6x22 - Grave

Här pratar vi mest om Säsong 6

Jag älskar detta avsnitt såhääär mycket

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
2
3%
8
10
15%
9
16
24%
10
39
58%
 
Antal röster : 67

Inläggav Off » tor okt 21, 2004 4:27

et är nästan att jag börjar ändra mig angående Tara.
Nästan.


Join us. We have comfy chairs on our side. ;)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav VelocityBoy » tor okt 21, 2004 8:32

latarmig skrev:Det där var ett urbota dumt resonemang. Jag ger inte mycket för de där redemptionisterna.


Jag vet inte om jag tycker det... jag har viss förståelse för deras ståndpunkt dvs att det hade varit intressant att låta Spike fortsätta utan själ och kanske lyckas men jag anser också att de är ganska förblindade och inser inte tyngden av det han gjorde.

Samma falang är iofs väldigt negativ till Buffy vanligtvis och det faller väl inte riktigt dem i smaken att han gör allt för henne efter att hon har utnyttjat honom så...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav VelocityBoy » tor okt 21, 2004 8:38

Ai skrev:Sättet Spike får själen. Inte att han får den, det är jag helt OK med. Men

Spoiler s. 7 BtVS och s. 5 AtS

Jag får inte ihop Spikes agerande i grottan och hans övertygande om att han slagits för själen. Att det var därför han for till Afrika. Efter vad jag har förstått så fick inte James ihop det riktigt heller...


Som sagt var så tycker jag att det är en ganska stor miss av ME de skulle ha gjort det tydligare.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Nightcrawler » tor okt 21, 2004 9:36

Oj, oj, oj vilken underbar säsongs avslutning! Den var spännande, häftig, otäck, sorglig, rolig...You name it!

Säsong 6 som helhet har varit så där, men med några definitiva guldkorn. Det här är ett av dom!

Jag gillade cliffhangern...men ärlig talat börjar det inte bli lite tjatigt med vampyrer med själ?...Men det är ju ändå Spike så jag hoppas han fortsätter vara en sjön karaktär även i fortsättningen :)

Okej, då är det bara 22 avsnitt kvar...Om drygt 4 veckor är Kanal 5 klara med Buffy :(
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Shetani » tor okt 21, 2004 9:59

Nightcrawler skrev:
Okej, då är det bara 22 avsnitt kvar...Om drygt 4 veckor är Kanal 5 klara med Buffy :(


Where do we go from there..?

=P
Zat vant be a praablem... Put him in ze cart!
Användarvisningsbild
Shetani
Scooby
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 01 okt 2004
Ort: Malmö

Inläggav CheeseGuy » tor okt 21, 2004 10:09

Transcripts från Spikes scener (som det hände något någorlunda viktigt i) i grottan:
-- VILLANS --
VOICE: You seek me, vampire?

SPIKE: You do the finger paintings? Nice work.

DEMON: Answer me.
SPIKE: Yeah. I seek you.
DEMON: Something about a woman. The slayer.
SPIKE: (nods, barely concealed anger) Thinks she's better than me. Ever since I got this bleeding chip in my head, things ain't been right. Everything's gone to hell.
DEMON: And you want to return to your former self.
SPIKE: Yeah.

SPIKE: What?
DEMON: Look what she's reduced you to.
SPIKE: It's this bloody chip-
DEMON: You were a legendary dark warrior, and you let yourself be castrated. (Spike looking angry) And you have the audacity to crawl in here and demand restoration?
SPIKE: I'm still a warrior.
DEMON: You're a pathetic excuse for a demon.
SPIKE: (angry) Yeah? I'll show you pathetic. Give me your best shot.
DEMON: You'd never endure the trials required to grant your request.
SPIKE: Do your worst. But when I win ... I want what I came here for.

SPIKE: Bitch is gonna see a change.

-- TWO TO GO --
SPIKE: Had enough?

SPIKE: Bad move, bad move, bad move...

SPIKE: Looks like local boy loses.

DEMON: So it would appear.
SPIKE: Good on me, then. I get what I came for. I passed, right?
DEMON: Indeed. You have passed the first stage of the test.
SPIKE: Right, I get... (pauses) Wait. First stage?

SPIKE: Bugger.

-- GRAVE --
DEMON VOICE: You have endured the required trials.
SPIKE: Bloody right I have.

SPIKE: So you'll give me what I want. Make me what I was. So Buffy can get what she deserves.

DEMON: Very well.

DEMON: We will return... your soul.


--

Det enda som sägs, då det verkar som att han vill bli av med chippet är:
"DEMON: Look what she's reduced you to.
SPIKE: It's this bloody chip-" och
"Ever since I got this bleeding chip in my head, things ain't been right."

Och det som tyder på att han vill ha tillbaka sin själ:

"Thinks she's better than me"
Och det gör hon väl knappast p.g.a. hans chip. Och han kan ju ändå slå henne (fast det har ju inte med saken att göra).

DEMON: "Something about a woman. The slayer.", "So you'll give me what I want. Make me what I was. So Buffy can get what she deserves."
Han är alltså där för Buffy. Och jag tvekar på att det är för att kunna slå henne, eftersom han redan kan det.

Dessutom: En demon i en grotta i Afrika som kan ta bort chips från hjärnan? Och det är kanske lite långsökt, men när han säger att han vill ha vad han kom dit för så låter det faktiskt som att han ska FÅ något.

Att han inte verkar särskilt ångerfull beror säkert på att han försöker samla mod.

Med andra ord tycker jag att det är ganska klart. Stämmer det verkligen att JM trodde att Spike ville bli av med chippet?
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav VelocityBoy » tor okt 21, 2004 10:14

CheeseGuy skrev:Stämmer det verkligen att JM trodde att Spike ville bli av med chippet?


Det stod inte i manus eller ens sas i scenen utan lades endast dit som en over-dub i editing så nej han visste inte...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Dai » tor okt 21, 2004 10:59

För att lura publiken, behövde man kanske först lura JM.
Dai
Demon Fodder
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 okt 2004

Inläggav Dai » tor okt 21, 2004 11:09

Off skrev:Join us. We have comfy chairs on our side. ;)


Njä, riktigt så långt är jag inte beredd att gå. ;) Det beror också lite på hur de fortsätter på detta i S7.
Dai
Demon Fodder
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 okt 2004

Inläggav Nightcrawler » tor okt 21, 2004 11:55

Shetani skrev:
Nightcrawler skrev:
Okej, då är det bara 22 avsnitt kvar...Om drygt 4 veckor är Kanal 5 klara med Buffy :(


Where do we go from there..?

=P


Jag vetefan...får väl sätta igång och plugga lite hårdare...kanske ta och skaffa några riktiga kompisar ;)
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Tinwiel » tor okt 21, 2004 12:04

Noike: ja, jag har sett Angels alla säsonger, bara en gång dock (förutom Damage, som jag har sett tre ggr :) ). Där finns ju många funderingar kring vampyrer, demoner, själar, gott/ont och att det kanske inte är så svart/vitt som man kan anta ibland. (Det var väl ingen spoiler va?)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav VelocityBoy » tor okt 21, 2004 12:23

Dai skrev:För att lura publiken, behövde man kanske först lura JM.


Jo men det innebär ju också att James inte vet hur han skall spela karaktären då han inte vet vad den tänker...

James har ju för övrigt sagt att han ångrar att han spelade spelade Spike så själfullt och att det undergrävde hela själen en aning när han väl fick den iofs så har Jane Espensson sagt att han spelade precis som de ville att han skulle vara.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Koala » tor okt 21, 2004 12:49

Ai Skrev.
Ogillar:
Dawn och Buffyscenen i Hålet. Funkade väl fram till att det blev det gamla vanliga uttjatade. Dawn är sur. Buffy försäkrar att hon vill leva. Dom kramas. Börjar bli lite väl tradigt. Var dom 'korta' i avsnittet och kände att dom kunde väl klippa ihop en fyra fem olika D/B scener som redan visats och tejpa ihop en scen för att fylla ut tid?
Sen den ohyggligt fåniga klättringen upp ur Hålet och vandringen ut i solen mot 'framtiden'.... urrk...



W-fucking ord på den.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav ttias » tor okt 21, 2004 13:29

Själv är jag helt övertygad om att spike ville bli av med chippet och att demonen jävlades med honom eftersom han inte gjort sin önskan specifik nog. :twisted:
Det gör ont...
Användarvisningsbild
ttias
Minion
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 15 okt 2004
Ort: gbg

Inläggav noike » tor okt 21, 2004 14:18

Ai: de -- manusförfattarna -- tyckte att Buffy behövde krypa upp ur sin grav igen. Dels för att komma över hela saken och dels för att binda ihop säsongen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Ai » tor okt 21, 2004 14:24

noike skrev:Ai: de -- manusförfattarna -- tyckte att Buffy behövde krypa upp ur sin grav igen. Dels för att komma över hela saken och dels för att binda ihop säsongen.


Absolut - jag förstod det, men det är så trist när det blir övertydligt.

Plakat-teater.

Dessutom att hon denna gång drar upp sin syster i ljuset också.... Tycker att det är så patetiskt.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Noggster » tor okt 21, 2004 14:28

Dai, buffy hade väl någon liten psykisk kontakt med Willow/Giles. Så fatta iaf jag det.. eftersom man fick se dom alla höra willow innan.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav malavel » tor okt 21, 2004 14:41

Noggster: Jag tolkade det som att Giles 'såg' Willow pga att hon hade snott hans magikraft och att Willow 'hörde/såg' Buffy för att hon var connectad till allt och alla efter att hon snott magin från Giles och att hon med magi kunde prata så att Buffy och Dawn hörde.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav gaspode » tor okt 21, 2004 15:04

Såg slutet igår, och jag tyckte det var lite onödigt med Giles förklaring på slutet. Att magin han fått med sig på var det som gjorde att Willow veknade. I min mening hade det varit mycket bättre om Giles verkligen fått ha misslyckats. Dessutom tycker jag att det förtar Xanders roll lite, han kunde gott ha fått klarat att komma åt Willow utan nån krystad Giles-förklaring.

Men ärligt talat så är det fantastiskt ändå, och det där är bara petitesser i ett såhär bra avsnitt!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav malavel » tor okt 21, 2004 15:17

gaspode: Jag tycker nog att det hade varit lite för lätt då. Dessutom var ju anledningen till att Willow försökte förstöra världen att hon kände allas sorg och smärtor.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tompa » tor okt 21, 2004 15:57

Man kan verkligen tolka Spikes själasökande/chip borttagning på många sätt. Jag måste dock säga att han såg redigt förvånad ut när han fick själen åter.

Dessutom störde jag mig på bilarna i bakgrunden när Buffy och Dawn klättrat upp ur graven. Det gjorde att allt det dom gjort kändes väldigt isolerat, ingen märker någonting liksom. Inte så att folk ska stå och hurra dom som hjältar men dom borde ju ana lite oråd tycker man.

Och sjuan sätter igång direkt, inte mycket kvar nu :cry:
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav noike » tor okt 21, 2004 16:11

Kan bero på att Spike inte visste exakt vad en själ innebar? Man kan bli förvånad över många saker.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Langtry » tor okt 21, 2004 16:14

Är det inte lite pånyttfödelse-symbolik över Buffys kravlande upp ur graven med nyväckt livsgnista?

Eller nå't i den stilen...

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Nicklas » tor okt 21, 2004 19:15

Shetani skrev:
Nightcrawler skrev:Okej, då är det bara 22 avsnitt kvar...Om drygt 4 veckor är Kanal 5 klara med Buffy :(

Where do we go from there..?
=P

Kommer inte nyutgåvorna av DVD-boxarna ungefär lagom till serien slutar på Kanal5?...
Användarvisningsbild
Nicklas
Demon Fodder
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Emily » tor okt 21, 2004 19:58

Anya var så sött när hon ville också ha en kram från Giles

Spike fick en själ :eek:
Jag vill se mer!!
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav Lipton » fre okt 22, 2004 6:34

Nu klarnade allt, har hela tiden varit lite förvirrad av Spikes ombytliga sätt gentemot Buffy, men nu förstår man vad han menar med att hon ska få vad hon förtjänar, en man med en själ.
Jag tror inte att han blev så förvånad när han fick själen tillbaka, det gjorde nog mer ont, tror jag. Ett bra slut i alla fall, fick en att längta till nästa avsnitt. Grottscenerna var i övrigt inte så bra, de kunde som sagt gjort mer av det.

Scenen men Xander och Willow på slutet, underbar.

Ska bli kul att se hur Dawn utvecklas, om hon är skapad från Buffy så borde väl hon också ha fått lite slayergener med på köpet.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Noggster » fre okt 22, 2004 11:25

Spoiler Angel season 2
Spikes trial borde vart mer som den i angel när angel vill rädda darla
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » fre okt 22, 2004 11:32

Noggster skrev:Spoiler Angel season 2
Spikes trial borde vart mer som den i angel när angel vill rädda darla


Jag vet inte det... det känns lite som Fear factory för vampyrer.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Djehuti » lör jan 22, 2005 13:45

Auch, ytterligare en riktig höjdare. Fan va bra de senaste avsnitten har varit.
Grave är full av underbara gripande scener, från början till slut. Även om slitscenen med Willow och Xander visserligen är aningen klychig, så är jag lite av en sucker för sådant. :cry: Vackert, rakt igenom.

Bra också att det inte blev Buffy som fick rädda världen denna gången,
det blev inte ens en konfrontation över huvud taget. Utan en affirmation av det mänskliga, goda, kännande inom Willow som till slut lyckades bryta den makt som magin och vreden skaffat sig över henne.

Och vad underbart roligt att se Giles och Buffy skratta med varandra. Det har varit snålt med det denna säsongen. Mycket gråt, lite skratt. Visserligen är detta avsnitt inget undantag på gråtfronten, men det gör verkligen ingenting.
Förbannat bra slut, på en förbannat bra säsong.
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 jan 2005
Ort: 314

Inläggav carre » lör jan 22, 2005 19:19

Djehuti: bara lite nyfiken, ser du avsnitten för första gången när du skriver dethära? har du köpt dvd:erna eller laddar du ner??
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare