6x17 Normal Again

Här pratar vi mest om Säsong 6

Sätt betyg på Normal Again

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
2%
4
0
Inga röster
5
3
5%
6
5
8%
7
6
9%
8
12
19%
9
22
34%
10
15
23%
 
Antal röster : 64

Inläggav VelocityBoy » mån aug 16, 2004 14:52

Noike: Buffys fantasivärld påverkar den verkliga världen och tvärtom alltså så kan vi dra slutsatsen att Buffy verkligen har en fantasivärld :D
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav noike » mån aug 16, 2004 15:03

VB: Nja, eller visst, fast då har man förenklat det för mycket. Snarare är det så att Buffy har en fantasivärld. Däremot är den världen riktig för den andra Buffy och tvärt om. Det är alltså två riktiga verkligheter som har den andra som fantasimanifestation.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav VelocityBoy » mån aug 16, 2004 15:20

Tja jag ser det nog inte så... jag ser det som att Buffy förgiftas och hallucinerar fram en värld utan alla hennes problem inte som att den finns till på något sätt, vilket den iofs kan göra som parallell dimension men såvitt jag vet så finns det väl inget i avsnittet som stödjer det dvs allt hade kunnat hända bara i Buffys drömmar.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav noike » mån aug 16, 2004 15:52

Men hennes "nya värld" är ju knappast utan problem utan har en hel hop nya istället. Om det bara kom från ingenstans och som ett vapen för monstret så borde det snarare skapa hen lycklig och perfekt värld. En värld som den på mentalsjukhuset gör personen irrationell och därför ännu mer farlig.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav VelocityBoy » mån aug 16, 2004 15:56

Jag antar att Buffys skapade sjukhusmiljön för att på ett lättare sätt kunna rationalisera bort den verklighet hon försökte rymma ifrån hon kan inte glömma den och bara vara lycklig men hon kan förklara varför den inte var verklig.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Zaxx » mån aug 16, 2004 16:06

noike skrev:Zaxx: men i och med att de påverkar varandra till väldigt stor grad blir resultatet att även om den är falsk så är den verklig.


Jag kan sträcka mig till att säga att den är "delvis" verklig i Buffy's huvud... inte ett steg längre ;)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Joamna » ons okt 13, 2004 18:20

Shit. Jag måste nog ställa mig i hyllningskören till det här avsnittet.

Det är sånt här jag drömmer mardrömmar om, att vakna upp och se att allt man trodde på inte var riktigt.
Och hur sjutusan vet man vilken värld man ska tro på?!

Är nog bra för Buffys framtida utveckling också, att hon insett vad som verkligen betyder något.

Angående Dawn och hennes freakout om att hon inte fanns i den andra Buffy världen så kände jag på mig att hon skulle reagera så, antagligen gjorde Buffy också det eftersom hon undvek att säga nåt om henne själv..
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Shetani » ons okt 13, 2004 18:31

Utmärkt avsnitt. Spooky.
Så Spike är inte en sån som drar henne tillbaka till Sunnydale...synd...hade hoppats på det ;)
Nåja. Me likeez this episode :D
Zat vant be a praablem... Put him in ze cart!
Användarvisningsbild
Shetani
Scooby
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 01 okt 2004
Ort: Malmö

Inläggav Nea » tor okt 14, 2004 0:22

Är riktigt förtjust i det här avsnittet - en rejäl uppryckning från de tre tidigare avsnitten som jag inte alls gillar något vidare (särskilt inte As You Were).

Underbar scen när Xander blir omkramad av Buffy och Willow. Riktigt hjärteknipande att se. Känns som gamla s1-3 tider där, vilket faktiskt behövs, för det var ett tag sedan man hade den där riktigt påtagliga känslan, tycker jag.

Sen håller jag med om att det är något motsägelsefullt att hon skulle ha varit inlagd när hon var yngre, det hänger inte alls ihop med vad vi fått höra i de tidigare säsongerna. Men när avsnittet är så bra i övrigt så gör jag mitt bästa för att koppla bort det. Och SMG är så fantastiskt bra genom hela avsnittet. Särskilt i soffan med Willow och i slutet när hon tar farväl av Joyce. <snyft>

En av mina absoluta favoritrepliker i det här avsnittet:

SPIKE
"Oh, balls. You didn't say the
thing was a Glarghk Guhl
Kashma'nik."

XANDER
"'Cause I can't say Glarma --"


Skrattar lika mycket åt det varenda gång. :D

Ett av mina favoritavsnitt från säsong 6, betyg: 9.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav Lipton » tor okt 14, 2004 6:51

Tycker oftast bäst om de avsnitt som innehåller mer humor, men detta var mycket bra, fick en att fundera, vilken verklighet är den rätta? Hur vet man om man drömmer/fantiserar eller inte, många drömmar är ju så verkliga att det tar ett tag efter att man vaknat tills man fattar att man drömt. Men som någon annan sa hoppas inte att S.7 slutar med att den andra sjukhusverkligeten var den rätta. Känns bortkastat på något vis.

Många avsnitt har en tendens att falla på slutet men detta höll hela vägen.
Det Spike sa i sovrummet var så bra och så rätt, hon väljer bort sånt som skulle kunna få henne att må bra, omedvetet kanske.
Får en 9.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Koala » tor okt 14, 2004 11:29

Nej, såna här avsnitt tycker jag förminskar serien och är för stora begrepp för att kasta in i en sån här serie. Jag tycker manusförfattarna missbrukar sin makt och får en och undra vad satan man har kollat på i 6 säsonger.

Detta är ett sånt avsnitt man satt och väntade på och man visste skulle komma. Jag trodde dock att Joss skulle överaska en i slutet, men det var jäkligt blähäp.

3a.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Nightcrawler » tor okt 14, 2004 11:56

Bra avsnitt...Jag gillade teorin om att allt bara var fantasi...Här fanns mycket bra...mystik, spänning och ett gäng sköna repliker...
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Ai » tor okt 14, 2004 11:58

Koala skrev:Nej, såna här avsnitt tycker jag förminskar serien och är för stora begrepp för att kasta in i en sån här serie. Jag tycker manusförfattarna missbrukar sin makt och får en och undra vad satan man har kollat på i 6 säsonger.


Kände att jag bara var tvungen att citera ett inlägg från ett annat forum här:

Slutet på 'Normal Again' är irriterande och kommentarerna var många när det sändes första gången, typ:

"Väj to fukka upp sex års mytologi" fastän mera engelskt.

tack stderr

Själv tillhör jag falangen som älskar Normal Again. 9:a.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Tompa » tor okt 14, 2004 12:08

Är det bara jag eller har Xander växt en halvmeter på längden och gått upp 50 pannor på några säsonger? Han ser ju ut som en ladugårdsdörr nu:D

Anywho, avsnittet var riktigt bra men som föregående har skrivit så var det lite synd att man fick veta att det var Trion som låg bakom det så tidigt.

Sen att backstoryn med att Buffy suttit på hispan tidigare inte kan backas upp så måste ni ändå tänka på att det är 6:e säsongen och att Buffy är en av få serier som faktiskt håller ihop rent storymässigt. Många serier har otroligt store plotholes vilket BTVS har varit förskonat från. Man måste räkna med att dom får chansa för att föra storyn framåt.

Visst kunde hispanverkligheten vara den rätta men då Trion låg bakaom det så är det ingen snack om saken. Målet var ju att få bort Buffy genom att erbjuda en verklighet utan död och med båda päronen hos sig. En lätt utväg i hennes huvud som skulle resulterat i att hon blivit ett kolli i Synnydale, för vampyrdödandet kan ju inte vara en fantasi... eller?

Om nu Vampydödandet är hennes fantasivärld så borde hon ju kunna fantisera ihop det lite lättare (kärlek, familj, skola osv.), det är ju fantasivärlden i hennes huvud som ska vara en tillflykt från det otäcka, inte tvärtom.
Senast redigerad av Tompa tor okt 14, 2004 12:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav caffeineaddict » tor okt 14, 2004 12:09

Till skillnad från Koala tycker jag det är ett oerhört modigt drag att låta hela sin påhittade värld ifrågasättas på detta sätt. Onekligen ett av de avsnitt som har fått en gigantisk "Wow!"-reaktion från mig (första gången). Trodde aldrig de skulle våga göra något liknande. Och det är skickligt gjort.

Det enda jag inte riktigt gillar är som sagt Buffys historia om mentalsjukhuset då det inte passar in med den backstory som vi har fått tidigare (men det kanske också är en hint till att inte allt är riktigt... som vi trodde det var... ;) ).

En 9:a, tveklöst.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Pazuzu » tor okt 14, 2004 12:17

Jag ger också Normal Again en 9:a, det är precis sånt här man drömmer mardrömmar (i verkligheten) om. ;) Tänk om allt man upplevt bara är fantasier? :eek: Tur dock att de inte lade detta som avslutningsavsnittet på säsong 7...
Senast redigerad av Pazuzu tor okt 14, 2004 12:27, redigerad totalt 1 gång.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Off » tor okt 14, 2004 12:23

Det är ändå lite roligt att folk blir upprörda över att det som händer i Buffy kanske "inte är på riktigt" :D . Ännu roligare är det att jag är en sådan människa.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav malavel » tor okt 14, 2004 13:19

Det finns en tolkning till kvantfysiken som heter många-världs-tolkningen. Enligt den skapas hela tiden nya ortogonala universum. Allt som kan hända händer i nått universum. Så om man vill ha en förklaring till slutscenen så kan man se det som att slayer-Buffy poppade in i ett universum i vilket psyk-Buffy hade blivit galen efter att hon såg sin första vampyr. Dessutom hade psyk-Buffy poppat in passivt i slayer-Buffy under en lång tid. Nåja, jag tror inte att Everett (som hittade på den här tolkningen) skulle gå med på att detta var möjligt.

En annan möjlighet är att de båda universumen har var sin fysisk Buffy, men delar på en mental Buffy. Oftast är hon i slayerverse, men ibland är hon i psykverse.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav CheeseGuy » tor okt 14, 2004 13:28

Jag älskar hur avsnittet beskriver säsongen (och hela serien):

DOCTOR: The Slayer, right, but that's only one level. She's also created an intricate latticework to support her primary delusion. In her mind, she's the central figure in a fantastic world beyond imagination. (Buffy staring into the distance, frowning) She's surrounded herself with friends, most with their own superpowers ... who are as real to her as you or me. More so, unfortunately. Together they face ... grand overblown conflicts against an assortment of monsters both imaginary and rooted in actual myth. Every time we think we're getting through to her, more fanciful enemies magically appear-
BUFFY: (suddenly realizing) How did I miss-
DOCTOR: and she's-
BUFFY: Warren and Jonathan, they did this to me!

Buffy becomes agitated, tries to get up out of her chair. The doctor reaches over to stop her.

DOCTOR: Buffy, it's all right. They can't hurt you here. You're with your family.

Buffy looks around, upset.

BUFFY: (tearful) Dawn?
HANK: (to doctor) That's the sister, right?
DOCTOR: A magical key. Buffy inserted Dawn into her delusion, actually rewriting the entire history of it to accommodate a need for a familial bond. (to Buffy) Buffy, but that created inconsistencies, didn't it? (Buffy staring at him) Your sister, your friends, all of those people you created in Sunnydale, they aren't as comforting as they once were. Are they? They're coming apart.

Buffy whimpers, lowers her head again.

JOYCE: Buffy, listen to what the doctor's saying, it's important.
DOCTOR: Buffy, you used to create these grand villains to battle against, and now what is it? Just ordinary students you went to high school with. (Buffy staring at him) No gods or monsters ... just three pathetic little men ... who like playing with toys.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Illyria » tor okt 14, 2004 13:30

Pazuzu skrev:Tur dock att de inte lade detta som avslutningsavsnittet på säsong 7...

Exakt. Det är ett underbart avsnitt som verkligen rör om i huvudet men om det skulle fått avsluta serien hade det inte alls blivit bra. Det känns inte speciellt Whedonesque heller, men på detta sättet fungerar det perfekt.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Koala » tor okt 14, 2004 13:38

Yuck.
Förstår att man kan gilla det, tycker dock att det är det klassiska slutet för att avsluta en novell. IG i Svenska A för ett sånt slut.
Blablabalbalablabalalb
Blablabalbalablabalalb
Blablabalbalablabalalb
Blablabalbalablabalalb
Och så vaknade jag..

Känns som sagt att de tar död på fantasin.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Off » tor okt 14, 2004 13:41

Och så vaknade jag? Det är ju det som ifrågasätts i slutet?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Koala » tor okt 14, 2004 16:35

Off, japp. Samma utförande och idé ändå.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav caffeineaddict » tor okt 14, 2004 16:36

malavel skrev:Det finns en tolkning till kvantfysiken som heter många-världs-tolkningen.


Jag måste bara få fråga: är det officiella, vetenskapliga namnet verkligen "många-världs-tolkningen"?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » tor okt 14, 2004 17:17

koala: nej, det är inte riktigt samma sak. Eller, det blev så men det var inte tanken. Tanken från manusförfattaren var att ha två verkligheter som sammanstrålar, något som var lite svårare att visa upp på 45 minuter än vad de hade trott. Det stora problemet var nog den övergripande säsongshandlingen. Faktiskt.

(Diego Gutierrez kommer att skriva bra avsnitt till Global Frequency.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav malavel » tor okt 14, 2004 17:32

caffeineaddict skrev:Jag måste bara få fråga: är det officiella, vetenskapliga namnet verkligen "många-världs-tolkningen"?

Vet inte vad den kallas på svenska, men på engelska heter den 'many-worlds interpretation.'

"... The Many-Worlds interpretation of quantum mechanics ...[was originated by]... Hugh Everett III, ... a graduate student working with Prof. John A. Wheeler at Princeton University in the mid-1950s. ... Everett's PhD dissertation presented his new QM interpretation, a radical approach which uses neither collapsing wave functions nor observer knowledge. Instead it proposes a deceptively simple alternative: the wave function never collapses. Instead, at every occasion where a quantum event has more than one outcome (e.g., when an electron may strike one atom or another), the universe splits. We have one universe where the electron hits atom A, another where it hits atom B, and so on for all of the possible outcomes."
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tob » tor okt 14, 2004 17:38

caffeineaddict skrev:
malavel skrev:Det finns en tolkning till kvantfysiken som heter många-världs-tolkningen.


Jag måste bara få fråga: är det officiella, vetenskapliga namnet verkligen "många-världs-tolkningen"?


Pratade lite om detta på fysiken för ett par år sedan. Iden är väl att för varje val man gör eller händelse så skapas ett alternativt universum. Våran fysiklärare pratade om parrarrella universium, och jag vet egentligen inte om det finns något korrekt namn på teorin i det svenska språket.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Noggster » tor okt 14, 2004 19:40

Jag har det här figured out eller vaffan det heter!
Spoiler Angel season 2-3
Om det hela faktiskt var en låtsas värld som buffy hittat på, så kunde omöjligen Angel ha några avsnitt i början av season 3. För doktorn säger att hon var tillbaka i ett tag efter hon dör i the gift, och att hon då var medveten hela tiden. Men då skulle hon omöjligen kunna fantisera ihop Angels alla äventyr!
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » tor okt 14, 2004 19:51

Noggster: Hela serien Angel är väl det som på något sätt "bevisar" att det bara var ett Trio-trick. Okej för att det faller inom historieberättandets ramar och logik att hon skulle kunna fantisera ihop en helt egen värld där hon är en hjälte med vänner och monster omkring sig. Men varför skulle hon fantisera om en massa andra äventyr med folk hon brukade känna men ytterst sällan har något att göra med längre?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav CheeseGuy » tor okt 14, 2004 19:52

[Edit: svar till noggster] Precis. Det finns andra saker också. Tänk t.ex. på alla referenser till saker som finns i verkligenheten som hon omöjligt kan ha känt till. Bara en scen med trion hade blivit för mycket :)
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare