Film 5: The Curse of Film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Re: Film 5: The Curse of Film

Inläggav AKS » fre jan 09, 2015 19:39

Kul att han skrivit manus! Är inte så intresserad av filmen eftersom jag inte tycker om boken, så mycket i alla fall, men lär väl se den till sist ändå.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Re: Film 5: The Curse of Film

Inläggav caffeineaddict » tis jan 20, 2015 9:23

A Most Wanted Man var stämningsfull, snygg och en vacker svansång för Phil Hoffman. Definitivt en Le Carré in i märgen, vilket såklart lett till att vissa finner den urbota tråkig, men om man vet vad man ger sig in i (en spionthriller där det aldrig avlossas ett skott) så tycker jag den levererar med råge. Inte riktigt lika stark som Tomas Alfredsons Tinker Tailor men förtjänar ändå nämnas i samma andetag.

4 / 5


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Re: Film 5: The Curse of Film

Inläggav wyndham » ons jan 28, 2015 23:04

The Imitation Game påminde om The King's Speech: en mycket stark historia och en fantastisk insats av huvudrollsinnehavaren, men slätstruket manus och oambitiös produktion. 3/5.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Re: Film 5: The Curse of Film

Inläggav A bear » tis feb 10, 2015 22:24

Jupiter Ascending. Vafan. Om det där var slutet på Wachowskis karriär så var det inte en dag för tidigt.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » ons feb 11, 2015 14:56

A bear skrev:Jupiter Ascending. Vafan. Om det där var slutet på Wachowskis karriär så var det inte en dag för tidigt.

Vadå? Påstår du att de gjort filmer efter Matrix Reloaded?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » ons feb 11, 2015 20:26

noike skrev:
A bear skrev:Jupiter Ascending. Vafan. Om det där var slutet på Wachowskis karriär så var det inte en dag för tidigt.

Vadå? Påstår du att de gjort filmer efter Matrix Reloaded?

Jag brukar ju påstå att de inte ens gjorde den... Men jag hade lite förhoppningar ändå nu när det gjordes en så stor affär av att det var deras första helt originella idé sedan Matrix. Och så är det bara Askungen IN SPACE. Så kliniskt rentvättat från alla idéer utöver "EXPLOSIONER I 3D HÄR". Om Guardians of the Galaxy gav rymdoperan något litet hopp var det här dödsstöten.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Re: Film 5: The Curse of Film

Inläggav noike » tor feb 12, 2015 3:50

Jag tyckte Reloaded var så aktivt korkad på alla nivåer att jag inte kan låtsas som om att den inte finns.

Men det känns lite som uttalandet Peter Jackson gjorde om att han är trött på att Hollywood gör långa spektakelfilmer där bakom-teknologin är viktigare än filmerna i sig. Vilket är jättekul när det kommer från personen som la in en hel Jurassic Park-film mitt i King Kong.

Men Jupiter lär inte vara årets dummaste sf-film: kommande Tomorrowland har manus av Damon Lindelof.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » tor feb 12, 2015 9:47

noike skrev:Men Jupiter lär inte vara årets dummaste sf-film: kommande Tomorrowland har manus av Damon Lindelof.

Haha, synopsisen på wikipedia sätter nya rekord i vaghet:
Frank (George Clooney) and Casey (Britt Robertson) travel to a place somewhere in time and space only known as Tomorrowland where their actions directly affect the world and themselves.

F ö är Britt Robertson 24, så Clooney är nu raskt på väg mot den magiska Sean Connery-gränsen, där han faktiskt är tre gånger så gammal som sina kvinnliga motspelare.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » tor feb 12, 2015 14:33

A bear skrev:Haha, synopsisen på wikipedia sätter nya rekord i vaghet:
Frank (George Clooney) and Casey (Britt Robertson) travel to a place somewhere in time and space only known as Tomorrowland where their actions directly affect the world and themselves.


Ah, Lost the movie.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » tor feb 12, 2015 17:29

noike skrev:
A bear skrev:Haha, synopsisen på wikipedia sätter nya rekord i vaghet:
Frank (George Clooney) and Casey (Britt Robertson) travel to a place somewhere in time and space only known as Tomorrowland where their actions directly affect the world and themselves.


Ah, Lost the movie.

Lost? Jag är ganska säker på att den där summeringen funkar på Utvandrarna också.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » tor feb 12, 2015 18:57

A bear skrev:
noike skrev:
A bear skrev:Haha, synopsisen på wikipedia sätter nya rekord i vaghet:
Frank (George Clooney) and Casey (Britt Robertson) travel to a place somewhere in time and space only known as Tomorrowland where their actions directly affect the world and themselves.


Ah, Lost the movie.

Lost? Jag är ganska säker på att den där summeringen funkar på Utvandrarna också.

För all del, men the Golgahtan skrev inte den. Så det är mer risk att Tomorrowland är precis så vag och intetsägande som summeringen antyder än att det är en ny Utvandrarna.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Re: Film 5: The Curse of Film

Inläggav adolvsson » tor feb 12, 2015 19:17

Fast Tomorrowland är medförfattad och regisserad av Brad Bird, vilket jag tycker trumfar Lindelofs namn ganska rejält (speciellt den där medförfattardelen).
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav noike » tor feb 12, 2015 19:52

adolvsson skrev:Fast Tomorrowland är medförfattad och regisserad av Brad Bird, vilket jag tycker trumfar Lindelofs namn ganska rejält (speciellt den där medförfattardelen).

Jag har inte varit så speciellt förtjust i Bird sedan han slutade med de animerade filmerna. Hans MI: Ghost Protocol var en action-bagatell om en massa personer som jag brydde mig mindre om än ett cornflakespaket. Och Lindelof hade Drew fucking Goddard som medförfattare till World War Z, det hjälpte föga. Där hade de dessutom en rätt bra bok som de valde att inte förhålla sig till alls medan Tomorrowland mest tycks ha "vi vill filma på Disney World!!!1!" som grund.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Re: Film 5: The Curse of Film

Inläggav Rombat » fre feb 13, 2015 2:32

[...]where their actions directly affect the world and themselves.


Så inte som precis alla andra platser då?

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Re: Film 5: The Curse of Film

Inläggav noike » fre feb 13, 2015 3:04

Förutom Las Vegas, det som händer i las Vegas stannar i Las Vegas och påverkar inget utanför stadsgränsen eller folk som lämnat staden.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Re: Film 5: The Curse of Film

Inläggav caffeineaddict » ons mar 18, 2015 13:16

Första och sista bilderna från ett femtiotal filmer visas sida vid sida för att visa på samspel, symmetri och sånt. Funkar även som en "hur många filmer känner du igen"-lek. Naturligtvis lite farligt för extremt spoilerkänsliga med tanke på att de sista sekunderna från alla dessa filmer visas. Väldigt snyggt, mitt enda nitpick är att jag börjar bli väldigt trött på att det där American Beauty-stycket används i liknande sammanhang.

https://vimeo.com/122378469


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Re: Film 5: The Curse of Film

Inläggav AKS » tor mar 19, 2015 8:02

Very nice!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Re: Film 5: The Curse of Film

Inläggav Crashdummie » tis apr 14, 2015 10:46

Sharknado - den var lika dålig och B som man kunde ana :D men nu har jag stillat min nyfikenhet. Snowpiercer e näst på min lista

"We are all a little weird & life's a little weird, & when we find someone whose weirdness is compatible with ours, we join up with them & fall in mutual weirdness & call it love."
Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen
 
Inlägg: 9056
Blev medlem: 08 nov 2006
Ort: Lala-landet / Stockholm (Götlaborg har dock paxat mig)

Re: Film 5: The Curse of Film

Inläggav caffeineaddict » sön apr 19, 2015 2:21

Interstellar

Jag var så beredd och nöjd över att få skriva recensionen "Inte stellar --- men okej" att jag typ blev besviken när den var bättre än så.

Jag tyckte faktiskt det var riktigt bra, för som ofta tidigare sagt älskar jag när pretentiösa regissörsjävlar kastar paj på väggen och i allafall prickar en del av åsnan som hänger där... jag kan har översatt det fel men ni förstår.

4 / 5


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » sön apr 19, 2015 20:22

caffeineaddict skrev:Interstellar

Jag var så beredd och nöjd över att få skriva recensionen "Inte stellar --- men okej" att jag typ blev besviken när den var bättre än så.


:D Gillade den också!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Re: Film 5: The Curse of Film

Inläggav noike » fre apr 24, 2015 16:32

Avengers: Age of Ultron. Det är Joss så den har kul dialog och väldigt bra detaljer här och där. Men som helhet är det Amends.

Och så ett måste-visa-vad-alla-ska-göra-mu-slut-för-jag-lämnar-serien-nu-och-vill-säga-adjö-till-alla. FFS.

Och Joss uttalande om "Natasha is a huge part of the sequel because you do want to concentrate on the people who don’t have their own franchises" Hon städar upp lite, hon skjuter några, hon har en flashback, och blir handlingsförlamad och blir räddad. Kan vi kalla det Widow-dressing? För hon var inte alls en lika viktig del av filmen som i första.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Re: Film 5: The Curse of Film

Inläggav Rombat » lör apr 25, 2015 0:27

Hon var dock bäst. Alla andra var töffar.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Re: Film 5: The Curse of Film

Inläggav A bear » lör apr 25, 2015 0:53

Och va fan var grejen med...

Ultron själv. Visst, Spader får vara rolig och så, men som skurk? Vad vill han egentligen? Döda allt. Varför vill han det? För att han är galen. That's it.

Och Paul Bettanys whateverthefuck. Varför blev Ultron galen? Därför. Varför blev Red Skull In Tights inte det? Därför.


Men som helhet är det Amends.


"I, Robot... You Jane", väl?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » lör apr 25, 2015 1:27

A bear skrev:
Men som helhet är det Amends.

"I, Robot... You Jane", väl?

Skrev han den? Det hade jag förträngt. Men nej, Ultronfilmen levererar mer underhållning för stunden än vad IRYJ klarar av. För kopplade jag bort hjärnan så blev jag underhållen. Det blir jag inte av IRYJ. So nej, Amends därför att...
...onda henchmen som alla är likadana och kommer i drivor, mind rape-tropen, "min pojkvän tror han är ett större monster än han är", ett slut som fungerar som klimax-dödare och så lite nice guy-feminism i det hela.

Rombat: men hon gör det med väldigt låg ribba. De andra var rätt tvådimensionella även för en superhjältefilm-
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Re: Film 5: The Curse of Film

Inläggav caffeineaddict » lör apr 25, 2015 2:48

Jag älskar Amends! :)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Re: Film 5: The Curse of Film

Inläggav Spuffy » lör apr 25, 2015 14:07

Hahaha låter som en perfekt film för eynosh, Amends är ett av hans absoluta favoritavsnitt!
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Re: Film 5: The Curse of Film

Inläggav noike » lör apr 25, 2015 18:02

Fast ett Amends med lite mindre handling eftersom ALLA karaktärer måste vara med och utdraget till över två timmar
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Re: Film 5: The Curse of Film

Inläggav caffeineaddict » lör apr 25, 2015 23:13

Äh, jag gillade massor och tänker inte vara neggo. :) Det fanns brister, visst, men på det stora hela var jag totalt och konstant underhållen. Och jag älskade det mesta som var humor eller renartade karaktärsscener (efter all meme-humor som gjorts av Hawkeyes bonngård så var det min favoritdel av filmen. CARDELLINI!). Actionen var helt okej, ibland riktigt bra, men allt som allt inte lika klockren som sist (New York är fortfarande action-setpiecen to end them all i Marvel-filmerna. Även om det finns grejer i Winter Soldier som kommer nära.)

Grejen är nog egentligen att det händer på tok för mycket och allt känns lite inklämt och det borde finnas ett sätt att klippa om den här filmen där den inte måste fanwanka för allt annat som ska hända i universumet och allt funkar bättre. För många karaktärer, för mycket olika små plotlines (Fattade nån vad som pågick med Thor och Stellan i vattenpölen?). Den första Avengers genidrag är att den är ganska liten i struktur, de spenderar typ en timme på samma ställe så att alla hinner snacka med varandra och den första timmen är högst 15-20 min spenderad på action.

Och jag trodde fan inte mina jävla ögon när fejkad östeuropeisk stad lyfte från marken. Jag hade en konversation med Björn och Fredrik (tror jag) i höstas om att majoriteten av Marvel-filmerna slutar med att något stort och farligt hänger i himlen och riskerar ramla ner eller skjuta ut elaka skepp/personer. Rymdskepp/rymdvarelser i Avengers, Guardians och Thor 2, de där gigantiska luftbaserna i Winter Soldier, och så här nu igen...

Men jag är lycklig som f-n över Joss besked att vad han än gör härnäst så ska det vara hans egen grej.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » sön apr 26, 2015 17:29

caffeineaddict skrev:Men jag är lycklig som f-n över Joss besked att vad han än gör härnäst så ska det vara hans egen grej.

Jo. Fast helst skulla han gjort det efter Avengers. För jag tror inte att Ultron komemr ge honom pluspoäng, så här i efterhand när jag tänker på den så är den så inåthelveter formelstöpt att man nästan skulle kunna tro att Steven Seagal hade huvudrollen i den. Vilket blir ett större problem när den kommer ut samma månad som Daredevil visade att superhjältar inte automatiskt behöver vara sågspåndumma explosionsextravaganser.

Jag hade varit mindre kritisk om det hade varit någon annan som gjort filmen, för jag vet att Joss kan bättre. Men det känns mer och mer som om att han behöver talangfullt folk omkring sig, liten budget, och ett kooperativt medium som tv-serier. (Och argumentet att det är en Marvel-film så han får inte göra vad han vill håller inte. Han fick lägga sig i andras filmer för att få dem att passa ihop med hans Avengers. (Och i Buffy s8 fick han göra vad han ville helt och hållet så se hur pissusel den serietidningen var.))

Den. Borde. Varit. Bättre. Marvel-filmer har använts som dragplåster i crossover-avsnitt för att få folk att se lite meh-avsnitt av Agent's of SHIELD, den här gången känns det tvärt om.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Re: Film 5: The Curse of Film

Inläggav caffeineaddict » fre maj 01, 2015 23:34

The Raven
Jag tänker inte säga mycket om den här Corman-filmatiseringen av en kort dikt annat än att den är allt annat än vad den borde vara och det var länge sen jag var så underhållen av något så egentligen katastrofalt. Länge sedan jag till denna grad saknat att få knacka en Björn, en Rombat eller en Olof på axeln och asgarva åt vad som än var dumt i varje scen så mycket. En solklar BF-film, inte en bra film, men en väldans underhållande film.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron