Vad tycker du om säsong 6?

Här pratar vi mest om Säsong 6

Inläggav malavel » tor okt 21, 2004 18:35

Koala skrev:malavel. hela början av s6. när hon längtar tillbaka till döden. Varenda mening är så förutsägbar att man förstår hur scenen ska sluta inom de första tre meningarna.. .

Kan inte se hur 'längta tillbaka till döden' är djupare än 'hantera en närståendes död.'
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » tor okt 21, 2004 18:37

Det är på min att se lista.

Jag kan dock inte förstå hur det kan skrivas så många uppsatser om Buffy när serien enligt dig behandlar seriens frågor med en gymnasiekurs svårighetsgrad. Man kan ju anta att de flesta som skriver arbeten om serien har gått på universitet och läst fler kurser om etik/moral/allt möjligt.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav yazze » tor okt 21, 2004 18:48

Off skrev:Det är på min att se lista.

Jag kan dock inte förstå hur det kan skrivas så många uppsatser om Buffy när serien enligt dig behandlar seriens frågor med en gymnasiekurs svårighetsgrad. Man kan ju anta att de flesta som skriver arbeten om serien har gått på universitet och läst fler kurser om etik/moral/allt möjligt.


De är helt enkelt så att koala har antigen gått förlänge i skolan eller läst alldeles för många kurser som håller på och vända han hjärna ut och in.

Förstår mig faktist inte alls på de du skriver koala, ja tycker faktist raka mottsatsen på ungefäralla punkter du sa.
Användarvisningsbild
yazze
Scooby
 
Inlägg: 607
Blev medlem: 23 sep 2004
Ort: Darkness fall

Inläggav caffeineaddict » tor okt 21, 2004 18:51

Jag gillar iofs OZ väldigt mycket, men ett av problemen är ju just det att poängerna berättas av Hill så tydligt att tittaren inte behöver fundera över det särskilt mycket själv. Så jag kan inte helt hålla med. Då tror jag snarare att du behöver gå tillbaka och se om saker och ting i S6 faktiskt var så enkla som du tror att de är.

Eller så håller vi helt enkelt inte med varandra. ;)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Koala » tor okt 21, 2004 19:14

yazze Jag går i trean på gymnasiet, läster 2500 p som alla andra har aldrig gått om ett år.
Va fan håller du på och säger sånt där för? Vi håller inte med varandra, det har inget att göra med min skolgång.


Min åsikt. Buffy är inte en djup serie, det passar inte som det heller. Dumt att de försöker.

Skriv ned det på en lapp och kör upp i.... yazze...
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Koala » tor okt 21, 2004 19:18

Off, jag har faktist inte sett fler Buffyanalyser än någon annan serie. Tror detta är en erfarenhetsuppfattningsfråga (puh, långt ord).

Men hur som helst skiljer sig våra perspektiv i denna fråga. Jag tycker det är för simpelt för att försöka sig på de nivåer de gör, ni tycker det inte. punkt.
Det handlar inte om vem som är mest djup eller inte, det handlar om perspektiv.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Off » tor okt 21, 2004 19:54

Jag försöker inte göra det till någon tävling om vem som är mest djup :) , kunde faktiskt inte bry mig mindre. Det jag ifrågasätter är om Buffy är så fruktansvärt dåligt som du får det att framstå. Serien har alltid behandlat problem även under de "roliga åren". Enda skillnaden nu är att det är ett dystrare ämne än "killen hade sex med mig och blev en helt annat person".

Om det nu kommer saker ur munnen på dem som är som tagna från en textbok, om än gymnasienivå, så är de väl inne på rätt spår iaf?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Koala » tor okt 21, 2004 20:07

Jag har aldrig sagt att buffy är extremt dåligt nu, bara att det inte alls är lika bra som förr.
Det hela började med att Koala sade att han inte gillade att manusförfattarna försökte göra buffy till en så djup serie, koala tyckte inte att buffy klarar av så stora koncept de tar på sig.
Buffyforumanvändare blev arga på koala och sa att han måste förklara sig.
Koala förklarade att han inte tycker det passar på serien.
Buffyforumanvändare blev ännu argare för att koala har kastat sten i deras glastempel.

Just nu (s7 avsnitt 1) tycker jag buffy är mycket bra.
Jag gillar helt enkelt mera den ljusa buffy som är mera en action-komediserie än en filosofisk skildring eller nån skum sektisk religös världskildring.

(självklart har jag svart-vitat ned problemet här)
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav malavel » tor okt 21, 2004 20:14

Koala: Vet inte om jag är en av de du tycker var arg. Det var/är jag i alla fall inte. Ville bara förstå vad du menade så jag kunde avgöra om jag höll med eller inte.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » tor okt 21, 2004 20:28

Jag är inte arg på något sätt. Ville bara ha det förklarat för mig. Har fortfarande inte riktigt förstått men då lägger vi ner istället.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Koala » tor okt 21, 2004 20:38

Last word.
Det handlar helt enkelt om hur/när man tyckte buffy var bäst.
Vi tycker olika.
Och det hör inte med min utbildning att göra.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Nicklas » tor okt 21, 2004 20:50

För att hoppa in i diskussionen angående om ljusa eller mörka buffy är bäst så måste även jag säga att jag ibland föredrar de tidiga säsongerna. Men inte för att de försöker vara djupa och misslyckas. Utan istället för att de lyckas alldeles för bra. Det blir ibland närmast för plågsamt för att titta på.
Men samtidigt så tycker jag att S6 kanske är den bästa hittils, just därför att den är så mörk, och berör så starkt.
Nu väntar jag bara på att få se S7...
Användarvisningsbild
Nicklas
Demon Fodder
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Koala » tor okt 21, 2004 20:54

Välkommen hit nicklas :) joo, jag har stora förhoppningar på s7 också!
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Lipton » fre okt 22, 2004 6:41

Koala skrev:Jag gillar helt enkelt mera den ljusa buffy som är mera en action-komediserie än en filosofisk skildring eller nån skum sektisk religös världskildring.


Jag gillar också det mer ljusa osv.

Annars så tycker jag att s.6 är den bästa säsongen på länge, och slutet är nog det bästa i hela serien.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav yazze » fre okt 22, 2004 8:40

Koala skrev:yazze Jag går i trean på gymnasiet, läster 2500 p som alla andra har aldrig gått om ett år.
Va fan håller du på och säger sånt där för? Vi håller inte med varandra, det har inget att göra med min skolgång.


Min åsikt. Buffy är inte en djup serie, det passar inte som det heller. Dumt att de försöker.

Skriv ned det på en lapp och kör upp i.... yazze...


Ja menade inte och vara elakt på något sätt koala, skulle kanske lagt till en smile på slutet?
Men de låte lite som att du på ett sätt även antyde att ditt sätt du tyckte var mer rätt än andras pga att du hade läst just dom kurserna.

Men de ja menade var nog att du tänker efter lite för mycket med huvet, försök se serien istället som de än menat än att såga isär de i bitar och klippa och analyser, ja tycker de verkar som du har börjat analysera varje avsnitt mitt i utan att först se de en gång och efteråt tänka efter vad du tyckte och kanske se om de eller spola igenom om man vill analysera de såpas.
Användarvisningsbild
yazze
Scooby
 
Inlägg: 607
Blev medlem: 23 sep 2004
Ort: Darkness fall

Inläggav Tinwiel » fre okt 22, 2004 10:19

Jag gillar i alla fall "djupa" Buffy, och det finns ju roliga avsnitt och scener i s6 också. Och det är väl bättre om författarna strävar mot att göra serien djup än om dom inte skulle göra det? Dessutom tycker jag att dom klarar av det bra, men det är min högst personliga åsikt, som inte har med högskolekurser eller nånting annat att göra, bara min egen smak.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Eisa » fre okt 22, 2004 13:54

tycker det känns som att manusförfattarna vågar mer senare i serien då de har en stadig publik. om de hade låtit säsong 1 varit lika mörk som säsong 6 hade det nog inte alls gått lika bra för serien.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Illyria » fre okt 22, 2004 17:08

Nicklas skrev:Men inte för att de försöker vara djupa och misslyckas. Utan istället för att de lyckas alldeles för bra. Det blir ibland närmast för plågsamt för att titta på.
Men samtidigt så tycker jag att S6 kanske är den bästa hittils, just därför att den är så mörk, och berör så starkt.

Det är plågsamt och inte det minsta hobbydjupt utan känns väldigt äkta och verklighetstroget. Även det mörka är en del av livet och det är just det serien berättar om - livet. Det är också precis så som den här säsongen skulle vara, något annat efter allt som hänt hade känts otroligt fel och falskt.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Koala » fre okt 22, 2004 17:25

yazze, denna diskussion är nere. Men jag står fast vid att jag inte tycker om försöken på att göra Buffy till en djup serie.

Fridens liljor.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav sprite » lör nov 27, 2004 18:09

Den bästa säsongen enligt mig!!
"If you dont stop being such a bitch, maybe i will bite you."
Användarvisningsbild
sprite
Minion
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 27 nov 2004

Inläggav sus@n » lör nov 27, 2004 18:13

sprite skrev:Den bästa säsongen enligt mig!!


Välkommen! Kanske du vill dela med om varför du tycker säosong 6 är bäst? Själv älskar jag den med.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Lipton » tis dec 07, 2004 9:37

När jag såg The Witch i går så kunde jag inte låta bli att se likheter mellan Amys mamma och bad Willow. Svarta ögon bla.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav sprite » fre dec 10, 2004 16:35

sus@n skrev:
sprite skrev:Den bästa säsongen enligt mig!!


Välkommen! Kanske du vill dela med om varför du tycker säosong 6 är bäst? Själv älskar jag den med.


Visst! Den berör mig helt enkelt mest.
Enligt mig har säsong 6 allt. Alla ingridienser finns med. Den är spännande, rolig, sorglig osv.
Den känns helt enkelt mer äkta och det känns som att de hade roligt när de gjorde den.

Just att joss fick fria tyglar och fick göra det han verkligen ville göra, det wb inte hade tillåtit.
"If you dont stop being such a bitch, maybe i will bite you."
Användarvisningsbild
sprite
Minion
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 27 nov 2004

Inläggav onlyyou » sön dec 12, 2004 20:21

Säsong 6 är enligt mig den absolut sämsta säsongen. (Har iofs inte sett säsong 7 än) Det ända som håller den uppe är Spike. OMWF funkade väl men var inget fantastiskt.

Den som fick idén om nördtrion (Joss?) borde begått självmord innan han eller hon yttrat sina tankar för omvärlden.
The Initiative var ju en gudagåva gämfört med nördarna.

Och att Warren blev en "Big Bad" i slutet är ju lite att ta i.
Spoiler:



Det ända han gjorde var att sno ett par stenar som gjorde honnom otroligt stark i ca 20 minuter, skaffade en glock och sköt av ett par väldigt amatörsmässiga skott lite hej vilt och byggde en robot för att fördröja sin död med ett par timmar.
onlyyou
Demon Fodder
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 dec 2004
Ort: Lund

Inläggav VelocityBoy » sön dec 12, 2004 20:28

onlyyou skrev:Den som fick idén om nördtrion (Joss?) borde begått självmord innan han eller hon yttrat sina tankar för omvärlden.
The Initiative var ju en gudagåva gämfört med nördarna.


Här på forumet så är vi ganska rörande överens om att nördarna är riktigt, riktigt bra och jag tror nog inte att ens de mest avogt inställda tycker att Initiative/Adam arcen är bättre än dem.

onlyyou skrev:Och att Warren blev en "Big Bad" i slutet är ju lite att ta i.


Warren var aldrig "The Big bad"...

onlyyou skrev:Spoiler


Spoiler märk med tagar... inte för att du behöver spoilermärka händelser ifrån s6 i den här tråden (titeln på tråden fastställer ju att man skall ha sett säsongen).
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav onlyyou » sön dec 12, 2004 20:38

VelocityBoy skrev:Här på forumet så är vi ganska rörande överens om att nördarna är riktigt, riktigt bra och jag tror nog inte att ens de mest avogt inställda tycker att Initiative/Adam arcen är bättre än dem.

Ok, så man får inte uttrycka åsikter som inte instämmer med de andras åsikter på detta forum?
VelocityBoy skrev:Och att Warren blev en "Big Bad" i slutet är ju lite att ta i.

Nej inte "THE" men jag läste flera inlägg tidigare i tråden där man skrev att han faktsikt blev en ganska stor skurk i slutet, I beg to differ.

VelocityBoy skrev:Spoiler märk med tagar... inte för att du behöver spoilermärka händelser ifrån s6 i den här tråden (titeln på tråden fastställer ju att man skall ha sett säsongen).

Sant men jag läste innan i tråden att folk som skrev här inte sett klart på hela säsongen så det var inte för att vara otrevligt på något sett som jag skrev spoiler innan jag avslöjade vad som hände i de sista avsnitten av säsongen. ;)
onlyyou
Demon Fodder
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 dec 2004
Ort: Lund

Inläggav Ai » sön dec 12, 2004 20:47

onlyyou skrev:
VelocityBoy skrev:Här på forumet så är vi ganska rörande överens om att nördarna är riktigt, riktigt bra och jag tror nog inte att ens de mest avogt inställda tycker att Initiative/Adam arcen är bättre än dem.

Ok, så man får inte uttrycka åsikter som inte instämmer med de andras åsikter på detta forum?


Absolut får man uttrycka sin åsikt, även om den inte kanske överensstämmer med majoritetens. Det VB sa är jag ganska övertygad om inte var menat som en tillrättavisning utan mer som en kommentar. Det finns fler som har haft svårt för säsong 6 här på forumet. En del har blivit omvända andra inte. Det är kul med bredd i åsikterna.

Välkommen förresten! Hoppas att du ska trivas!

Här hittar du lite Presentationslänkar!

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav VelocityBoy » sön dec 12, 2004 20:52

Ai skrev:Det VB sa är jag ganska övertygad om inte var menat som en tillrättavisning utan mer som en kommentar.


Du är helt korrekt i din övertygelse...
Senast redigerad av VelocityBoy sön dec 12, 2004 20:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav CheeseGuy » sön dec 12, 2004 20:57

onlyyou skrev:Säsong 6 är enligt mig den absolut sämsta säsongen. (Har iofs inte sett säsong 7 än) Det ända som håller den uppe är Spike. OMWF funkade väl men var inget fantastiskt.


Jag är inte heller överförjust i säsong 6, men den är ändå bättre än säsong 1 som är överlägset sämst (=minst bra). OMWF äger, och det finns ett par andra riktigt bra avsnitt.

onlyyou skrev:Den som fick idén om nördtrion (Joss?) borde begått självmord innan han eller hon yttrat sina tankar för omvärlden.
The Initiative var ju en gudagåva gämfört med nördarna.


Nördarna är knepiga. Humorn fungerar ibland lysande, ibland känns de bara som hopplösa stereotyper. Ett stort problem jag har är all högteknologi som de använder. Det känns inte trovärdigt alls. Ett osynlighetsgevär hade jag kanske köpt om det var tillverkat av Wolfram & Hart eller (kanske) The Initiative, men knappast tre ungdomar i en källare.

Men jag tycker att de blir bättre i Dead Things. Warren är en utmärkt skurk.

Dessutom uppskattar nog många (jag bl.a.) nördarna mer efter att ha sett säsong 7.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav sus@n » sön dec 12, 2004 21:35

Det är roligt att läsa hur skilda åsikterna är om denna säsong. När jag såfg den för första gången för kanske cirka 1 år sedan så tyckte jag den var underbart fantastisk och såg på den flera gånger efter jag var klar.. det konstiga är att säsong 6 nu är den säsongen av de jag tycker är bäst som jag ser minst på :?

Säsongen är för mörk enligt mig för att se på för "nöjesskull". Den har så klart höjdpunkter OMWF, Tabula Rasa och min egen favvis Older and Faraway. Trion kan också vara fruktansvärt humoristiska! Men..Buffys depression, sexet med Spike (och jag är Spuffy fan), Anya och Xanders inställda bröllop och Willow & Taras brytelse, Dawns kleptomani och senare Willows missbruk av magin blir för mörkt (men ändå en fantastisk säsong som sagt).

Jag hade gärna sett att något av dessa saker hade undvikits - helst att Anya & Xander hade gift sig så att det funnits någon ljuspunkt.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Google [Bot]