Mad Men

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Mush » tis aug 17, 2010 16:27

Måste säga att Säsong 3 var sjukt bra tv underhållning. Vilken spännande början jag ser på nästa säsong. Ska jag väna ett helt år nu på Blu ray släppet av S4 eller ska jag göra som de flesta andra? :D
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav caffeineaddict » tis aug 17, 2010 22:13

Verkligen helt sanslöst bra säsong än så länge. Bättre än någonsin.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » ons sep 01, 2010 8:31

Är det bara jag som tycker de senaste avsnitten av Mad Men har varit bland det bästa serien gjort? Generationsskifte på gång; Roger och Don håller på att supa sig in i irrelevans men sitter ju ändå där de sitter, medan Peggy hänger på factoryfester (scenen där hon går ut med kompisar i glada jackor medan jättegänget Orvar står och snackar i lobbyn!). Peggy rockar öht rätt rejält just nu. Fan, det gör de allesammans.

Jonathan! Jag menar Danny Strong!

Stackars Sally Draper. Fan vet vilken av hennes föräldrar som är värst just nu.

Och jag älskar, älskar, älskar avslöjandet att Roger aldrig anställde Don. Don bluffade honom till att tro att han hade gjort det på fyllan. Jag visste väl att världen i Mad Men fungerar ungefär som i Black Books.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » ons sep 01, 2010 9:17

Nu har jag inte sett senaste än, men annars: nej, du är inte ensam. S4 är nog fan bäst hittills, och det vill inte säga lite.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » mån sep 06, 2010 22:20

4.07 Bäst någonsin? Kanske inte riktigt. Men jävlar.

Helt fokuserat på Don och Peggy, som har utvecklats parallelllt ett tag nu och nu verkligen fick göra upp både med sig själva och varandra.

- Who died?
- The only person who really knew me.
- That's not true.

Och spöket. Och Don som bryter ihop. Och fylleslagsmål. Och stenhårda resväskor som ska slås sönder tills innehållet kommer ut, eller hålla trots allt. Och dörren som står öppen på slutet.


Var är alla Mad Men-fans?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » mån sep 06, 2010 22:32

I'm right here. Men hinner inte se 4.07 idag.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tam » tis sep 07, 2010 20:50

A bear skrev:4.07 Bäst någonsin? Kanske inte riktigt.

Johodå!
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav lilith » tis sep 07, 2010 21:11

Tam skrev:
A bear skrev:4.07 Bäst någonsin? Kanske inte riktigt.

Johodå!

Mycket fint var det! De gör allting rätt nu.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav lilith » tis sep 21, 2010 23:37

4.09
Fint avsnitt som vanligt.Inte helt överraskande är Mad Men komiskt när någon dör och dramatiskt när ett barn ramlar. Tårarna satt inte långt tillbaka när Sally inte ville lämna kontoret och imiterade en kuslig slags parodi på sin mammas manér och humör. Vilket slag i magen hela den scenen var och ända till hon ramlade.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav A bear » ons sep 22, 2010 0:41

4.09

MISS BLANKENSHIP: She's pushy, that one. Guess that's what it takes.

Fokus är på kvinnorna, och inte speciellt optimistiskt. Stackars lilla Sally Draper, som lärde sig blanda drinkar åt sina föräldrar när hon var sju. Hela scenen med henne i slutet...

MEGAN: I fall down all the time. It's going to be alright.
SALLY: No. It's not.

Det har gått framåt 1965, men inte längre än att Peggys beundrare blir förvånad att hon inte blir smickrad när han gör något som skulle kosta henne jobbet.

COOPER: She was born in 1898 in a barn. She died on the 37th floor of a skyscraper. She's an astronaut.

Men som Roger påpekar, hon dog som hon levde: svarade i andra människors telefoner. Don tar för givet att Faye gladeligen ska bli Betty II, reflekterar inte ens över det. Och så alla scener mellan Roger och Joan...

Sex kvinnor här: Faye, Joan, Joyce, Blankenship, Sally och Peggy. Alla sitter de fast i situationer de inte kan kontrollera. Joyce kliver utanför helt och bryr sig inte, Joan tittar långt efter Blankenship och har börjat bära glasögon på jobbet, och Sally ser ingen framtid alls. Faye och Peggy jobbar sig framåt - hur långt kan de komma?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav lilith » ons sep 22, 2010 21:25

En annan sak som slog mig i 4.09: Kan det vara så att Sally inte kan läsa? Hon visste inte vad det var hon tog i skåpet hos pappa.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav caffeineaddict » fre sep 24, 2010 0:23

(spoiler 4.09) Mycket bra kommentarer. Jag själv kom att tänka på vilken jäkla bra skådis den vackra kvinnan som spelar Megan är. Tidigare har hon inte varit mycket mer än en glorified extra, men här fick hon ju en roll och se på henne i scenen efter att Sally faller... väldigt starkt jobbat.

Mad Men har ökat stadigt och är för tillfället världens bästa serie som producerar nya avsnitt. Jag ÄLSKAR Breaking Bad men den får finna sig på andraplatsen.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » ons okt 20, 2010 0:01

4.13 Så, säsong 4 av Mad Men.

Allting är nytt. Ut med cigaretterna, in med cancerfonden. Ut med annonser riktade till hemmafruar, in med nylonstrumpor för singeltjejer. Ut med de svarta hembiträdena, in med arbetande pappor som tar med sig barnen. Don Draper förlovar sig med en brunett efter att i åratal haft en blondin som fru/flickvän och en liten brunett vid sidan av.

Och när telefonen ringer när han och Megan firar sin förlovning är det ändå hon som får svara. Och när Joan utses till manager är det bara en tom titel. Och allt Peggy jobbat för, och som alla trott att hon fått genom att ligga med Don, får nu Megan genom att... ligga med Don. Och i utbyte får hon en ring från en annan man till en annan kvinna och en vit lögn om vems den varit. Och när hans barn frågar kan Don bara svara att det är han som är en Dick.

Det säljs nya saker, SCDP säljer ett nytt, mer progressivt Amerika, men förvånansvärt mycket ser likadant ut ändå.

Och avsnittet slutar med att Don Draper ligger vaken i sängen och vilken musik spelar? "I Got You Babe" med Sonny & Cher.

IT'S GROUNDHOG DAY!!!
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Matt » tor okt 21, 2010 23:04

Sjukt bra serie!

och bonus
4x13
Jävligt roligt att tjejen som vägrade klippa av sig håret i ANTM var med.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav caffeineaddict » fre okt 22, 2010 21:16

Björn: STRÅLANDE kommentarer. :D Strålande avsnitt/säsong/serie också.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav lilith » tis okt 26, 2010 22:16

4.13 Fantastisk säsong!
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav A bear » ons mar 30, 2011 19:34

http://www.tvguide.com/News/Mad-Men-Ren ... 31206.aspx

There's good news and there's bad news for Mad Men fans.

AMC has officially given the green light to a fifth season of the adman drama, the network announced Tuesday. But ongoing negotiations with series creator Matthew Weiner will push the show's return to early 2012.

AMC made the announcement as a Deadline.com report surfaced about Weiner's prolonged renegotiations with Lionsgate, which produces Mad Men. The latest sticking points in the proposed contract — which a source tells TVGuide.com would pay Weiner roughly $30 million over three years, making him the highest-paid showrunner on basic cable — involve cost-cutting measures and an increase in advertising during the show's running time.

Further, Weiner has been asked to trim the members of the cast to save money, according to Deadline. (A source tells TVGuide.com that all the principal cast members will return; any casting changes will involve some actors appearing in fewer episodes.)


Så, säsongen dröjer längre och får lägre budget, men i gengäld får vi en rikare showrunner... yay?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav sjostrand » lör aug 27, 2011 20:13

Eftersom jag är så konservativ att jag kör på köpe-dvder fortfarande så har jag inte kommit fram till säsong 4 fören nu. Men än så länge är säsongen mycket bra.

Känslomässig spoiler angående Don:I de två första säsongerna kom han undan med att vara ett svin genom sin charm och coolhet. Men i säsong 3 och 4 så är han ju bara ett svin. :eek: Tyvärr kan jag inte skylla på att han är barn av sin tid längre. Nu är han bara dum.
Of course you support killing babies. You're an atheist and you're gay.
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad
 
Inlägg: 2148
Blev medlem: 31 mar 2005
Ort: Katrineholm

Inläggav A bear » tis mar 27, 2012 23:41

5.01-02

Aaaaaand we're back!

Det är 1966, och andra tider. Och samma tider. Jag gillar hur äcklige lille Pete är den som tror sig vara framtidens man här (och väl är det också). Roger är gammal, nersupen och försöker förtvivlat leva på gamla meriter, Duck är bara ett obekant namn på en telefonlista. Framtiden tillhör dem som inte röker, som låtsas ha förståelse för de mindre lyckligt lottade... och som vandrar i exakt samma fotspår som Don.

Don Draper fyller 40 och är inte längre den nye, spännande killen i branschen. Men samtidigt, vem är det? Peggy, som ska vara den unga och radikala, presenterar en idé för Heinz som i grund och botten är jättesnygg, men hakar upp sig på vad som är tekniskt möjligt och missar helt vad folk tänker på.

Kriget kommer. (Diskussionen runt soldaten på Dons fest - "I thought there were going to be girls here?" Hehe. Hur snygg var inte Dons fest, förresten? Pastisch på varenda partyscen i varenda cool 60-talskomedi, de sista resterna av det sorglösa 50-talet. Apres nous, le deluge.

Lane letar efter en roll. Joan också. Få se vad det blir av det.

Sally Draper. Vill se mer av hennes perspektiv. Hon var fantastisk i förra säsongen och scenen här är också bra. Men var är Betty? Är hon fortfarande kvar alls?

Ute i lobbyn sitter fullt med utomstående som vill in. Och SCDPs receptionist vet inte hur hon ska hantera det.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav A bear » mån apr 09, 2012 10:28

5.04

HUR JÄVLA FANTASTISKT VAR INTE DET DÄR DÅ?

Roger som återigen måste betala ur egen ficka för att få folk att göra något.

Men sedan allt spel runt kön och socialgrupp, rädsla och maktlöshet, reflekterat runt sjuksköterskemorden. "She hid under the bed. He lost count."

Ginsbergs variant av Askungen (och hans kommentarer om att alla icke-judar har en konstig dialekt också).

Peg som gör allt för att vara en god vän till Dawn och förklarar att hon minsann vet precis hur det känns att vara den enda av sin sort på jobbet... och sen det där ögonblicket runt handväskan när allt rasar igen.

GO JOAN! "There are lots of negroes in Vietnam, they're plenty brave", säger hennes "gode" man. "You were never a good man, and you know what I'm talking about."

Don Bateman Draper the ladykiller. Kom ihåg, han anses än idag vara en stilikon.

Sally drogad och instoppad under soffan. För sitt eget bästa, förstås.

Och så slutar de med... The Crystals "He Hit Me (And It Felt Like A Kiss)". Förstås.

Otäckt, onostalgiskt, ohyggligt bra.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tam » mån apr 09, 2012 23:31

Fett bra.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav A bear » ons maj 30, 2012 1:40

5.11

Kudos åt Vincent Kartheiser: jag önskade aldrig livet ur Connor lika mycket som jag önskar livet ur Pete Campbell just nu.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » tis jun 05, 2012 8:57

Fan också att Mad Men är en så populär serie att rena spoilers förekommer i rubriker på både den ena och andra sidan. Har på bara några dagar blivit spoilad på två stora utvecklingar i sena S5. Så går det när man sparar en säsong på hög för att sträckse...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav HeY » tor jun 07, 2012 1:51

Ja men verkligen! Jag har ju alltid köpt Mad Men på DVD och sett serien så. Den enda serie nånsin jag följt på det sättet, men nu har det blivit så. Har inte blivit spoilad om senare avsnitt men inför säsongspremiären vet jag både om (spoiler de första 2-3 avsnitten, elr nåt) att Don har en ny fru (Megan?) och att Betty är tjock (eftersom January är gravid). Kanske inte massiva grejor, men hade gärna fått det revealed när jag tittade istället. Förstör ju Ahaaa-upplevelserna!

Försöker iaf blunda så fort jag ser Mad Men i en text. Men de förbaskade bilderna är svåra att blunda för. Och framför allt STORA rubriker som MEET THE NEW MRS. DRAPER!!!! brevid en stor fet bild på henne.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » mån jun 11, 2012 8:44

5.05. Magnifikt!

"Chewing gum on his pubis!" :D :D

Jag älskar Lane något så enormt. Och gillade faktiskt Kens lilla författar-sideplot (märker hur mycket goodwill Aaron Staton har hos mig efter L.A. Noire, "hey I've BEEN that guy"). Hela avsnitten gled ihop väldigt väl. Kartheiser har hittat precis rätt nivå för att hålla Pete så vidrig som möjligt utan att ändå bli ointressant (här var han alldeles förbannat intressant). Det kan inte vara ett lätt jobb.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tam » mån jun 11, 2012 8:56

Kalle: 5.05 ska det stå.

Ikväll blir det säsongsfinalen!
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav caffeineaddict » mån jun 11, 2012 9:10

Naturligtvis! Tack!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav HeY » mån jun 11, 2012 21:56

Så. Jälva. Arg.
Läste en recap om the Tony Awards där de kommenterade att tittarsifforna var låga, och en orsak var Mad Mens säsongsfinal och bara för att det är 100% relevant i en Tony recap så slänger de in en GIGANTISK FUCKING JÄVLA SPOILER från något jag inte sett ännu. (spoiler antingen slutet av s4 eller s5) Pryce's självmord.
Självklart borde jag förväntat mig en Mad Men spoiler i en artikel om Tony Awards. Fuck you (WatchWith)Kristin(E!). :angry: :roadkill:

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Nyx » mån jun 18, 2012 10:02

Jag har följt Mad Men för att den är så snygg och smart skriven men utan att egentligen känna så mycket för karaktärerna, let's face it, de flesta beter sig som svin. Men under säsong 5 upplever jag att serien har lyft sig ytterligare ett snäpp och börjat engagera mig även på ett känslomässigt plan. En del scener är så snygga att det närmar sig poesi! Och slutavsnitten av säsongen ruskade om mig rejält med flera chockartade utvecklingar. Det är bra nu, helt enkelt. Mycket bra.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav HeY » tis apr 23, 2013 22:10

Från en nyfiken DVD-följare som precis börjat med säsong 5 - hur ser nya säsongen ut kvalitetsmässigt? Fortsätter allt att äga?

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare