Film, film och film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav caffeineaddict » sön okt 10, 2004 10:45

VelocityBoy skrev:Som skivköpare av engelsk indiepop har jag sjukt bra koll på pundet och det är fantastikt nog under 13 igen, 12,93 just nu enligt Forex.

Hm? Betyder det att Yahoo Finance inte går att lita på längre? De säger nämligen 13,12. Darn it!

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav VelocityBoy » sön okt 10, 2004 10:54

caffeineaddict: enligt både DNs ekonomibilaga och metros ekonomi sektion så är det under 13.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Tob » sön okt 10, 2004 10:56

Maffiafilmer rent generellt är överskattade. Den enda maffiafilmen jag verkligen tycker är riktigt bra är Scarface av Brian de Palma. Den är lång som de flesta andra maffifilmer men behåller hel tiden fokus och spårar inte ur i någon seg gamal kola. För att en film skall bli bra enligt mig så kan det inte bli för segt. Långsamt tempo är inte samma sak som seg, segt är det när man börjar vända och vrida på sig och vill faktiskt bort ifrån soffan. Svårigheten ligger ju i att bedömma varför är filmen seg. Beror det på filmen eller en själv? Med tanke på att maffiafilmer tenderar att bli väldigt sega för mig, så har det nog med genre i helhet att göra.

Jag är nog ganska inne på Velocityboys resonemang om att kunna identifiera sig med karaktärerna och historien. Kan man göra det så blir det så mycket enklare. Maffiafilmer engagerar mig inte för fem öra, och vad det gäller Gudfadern trilogin så har jag kämpat mig igenom del 1 och 2. Visst jag ser storheten i filmen, den episka skildringen av en familj uppgång och nergång, riktigt bra skådespeleri i de flesta fallen. Filmerna ligger kring en trea om man nu skall prata betyg. (att kämpa sig igenom är inte samma sak som att plåga sig igenom)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Pazuzu » sön okt 10, 2004 12:00

Hoppas bara att pundet håller sig på den nivån till de skickar iväg mina Angel-boxar (kring den 18/10). :)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad

Inläggav noike » sön okt 10, 2004 14:04

caffeinaddict: okej, Scorsese är väl inte fullt lika dålig som FF Coppola, men han är ändå grovt överskattad. Han har ju bara gjort tre filmer som är bra och lite över bra. (Bringing Out the Dead, Last Temptation of Christ och Raging Bull.) Och då kommer vad som gör filmerna bra inte från honom.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » sön okt 10, 2004 14:18

noike: Bortsett från att säga att jag tycker du har helt fel (även om det glädjer mig att du uppskattar BOtD), så kommenterar jag inte det där. Vi ligger helt enkelt alldeles för långt ifrån varandra i den här frågan. Det kan bara leda till bråk, blod och släktvendettor.

Å andra sidan har ingen regissör i hela världshistorien haft ett sådant fall i kvalitet som Coppola. Onekligen har han inte gjort en vettig film på 25 år.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » sön okt 10, 2004 15:15

caffeineaddict skrev:Det kan bara leda till bråk, blod och släktvendettor.

Men! Men! Det är ju kul. Det finns delar av min lilla släkt jag inte har pratat med på flera år annat än i artighetsfraser. Ah! Du menar mellan din och min släkt. Jo, lika bra vi lägger ner då.

caffeineaddict skrev:Å andra sidan har ingen regissör i hela världshistorien haft ett sådant fall i kvalitet som Coppola. Onekligen har han inte gjort en vettig film på 25 år.

Långre än så. Hans sitsa vettiga film var Apocalypse Now -- korta versionen. Lite överskattat men väldigt bra ändå. Det har gått stadigt neråt sedan the Conversation, och den kom från ingenstans.

Men till trevligare saker.

Jag har sett på extramaterialet till Clerks X och hohoho. Antagligen bästa dvd-utgåvan jag äger.

Den aldrig filmade scenen inne på begravningen -- nu gjort som Clerks the Animated Series -- är värd priset. Och Flying Car-klippet som ursprungeligen visades på Jay Leno var också lysande. (Dante och Randal sitter i en bilkö och Randal påstår att det är folk som Dante som sett till att det inte finns flygande bilar eftersom han vill inte offra sig för vetenskapen.) Och dokumentären Snowball Effect var också riktigt bra.

Det är nästan så att man vill skicka en lapp till Criterion med orden "Learn from Clerks X".
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » sön okt 10, 2004 16:31

noike skrev:Långre än så. Hans sitsa vettiga film var Apocalypse Now -- korta versionen.

But, dude, det var det jag menade med. Det är 25 år sedan Apocalypse Now.

Det känns ändå så svårt att inte älska någon som skapade fyra av mina sisådär 25-30 favoritfilmer på raken (GF 1&2, Conversation och Apocalypse). Även om han inte har gjort något speciellt sedan dess.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » sön okt 10, 2004 16:34

Jag räknade fel, okej!?

Sheesh. Some people...
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav BePatient » sön okt 10, 2004 21:55

Matt skrev:Vem har inte läst allt som skrivits om "knutbysekten"?

Inte jag heller. Ointressant.
VelocityBoy skrev:Det är helt korrekt och jag önskar att jag kunde fungera så men jag vill vanligtvis (det är inte alltid så förstås t ex "Sagan om ringen") ha något jag kan identfiera mig med något som gör att det berör mig personligen... maffia filmer handlar vanligtvis om kräk vars mål med sin tillvaro inte betyder något för mig mao så bryr jag mig inte om vad som händer dem... dessutom betonas familjens värde och lojalitet mot den oavsett vad som händer vilket jag också har svårt att ta till mig (blodsband är inget emot vänskapsband som jag ser det).

Gudfadern
funkar enligt mig inte på det sättet. Man ska nog inte vilja de väl. Poängen med den filmen är att se Al Pacino som ung, och hur oförstörd han var då. Han talar precis i början av ettan om hur han föraktar det, och att han själv inte funkar så som hans familj gör. Men till slut så får hans kärlek till sin familj honom att ta det steget han inte ville ta. Därifrån följer man utvecklingen till slutet i tvåan, där han är så känslolös att..
[brist på ord].
Marlon Brandos roll i ettan är på sätt och vis att visa vad som oundvikligen kommer hända med Pacino, och att visa att dessa två paradoxxala personligheter kan finnas i en och samma människa. Hur de kan finnas blir sen essensen i senare delen av ettan och hela tvåan. Bland det vidrigaste i den filmen är nästan när man hör Don Corleones utlägg om narkotikahandeln, kombinerat med när man sen ser honom i trädgården med sitt barnbarn.

Sen att Coppola skulle vara talanglös som regissör...? Scenen i Gudfadern II,
just i början, när han är tillsammans med sin fru i deras sovrum. Det är så briljant klippt. Fantastiskt bra.
Apocalypse Now
Och att han faktiskt lyckades med mötet mellan Kurtz och kaptenen. Det var vad jag satt och tänkte genom hela filmen, det kommer omöjligt funka. Det skulle krävas att man sjönk ännu djupare in i sinnesstämningen, deeper down the rabbit hole...
Men det funkade. Mer än bara funkade dessutom, långt mycket mer. När han tar sig till templet, med sin machete... Jag har sällan varit så fullkomligt uppslukad av film.

Lägger förresten till Memento till min lista över low-profilefilm. Svårt att ge den en femma då den blir så obehaglig att man mår illa, men det är en film med ett helt unikt, fantastiskt genomtänkt manus.
BePatient
Minion

Inläggav VelocityBoy » sön okt 10, 2004 22:18

BePatient: Jag förstår att den spelar stor roll för dig men tyvärr så rör det inte mig i ryggen vad Pacinos karaktär har för sig... han är inte intressant för mig jag kan inte sätta mig in i hans situation på något sätt och det skapar ingen empati... men filmerna är hyffsad underhållning ändå.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Illyria » sön okt 10, 2004 22:30

Filmer jag ger toppbetyg åt:

Almost famous (bootleg cut)
Donnie Darko (väldigt nyfiken på director's cut, måste se den)
Le fabuleux destin d'Amélie Poulain
Gosford Park
Lost in translation
LOTR-trilogin
Nightmare before christmas
The Breakfast club
Hero

Känns som jag glömt många filmer och jag har en lång lista på sånt jag måste se om för att avgöra betyg bättre, men detta var de filmer jag kom på nu. Andra filmer som är väldigt bra är t ex Moulin Rouge, The Hours, The Others, Buffalo '66, Trainspotting m fl. De landar alla på mer eller mindre starka fyror i betyg.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav VelocityBoy » sön okt 10, 2004 22:39

Illyria skrev:Donnie Darko (väldigt nyfiken på director's cut, måste se den)

Var hittar man den?
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav noike » sön okt 10, 2004 22:47

BePatient: Memento hade inte unikt manus (liknande minnesförlust har används förr fast sämre), däremot en unik presentation av det. Och så obehaglig var den väl inte? Men jo, filmen är riktigt bra.

Gudfadern II: Klippning är inte regi, det är två helt olika saker. Att det är gediget bra skådespelare som aldrig lever upp utan tråkar sig igenom flera timmar tycker jag tyder på dålig regi. Det är möjligt att det är en fråga om smak då det inte är någon ekat vetenskap.

Illyria: LOTR-trilogin var helt okej i extended men förutom att den var snygg fann jag den rätt långtråkig och tunnt manus. De red, stred mot orcer och de red, och stred mot orcer osv fast ibland gick de eller rodde i båtar.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav VelocityBoy » sön okt 10, 2004 22:49

noike skrev:Illyria: LOTR-trilogin var helt okej i extended men förutom att den var snygg fann jag den rätt långtråkig och tunnt manus. De red, stred mot orcer och de red, och stred mot orcer osv fast ibland gick de eller rodde i båtar.

Jag tycker att den första är riktigt bra (fyra i betyg) sedan blir det inte mer än treor för de andra...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Illyria » sön okt 10, 2004 22:57

VelocityBoy skrev:
Illyria skrev:Donnie Darko (väldigt nyfiken på director's cut, måste se den)

Var hittar man den?

Den har precis getts ut på dvd i UK, efter att den visats och kanske fortfarande visas på bio där, så jag hoppas det dyker upp något att ladda hem snart! Helst hade jag givetivs velat se den på bio, men det verkar ju inte som det kommer hända... Ska bli intressant att se hur den står sig till den vanliga versionen som ju är lysande.

Ang. LOTR så ser jag den som en helhet när jag ger betyget, även om jag tycker sista filmen drar ner det lite. Iofs har jag ju inte sett extended av den ännu men de två första tycker jag var bättre. Och visst är den snygg, men är inte det en del av själva filmen också? T ex Hero är ju också extremt snygg och det vinner den poäng på :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav VelocityBoy » sön okt 10, 2004 23:02

Illyria skrev:Den har precis getts ut på dvd i UK, efter att den visats och kanske fortfarande visas på bio där, så jag hoppas det dyker upp något att ladda hem snart! Helst hade jag givetivs velat se den på bio, men det verkar ju inte som det kommer hända... Ska bli intressant att se hur den står sig till den vanliga versionen som ju är lysande.

O_o

Jag hade helt missat det här... den bara måste man ju ha.

Illyria skrev: T ex Hero är ju också extremt snygg och det vinner den poäng på :)

Både "Crouching tiger..." och "Hero" var extremt imponerande på bio men trots att dessa filmer finns på DVD i min vänskapskrets så har vi inte sett om dem en enda gång jag är inte helt säker på varför det är så, men snygga är de...
Senast redigerad av VelocityBoy sön okt 10, 2004 23:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Giles » sön okt 10, 2004 23:06

Donnie Darko dir. cut.. finns att ladda ner lite här och var om man vill se den så fort som möjligt..

Som sagt så blir det spännande att se hur den är jämnfört med men den vanliga versionen..
Joey: "there are no great actors, only small children"
Användarvisningsbild
Giles
Minion

Inläggav Illyria » sön okt 10, 2004 23:17

Så fort som möjligt är inte det viktigaste, utan att det är bra kvalitet på det jag ser. Har inte sett någon "officiell" rip av director's cuten ännu så jag avvaktar tålmodigt.

Hero äger jag på dvd och en dvd köper jag inte om jag inte vet att jag kommer vilja se filmen/serien/whatever många fler ggr, men jag vet inte om jag skulle vilja påstå att det är den typen av film som ses i grupp för underhållning... Crouching tiger, hidden dragon är ett bra exempel på en sån film jag måste se om för att avgöra bättre.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav VelocityBoy » sön okt 10, 2004 23:28

Illyria skrev:Så fort som möjligt är inte det viktigaste, utan att det är bra kvalitet på det jag ser.

Hear! hear!

Hero äger jag på dvd och en dvd köper jag inte om jag inte vet att jag kommer vilja se filmen/serien/whatever många fler ggr, men jag vet inte om jag skulle vilja påstå att det är den typen av film som ses i grupp för underhållning... Crouching tiger, hidden dragon är ett bra exempel på en sån film jag måste se om för att avgöra bättre.

När jag tänker efter så är det nästa bara dialogdrivna filmer som jag ser om väldigt ofta... det kan vara så att det för mig med "Hero" typen av filmer räcker med att bli bortblåst av hur snyggt det är en gång på bio medans jag sedan inte har så mycket att hämta i omtittningar.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Illyria » sön okt 10, 2004 23:53

VelocityBoy skrev:När jag tänker efter så är det nästa bara dialogdrivna filmer som jag ser om väldigt ofta...

Vill du se en dialogdriven film, se Gosford Park. Om du inte redan sett den dvs. Där är det mycket dialoger och iaktagelser som gäller för att förstå filmen och det krävs nog mer än en genomtittning också, så den är inte allas cup of tea... Men det är en film av hög kvalitet som jag tror många har missat. Eller missar att förstå. Värd att testas ses ändå :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav VelocityBoy » sön okt 10, 2004 23:56

Illyria: jag tackar för tipset jag skall se försöka att se den.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » mån okt 11, 2004 0:17

Illyria: Jag gillade iofs Gosford Park (är rätt förtjust i Altman allmänt), men får känslan av att du kan ha rätt, jag fångade nog inte riktigt allting som pågick första gången. Det kan säkerligen bli bättre med en omtitt. Får försöka hitta tid till det någon gång snart.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Illyria » mån okt 11, 2004 0:24

caffeineaddict: det är mycket som pågår, inte minst dialogmässigt ibland plus alla de olika karaktärerna. Jag fick nog se den ett antal ggr innan jag uppfattat allt, men det tycker jag delvis är charmen med den, plus hela historien, karaktärerna och miljön också såklart.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav caffeineaddict » mån okt 11, 2004 0:28

Illyria: Som sagt, jag tror du har rätt. Och det var onekligen en alldeles fantastisk skådespelarensemble (och, damnit, Ryan Philippe kunde skådespela! Who knew?). Altman har ett speciellt sätt att berätta och regissera som kräver tittarens uppmärksamhet på ett helt annat sätt än de flesta andra regissörer. Man kan aldrig slötitta på en Altman-film för då missar man halva meningen.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » mån okt 11, 2004 0:39

Efter att ha sett MASH en tio-tolv gånger så kan man slötitta på den.

Gosford Park har jag inte sett än trots att jag äger den. Hemskt. No donut for me. Och skulle inte Shortcuts komma i en Criterion-utgåva snart?
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » mån okt 11, 2004 9:17

noike: Jo, det är sant. Nu kan man slötitta på MASH. Jag kan slötitta på The Player också.

Criterion släpper Fanny och Alexander och Short Cuts på samma dag. Jag tror det är 14 november. Personligen tycker jag dock Short Cuts är aningens överskattad och inte en av Altmans bättre.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » mån okt 11, 2004 12:57

Jag har inte sett Short Cuts så jag vet inte. The Player måste jag se om.

Däremot kommer jag nog att skaffa den här:
Fritz Lang's suspense masterpiece M returns to the Collection in an all new 2-disc special edition this December.

Det har gått perioder då jag inte tyckt att Criterion släppt något intressant, men nu kommer hel hela hög filmer jag vill ha. Synd att de är dyra bara.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » mån okt 11, 2004 13:00

noike: Nu blir det lite Shopping av det här, men jag rekommenderar cd-wow.fm för att köpa de Criterion-utgåvor som inte är boxar. De kostar iofs några kronor över 200-kronorsgränsen, men jag har ändå inte åkt fast i tullen de två gånger jag har beställt Criterion från dem.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » mån okt 11, 2004 13:09

Okej, bra att veta. Tack.

Av de senare Criterionfilmerna är jag väldigt sugen på deras John Cassavetes-släpp och Videodrome (jag är en Cronenberg-samlare, inte bara för att boxen ska påminna om en Betamax-kassett).

Slackers borde jag kanske se om innan jag skaffar. Eller ens om jag skaffar. Jag vet att jag har sett den och att den inte föll mig i smaken, men det var innan jag blev cineast på riktigt.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film