2x01 When She Was Bad

Här pratar vi mest om Säsong 2

Betygsätt When She Was Bad

1
1
2%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
2
3%
6
4
7%
7
13
21%
8
14
23%
9
13
21%
10
14
23%
 
Antal röster : 61

Inläggav Joamna » tor okt 14, 2004 12:34

VelocityBoy skrev:
Off skrev:
latarmig skrev:Håller med, har aldrig förstått hypen över 5x01.


Hype? Vilken sten har jag bott under? :)


Haha det är bland annat jag som står för den... jag tycker att det är den klart bästa säsong öppnaren i serien.


Jag har nog också missat den hypen. Tycker själv om avsnittet men har alltid uppfattat det som att ingen annan gör det..
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » tor okt 14, 2004 21:35

Tittar man i avsnittstråden för 5x01 så finns det på tok för mycket hyllningar. I början är omdömena mer försiktiga, men efter Kunos och särskilt VBs omdömen så börjar det väga över rätt tungt i dess favör.

Förhoppningsvis har kulten gått över nu. ;-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Off » tor okt 14, 2004 21:48

Jag tror det är du som försöker få det att se ut som hype så du kan vara lite annorlunda :P
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav latarmig » fre okt 15, 2004 18:39

Du har nog rätt, det verkar dessutom som om mitt ordval ("hype") var synnerligen olämpligt.



(Eftersom jag ogillar avsnittet kanske jag förstärkt varje positivt omdöme jag läst.)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav sharatec » lör okt 16, 2004 11:29

*drar ett djupt andetag och förbereder sig för the last stand... minns mig!*

Jag kan redan nu säga att jag inte lär övertyga någon med det här inlägget, av den anledningen att det är så utpräglat 'känslobaserat' - jag har alltså få konkreta saker att ta upp, av den anledningen att jag har så tråkigt varje gång jag ser avsnittet att jag inte riktigt fokuserar på hur det är uppbyggt. Min huvudinvändning är dock att Buffys reaktion är så himla skruvad - avsnittet hade vunnit på att framhäva att hon bara är en ovanligt obstinat tonåring, för jag ser inte mycket till logik i hennes agerande. (Okej, rent teknisk finess: det är typiskt att allting är 'bra' i slutet av avsnittet. Modet att ha en huvudkaraktär som verkligen är jobbig över en längre period hade visst inte kommit riktigt än.) Helt enkelt - för lite orsak-verkan i hennes reaktion på det som hände i 1x12. Sedan förnekar jag inte att det finns kul kommentarer i avsnittet, även om vissa scener som verkar väldigt populära (dansen, till exempel) bara får mig att sitta och trumma med fingrarna och undra när det händer någonting intressant.

Jag inser att det mesta av kritiken ovan kan avfärdas med att jag inte har sett avsnittet tillräckligt noggrannt, eller inte förstått det, och det är mycket möjligt; jag tycker dock att jag borde ha kunnat hitta åtminstone något riktigt intressant efter några tittar, men nu blir det mest en stor gäspning.

(Helt off-topic: gällande säsongspremiärer är min lista för närvarande 6-5-7-4-1-3-2, om någon undrade...)
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Off » lör okt 16, 2004 13:10

Det går väl helt enkelt gå under "hey jag gillar det helt enkelt inte"-klausulen. Varje Buffy-tittare får ett fritt pass om någon avsnitt :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Angelus » lör nov 06, 2004 22:04

Ouch! gör like ont i hjärtat varje gång jag ser den där dansen...
"me, myself and my lvl 60"
Användarvisningsbild
Angelus
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 26 maj 2004
Ort: Onsala

Inläggav Off » sön nov 07, 2004 4:10

Hjärtat?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Mudbath » tis nov 30, 2004 17:06

Off skrev:Hjärtat?


Man blir ju kär när man ser den.. :P För övrigt ett bra avsnitt. En åtta får det av mig!
..everynight I save you..
Användarvisningsbild
Mudbath
Minion
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 25 nov 2004
Ort: Karlstad

Inläggav Eisa » tor dec 02, 2004 13:06

tycker avsnittet är sådär, kan förstå sharatecs argument. buffy reagerar väldigt våldsamt, och jag är inte riktigt säker på att hon får rätt reaktion. att bli elak bara för att hon är rädd...visst, så kanske en del fungerar men jag hade nog känt mig mer beroende av mina vänner om jag befann mig i en sådan situation. däremot är det roligt att se henne bete sig som hon gör, första gången i serien buffy är elak, och den enda som verkar förstå helt ut är Xander. jo, han är nog en liten människokännare den där Xander. tycker synd om angel, han kan ju inte ha det alltför lätt när han är kär i en trilskande tonåring.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Lipton » fre dec 03, 2004 8:12

Tycker också att hon är orättvis mot Angel, är så synd om honom när han sitter vid fönstret och hon bara tjurar. Men det är väl så lite överlag, att hon reagerar lite konstigt.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Noggster » fre dec 03, 2004 8:55

hon ångrar ju sig sen, men då har han redan hunnit flyga iväg.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav xAMNESIAx » tis dec 14, 2004 21:05

Det blir en 8:a, men en mycket stark sådan. Visst kan man tycka att Buffy agerade både "OOC" och taskigt men efter sista scenen med Mästarens kvarlevor så känns det som man förstår hennes smärta, Willow och Xander gjorde det. Gillar även sista scenen i klassrummet, den etablerar verkligen deras vänskap och sammhållning. Bra avsnitt.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Magga » sön jan 02, 2005 21:12

Älskar detta avsnitt! Ett väldigt starkt öppningsavsnitt! Gav det en 9a.

Willow: That's what it was! I mean, why else would she be acting like
such a b-i-t-c-h?
Giles: Willow, I think we're all a little too old to be spelling things
out.
Xander: A bitca?


Oh, slutscenen är ju underbar :)
Användarvisningsbild
Magga
Minion
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 aug 2004
Ort: Åsbro

Inläggav jvc_man » fre jan 07, 2005 2:04

Hehe, fin inledning "Tinder" hade på sitt inlägg, håller dock endast med nedre delen! ;)

Gav avsnittet en 9:a , tycke det var riktigt bra o Buffy som "elak" var lite småtufft, jobbigt första 10 minuterna men härligt därefter och storyn var genomarbetad. Xander börjar jag gilla riktigt skarpt nu, så himla tuff/komisk/snäll/löjlig/dramatisk , +++
Giles é ett ess!

OBS: Buffy har på sig ett fint linne när hennes mor kör henne till skolan (2:a gången), när man sedan ser henne vid skåpet i skolan så har hon andra kläder??

Mvh
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav Binchy » fre jan 07, 2005 12:22

Jag höll också på att få hjärtstillestånd under början på Tinders inlägg, och samtidigt en känsla av motvillig respekt: "att han vågar säga så, här".

Mycket bra avsnitt. Dansen ger dock inte mig gåshud, jag ser mest på Xanders sammanbitna käkar och lider med honom. Han ser ut att veta att hon bara retas med honom.

Buffys påtagliga smärta och förtvivlan är ju hjärtskärande i scenen där hon pulvriserar the Master.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav KarinMee » tor jan 13, 2005 20:12

Har läst igenom den här tråden lite snabbt och jag märkte att det är många som tycker att slutscenen är bra.
Jag älskar detta avsnittet och det är absolut ett av mina 20-30 favorit avsnitt men jag verkligen hatar Willow och Xander i den scenen. Om det var jag så skulle jag nog inte ha pratat med Buffy på veckor. Iof så är jag ganska, för att inte säga mycket långsint. Men ändå, hur kan dom prata med henne som vanligt dagen efter som om inget hade hänt?

Spoiler avsnitt 2x07 Lie to me
I det avsnittet blir ju Buffy jättesur på Xander och Willow för att de hjälpt Angel kolla upp Ford. Att hon överhuvudtaget säger något om det trots att hon gjort mkt värre saker mot dem.

Och jag blir så frusterad i den scenen utanför the Bronze när Angel och Buffy pratar. Jag vill bara att Angel ska slå till henne, hon är så himla elak.
"See? No matter how good a boy you are - God doesn't want you!"
Darla, Angel 2x5

"Death is like sex in high school… If you knew how many times you missed having it, you'd be paralyzed."
George, Dead Like Me 1x13
Användarvisningsbild
KarinMee
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Skåne

Inläggav jvc_man » fre jan 14, 2005 18:16

KarinMee skrev:Och jag blir så frusterad i den scenen utanför the Bronze när Angel och Buffy pratar. Jag vill bara att Angel ska slå till henne, hon är så himla elak.


Det är en av sakerna som gör avsnittet så himla bra, frustrationen som växer hos oss tittare över hennes "trevliga" beteende, underbart! :o
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav CheeseGuy » tis feb 01, 2005 15:35

Jag ansluter mig till de som anser att det här är den bästa säsongsöppnaren. Det är helt enkelt fantastiskt bra. Varför? caffe sammanfattade det utmärkt.

Kul förresten med lite foreshadowing för Becoming.
Fällan ("And you fall for it every single time!") och "Oh, c'mon! I mean, you must've thought about it. What would
happen if it ever came down to a fight, you vampire, me the Slayer, I
mean, you must've wondered! Well, why don't we find out?"
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav A bear » tor jun 16, 2005 9:24

Måste säga att jag inte är så impad av "When She Was Bad". Inte så att det är ett dåligt avsnitt, men inte sådär förbannat bra heller.

Det har definitivt en del väldigt starka punkter. Öppningen, till exempel. Drömscenen där Giles är The Master är rätt fin (och rätt passande att det är Giles som får spela rollen!) Scenerna med Xander och Willow - och Xander och Buffy i biblioteket ("if they hurt Willow, I'll kill you") - är väldigt bra också. Och så Giles och Ms Calendar förstås.

SNYDER: There are some things i can just smell. It´s like a sixth sense.
GILES: Actually, that would be one of the five.
:D

Och jo, jag gillar egentligen elaka Buffy. Eller älskar att hata, åtminstone. SMG spelar verkligen perfekt, och så länge avsnittet håller sig där är det väldigt bra. (Dansen... oj) Problemen kommer när det ska lösas. Inte nog med att det är ett avsnitt upphängt runt en vampyrs BEN (höh?) och en extremt löjlig Masterwannabe (Where he speaks, we shall sleep!), utan jag tycker de faller i samma fälla som de allra flesta TV-serier gör när det gäller det där som amerikanerna kallar "issues" (hemskt uttryck som tydligen täcker allt från att vara allmänt purken till att ha blivit våldtagen eller mördad). Bara man får erkänna det för sig själv, slå sönder lite ben (OK, inte fullt så vanlig kliché) och gråta ut så blir allt bra igen, kompisarna förlåter alltihop och så är allt som vanligt lagom till att klockan på DVDn tickar över till 42:00. Oerhört billigt, och serien skulle lära sig hantera sånt MYCKET bättre.

Och det där Dawsons Creek-aktiga montaget med glad pianopop i klassrummet i slutet ska dö.

Annars är det en hyfsad - inte lysande, inte usel - inledning på s2. Med tanke på hur många avsnitt s2 skulle behöva för att komma upp i varv igen hade det varit mer intressant om de vågat dra ut på Buffys rehabilitering ett par avsnitt till...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav latarmig » ons jun 29, 2005 3:51

Buffy tar död på vampyrerna:

Willow: It’s over.
Xander: No, it’s not.

Det är ingen tillfällighet att just Xander ser att Buffy inte är klar än. I "Nightmares" (1x10) var det också han som förstod vad som inte sades rätt ut (förmodligen fattade Giles också). Buffy har slagit ned den fula gubben och uppmanar Billy att gå fram till honom:

Billy: I-is he dead?
Buffy: Come here, Billy.
Billy: I, I don’t. . .
Buffy: You have to do the rest.
Willow: What are they doing?
Xander: I get it.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav 526 » ons jun 29, 2005 18:00

Klarade verkligen "When she was bad" att följa upp briljansen som visades i "Prophecy Girl"? Jag måste säga att Mr. Whedon lyckades imponera när han inte bara lät hennes dust med "the Master" försvinna med hans yttre när han dog, utan det även fanns kvar i hennes huvud och hemsökte henne nattetid via hennes drömmar..

Att få se en episod där hon faktiskt inte bara tampades med vampyrer eller bönsyrsor och allt vad det kan vara, förde det till en ny nivå när hon faktiskt fick ta sig an sig själv via sina inre demoner där "the Master" verkligen satt sina spår.. Sen att man hatade henne genom hela avsnittet eftersom hon var en riktig bitch, det hörde till charmen..

Tyckte speciellt om delen där Cordelia visade sig vara mänsklig och inte bara ett tomt skal, tycker hennes roll bara blir bättre och bättre, samtidigt som alla andra också växer på en, Xander är fortfarande hjälte, vilket han ständigt visar.. Haha..

Well, det var en lysande episod och jag hoppas att Season 2 fortsätter i denna stilen, för då kan det inte bli annat än success!

Tack för att ni "lyssnade" om ni nu inte bara scrollade förbi det, haha.. Peace out! ps. Xander äger Angel... ds.
Att fråga är gratis, men att veta är ovärderligt...
Användarvisningsbild
526
Demon Fodder
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 jun 2005
Ort: Malmö!

Inläggav Lipton » ons jun 29, 2005 18:27

526 skrev:Tack för att ni "lyssnade" om ni nu inte bara scrollade förbi det, haha.. Peace out! ps. Xander äger Angel... ds.


Alltid kul att läsa någon ny.
Xander äger Angel... men va?
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav 526 » tor jun 30, 2005 1:52

Vad jag menade var att Xander är mycket bättre än Angel...
Jag gillar inte Angel han har skumma saker för sig, dessutom försöker han "stjäla" Buffy från Xander.. Sen att han försöker framstå som en hjälte när det egentligen är Xander som är den riktiga hjälten.. Fast jag vet inte riktigt vad jag svamlar om, jag bara gillar Xander mycket bättre, haha..
Angel är bara en bluff.. usch.. haha.. Peace out!
Att fråga är gratis, men att veta är ovärderligt...
Användarvisningsbild
526
Demon Fodder
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 jun 2005
Ort: Malmö!

Inläggav JRT » tor jun 30, 2005 9:15

"Angel försöker stjäla Buffy från Xander", vad skulle Buffy säga om det tro? :D Har du inte sett längre än såhär 526?
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav A bear » tor jun 30, 2005 10:07

526 skrev:Vad jag menade var att Xander är mycket bättre än Angel... Jag gillar inte Angel (...) Xander som är den riktiga hjälten.. (...) Angel är bara en bluff.. usch..


Hehe, stå på dig, 526. Vi är flera (om än inte MÅNGA) som sett hela serien och håller med fullständigt. :D

Angel's lame. His hair goes straight up and he's bloody stupid.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav 526 » tor jun 30, 2005 19:42

Nej JRT, det är första gången jag ser igenom serien nu, blev "inspirerad" av en vän till mig, Nicole, och jag fick ge det en chans.. Och nu har jag gett mig in i Buffyträsket, och bannemig.. Har jag inte tappat paddeln nånstans och hittar inte ut? Haha..

Angel förblindar Buffy genom att ge henne gåvor och annat för att få henne på fall, då menar jag självklart hans jacka.. Haha.. Nej, Angel har sin charm, men Xander är grabben med.. ja.. Någonting imponerande, haha.. Peace out
Att fråga är gratis, men att veta är ovärderligt...
Användarvisningsbild
526
Demon Fodder
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 jun 2005
Ort: Malmö!

Inläggav JRT » tor jun 30, 2005 19:48

Ah, en rookie. Ska blir intressant att läsa dina åsikter framöver.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav fripp21 » tis dec 27, 2005 12:08

Miss me?

Halloj där ute i Buffy-land. Julen är förbi, och resan dit och tillbaka är avklarad, dvs besök hos pappan på Västgötaslätta. Lyckligtvis har jag en liten bärbar dvd-spelare och jag har tagit mig en bra bit in i säsong 2 under helgen. Tågresorna har varit mycket trevliga. Avsnitten från denna säsong håller, rent generellt sett, klart högre klass än vad avsnitten från säsong ett gör.

Först ut "When she was bad".

Som ni vet är jag ett die-hard fan av "Dark Mal" som jag kallar Mal i Serenity, så ni förstår säkert att jag också gillar Dark Buffy, även om hon hade en overklighetens skimmer över sig. Det var ganska tydligt vad avsnittet handlade om, och vi vet väl hela tiden att Buffy egentligen inte var så elak. En intressant fortsättning av "Prophecy girl", och en lovande start på den nya säsongen.

Jag tror att säsong 1 var en lekstuga för Joss, en verkstad där han kunde pröva idéer och tekniker. När han sedan fick fortsätta berätta historien om Buffy börjar han väva in mer och mer allvar i storyn. Kan det va så?

Avsnittet är skönt mörkt men har en del roligare inslag också. Jag tänker speciellt på principal Snyders underbara uttalanden i början, om det sjätte sinnet och framför allt hans syn på eleverna. Samtidigt som Giles visar upp tydliga symptom på samma sjuka... "hormonal time bombs".

Buffy är snygg som attans när hon möter Angel och är "peachy"...

Några ord om betygskalan... det är svårt att sätta betyg innan man sett de övriga avsnitten, men jag tycker nog att betyg 6 och 7 ges till bra episoder som hamnar i den stora högen. Lägre betyg är rent ut sagt tråkiga. Betyg 8 är riktigt underhållande och mycket bra. Betyg 9 och 10 kommer vi till senare, men de ska vara riktigt, riktigt bra, episoder man vill se om och om igen...?

Episoden får betyg 7 av mig.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Binchy » tis dec 27, 2005 12:46

Alltid intressant att läsa någons åsikter efter att ha sett ett avsnitt för första gången.

fripp21 skrev:Betyg 9 och 10 kommer vi till senare, men de ska vara riktigt, riktigt bra, episoder man vill se om och om igen...?


Jag har sett vartenda Buffy-avsnitt om och om och om igen... :D
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron