag bara tacka dig för att du sätter ord på det jag känner. Blir inte mycket till diskussion, iofs... :D
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav latarmig » mån aug 09, 2004 23:47

Hehe, jag kan ju knappast protestera när du håller mid mig, även om diskussionen uteblir. :-)

Vad sägs då om den här hypotetiska utvecklingen?

Spoiler 7x10 och framåt
Cassie som potential och Willows nya flickvän istället för Kennedy. Det hade blivit möjligt om Tara återkommit i det här avsnittet, och någon annan skådis dött i "Help". Jag tror det hade varit riktigt kul att se Cassie som potential, och kanske hade inte denna hord av flickor varit lika irriterande om hon varit en av dem (det verkar vara reaktionen hos de flesta när de ser säsongen första gången, medan alla är mer förlåtande mot tjejerna när de ser om säsongen). Dessutom tror jag att hon och Willow kunnat bli ett sött par, om de inte är för lika. Kanske är det också för stor åldersskillnad på dem, men sådant brukar man kunna radera bort rätt effektivt (ålderskillnaden mellan scoobisarna är ju enorm)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav brat » mån aug 09, 2004 23:56

Tobbe_E skrev:Helt klart det bästa avsnittet i säsong 7.


Hitills menar du, eller har du sett alla?
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav AKS » tis aug 10, 2004 0:56

Skulle inte ha haft nåt emot den hypotetiska utvecklingen. Mer Cassie hade varit bra och hade antagligen gjort de du nämner mindre irriterande, ja. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav VelocityBoy » tis aug 10, 2004 10:00

latarmig skrev:Vad sägs då om den här hypotetiska utvecklingen?

Spoiler 7x10 och framåt
Cassie som potential och Willows nya flickvän istället för Kennedy. Det hade blivit möjligt om Tara återkommit i det här avsnittet, och någon annan skådis dött i "Help". Jag tror det hade varit riktigt kul att se Cassie som potential, och kanske hade inte denna hord av flickor varit lika irriterande om hon varit en av dem (det verkar vara reaktionen hos de flesta när de ser säsongen första gången, medan alla är mer förlåtande mot tjejerna när de ser om säsongen). Dessutom tror jag att hon och Willow kunnat bli ett sött par, om de inte är för lika. Kanske är det också för stor åldersskillnad på dem, men sådant brukar man kunna radera bort rätt effektivt (ålderskillnaden mellan scoobisarna är ju enorm)


Var tyst nu! :D Jag är ju så nöjd som det är om du fortsätter så här kommer jag ju inte att kunna se serien utan att tänka på hur underbart ditt scenario hade varit...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav latarmig » tis aug 10, 2004 11:19

Allt för att stimulera de grå cellerna. :-D
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Tob » tis aug 10, 2004 14:30

Lite ändringar på inlägget, givetvis menar jag hitils. Slö i huvudet och stressad när jag skrev det.

Skulle även vilja påpeka att jag nu knappt ett dygn efter titten är nästan säker på att avsnittet förtjänar den tia som jag röstade. Var lite tveksam.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Teo » lör aug 28, 2004 16:21

Är det bara jag som inte tror det var Joyce som prata med dawn utan den onda saken??
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav noike » lör aug 28, 2004 16:53

teo: de flesta tror att det är big bad. Enbart några få stretar emot all vett och sans och tror att det är Joyce.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Eisa » tis sep 14, 2004 14:47

men the big bad rörde ju om i hela rummet, är han verkligen kapabel till det då han inte kan ta fysisk form? om han inte kan röra vid en människa, hur kan han då röra vid till exempel en soffa??

annars underbart avsnitt, gillar faktiskt alla konversationerna, även buffys och holdens trots att vissa verkar tycka att den var seg. detta är en av de få gångerna i serien som buffy lyckas visa upp någon form av självinsikt. som någon nämt tidigare är det fantastiskt att ta del av karaktärsutvecklingar, inte minst dawns. det mod hon uppbringar där i vardagsrummet förvånar mig lite, hon tar ju till och med till häxkonster. dock kan jag förstå att längtan efter att tala med Joyce är så stor så att hon struntar i vad som händer med henne, bara hon får träffa sin mamma igen.

när angie hearts låt spelas börjar tårarna rinna, tycker det är fruktansvärt sorgligt. hur ondskan kunde driva andrew till att mörda sin bästa vän är för mig ofattbart....elakt. jag vet, jag vet, ondskan skall vara elak men jag tycker det är så heeeeeemskt. och willows ansiktsuttryck när hon först tror att det är Tara och sedan förstår att det inte är det är så.....*suck* finner inga ord. känner mig lite översentimental=)
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav CheeseGuy » fre okt 29, 2004 18:04

Svinbra. Grymt stämningsfullt, spännande, dramatiskt och intressant. Den svagaste historien är helt klart Dawns (som ändå är bra), p.g.a. att den inte tillför så mycket (plus ett par småsaker som att hon går runt och pratar med sig själv). De andra är nästintill perfekta. Azura Skye (stavning?) är lysande som ond.

Spoiler för resten av säsongen
Det är väldigt synd att hon inte fick komma tillbaka som The First.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Nyx » fre okt 29, 2004 19:18

Yikes! Jo det här avsnittet var bra. Brutalt bra, grymt och skrämmande. Därmed inte sagt att jag gillade det. Ingen interaktion mellan huvudpersonerna, många tysta scener med bara musik, som om man plötsligt distanserat sig från Sunnydale och iakttar händelserna utifrån. Vem eller vad är det som iakttar och iscensätter skeendet...? Från de gulliga Star Wars-citaten till ett iskallt rituellt mord på stackars Short Round. Jag är ganska chockad. Vet inte vem eller vad man ska tro på. Var det verkligen Joyce som varnade Dawn, eller var det också Big Bad i ytterligare en skepnad? Om detta onda kan styra de dödas spöken så verkar det ju logiskt att det även kan styra odöda som Holden och Spike. Jag vägrar tro att Spike har börjat mörda igen frivilligt. Måste se fortsättningen...nedra helgpaus.
:evil: :twisted: - seriens skapare eller Halloweenhälsningar, välj själv!
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Koala » fre okt 29, 2004 20:08

Tyckte det var ett jäkligt bra avsnitt, en nia iallafall :)
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Shetani » fre okt 29, 2004 21:06

Jag gillade det här avsnittet...mycket rörande :)

Och jag tror det var bättre att Cassie kom istället för Tara. :P
Zat vant be a praablem... Put him in ze cart!
Användarvisningsbild
Shetani
Scooby
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 01 okt 2004
Ort: Malmö

Inläggav Eisa » fre okt 29, 2004 21:20

Cheeseguy; varför är det underligt att Dawn pratade med sig själv?
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav CheeseGuy » fre okt 29, 2004 22:12

Eisa skrev:Cheeseguy; varför är det underligt att Dawn pratade med sig själv?


Folk i allmänhet brukar inte göra det...
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav noike » fre okt 29, 2004 22:17

CheeseGuy skrev:Folk i allmänhet brukar inte göra det...


Du skojar? Är det bara jag då alltså?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tob » fre okt 29, 2004 22:17

CheeseGuy skrev:
Eisa skrev:Cheeseguy; varför är det underligt att Dawn pratade med sig själv?


Folk i allmänhet brukar inte göra det...


Varför kommer jag att tänka på Sunset Beach helt plötsligt......Nej, ni har lyckats föra in mig på en tankebana som ger en koppling mellan ett av dem fem bästa Buffy avsnittet och den kanske sämsta såpan någonsin.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Eisa » fre okt 29, 2004 22:25

noike; nej, du är inte den enda. jag pratar för mig själv hela tiden, dock ofrivilligt. det är mest när jag börjar skratta för mig själv som jag blir rädd.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Illyria » fre okt 29, 2004 22:40

noike skrev:
CheeseGuy skrev:Folk i allmänhet brukar inte göra det...

Du skojar? Är det bara jag då alltså?

Nej, du är inte ensam.

Nyx: ingen interaktion mellan huvudpersonerna var en stor del av poängen, att få dem ensamma och ta fram personliga saker hos var och en och inte "attackera" dem som grupp.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav noike » fre okt 29, 2004 22:50

Eisa skrev:men the big bad rörde ju om i hela rummet, är han verkligen kapabel till det då han inte kan ta fysisk form? om han inte kan röra vid en människa, hur kan han då röra vid till exempel en soffa??


"Joyce" sa att hon inte var ensam, detta var med stor möjlighet inte en lögn utan det fanns nog ett väsen frammanat av dess hejdukar i rummet också som gjorde grovjobbet och som kunde bli bortdriviet för att fullända illusionen av att Joyce led.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Nyx » fre okt 29, 2004 22:57

Jag vet! Det var det som gjorde avsnittet så läskigt... The Big Bad vill sätta dit dem, få Willow att begå självmord eller åtminstone inte våga använda sina magiska krafter, få Dawn att tvivla på Buffys lojalitet, få Buffy att vilja döda Spike... Jag fasar för fortsättningen. Och jag håller som sagt med om att det är ett grymt bra avsnitt. Det är bara så iskallt i sitt utförande! Att locka med kontakter med avlidna anhöriga... det är grymhet. Håller med Shetani att det hade varit alltför grymt om Tara hade dykt upp (läste någon annanstans att de försökte få Amber Benson att medverka men att det av någon anledning inte gick). Azura Skye var verkligen bra dock.
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron