6x13 Dead Things

Här pratar vi mest om Säsong 6

På en skala, hur bra var det?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
2%
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
1
2%
7
10
19%
8
19
35%
9
16
30%
10
7
13%
 
Antal röster : 54

Inläggav dizzy » fre okt 08, 2004 0:21

malavel skrev:
Flisa skrev:
Hon är verkligen inte fördömmande, vilket nästan alla andra varit då och då..


Tara har ju också varit fördömmande:

TARA: Everyone, before we jump all over her, people do strange things when someone they love dies. When I lost my mother, I-I did some pretty dumb stuff, like lying to my family and staying out all night.
ANYA: Buffy's boinking Spike.
WILLOW: (pause) Oh ... well, Ta-Tara's right. Grief can be powerful, and we shouldn't judge-
TARA: What are you, kidding? She's nuts!

Detta var ju dock en helt annan situation, mycket tidigare, när de just fått reda på Spikes crush, och det som hänt Buffy då var trots allt en rätt normal förlust, dvs inget övernaturligt. Nu är det ju mycket mer uppenbart för Tara och de andra hur extrem hennes situation är och hur dåligt hon har mått.

Avsnittet har bara blivit bättre varje gång jag sett det och är nu uppe och nosar på en 9:a.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav VelocityBoy » fre okt 08, 2004 8:26

Dizzy: Jag håller med då Tara sa detta så hade ju inte Spike "bevisat" att han älskar Buffy utan enbart att han var villig att kedja upp henne och hota att låta sitt galna ex döda henne om hon inte börjar att älska honom.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Ai » fre okt 08, 2004 11:23

VB: Men man får ju inte glömma bort att under 147 dagar så såg Tara Spike hjälpa dom med slaying och Dawn. Allt för ett löfte till Buffy - som är död....

Jag gillar det här avsnittet, och tror att jag satte en nia på det en gång i tiden. Men tyvärr så är det nog inte värt så mycket. Det kunde vara det, men når inte riktigt ända fram.

Det jag saknar är mer mörker. Farligare och otäckare Spike, tydligare hur han manipulerar och utnyttjar situationen på Bronze tex. För det tycker jag inte är tydligt nog.

Första gången jag såg det älskade jag hela Spike/Buffy arcen och som många andra blev jag snabbt en hängiven Spuffy. Nu, nåt år efteråt, så har jag börjat analysera det lite mer - inte just avsnittena kanske, men mer min egen (och även andras) reaktioner till det förhållandet. Och det här är vad jag kommit fram till 'so far':

Detta applicerar antagligen mer på den del av Spuffyanhängarna som är av kvinnligt kön, det är jag medveten om.

I många intervjuer med James Marsters och författare så har en oförståelse inför fansens hängivna försvarande av Spike visats. Jag började fundera över det här, för jag kännde också att jag ville försvara honom. Berodde det på kindbenen och blåa ögon, eller var det nåt annat? Nåt som låg i historien kanske? Spike är, i förhållandet till Buffy, ett klassiskt booty-call. Han ställer upp och river av sig kläderna så fort hon känner för det. Han får inget tillbaka. Han kryper ändå till korset(!) så fort hon vinkar med lillfingret.

Förnedrande? Ja.

Han beter sig som många unga tjejer som i sin egen osäkerhet över sin person utplånar sig själv i ett ohälsosamt förhållande till nån skitstövel som tar det han får, för - hey! Gratis!

Där är nyckeln till försvaret av Spike som jag ser det. Fansen har här inte identifierat sig med Buffy. Dom har identifierat sig med Spike. Visserligen så har nog kindben, ärr och blåa ögon spelat sin roll också - men det har nog inte varit en så stor faktor ändå...

Jag inser att den här analysen får mig att låta som värsta rödstrumpe-feministen. Tro mig - det är jag inte. Och jag vet att detta händer också killar, men det händer nog oftare tjejer.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav VelocityBoy » fre okt 08, 2004 12:00

Ai skrev:VB: Men man får ju inte glömma bort att under 147 dagar så såg Tara Spike hjälpa dom med slaying och Dawn. Allt för ett löfte till Buffy - som är död....


Ja det var det jag menade... eller snarar jag höll med Dizzy om att då Tara fördömde Buffy första gången så hade hon bara sett stalker!Spike förstående Tara i "Dead things" hade sett slutet på s5 (ifrån första parkett)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav VelocityBoy » fre okt 08, 2004 12:08

Ai skrev:Det jag saknar är mer mörker. Farligare och otäckare Spike, tydligare hur han manipulerar och utnyttjar situationen på Bronze tex. För det tycker jag inte är tydligt nog.


Jo det skulle iofs inte ha skadat men mörkare än så här kan det nog inte bli klockan åtta på tisdagar i USA.

Ai skrev:Han beter sig som många unga tjejer som i sin egen osäkerhet över sin person utplånar sig själv i ett ohälsosamt förhållande till nån skitstövel som tar det han får, för - hey! Gratis!

Där är nyckeln till försvaret av Spike som jag ser det. Fansen har här inte identifierat sig med Buffy. Dom har identifierat sig med Spike. Visserligen så har nog kindben, ärr och blåa ögon spelat sin roll också - men det har nog inte varit en så stor faktor ändå...


Jag tror att du har slagit huvudet på spiken (liten pun :P ) även om jag tror att James utseende spelar lite större roll än vad du tror.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav dizzy » fre okt 08, 2004 12:46

En sak till om Tara's fördömmande i citatet malavel tog upp. Det är ju också rätt stor skillnad iom att det där sades när Buffy inte var närvarande utan bara till de andra. Så jag tycker inte det är något direkt motsägande i att hon slänger ur sig en sån sak då. Men visst, författarna utnyttjar ju som sagt det för en komisk poäng där eftersom det är så oväntat att just hon skall säga något sånt.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Nightcrawler » fre okt 08, 2004 12:52

Jag tycker det här avsnittet var helt okej...inte jättebra och inte jättedåligt...en del roliga, allvarliga och häftiga sekvenser...Fast nu brörjar Spike och Buffy verkligen gå mig på nerverna...Får hoppas på en splittring inom en inte allt för snar framtid :)
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Eisa » fre okt 08, 2004 14:11

Ai skrev:

I många intervjuer med James Marsters och författare så har en oförståelse inför fansens hängivna försvarande av Spike visats. Jag började fundera över det här, för jag kännde också att jag ville försvara honom. Berodde det på kindbenen och blåa ögon, eller var det nåt annat? Nåt som låg i historien kanske? Spike är, i förhållandet till Buffy, ett klassiskt booty-call. Han ställer upp och river av sig kläderna så fort hon känner för det. Han får inget tillbaka. Han kryper ändå till korset(!) så fort hon vinkar med lillfingret.

Förnedrande? Ja.

Han beter sig som många unga tjejer som i sin egen osäkerhet över sin person utplånar sig själv i ett ohälsosamt förhållande till nån skitstövel som tar det han får, för - hey! Gratis!

Där är nyckeln till försvaret av Spike som jag ser det. Fansen har här inte identifierat sig med Buffy. Dom har identifierat sig med Spike. Visserligen så har nog kindben, ärr och blåa ögon spelat sin roll också - men det har nog inte varit en så stor faktor ändå...

Jag inser att den här analysen får mig att låta som värsta rödstrumpe-feministen. Tro mig - det är jag inte. Och jag vet att detta händer också killar, men det händer nog oftare tjejer.


jag håller inte med. jag identifierar mig med både buffy och spike, men verkligen inte av den anledningen du tar upp. att många flickor skulle identifiera sig med spike för att de är sexuellt destruktiva? är det många "män" som då identifierar sig med buffy på grund av det själ och kärlekslösa sexet? nej, då har man helt plötsligt delat upp könen i två olika kategorier och det tror jag inte alls på. jag tror snarare att många faktiskt förstår spike, som innerst inne under all ondska-demon-vampyr-mördarestuket faktiskt är en god människa. kanske inte god som i sin vilja att hjälpa världen och människor, men god i sin vilja att faktiskt försöka göra det rätta för personerna han älskar. dessutom har hans karaktär gått igenom så pass mycket att man är villig att tycka synd om honom, och till och med försvara han ibland trots att han uppenbarligen handlat fel. man får ju tänka på att vi som tittar på buffy inte heller är perfekta människor, vi har fel och brister precis som karaktärerna i serien, just därför är det lätt att känna igen sig i dem.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Ai » fre okt 08, 2004 14:28

Eisa skrev:
... att många flickor skulle identifiera sig med spike för att de är sexuellt destruktiva? är det många "män" som då identifierar sig med buffy på grund av det själ och kärlekslösa sexet? nej, då har man helt plötsligt delat upp könen i två olika kategorier och det tror jag inte alls på. ...


Jag tror heller inte på att dela upp kön i två skilda kategorier - uppväxtförhållandena och social uppfostran ger dock fortfarande oss olika förutsättningar fortfarande.

Det jag menar är att det sexuellt destruktiva är vanligare bland tjejer än killar. Samtidigt som de allra flesta som ställde sig på barrikaderna för Spike's räkning faktist var tjejer. Sen tror jag inte att det är många "män" (eller kvinnor heller) som kan identifiera sig med Buffy pga själ- och kärlekslöst sex, eftersom känslolöst är det ju inte. Anledningarna till att hon gör det är uttalade och klara för publiken, men är inte långt när lika många kan relatera till Buffys situation som Spikes i det här läget.

Eisa skrev:
... jag tror snarare att många faktiskt förstår spike, som innerst inne under all ondska-demon-vampyr-mördarestuket faktiskt är en god människa. kanske inte god som i sin vilja att hjälpa världen och människor, men god i sin vilja att faktiskt försöka göra det rätta för personerna han älskar. ...


Spike är inte en god människa. Han är en demon. Han styrs av sina basalare instinkter. Där ingår naturligtvis kärlek och hans vilja att bli älskad. Men man ska nog inte uppfatta hans vilja att göra 'rätt' för de personerna han älskar som nån form av godhet, även det är av själviska orsaker. Han gör det för att Buffy ska gilla honom, inte för att det är 'rätt'. Här är visserligen dom 147 dagarna ett frågetecken. Men om man ser till hur han troget stannade vid Drus sida under ett århundrade så förstår man att han är lojal. Lojalitet och själviskhet behöver inte vara motsatser.

Det blev lite Spike-tråd över det här.... kanske diskussionen ska flyttas till den tråden? Moderatorer?

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Eisa » fre okt 08, 2004 14:44

jo, tråden borde nog flyttas...men jag skriver här tills vidare.


Ai skrev:

Jag tror heller inte på att dela upp kön i två skilda kategorier - uppväxtförhållandena och social uppfostran ger dock fortfarande oss olika förutsättningar fortfarande.

Det jag menar är att det sexuellt destruktiva är vanligare bland tjejer än killar. Samtidigt som de allra flesta som ställde sig på barrikaderna för Spike's räkning faktist var tjejer. Sen tror jag inte att det är många "män" (eller kvinnor heller) som kan identifiera sig med Buffy pga själ- och kärlekslöst sex, eftersom känslolöst är det ju inte. Anledningarna till att hon gör det är uttalade och klara för publiken, men är inte långt när lika många kan relatera till Buffys situation som Spikes i det här läget.


givetvis är det inte helt och hållet känslolöst, men jag tror inte att folk som utnyttjar andra identifierar sig med buffy på grund av att hon gör det. men det jag egentligen ville ha sagt var att jag mycket väl tror att det finns andra anledningar till att man försvarar spike än att man skulle känna igen sig i hans sätt att låta sig förnedras. själv kan jag erkänna att jag har en del personlighetsdrag som påminner om honom, fast å andra sidan finns det många karaktärer i serien som jag har saker och ting gemensamt med, det är därför buffy är så bra. manusförfattarna har gjort karaktärerna komplexa med både positiva och negativa egenskaper för att man skall kunna känna igen sig och identifiera sig. buffy till exempel skulle de mycket väl kunna ha gjort övermänsklig och hjälteaktig, men det är mycket intressantare nu när de inte har gjort det.

Ai skrev:

Spike är inte en god människa. Han är en demon. Han styrs av sina basalare instinkter. Där ingår naturligtvis kärlek och hans vilja att bli älskad. Men man ska nog inte uppfatta hans vilja att göra 'rätt' för de personerna han älskar som nån form av godhet, även det är av själviska orsaker. Han gör det för att Buffy ska gilla honom, inte för att det är 'rätt'. Här är visserligen dom 147 dagarna ett frågetecken. Men om man ser till hur han troget stannade vid Drus sida under ett århundrade så förstår man att han är lojal. Lojalitet och själviskhet behöver inte vara motsatser.


jag uttryckte mig nog lite klumpigt när jag använde ordet god. men han är definitivt inte en helt igenom ond karaktär, han har många sympatiska drag. visserligen är det inte ofta hans mänskliga sida kommer fram, men jag tycker ändå att den genomsyrar hans personlighet som vampyr, jämför bara honom med angelus. vem känns mest "mänsklig"? (har visserligen diskuterats i en annan tråd).
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav VelocityBoy » fre okt 08, 2004 14:47

Eisa skrev:jo, tråden borde nog flyttas...men jag skriver här tills vidare.


Jag tycker att det passar ganska bra in här... det finns få avsnitt där Spike/Buffy ställs på sin spets mer än här och därför bör det kunna diskuteras här.

Intressanta inlägg ifrån er båda har dock inte tid att kommentera just för tillfället.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav spobi » fre okt 08, 2004 16:16

Tycker att det här är en av de bästa avsnitten i ep6. Verkar vara ett vanligt tecken att de först avsniten för varje ep har en trög start.

För det första är det rätt så intresant att jämmföra parallelen mellan Warrens och Spike Warren som är människa och har en själ (är så less på prat om själ =god människa i buffy unversum eller så har jag misförståt det hela) Warren beter sig rätt så ondskefullt att ta från en människas fria vilja och tankar och gör dem till själ lösa robotar är rätt så magstarkt. Ser heller ingen ånger i han vad han gjorde mot sitt ex.

Sen är det intressant att se hur Spike är i konflikt mellan sin demoniska (big bad) och som han kallar det manliga sida ( William) Även om demonen är en stor del hos han så börjar William mera och mera skymta fram fast han och Buffy förnekar. Kan bara applådera författaren för detta avsnitt det får en verkligen att tänka efter.
""Wait a minute! How did this happen?? We're smarter than this!" ~ Obi Wan Kenobi
spobi
Demon Fodder
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 sep 2004

Inläggav Tompa » fre okt 08, 2004 19:57

Då får man väl bli av med forumsvennisen och kommentera sitt första Buffy avsnitt (by the way, jag är också en förvirrad DVDForumare som irrat hit)

Kan ju inte påstå att jag är hundraprocenitg på Buffyverse så jag lägger de djupare kommentarerna på is tills jag sett om serien på DVD (har bara följt femmans). Måste dock säga att avsnittet var riktigt bra. Äntligen så börjar det bli lite ordning på karaktärerna efter de senaste avsnitten då dom mest irrat runt i sina egna små världar nästan helt oberoende av varandra.

Roligaste repliken, när Buffy ser Dawn och Xander dansa.
Is there singing? Are we singing again?!

Detta var ju inte så faligt ;)
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav Lipton » fre okt 08, 2004 20:02

Jag tycker att detta var ett mycket bra avsnitt. Det är svårt att veta vad Byffy känner faktiskt, hon går ju till Spikes krypta och står utanför dörren utan att gå in, det verkar som att hon inte vill erkänna för sig själv vad hon känner för att hon har intalat sig själv att det är fel. Det är ju vad hon säger i slutet. Hon vill att det ska vara något fel på henne för att göra det mer OK att vara med honom för "vanliga" Buffy skulle inte göra det. Hon verkar skämmas för vad hon gör och inför sina vänner.
(Varje gång hon säger "wrong" så tänker jag bara på när Faith var Buffy och står och övar framför spegeln.)
Underbar scen när Spike står innanför kryptdörren och "känner" att hon står utanför.

De tre börjar bli lite läskiga, kulan är ju istället för en "partydrog", och det dom tänker göra med henne :eek: är inte något som man väntat sig i Buffy.

Lite underligt att poliserna reagerar så snabbt på en död person, det måste ju ligga kroppar lite varstans i SD med tanke på alla vampyrer och demoner som finns där, och en vampyr bryr sig väl inte om att gömma en kropp.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Nea » fre okt 08, 2004 20:45

Lipton skrev:Underbar scen när Spike står innanför kryptdörren och "känner" att hon står utanför.

Håller med. Den scenen är väldigt speciell och faktiskt riktigt vacker - vilket framhävs speciellt av musiken som spelas genom hela den scenen.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav VelocityBoy » fre okt 08, 2004 21:03

Nea skrev:
Lipton skrev:Underbar scen när Spike står innanför kryptdörren och "känner" att hon står utanför.

Håller med. Den scenen är väldigt speciell och faktiskt riktigt vacker - vilket framhävs speciellt av musiken som spelas genom hela den scenen.


Jag tål inte Bush det sabbar nästan den där scenen för mig men den är stå stark att jag står ut... jag skulle ha fått välja alla populär musik till serien :P
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav caffeineaddict » fre okt 08, 2004 21:17

Jag har svårt för Bush annars, men just den låten (naturligtvis på grund av scenen) tycker jag väldigt mycket om, och har t.o.m. hittat saker i texten som jag tycker är riktigt välskrivna och underfundiga.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav VelocityBoy » fre okt 08, 2004 21:22

caffeineaddict: oh my god you have been infected stay the hell away from me! ;)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav caffeineaddict » fre okt 08, 2004 21:25

VB: Mmm, men det får vara okej, med tanke på att det inte har spridit sig så långt. Jag tänker aldrig lyssna på någon annan Bush-låt, utan hålla "Out of This World" som undantaget som bekräftar regeln att Bush suger. ;)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Melwa » sön okt 10, 2004 16:41

Ai skrev:Ännu en censurinkonsekvens: VARFÖR klipptes det inte bort när Warren klubbar ihjäl Katrina med en champangeflaska, när det var så farligt att visa ett finger i en servett igår (speciellt som man redan sett fingret flera gånger redan)?

Jag tänkte också på det där. Mycket märkligt... Oo
Skitbra avsnitt var det i alla fall. När Buffy slog Spike sådär illa var en asbra scen, och slutet... jag tror jag aldrig varit så övertygad om vilken bra serie Buffy faktiskt är som efter det där.
En 10:a.
Användarvisningsbild
Melwa
Minion
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 04 okt 2004
Ort: Bollnäs

Inläggav sprite » ons dec 29, 2004 17:03

VelocityBoy skrev:) är det så intensivt och så mörkt att jag förstår att en hel del tittare inte pallade med.


Jag tillhör vell en av dom som tycker att den scenen (när buffy misshandlar spike) är den jobbigaste och svåraste scen jag någonsin har sett i hela buffy.
Den scenen får mig att må illa. Kollar jag på avsnittet så spolar jag helst över den scenen.
Jag fattar inte hur buffy kan göra så. Det finns inga ursäkter för det hon gör.
"If you dont stop being such a bitch, maybe i will bite you."
Användarvisningsbild
sprite
Minion
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 27 nov 2004

Inläggav Binchy » tor jan 27, 2005 0:36

Mycket starkt avsnitt. Hittills har man ju skrattat åt Trions tal om att de är Supervillains, men här visar de att de kan vara ondskefulla, åtminstone Warren. Han är antagligen fullt medveten om vad han gör när han "drogar" Katrina, de andra två är ju betydligt mer omogna och tänker nog främst "Oh, my God, we're gonna have sex!" De två blir ju också mer chockade när Katrina skriker "this is RAPE". (Bara det att sätta på henne den dräkten borde nästan räknas som misshandel. )

Jag håller med Ai om argumenten om Spikes offervilja (jag håller alltid med Ai, hon är min mentor :D )

Någon sa att det tjatas om själ=god i Buffyverse. Det har jag aldrig märkt, däremot själ=ansvarig för sina handligar (free will). Demonerna har inte mycket till samvete (de flesta) så de kan inte skilja mellan gott och ont.

Han som spelar Warren (Adam Busch) visar på en rätt stor bredd i sitt skådespel, han är lika övertygande när han är nördig i början, när han här blir ondare, och

Spoiler 7:13

när han som WillowWarren gråter över Tara i The Killer in Me. Här kanske han är lite svagare, men hur ofta får man se en kille storgråta överhuvudtaget?

Buffy som förtvivlat säger Please tell me I'm wrong till Tara får ju tårkanalerna börja flöda.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav xAMNESIAx » lör jul 23, 2005 13:15

Ett av de bättre S6 avsnitten. Trion blir mer seriösa, vad det nu är värt. Men visst, Warren är riktigt ond. Spike/Buffy situationen eskalerar, vilket är bra. Jag vet att många tycker om just Buffy/Spike arcet, och det gör jag med. Men det är just ibörjan, och i mitten av säsongen så blir det lite tjatigt, speciellt ifrån Buffys sida. Nu menar jag inte att hon inte ska känna som hon gör, utan mer att det repeteras för mycket. Man vet hur Buffy ska reagera innan hon själv gör det, vilket är lite trist. Men det är mest detaljer, för i helhet så är det just Spike, Buffy och deras story som räddar säsongen ifrån en total katastrof.

8/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav A bear » lör jul 30, 2005 12:34

BUFFY: I have to do this. Just let me go.
SPIKE: I can't. I love you.
BUFFY: No, you don't!


Yikes. Just när man tror att s6 inte kan bli mörkare...

"Dead Things" är ett mycket bra avsnitt. Det är ett obehagligt, nästan sadistiskt avsnitt, men det är jävligt bra.

Spike fortsätter sin kombinerade uppeppning och nedrivning av Buffy. Hur mycket det än bär mig emot, och hur mycket jag än gillar hur deras "förhållande" beskrivs här, så blir jag mer och mer tveksam till Spuffy som en god sak (det är en god berättelse, men det är inte samma sak) den här omtitten. Spike är verkligen - även om jag inte är säker på att han inser det själv - jävligt ful mot Buffy i de här avsnitten. Psykologisk, känslomässig tortyr. Han vill ha henne, och det här är sättet han gör det på. För varje "you're better than this" finns det ett "you always end up in the dark". Givetvis är en del av hans taktik att skilja Buffy från resten av gänget - han vet mycket väl, och har gång på gång sagt, att det är de som håller henne kvar i sin värld.

Men samtidigt är han ju också beredd att stå ut med den del för Buffys skull. Scenen mellan Buffy och Spike i gränden - speciellt när Buffy sitter på Spike och bankar på honom/sig själv - är ju Buffy/Faith all over again, men jag gillar det. Man kan tycka att Buffy reagerar lite väl starkt över att ha dödat en människa - det är ju inte första gången. Men det ligger ju definitivt nånting i det Dawn säger.
DAWN: You don't want to be here with me. You didn't want to come back. I know that. You were happier where you were. You want to go away again.

Precis som i "Gone" får Buffy en väg ut ur det här helvetet hon befinner sig i - och (återigen, inte olikt Faith) väljer hon att ta den.

Och givetvis lyckas alla säga saker som påminner Buffy om hur fel hon handlar, även om de inte själva vet det.
XANDER: You've been going at it too hard, Buffy. We hardly ever see you, what with slinging the double meat and pounding the big evil.
ANYA: You are looking a little pounded.


Här finns t o m lite humor:
SPIKE: I went back and I took care of it. It doesn't matter now. No one will ever find her.
COP #1: Where'd they find her?
COP #2: The river. She washed up half a mile from the cemetery.
SPIKE: Oh ... balls.


Trion tar plötsligt en väldigt otäck sväng. Warren visar sig för vad han egentligen är, och som vi anat ända sedan "I Was Made To Love You" - en sexistisk psykopat som inte har några som helst samvetsproblem med saker som våldtäkt och mord, så länge han inte åker fast. Och som har varit smart nog att omge sig med "kompisar" för oskyldiga för att inse vart de är på väg. Ärligt talat, vem har inte drömt om att få drömflickan att älska en? De har bara aldrig tänkt på vad det skulle innebära i praktiken... och reaktionerna på Katrinas död säger allt om gänget: Warren börjar genast fundera på hur han ska vända det till sin fördel, Andrew blir livrädd att åka fast, och bara Jonathan inser vad det är de har gjort.
JONATHAN: Well, the night's young. Gotta be some more girls we could kill.


Och så är Tara med lite mer och är så smått på väg tillbaka in i gänget. Den lilla Tara/Willowscenen utanför Magic Box är fin, liksom den på Doublemeat
TARA: I have this sudden urge to dedicate my productive cooperation.

men slutscenen är ju... yikes. Här ser vi ändå en skillnad mellan Buffy och Spike: Spike skulle inte få dåligt samvete för vad han gör.
TARA: I-It's okay if you do. He's done a lot of good, and, and he does love you. A-and Buffy, it's okay if you don't. You're going through a really hard time, and you're...
BUFFY: What? Using him? What's okay about that?


Herregud, vilket höjdaravsnitt. Brukar kunna glömma bort det ibland av någon anledning.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Nyx » sön mar 26, 2006 12:43

Jag kan aldrig glömma bort "Dead Things" - det är nummer 2 på min topp 10-lista över avsnitt. Mörkret är vad som fascinerar mig. Det ställer allting på sin spets - Buffy/Spike och The Evil Trio särskilt - och drar konsekvenser av vad som hänt hittills i säsongen.

Avsnittet är så smart skrivet, alla kontraster mellan karaktärer och situationer accentueras genom klippning och scenövergångar t ex:
Spike (med handklovar till Buffy): Do you trust me?/Jonathan: How can I trust you not to touch my stuff?
...
Buffy: Frosty nectar. Now please!/ *ljudet av champagnekork som öppnas i the Trio's lair.
...
Buffy: They're not gonna get away with it!/ Warren: We're gonna get away with it!


Dessutom har avsnittet en nästan poetisk dimension i hur det använder musiken, framför allt i "Out of this world"-scenen vid Spikes krypta och i Buffys drömsekvens. För mig gör det att smärtan och realismen blir ännu intensivare när hon misshandlar Spike och sedan gråter ut hos Tara.

Lite obegripligt var ju att det här avsnittet inte hade några klipp vid förmiddagsvisningen idag - det är ju så otroligt mycket allvarligare än de flesta andra buffyavsnitt, även om ingen vampyr blir till damm. Scenen när Katrina klubbas ihjäl med en flaska t ex, eller när Spike blir sönderslagen... Ibland (ganska ofta) undrar man hur kanal 5 resonerar. :rolleyes:

Det känns också som ett otroligt viktigt avsnitt som verkligen har något att säga till yngre människor om relationer och hur snäva balansgångar som krävs i moraliska ställningstaganden, om vad som är acceptabelt beteende och vad som är totalt förkastligt. Hur bör man förhålla sig till den man älskar? Särskilt om den personen inte älskar en tillbaka.

Joss har ju tidigt sagt att han lärde sig att "Buffy in pain equals good episodes", och det här är verkligen ett anslående exempel på att det stämmer även så här långt fram i serien!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » sön mar 26, 2006 15:58

Nyx skrev:Lite obegripligt var ju att det här avsnittet inte hade några klipp vid förmiddagsvisningen idag - det är ju så otroligt mycket allvarligare än de flesta andra buffyavsnitt, även om ingen vampyr blir till damm. Scenen när Katrina klubbas ihjäl med en flaska t ex, eller när Spike blir sönderslagen... Ibland (ganska ofta) undrar man hur kanal 5 resonerar. :rolleyes:


Du är inte ensam om din förvåning. Själv tror jag (som jag skrivit på andra ställen) att problemet är ganska enkelt. Kanal 5 har ingen riktig censor i betydelsen någon som går igenom avsnitten och funderar över hur scenerna skulle uppfattas av barn, och sedan klipper därefter. Istället är jag övertygad om att de (eller om det nu ordnas i England) har en manual som säger:

Vapen riktat mot en person eller kameran - klipp.
Vapen liggande i bakgrunden - klipp inte.
Damma - klipp.
Slå med knytnäve i ansiktet - klipp inte.

Men i den här manualen finns det ingenting som säger vad man ska göra när någonting verkligen blir hemskt. Med andra ord, ett vapen klipps bort för att det per definition är bestämt som fruktansvärt, medan ett hett, ångande, nyutskuret människohjärta i närbild får vara kvar (hur censorn än tittade i sin manual kunde hon inte hitta någon restriktion om det). Samma sak när det verkligen blir traumatiskt. Att mamma dör och smärtan över förlusten genomsyrar varje scen är helt acceptabelt, men att Buffy gör processen kort med en nyvaknad vampyr i samma avsnitt måste bort. Man skulle kunna tänka sig att censorn verkligen tycker att det är värre med att kapa huvudet på en vampyr än att leva ut hela registret av förtvivlan och otröstlighet. Men sanningen är nog snarare att censorn överhuvudtaget inte tänker, hon följer sina regler.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Isabella » sön mar 26, 2006 21:53

Var länge sedan jag såg det tills idag när jag kollade på kanal 5 (inte så farligt klippt faktiskt). Avsnittet är bra, men ingen höjdare om man frågar mig. Den får en Sjua.
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav Glorificus » mån mar 27, 2006 23:59

http://community.livejournal.com/season ... 87035.html

En lite annorlunda version av avsnittet... :D
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav Nyx » tis mar 28, 2006 11:29

Glorificus skrev:http://community.livejournal.com/seasonal_spuffy/87035.html

En lite annorlunda version av avsnittet... :D

Mwahahaha! :D Den här var ny! Jag har sett versionerna av Smashed och Wrecked förut men inte Dead Things. Den var naughty fun och som vanligt försedd med insiktsfulla kommentarer! ;)

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav buffymon » tor apr 06, 2006 22:27

Ett av mina favoritavsnitt...mörkt, komplicerat och sexigt.
Skamlös reklam för mina Spuffy fics: http://buffymonmon.livejournal.com/
Användarvisningsbild
buffymon
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 12 sep 2005

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron