Game of Thrones

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Spuffy » tis jun 03, 2014 0:18

Ahhh! Då är jag med! :)
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav Spuffy » tis jun 03, 2014 0:19

Btw, om en som jag gillar böckerna skarpt men inte alls gillat de första avsnitten av tv-serien - borde jag ändå ge mig i kast att se serien? Och isf: varför? Jag skulle gärna vilja tycka om den, men tyckte inte alls den var så kul, medan böckerna fångade mig direkt.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav AKS » tis jun 03, 2014 0:32

Böckerna är ju helt klart bättre, men serien är riktigt bra tycker jag! Främsta värdena är ju skådespelarna och över huvud taget produktionen. Berättelsen får naturligtvis stryka på foten i ett så förkortat format (men de gör den rättvisa ändå tycker jag! inga större felsteg hittills). Tycker du kan se första säsongen i alla fall, kommer inte på en RIKTIGT bra anledning till att se serien om du kände som du kände dock. :) Jag såg S1 (s2 också kanske...) och läste sen böckerna så det var kärleken till serien som gjorde att jag läste böckerna och inte tvärtom.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » tis jun 03, 2014 0:33

Jag tycker ju det har varit ganska kul från början, men bortsett från de problem som jag vet och förstår att man kan ha mot nivåerna av nakenhet och våld (där jag personligen oftast axelrycker åt nakenheten och uppskattar våldet) så skulle jag nog vilja hävda att den får bättre tempo och hittar sin nivå först efter fem-sex avsnitt. Men det är iofs från min synvinkel, där det tog ett tag för mig att ens börja fatta vilka alla var och deras relationer till varandra. Dessutom ligger ju en hel del av min uppskattning i att det är en relativt oförutsägbar serie även om man börjar lära sig vissa av Martins berättarknep, men iom att du redan har läst böckerna har ju inte du någon chans att bli överraskad av de större vändingarna (även om de väl har ändrat en del som jag förstått det).

Annars är det bara sjukt välgjort och välspelat och trots att det är en serie med drygt 73 plotlines på 32 olika platser (vilket inte jämt är mitt favoritupplägg) så håller ändå majoriteten av handlingarna min uppmärksamhet. Det är mest bara när de kommer upp i norr som jag börjar gäspa ibland. De har dessutom lärt sig att hitta ett antal parförhållanden (inte nödvändigtvis romantiska sådana) som tenderar skapa väldigt minnesvärda dialoger och ögonblick även om de inte direkt för handlingen framåt jämt (spoiler S4): Arya & The Hound, Jamie & Brienne, Jamie & Tyrion, Brienne & Pod, Davos & Shireen, Ramsay & Reek, Tywin & Arya... Tywin och alla, ärligt talat. Jag är bara glad om Tywin får vara elak mot någon i en scen :).


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Spuffy » tis jun 03, 2014 0:54

Det jag ogillade mest var nog just all nakenhet och våld. Det är en hel del sånt i böckerna också, men tycker tv-serien drog det löjliga nivåer... Karaktärerna och deras relationer har jag ju "gratis" från böckerna, även om de ändrat en del saker - vissa saker på sistone har upprört mig väldigt mkt bara genom att läsa om avsnitten på nätet... Hmmm ska fundera på saken! :)
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav AKS » tis jun 03, 2014 10:23

Nakenheten är helt galen enligt mig. Finns ingen anledning att ha bara tuttar så ofta som de har det. Sen kan man försöka rättfärdiga det om man vill, men det är bara FÖR mycket. Lite tuttar har väl aldrig skadat nån, :), men det känns så onödigt med så mycket som i denna serie!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Rombat » fre jun 06, 2014 2:31

Det blir en del kompositkaraktärer här och var, lite runtskickande av karaktärer så dyra skådisar får mer screen time och en hel del backstory för karaktärer som varit närvarande länge i böckerna går förlorad när de introduceras hastigt i serien. Och man kan ofta märka när de lägger grund för framtida plotlines om man är bekant med böckerna.

Jag håller dock fast vid min åsikt att varje avsnitt är ungefär dubbelt så bra som föregående avsnitt. Genom hela serien.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Matt » mån jun 09, 2014 8:09

Jag kan inte höra ledmotivet utan att sjunga med

Bild
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav HeY » tis jun 10, 2014 3:52

4x09 kan ha varit det tristaste avsnittet i hela serien.
Jaa, det var väl en snygg fight - men om man inte tittar på serien för att folk slåss och man tycker att Jon och Sam är så tråkiga att man överväger att peta ut sina ögon varje gång de vanligtvis har sina små scener så var detta verkligen plågsamt trist. Och självklart dödar de DEN ENDA karaktär som någonsin gjort Jons scener dynamiska - fina Ygrette! Jag tar dialoger om skalbaggar framför detta any day.

Och nu är det bara att avsnitt kvar ett fokusera på de karaktärer som faktiskt är intressanta :cry:

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » tis jun 10, 2014 22:15

4.09: Jag blev positivt överraskad av detta avsnitt. Hade trott att det skulle bli tråkigt med tanke på det du skrev ovan, Hey (även om jag inte är så hård i mitt omdöme om karaktärerna), men tyckte det var ett tajt avsnitt. Inte det bästa helt klart, men bra.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Re: Game of Thrones

Inläggav A bear » mån jun 15, 2015 14:59

#teamwhitewalkers
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Föregående

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Google [Bot]