Postningsregler. Läs detta först.

Frequently Asked Questions, här finns de vanligaste svaren på de vanligaste frågorna!

Postningsregler. Läs detta först.

Inläggav noike » sön okt 10, 2004 21:22

* Stavning. Försök stava ordentligt och då menar jag inte saker som stavfel eller de som är dyslektiker -- för det kan man ignorera och det sista är ett av de få giltliga skäl att stava lite konstigt. Om man stavar riktigt är det lättare för andra att ta en på allvar och förstå vad man menar.

* Innan du skapar ett nytt ämne, kolla igenom ifall det inte redan finns något sådant. Sökfunktionen är din vän -- måhända en lite nonchalant och oaktsam vän, men än vän likaväl. Nya trådar om samma ämne kommer att stängas snabbt och krossas sönder under en stor hammare.

* Tänk också efter ordentligt ifall det behövs ett nytt ämne. Saker som är off topic och man vet inte kommer att behöva mer än ett svar eller två går utmärkt att posta i bla, bla bla...-tråden. 99% av allt man kommer på när man sett ett avsnitt passar alldeles utmärkt att posta i tråden för det avsnittet.

* Om du skapar ett nytt ämne, se till att ge den en bra rubrik som beskriver innehållet -- utan spoilers.

* Skriv saker och ting i deras rätta avdelning. The Bronze är till för off-topic-saker, om det inte har något med serierna att göra skriv det där. Om det inte handlar om en annan tv-serie eller film förstås -- det har en egen avdelning.

* Tänk på att spoilermakera sådant som har med framtida avsnitt eller någon av de andra serierna att göra. Även om du skriver något i Buffy S7-forumet, så ska man sätta spoilertaggar runt det som handlar om något från Angel. Det finns två sätt att skriva spoilertaggen
Kod: Markera allt
[spoiler]spoilat[/spoiler]

som ger spoilat och
Kod: Markera allt
[spoiler="vad som spoilas"]spoilat[/spoiler]

som i sin tur ser ut så här (spoiler vad som spoilas) spoilat.

* Tänk också på att markera serie, säsong och avsnitt som spoilas om det inte sker i och med att man svarar på någon annans spoiler.

* Smileys. Personligen tycker jag att de inte bör överanvändas, men det är en smaksak. Däremot ska de användas rätt: :) = glad :D = jätteglad och sedan har vi ;) = ironisk. Ironi är när man säger något men tydligt gör klart att man menar motsatsen. Detta är svårt i skrift och därför har den här smiley en rätt viktig innebörd. Tyvärr har en hel del fått för sig att använda den istället för en helt vanlig smileyface som :) Sluta med det.

* Avatarer. Kopiera inte bara en avatar från någon annan. På sätt och vis identifierar man personer med deras avatarer, och om två är exakt lika kommer missförstånd att uppstå.

* Du behöver inte heller "testa" avatar. De visas automatiskt. Leta reda på ett gammalt inlägg bara.

* Förutom Whedon-serier så gillar folk här choklad, nötter, kakor och glass . Inte nödvändigtvis i den ordningen.

M'key?
Senast redigerad av noike sön sep 03, 2006 21:35, redigerad totalt 12 gånger.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » sön okt 10, 2004 23:30

Skönt att någon äntligen gjorde det här extra klart. Hur ser vi nu till att alla nykomlingar läser det här innan de postar?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Pazuzu » sön okt 10, 2004 23:35

Nån slags text som poppar upp när man ska registrera sig kanske?
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav latarmig » sön okt 10, 2004 23:50

Ni såg min länk va? Den är lite (aningen) kul och tar upp det mesta om hur man ska (och inte ska) posta på ett forum.

http://albinoblacksheep.com/flash/posting.php
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Illyria » mån okt 11, 2004 0:08

latarmig: tyvärr så är väl en sån länk med tillhörande info och humor för svår för just de som skulle behöva hjälpen.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav caffeineaddict » mån okt 11, 2004 0:21

latarmig: Det tror tyvärr jag med. Det är en underbar liten film, men jag tror det skulle vara aningens avskräckande för de som faktiskt ska posta första gången.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav latarmig » mån okt 11, 2004 0:34

Den var inte menad som någonting alla skulle uppmanas se innan de postar, det skulle vara alldeles för streberaktigt och ge ett dåligt intryck.

Länken är mest på kul, även om vi vana postare nog kan få en vink eller två om småsaker som vi inte tänkt på förut. Själv slogs jag av hur otroligt sällan jag använder sökfunktionen trots att jag ständigt undrar för mig själv i vilken tråd det ena eller andra stod.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Off » mån okt 11, 2004 0:45

Sökfunktionen är ju tyvärr inte särskilt bra. Detta + att vi har en tendens att skriva om samma sak lite överallt gör det till en ganska stor sörja när man söker ibland. Dock försöker jag alltid göra det men mest pga att jag oftast vet att det finns trådar om något som jag tänkt posta om. En av fördelarna med att alltid hänga här ;)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Gordo » tor feb 17, 2005 21:01

latarmig skrev:Ni såg min länk va? Den är lite (aningen) kul och tar upp det mesta om hur man ska (och inte ska) posta på ett forum.

http://albinoblacksheep.com/flash/posting.php


Måste bara säga att filmen var väldigt underhållande!
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav noike » lör jul 16, 2005 12:45

Vilket påminner mig, finns det något plugin eller hack eller liknande som skulle förbättre sökmotorn?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav poser » sön jul 17, 2005 4:01

fuck you noike, fuck you!

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav Off » sön jul 17, 2005 4:03

Lugna dig! Din mamma är en bäver!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Zaxx » sön jul 17, 2005 12:01

Off skrev:Lugna dig! Din mamma är en bäver!


Right back at ya!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav meimei » fre aug 05, 2005 22:35

Jag har ett litet jossverseuppehåll just nu efter att ha varvat Buffy & Fireflyboxarna x antal gånger. Har bara sett s1 av Angel, tänkte vänta med att beställa serien tills samlingsboxen kommer.
Så jag har inte skrivit något om serierna än, men jag kommer ju göra det och därför tänkte jag höra om spoilers lite närmare.
Vad ska spoilermärkas? Allt efter det som har visats på kanal fem (buffy) ztv (angel) eller tv400 (firefly)? Eller har det som har visats på tv ingen betydelse, så att om man skriver i t ex WTTH-tråden så ska allt som händer efter WTTH spoilermärkas?
Kan man skippa spoilertaggar om man skriver i en tråd som redan är spoilermärkt för det man tänker spoila?
Finns säkert redan vettiga svar på detta men sökfunktionen bråkar med mig.
Hey, you.

More whiteboards for Andrew!
Användarvisningsbild
meimei
Minion
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 30 jul 2005
Ort: Uppsala

Inläggav Off » fre aug 05, 2005 22:40

Om du är inne i säg Buffy 2x02 så ska allt som handlar om 2x03 och framåt spoilermärkas. Även allt om Angel ska spoilermärkas. Om det står "spoilers för XXXXX" i rubriken på tråden får man skriva utan att spoilermärka.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Binchy » fre aug 05, 2005 22:43

When in doubt, spoilermärk!
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav meimei » fre aug 05, 2005 22:51

Okidoke, då hajjar jag.
Hey, you.

More whiteboards for Andrew!
Användarvisningsbild
meimei
Minion
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 30 jul 2005
Ort: Uppsala

Inläggav noike » tor sep 22, 2005 21:29

Det här med spoilers och andra tv-serier som inte är Buffy/Angel/Firefly. Ska vi införa en reform som tar det nästan back to old school om att om det gått på SVT, TV3, Tv4, Kanal5 så behöver man inte spoilermarkera? Personligen tycker jag att det känns som en bra idé men andra kanske har andra åsikter om det?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » tor sep 22, 2005 21:32

Jag tycker att det funkar bra som vi har det nu. Jag tycker att det är enklast, men jag kommer inte att gråta om det blir en ändring. Lite svårt att vänja sig vid kanske, men annars så ska det nog gå bra.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » tor sep 22, 2005 21:42

AKS: det var bara en lös tanke, men för all del. Vi kanske inte borde peta på det hela.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav poser » tor sep 22, 2005 21:43

Tycker också det funkar bra nu, känns jobbigt om man ska behöva vara rädd för att bli spoilad om man går in i en tråd för en serie som har sänts på tv.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav noike » tor sep 22, 2005 21:47

poser skrev:Tycker också det funkar bra nu, känns jobbigt om man ska behöva vara rädd för att bli spoilad om man går in i en tråd för en serie som har sänts på tv.

Kom också att tänka på det. Det enda sättat för det att fungera utan spoilerblock är nog att ha en tråd per avsnitt och nej, det behöver vi inte. Glöm bort att jag sa något.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav poser » tor sep 22, 2005 21:48

noike skrev:
poser skrev:Tycker också det funkar bra nu, känns jobbigt om man ska behöva vara rädd för att bli spoilad om man går in i en tråd för en serie som har sänts på tv.

Kom också att tänka på det. Det enda sättat för det att fungera utan spoilerblock är nog att ha en tråd per avsnitt och nej, det behöver vi inte. Glöm bort att jag sa något.


Hoho, taught you a lesson!

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav carre » tor sep 22, 2005 21:51

Bild

jag var tvungen.
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav Vamp_Willow » ons apr 05, 2006 0:53

*många svordomar*

Jag är ganska grön här, men naturligtvis trampade jag i klaveret och spoilade! *skäms förfärligt* Jag har bett om ursäkt och lovat att det inte ska hända igen! Nu spoilermärker jag noggrant!

Är det något mer jag bör göra..? Det borde finnas en Bikt-Tråd för oss som sitter i skamvrån...
"Normal is the halfway point between what you want and what you can get."
- Samantha, Sex and the City
Användarvisningsbild
Vamp_Willow
Demon Fodder
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 04 apr 2006
Ort: Malmö

Inläggav The Ankh » ons apr 05, 2006 0:59

Vamp_Willow skrev:*många svordomar*

Jag är ganska grön här, men naturligtvis trampade jag i klaveret och spoilade! *skäms förfärligt* Jag har bett om ursäkt och lovat att det inte ska hända igen! Nu spoilermärker jag noggrant!

Är det något mer jag bör göra..? Det borde finnas en Bikt-Tråd för oss som sitter i skamvrån...

n biklttrpd! Vilken idé! Där man kan bekänna synder och berätta pinsamma saker! JÄJ!

Ska du eller jag starta en?
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav Vamp_Willow » ons apr 05, 2006 7:13

The Ankh skrev:
Vamp_Willow skrev:*många svordomar*

Jag är ganska grön här, men naturligtvis trampade jag i klaveret och spoilade! *skäms förfärligt* Jag har bett om ursäkt och lovat att det inte ska hända igen! Nu spoilermärker jag noggrant!

Är det något mer jag bör göra..? Det borde finnas en Bikt-Tråd för oss som sitter i skamvrån...

n biklttrpd! Vilken idé! Där man kan bekänna synder och berätta pinsamma saker! JÄJ!

Ska du eller jag starta en?


Jag kan starta den och inviga den med att bekänna min synd där! *LOL* (skönt att jag inte blev utkastad eller bränd på bål! ;) )
"Normal is the halfway point between what you want and what you can get."
- Samantha, Sex and the City
Användarvisningsbild
Vamp_Willow
Demon Fodder
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 04 apr 2006
Ort: Malmö

Inläggav The Ankh » ons apr 05, 2006 8:19

JAAA!!! Gör det!!!!! Go Vamp-Willow!
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav latarmig » ons apr 05, 2006 11:13

Om inte annat saknas det en tråd för spoilerdiskussioner. Vi har käbblat fram och tillbaka om vad som måste, och inte behöver, markeras i åratal, men det har skett spritt på hela forumet. Vi har ännu inte lyckats samla oss på ett ställe. Så...

The Ankh skrev:Go Vamp-Willow!


Frågan är om den ska vara här eller i The Bronze.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Vamp_Willow » ons apr 05, 2006 13:15

latarmig skrev:Om inte annat saknas det en tråd för spoilerdiskussioner. Vi har käbblat fram och tillbaka om vad som måste, och inte behöver, markeras i åratal, men det har skett spritt på hela forumet. Vi har ännu inte lyckats samla oss på ett ställe. Så...

The Ankh skrev:Go Vamp-Willow!


Frågan är om den ska vara här eller i The Bronze.


Jag sätter Bikttråden i The Bronze så kan någon öppna en spoilertråd här! 8)
"Normal is the halfway point between what you want and what you can get."
- Samantha, Sex and the City
Användarvisningsbild
Vamp_Willow
Demon Fodder
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 04 apr 2006
Ort: Malmö


Återgå till F.A.Q.



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron