Teatertråd. Som på teve fast live.

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Murnau » ons jan 16, 2013 21:33

Visste knappt vad jag hade att förvänta mig igår - kände som sagt inte till den här musikalen mer än lite vagt - men jag gillade det. Efter ett tag i alla fall. Jag kände att jag hade lite svårt att komma in i berättelsen i början, det kändes lite trevande och rörigt. Men det kan möjligen ha att göra med hur musikalen är skriven och inte enbart med föreställningen. När jag började acceptera att det nog var meningen att man skulle se berättelsen som komma "inifrån" lönnmördarna - att det var deras drömmar, mardrömmar och vanföreställningar om världen man såg så blev det lite mer logiskt. Fast inte ändå riktigt - för helt logiskt var nog iofs inte meningen att det skulle vara.

Och efter ett tag blev det riktigt roligt. Jävligt mörk, absurd humor! Såg att My Blomqvist Olsberg fick bra kritik för sin komiska leverans i DN. Tyckte om henne, men att hon kanske slog över lite ibland. Tyckte däremot att KarinMårtensson var klockren - synd att inte hon lyftes fram i rescensionen. Och Petter Isaksson som spelade Wilkes Booth var ju alldeles fantastisk! Och även i övrigt genomgående bra sångprestationer och skön humor.
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

Inläggav Tomas » ons jan 16, 2013 23:46

Kanske skulle ha sagt något om att inte förvänta sig en "vanlig" handling med röd tråd som är lätt att följa. :)
En man som satt bredvid mig på en föreställning viskade till sin fru något i stil med: "Det är väldigt bra, men jag förstår inte riktigt hur det hänger ihop".
Har sett klipp från några andra uppsättningar på youtube och rörigheten är inget unikt för oss. Möjligen kan jag tycka att en och annan textrad blir mindre tydlig i den svenska översättningen...
Men roligt att du gillade det! Ingen av de jag lurat dit (hittills) känner att de gått i onödan och jag skulle låta dem stanna hemma om jag inte själv tyckte det var en riktigt bra föreställning.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav MissKittyFantastico » tor feb 28, 2013 0:20

Chess på Göteborgsoperan

När jag lyckades kläcka ur mig att jag nog ville gå och se Chess så var alla föreställningar slutsålda, men så strax innan jul så släpptes ett antal extraföreställningar som inte annonserats så mycket, så vi fick riktigt bra platser, tredje raden mitt framför dirigenten.

Jag tyckte att det var väldigt bra. Jag har inte sett Chess tidigare utan bara hört lösryckta låtar framföras, så jag hade inte helt koll på handlingen, men det gick bra ändå. Jag tjuvlyssnade på några i pausen som pratade med en man som spelat i en annan uppsättning av Chess och den här skilde sig en del från originalet. Vissa saker var bortplockade och andra tillagda. Den här versionen fokuserade lite mer på de inblandades känslor och lite mindre på den politiska delen.

När Philip Jalmelid sjöng Anthem eller I mitt hjärtas land som den hette här, så kom tårarna. Jag får känsloöverslag ibland när något är lite för fint, sorgligt, vackert, bra etc och då börjar skvalet, så tårar är ett tecken på att det är riktigt bra.

Evelyn Jons var fantastisk som Florence. Imponerad av att hon trots gravidmage kunde kuta upp och ner i trappor i högklackat. Det hade inte jag klarat, även utan gravidmage. Vet inte hur många föreställnignar hon skulle göra efter den här, för det började visst bli dags för mammaledighet. Såg Evelyn Jons i konserthuset förra året när Peter Jöback hade en musikalkväll. Hon och en tjej till framförde Defying gravity så jag fick rysningar. Riktigt duktig sångerska som är uttrycksfull på scenen.

Gillade rekvisitan, där allt var målade platta skivor. Det var snyggt. Samma med husen.

Jag är väldigt nöjd med min kväll.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav noike » mån apr 08, 2013 22:26

http://www.dramaten.se/Dramaten/Foresta ... kmusikal-/

En musikalisk och blodig skräckthriller om att tvingas bli vuxen och om universums brutala likgiltighet inför vår existens. En fasansfull vandring ner i avgrunden.

Necronomicon – en skräckmusikal är skriven av Gustav Tegby och bygger på författaren H.P Lovecrafts berättelser, med musik av Tiger Lillies och Alexander Hacke (Einstürzende Neubauten).
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Murnau » mån apr 08, 2013 23:13

Ja! Klart vi ska se den!
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

Inläggav sfinx » mån apr 08, 2013 23:28

Mycket intressant!
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav A bear » mån apr 08, 2013 23:28

Iä!
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav sjostrand » mån apr 08, 2013 23:34

Definitivt! :)
Of course you support killing babies. You're an atheist and you're gay.
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad
 
Inlägg: 2148
Blev medlem: 31 mar 2005
Ort: Katrineholm

Inläggav adolvsson » tis apr 09, 2013 12:40

Räkna in mig!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Murnau » tis apr 09, 2013 15:34

Dramaten skrev:Känsliga besökare varnas, föreställningen kan väcka starka obehagskänslor!
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

Inläggav Nyx » tor apr 11, 2013 15:42

Yay (eller Iäi kanske det bör stavas)! Det där låter mycket intressant!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sfinx » sön apr 14, 2013 14:08

Jag kan ju, men jag måste handla innan presentkorten tar slut, dvs 30 april. Finns det ett beslut?
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav Murnau » sön apr 14, 2013 19:24

Att det finns intresse för att gå verkar ju ganska klart, och jag har för all del inget emot att bestämma en dag också. Jag kan posta något i Stockholmstråden.
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

Inläggav caffeineaddict » fre jul 19, 2013 21:24

Jag misstänker att ingen här har en chans att åka och se den, men vissa är säkert intresserade av att veta att den finns:

http://www.indiegogo.com/projects/who-a ... osed-to-be

Who Are You Supposed to Be?
The classic tale of a boy in a TARDIS t-shirt standing in front of a girl dressed as the Fifth Doctor, asking her to love him... and a girl demanding to know why she can’t be the Doctor or Han Solo or Captain Reynolds. They’d be star-crossed lovers (Wars and Trek, obviously) but they have so much in common - surely they can find the time and space to fall in love? This is a story about wanting to feel safe, to be appreciated and how far we’ll go to find people like us.


Den ska sättas upp på Edinburgh Fringe och jag bryr mig främst därför att författaren Keith Gow har varit en god nät-vän i ett dussin+ år. Faktum är att det var han som en gång i tiden övertygade mig att se Buffy. Vilket ledde till BF, vilket ledde till Anna, vilket ledde till Ivar... så ni vet: jag har snubben att tacka för ungefär allt som är bra i mitt liv. Så det minsta jag kan göra är att ge lite promo åt hans pjäs, som ju dessutom faller inom intresseramen för många här. Bara så ni vet att den finns, eller om han nu får en chans att ta den vidare.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Rombat » lör jul 20, 2013 1:36

Måste man inte fortfarande köa till en liten kiosk mitt i Edinburgh för att få biljetter till något under Fringe?

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav A bear » tor sep 05, 2013 8:49

Jag och Murnau tänkte gå på Lear i Stockholm första helgen i november, om någon annan vill haka på så säg till - tänkte boka biljetter ASAP.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Murnau » tor sep 05, 2013 9:49

Fredag 1 november kanske?
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

Inläggav gaia » fre sep 06, 2013 16:22

Jag följer gärna med!
she walked out the door and found she had been living all along...
Användarvisningsbild
gaia
Big Bad
 
Inlägg: 2221
Blev medlem: 25 mar 2008
Ort: Uppsala

Inläggav Tam » sön sep 15, 2013 23:33

Hamlet ska spelas på Uppsala Stadsteater i höst. Nån som vill följa med? http://www.uppsalastadsteater.se/forest ... 12/hamlet/
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav gaia » mån sep 16, 2013 0:00

Just det, de ska spela en Wodehouse inspirerad pjäs här i Uppsala, någon som vill gå med mig

http://www.reginateatern.se/1821.php#showtopx

Pretty please!
she walked out the door and found she had been living all along...
Användarvisningsbild
gaia
Big Bad
 
Inlägg: 2221
Blev medlem: 25 mar 2008
Ort: Uppsala

Inläggav Murnau » mån sep 23, 2013 15:55

För att eventuellt spinna vidare på Shakespeare-nördandet första helgen i november så går Zombie-Hamlet i Uppsala bl.a. på lördag 2 november kl. 16:00. Kanske kan va nåt?

För övrigt: Om vi håller på och bestämmer teaterträffar i den här tråden. Vilket vi tydligen gör. Så kanske det är mer logiskt om den ligger i Bronze?
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

Inläggav A bear » tis sep 24, 2013 21:59

Jag är på 2 november. Någon mer?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tam » ons sep 25, 2013 9:47

2 november blir bra för mig och Lotta också.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav gaia » ons sep 25, 2013 11:15

Ja varför inte en hel helg med teater!
she walked out the door and found she had been living all along...
Användarvisningsbild
gaia
Big Bad
 
Inlägg: 2221
Blev medlem: 25 mar 2008
Ort: Uppsala

Inläggav Murnau » ons okt 02, 2013 22:05

Biljetter?
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

Inläggav gaia » ons okt 02, 2013 23:32

Det går att köpa biljetter över nätet ord. pris är 290 kr och studentpris 140 kr. Hur många blir vi totalt? Jag ska försöka kolla upp om det går att boka biljetter på något sätt också.
she walked out the door and found she had been living all along...
Användarvisningsbild
gaia
Big Bad
 
Inlägg: 2221
Blev medlem: 25 mar 2008
Ort: Uppsala

Inläggav A bear » tis feb 25, 2014 17:21

Tänkte försöka fixa biljetter till Hamlet Globe to Globe i Ystad 8 maj. Någon som vill med, hojta snabbt!

EDIT: Biljetterna verkade kunna gå rätt snabbt, så jag har bokat nu, men om någon annan vill haka på finns det fortfarande att boka här.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Murnau » tis feb 25, 2014 21:29

Känns lite störigt att det är just i Ystad. En torsdag. Grumble grumble
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

Inläggav gaia » tis feb 25, 2014 21:49

Jag vill med! Hur mycket kostar det?
she walked out the door and found she had been living all along...
Användarvisningsbild
gaia
Big Bad
 
Inlägg: 2221
Blev medlem: 25 mar 2008
Ort: Uppsala

Inläggav gaia » tis feb 25, 2014 21:53

Vilken föreställning har du tänkt gå på?
she walked out the door and found she had been living all along...
Användarvisningsbild
gaia
Big Bad
 
Inlägg: 2221
Blev medlem: 25 mar 2008
Ort: Uppsala

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Google [Bot]

cron