6x08 - Tabula Rasa

Här pratar vi mest om Säsong 6

Bra eller mycket bra ?

1
0
Inga röster
2
1
1%
3
0
Inga röster
4
1
1%
5
0
Inga röster
6
2
3%
7
4
6%
8
12
17%
9
31
43%
10
21
29%
 
Antal röster : 72

Inläggav VelocityBoy » mån okt 11, 2004 8:46

noike skrev:Nej det är inte samma sak. Den interna kamp i Spike som du beskriver finns inte förrän runt i mitten av S6 om inte lite senare. Innan det mer en kamp mellan monstret och hans ha-begär. Han vill ha Buffy, han "älskar" henne på samma bisarra sätt han älskade Dru om än av andra skäl. Det är det som får honom att kämpa emot monstret. Inte mannen, för mannen är död sedan länge. Spikes orsak till förändring är självisk.


Jag ser inte Spikes agerande i "The Gift" (här pekar han ut att han gillar att Buffy behandlar honom som en man) som självisk jag ser heller inte hans agerande i "Forever" då han hjälper Dawn (med hot om att döda henne om hon berättar för Buffy) med återupplivandet av Joyce eller blommorna han skall lämna då han sörjer Joyces död.

Mao så hävdar jag att från och med "Forever" (då får vi se det i bild) så börjar Spike att förändras

Noike skrev:(Spoiler S7)Och i och med att han sökte efter själen av själviska orsaker så gör det att han är bättre rustad att hantera vad det innebär än Angel. För det var HAN som ville ha den. Så att han kunde få en tjej och inte för att det var det rätta.


Spoiler Buffy s6 ep22 och framåt

Som jag ser det så älskar (utan situationstecken) Spike Buffy och han skaffar sig själen för att inte kunna skada henne igen... ett slags självmord (av demonen Spike som den har "levt" och fungerat de senaste 120 åren) för Buffys skull
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Eisa » mån okt 11, 2004 19:21

helt och hållet utan vidare förklaring måste jag nog säga att jag håller med VB.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav caffeineaddict » mån okt 11, 2004 19:37

Och jag är på noikes sida, så då jämnar det ut sig. :)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav VelocityBoy » mån okt 11, 2004 20:07

caffeineaddict skrev:Och jag är på noikes sida, så då jämnar det ut sig. :)


Jag har svårt att se att man efter att ha sett Spikes blick till Dawn innan Doc slänger ned honom ifrån tornet fortfarande kan hävda att det är hans "ha-begär" som driver honom... givet Spike bryr sig inte om gott och ont

Spoiler Buffy s6 ep 22

det gör han aldrig innan själen... han inser dock att han måste ha en för att kunna vara det han vill vara (och han vill vara vad Buffy vill att han skall vara) utan den kommer han att alltid att vara ett monster under alltihopa

men han har vid den här tidpunkten utvecklat starka mänskliga känslor som sorg, medlidande, kärlek och ånger...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav noike » mån okt 11, 2004 20:20

VelocityBoy skrev:Jag har svårt att se att man efter att ha sett Spikes blick till Dawn innan Doc slänger ned honom ifrån tornet fortfarande hävda att det är hans "ha-begär" som driver honom... givet Spike bryr sig inte om gott och ont


Ha-begär är en förenkling, men begär i allmänhet. Han hade LOVAT Buffy att skydda Dawn och där bröt han mot det löftet. Spike har alltid både för och efter han blev vampyr varit besatt av kärlek -- men det är inte alls en romantisk eller ens en bra sådan, den är också väldigt enkelspårig eftersom han inte har förståelse för andra.

(Spoiler S6)Sedan har vi när Xander frågar Buffy om hon skulle ha lämnat Spike att ta hand om Dawn ifall han inte hade haft chippet. Hon som vid det här laget känner honom bäst är tyst. Eftersom hon vet att Dawn inte hade överlevt två sekunder. Så det i the Gift har ingenting med Dawn och allt med Buffy att göra.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav VelocityBoy » mån okt 11, 2004 20:33

noike skrev:Ha-begär är en förenkling, men begär i allmänhet. Han hade LOVAT Buffy att skydda Dawn och där bröt han mot det löftet. Spike har alltid både för och efter han blev vampyr varit besatt av kärlek -- men det är inte alls en romantisk eller ens en bra sådan, den är också väldigt enkelspårig eftersom han inte har förståelse för andra.


Det är vid det här laget fastställt att Spike bryr sig om och gillar Dawn utan att Buffy är med i bilden... mao så handlar det inte bara om Buffy (se din spoiler text nedan) vid tornet.

Vad menar du med att Spikes kärlek inte är romantisk? den är inte vidare värsta hälsosam och den är tämligen snäv i sitt omfång (Buffy, Dawn and sod all else :) ) men jag är osäker på vad du menar med att den inte är romantisk...

noike skrev:(Spoiler S6)Sedan har vi när Xander frågar Buffy om hon skulle ha lämnat Spike att ta hand om Dawn ifall han inte hade haft chippet. Hon som vid det här laget känner honom bäst är tyst. Eftersom hon vet att Dawn inte hade överlevt två sekunder. Så det i the Gift har ingenting med Dawn och allt med Buffy att göra.


Jaq är lite osäker på när de menar i tiden här men jag håller med om att Buffy aldrig hade litat på Spike utan chippet det är ju liksom en förutsättning för alltihopa men jag är helt och fullt övertygad om att det inte var chippet som gjorde att Buffy litade på att Spike skulle skydda Dawn i "The Gift" då hade han ju bara kunnat lämna över henne till Doc.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Eisa » ons okt 13, 2004 10:19

vill påstå att spike redan som vampyr faktiskt har något som kan liknas vid ett samvete. efter att han

s. 6
försökt våldta buffy inser han ju faktiskt att han gjort fel, de flesta andra vampyrer skulle nog bara köra på och skita i huruvida det var fel eller inte, även om de hade känslor för personen i fråga.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav sus@n » ons okt 13, 2004 15:05

Visste ni att Tabula Rasa betyder något i stil med "ren vaxtavla"? Det fick vi veta på filosofin idag. Vilket innebär i detta avsnittet att de förlorar minnet för en "ren vaxtavla" är man egentligen bara när man är nyfödd.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav VelocityBoy » ons okt 13, 2004 15:18

sus@n skrev:Visste ni att Tabula Rasa betyder något i stil med "ren vaxtavla"? Det fick vi veta på filosofin idag. Vilket innebär i detta avsnittet att de förlorar minnet för en "ren vaxtavla" är man egentligen bara när man är nyfödd.


Jo då jag var medveten om det, Tabula rasa - a clean slate.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sus@n » ons okt 13, 2004 15:20

Det var ändå skoj att veta, det var tråkigt på lektionen och så nämner han "Tabula Rasa", självklart tänker man på avsnittet då!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav VelocityBoy » ons okt 13, 2004 15:25

Det skulle vara mer Buffy på filosofi lektionerna... "What would Buffy do?" skulle vara kurslitteratur :P
Senast redigerad av VelocityBoy ons okt 13, 2004 16:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Shetani » ons okt 13, 2004 15:31

Det här fanns på en msn sida för länge sen:

Scholars Lecture on 'Buffy' Show
May 28, 3:54 PM EST

It's tough for scholars to be taken seriously when their subject is a TV show about a California blonde fighting evil in a high school built on a gateway to hell. Particularly when the title is as campy as "Buffy the Vampire Slayer."

But enough professors and writers study the comedic drama and its spinoff, "Angel," to hold a deadly serious academic conference here this weekend attracting more than 325 people.

Buffyologists from as far away as Singapore were presenting 190 papers on topics ranging from "slayer slang" to "postmodern reflections on the culture of consumption" to "Buffy and the new American Buddhism."

There was even a self-conscious talk by David Lavery, an English professor at Middle Tennessee State University, on Buffy studies "as an academic cult."

Lavery and Rhonda Wilcox, a professor at Gordon College in Georgia, co-hosted the conference and are known as the "father and mother" of Buffy studies.

They acknowledged they've endured a lot of ridicule from colleagues, but said that's part of the topic's allure.

"It keeps the uncool people away. If you can't get past the title you have no business watching," said Lavery, who co-wrote a book on Buffy with Wilcox.

"It's a badge of honor," said Wilcox, adding that the feeling is similar to a central theme of the show. "The main characters are outsiders. Others are looking at them funny, but they know they're doing the right thing so they do it anyway."

When Wilcox first heard the show's title, she thought "it would either be stupid or the anti-stupid. Within the first few minutes I realized how wonderful and clever it was."

Wilcox, who wrote her doctoral thesis at Duke University about Charles Dickens, compared the show's depth and texture to his 19th century serial novels. "I think it's a great work of art."

It's also become quite a teaching tool.

College courses across the globe are devoted to the show, which was canceled last year, and secondary schools in Australia and New Zealand also provide Buffy classes. Episodes often are used to reach troubled teens, Lavery said.

Geraldine Bloustien, a professor who teaches Buffy among classes on communication studies and media production at the University of South Australia, coordinated a similarly popular academic Buffy conference last year in Adelaide.

"It's fascinating that here is a piece of television enjoyed all over the world," she said. "It has a coherence and a depth I hadn't seen for such a long time. It's like `Sesame Street,' which you can appreciate on several levels."

About a dozen scholarly books on Buffy have been written, including one from the prestigious Oxford University Press coming out next year.

Jana Riess, a religious book editor for Publishers Weekly, said she's gotten tremendous response to her book "What Would Buffy Do? A Vampire Slayer as Spiritual Guide." On Friday, the conference bookstore sold out its copies and she had to bring extras in from her car.

She said she first got "sucked" into the show when she was pregnant and up late one night. "I was so entertained, and then I was embarrassed that I was so entertained.

"But then some of the best conversations I had about spiritual and moral issues were sparked by scenes from Buffy, like what happens after we die and whether the needs of one should outweigh the needs of the many."

Riess was thrilled with the opportunity to connect with fellow Buffyologists:

"We are the few, the proud, the lonely."



Okej...lite OT...men iallafall ;)
Zat vant be a praablem... Put him in ze cart!
Användarvisningsbild
Shetani
Scooby
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 01 okt 2004
Ort: Malmö

Inläggav sus@n » ons okt 13, 2004 15:44

VelocityBoy skrev:Det skulle vara mer Buffy på filosofi lektionerna... what would Buffy do? skulle vara kurslitteratur :P


Definitivt!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Joamna » ons okt 13, 2004 16:04

sus@n skrev:
VelocityBoy skrev:Det skulle vara mer Buffy på filosofi lektionerna... what would Buffy do? skulle vara kurslitteratur :P


Definitivt!


Ah! den måste jag ju bara hålla med om! *sätta ner foten bestämt*
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Pazuzu » ons okt 13, 2004 16:44

Fram för mer Buffy på B&I(Biblioteks- och informationsvetenskap)-lektionerna också! ;) Vad sägs om Giles Bibliographic Classification på litteraturlistan... ;)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Tob » ons okt 13, 2004 18:13

Vad ni är sena ute, varför inte börja redan på lågstadiet..... ;)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav sharatec » ons okt 13, 2004 21:34

Eisa skrev:vill påstå att spike redan som vampyr faktiskt har något som kan liknas vid ett samvete. efter att han

s. 6
försökt våldta buffy inser han ju faktiskt att han gjort fel, de flesta andra vampyrer skulle nog bara köra på och skita i huruvida det var fel eller inte, även om de hade känslor för personen i fråga.


Spoiler resten av säsong 6
Jag skulle väl snarast säga att han logiskt inser att han gjort fel (han känner trots allt till moralregler), och logiskt förstår att han sumpat sina chanser att få tillbaka Buffy; möjligen ångrar han att han förstört för sig själv, men det sägs väl inte att han ångrar sig för att han gjort henne illa. (Och även om så vore fallet är det en viss skillnad på att inte vilja såra någon och att ha dåligt samvete.)
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Nightcrawler » tor okt 14, 2004 12:02

JAg ska läsa filosofi i vår...och det skule ju vara asbra om det var Buffy som det kretsade runt...men chasnen för det är väl runt 0 ;)
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Xanahti » fre okt 15, 2004 10:21

Någon som hört talas om travhästen Tabula Rasa TJ? :D Jag tittade på travet när jag var hos farmor härom kvällen och plötsligt, mitt uppe i min Buffy abstinens, hör jag "Tabula Rasa"! Jag ville så gärna berätta för någon, men jag tvivlar på att Farmor och styvfarfar skulle brytt sig, så det var bara att vänta tills jag kom hem till min kära dator. Jag vet inte om det finns några här som tittar på trav, men man kan ju alltid upplysa er om detta!
-there's a heart beat pulse
That keeps on pumping some sunshine ray
Through a crack in the shutter
Or a sight of a light at the end of a tunnel
Still there's a feeling this world is using me
-Action this day, Queen
Användarvisningsbild
Xanahti
Minion
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 23 sep 2004

Inläggav Off » fre okt 15, 2004 11:38

Ohh dags att tippa lite.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav monkeyboy » lör okt 23, 2004 16:55

Måste även jag hylla Goodbye To You av Michelle Branch i slutet, maken till låtval har jag nog aldrig upplevt i alla fall i buffy. Det vemod som själva låten ger kombinerat med gråtande Willow vid byrån eller Buffys tomma blick vid bardisken är så oerhört starkt att man kan se/lyssna till det i evigheter....

Nån som har låten i "buffyversion", den riktiga är inte lika bra?
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Inläggav Lipton » sön okt 24, 2004 12:38

Off:
Är det "blod" på koppen som Spike hålleri i din avatar?

Har man tråkigt och stirrar :eek: länge så ser det ut så.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Shetani » sön okt 24, 2004 12:55

Lipton skrev:Off:
Är det "blod" på koppen som Spike hålleri i din avatar?

Har man tråkigt och stirrar :eek: länge så ser det ut så.


Det är bloooooood!

titta bilden:

Bild
Zat vant be a praablem... Put him in ze cart!
Användarvisningsbild
Shetani
Scooby
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 01 okt 2004
Ort: Malmö

Inläggav Lipton » sön okt 24, 2004 14:29

ooh, dä ser man, snygg bild.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Eisa » mån okt 25, 2004 13:32

den bilden är riktigt kalas, älskar spikes blick.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav dizzy » tor okt 28, 2004 2:04

monkeyboy:
Har just lagt upp Buffyversionen av Goodbye to You på ftpn.
Den som låg där var mycket riktigt den som väl är från Branch's CD, lite annorlunda, och jag håller med, inte lika bra.

länk
Goodbye to You (Buffyversion)
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Lipton » fre nov 05, 2004 21:01

Hade tänkt lägga in en Tabula Rasa relaterad bild här men den fungerade inte så då blir det ingen helt enkelt.

Det var ett litet bildspel med "The adventure of Joan". Ni har väl antagligen sett den i allafall.


Varför syns bilden när jag förhandsgranskar men inte här??
http://restless-slayer.com/icons/joan.gif
Senast redigerad av Lipton fre nov 05, 2004 21:54, redigerad totalt 2 gånger.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Off » fre nov 05, 2004 21:27

Du får antagligen inte länka därifrån du tagit bilden.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Lipton » tor nov 25, 2004 10:14

Såg om det här avs här om dagen, det är helt klart ett av det roligaste avsitten.
Undrar över varför Buffy reagerar som hon gör när förtrollningen bryts och hon springer i från Spike utan att säga ett ord och tittar på honom som om det var hans fel att något hänt.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav VelocityBoy » tor nov 25, 2004 11:10

Lipton: Att hon springer därifrån är ju pga hon är väldigt nära att trilla dit igen (kyssen ifrån OMWF) vilket hon har sagt åt sig själv och till Spike ("I'll never touch you ever, ever again") att det inte kommer att hända igen, att hon är sur på Spike är väl pga att han fick rätt kyssen betydde något (vilket naturligtvis inte är Spikes fel).
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare