Film 5: The Curse of Film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav sfinx » sön okt 02, 2011 23:40

Tears of Gaza.
(Dokumentär)
Jag såg den på en bio och den finns på Youtube. Fler visningar planeras i Stockholm. Svt har sagt de ska visa den men har skjutit upp det, nu lagom till Jul den 20 December, jag vet inte vad de tänker på alls.

En fruktansvärd och väldigt bra film som berättar exakt vad krig är.
Den skyggar inte att visa konsekvenserna av en bomb i ett bostadsområde. Det är det som gör den så hemsk just för att den inte koncentrerar sig på sprängningen utan vad som händer efteråt. Vad händer med människorna? Den är inte blodig på det där sättet att den trycker upp det i ansiktet och skriker åt en att titta, men det är många otäcka scener. Många hjärtskärande scener.
Istället slutar man helt enkelt inte att filma när det blir för mycket efter kanske bara några sekunder, då filmar man tills historien blivit ordentligt berättad. Man vill inte se de tre ihjälskutna ettåringarna, men kameran släpper inte och den som tittar kommer inte undan. Det är inte bara sönderbrutna kroppar och människor som dör.
Det varvas med fina stillsamma filmade portträtt av mest barn som berättar historier och tankar som krossar ens hjärta.
Den som inte gråter när den ser den här filmen är psykopat.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav A bear » mån okt 03, 2011 11:07

Insidious. Åh, vad snyggt. Åh, vad kusligt. Åh, vilken stämning. Usch, vilket uselt manus.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav AKS » mån okt 03, 2011 18:40

Jag tyckte att Insidious var totalt värdelös. Bara första halvtimmen hade bra stämning. Men resten av filmen (2/3) var helt utan stämning och totalt okuslig och löjlig. Men det fanns vissa effektiva inslag där i början och att den såg bra ut, utom möjligen huvudmonstret/demonen, det kan jag inte ta ifrån den.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav A bear » tis okt 04, 2011 15:52

A bear skrev:Jag vill se 2012: Ice Age.



En gigantisk och SUPERSNABB... glaciär!

Jag försökte. Jag försökte verkligen. Jag höll ut 37 minuter. Dålig, dålig, dålig, DÅLIG film, och inte på ett bra sätt.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav A bear » tis okt 04, 2011 16:07

"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Murnau » tis okt 04, 2011 20:49

A bear skrev:En gigantisk och SUPERSNABB... glaciär!
Jag försökte. Jag försökte verkligen. Jag höll ut 37 minuter. Dålig, dålig, dålig, DÅLIG film, och inte på ett bra sätt.

Är du säker på det? Varenda replik i trailern är ju en riktig pärla!
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

Inläggav herdware » tis okt 04, 2011 21:06

Såg trailern nu och NEJ DET FUNGERAR INTE SÅ!
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav Garim » ons okt 05, 2011 18:16

Ännu en film som vill casha in på "hysterin" kring 2012? Suck...
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav A bear » ons okt 05, 2011 18:37

"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav herdware » lör okt 08, 2011 19:55

Minotaur (2006)
imdb skrev:Long ago in the Iron Age a shadow loomed over a lonely village. For generations the village youths are stolen from their families and delivered as sacrifice to a mythical beast - the Minotaur, that dwells beneath a great palace. Theo, haunted by the loss of his love in an earlier sacrifice is convinced that the beast isn't real and that his girl still lives as a slave within the palace. His father Cyrnan, the village leader, tries to reason with Theo not to go but Theo is driven by blind rage. He devises a plan and is taken with the other youths who are dragged screaming from their families.

Denna ingick i en box med tre "fantasyfilmer" jag köpte på movieline en gång. Dåligt. Dåliga skådisar. Dålig behandling av myten. Dålig handling. Dålig "historiekorrekthet". Dåligt, dåligt, dåligt!
Den fick mig dock att bli sugen på andra filmer om grekisk mytologi. Finns det några bra sådana?

Det grymma svärdet/The Sword and the Sorcerer (1982)
imdb skrev:A mercenary with a three-bladed sword rediscovers his royal heritage dangerous future when he is recruited to help a princess foil the designs of a brutal tyrant and a powerful sorcerer in conquering a land.

Ingick i samma box. Om möjligt ännu sämre.
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav A bear » lör okt 08, 2011 20:06

herdware skrev:Den fick mig dock att bli sugen på andra filmer om grekisk mytologi. Finns det några bra sådana?

O Brother Where Art Thou?
Hercules In New York?

Clash Of The TItans är väl den mest uppenbara, men "bra"... Hmmm...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav herdware » lör okt 08, 2011 23:03

A bear skrev:Clash Of The TItans är väl den mest uppenbara, men "bra"... Hmmm...

Kraken skapad av Hades?! Så fel så jag får tårar i ögonen. Mytologiblandning å det allra grövsta. :roadkill:
Bild

- Kraken är ju ett häftigt monster som folk känner till från Pirates of the Caribbean.
- Ja... men Kraken finns ju inte i den Grekiska mytologin. Den kommer ju från norden.
(Tomma blickar)
- Och?! Använd Kraken!

(edit) Varför kallar de graierna för nornor? :cry: (/edit)
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav A bear » lör okt 08, 2011 23:48

herdware skrev:- Kraken är ju ett häftigt monster som folk känner till från Pirates of the Caribbean.

...som antagligen kände till den från Clash Of The TItans.

"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav herdware » sön okt 09, 2011 0:21

A bear skrev:
herdware skrev:- Kraken är ju ett häftigt monster som folk känner till från Pirates of the Caribbean.

...som antagligen kände till den från Clash Of The TItans.

D'oh! Jaja, det gör det inte mer korrekt. Fast den från 1981 ser ju roligare ut än skräpet från 2010...
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav Rombat » sön okt 09, 2011 1:26

Den från 81 är ju en klassiker.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav herdware » sön okt 09, 2011 1:30

Ja, den ser ju onekligen ut att vara av samma klass och stil som "Det gyllene skinnet" mfl.
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav A bear » sön okt 09, 2011 21:45

Somos Lo Que Hay (eller We Are What We Are om ni nu ska hitta den på den svenska marknaden).

Mexikanarna hakar på den spanskspråkiga skräckvågen med en kannibalfilm som ligger mer åt familjedrama än åt splatter. Pappan i en kannibalfamilj mitt i Mexico City får hjärtslag mitt i ett köpcentrum och plötsligt måste hans familj (mamma, två söner och en dotter i tonåren) klara sig själva - vilket vore illa nog om allt pappan gjorde var att fixa människokött, men det är ju mer än så: han visste ju hur och varför man åt människokött, alla var beroende av både hans mat och hans ledarskap. Och nu faller allt samman. Lägg till det två riktigt inkompetenta poliser...

Det finns ögonblick här som är fantastiska, och jag gillar verkligen hur de inte gör något stort sensationellt drama av själva kannibalismen, fokusen är på vad som händer med familjebanden när den gamle patriarken försvinner. Samtidigt kunde den vunnit mycket på att visa vad det är som försvinner, vad det är familjen saknar - det snackas mycket om riter och traditioner de måste upprätthålla utan att vi får veta vad de är. Men, väl värd att se om man gillar lite mer stillsam, dramatisk skräck. 3/5.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tam » sön okt 09, 2011 23:40

Across 110th Street (1972)

Jättebra.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav gaspode » tis okt 11, 2011 20:13

Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Rombat » tis okt 11, 2011 21:02

:lovebunnier: :lovebunny:

Längtan.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Veidit » tis okt 11, 2011 23:21

Director:Joss Whedon
Writers:Joss Whedon
Användarvisningsbild
Veidit
Unlucky in love
 
Inlägg: 2186
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav herdware » sön okt 16, 2011 18:51

Mansquito (2005)
Här missade du inget Olof. FDFR (För Dålig För Ryssby).
Vad säger ni andra?

imdb skrev:Police lieutenant detective Thomas 'Thom' Randall's steady girl-friend, Dr. Jennifer 'Jen' Allen, is Dr. Aaron Michaels's main assistant on his pharmaceutical firm Bellion's research program to cure the highly contagious, fatal infection Guinin. Multiple murderer Ray Erikson, whom Thom arrested, is one of their special drug test subjects, but escapes. Ray and Jen are affected by radio-actively altered DNA from an experimental reactor used on mosquitoes which transfer guinin. Ray soon mutates into a mosquito-like monster, which sucks its victims dry. By the time Thom and his junior murder brigade partner Charlie Morrison figure out what happens, Jen starts mutating herself.
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav Rombat » sön okt 16, 2011 20:37

Inget för prispallen iaf.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav A bear » tis okt 18, 2011 15:49

Trolljegeren. Eller Død snø möter Blair Witch Project; ett norskt kamerateam ska ge sig på att dokumentera en tjuvjägare, och upptäcker snart att han i själva verket är Norges ende officielle men topphemlige trolljägare... och det är inte ett enkelt yrke han har. För jävla bra, faktiskt; enormt lyckade effekter som hela tiden kliver någonstans mellan John Bauer och CGI, lyckade gags, trovärdigt spelat (med något enstaka undantag) och slutuppgörelsen uppe på kalfjället en grå vintermorgon är bland de snyggaste vinterscener jag sett sen... tja, Hanna. 4/5

Seconds Apart. Amerikansk lågbudgetrysare om enäggstvillingar med kusliga telepatiska krafter. Stiliserat, småblodigt, 80-tals-Twilight Zone-aktigt, urtrist. Stängde av efter en halvtimma. Nu vet jag i alla fall varför nästan alla enäggstvillingar på film är trickfilmade: skådespelarförmåga kvadreras inte.

Attack The Block. Producerat av Edgar Wright, Nick Frost i en av rollerna... jodå, det är lätt att dra Shaun of the Dead-kopplingar, och inte ens då behöver den skämmas för sig. Utspelar sig i en fattig Londonförort, där ett gäng kriminella tonåringar plötsligt hamnar mitt i en invasion av "big gorilla-wolf motherfuckers" från yttre rymden. Eftersom polisen inte bryr sig får de vackert ta sina BMX, sina basebollträn och fyrverkeripjäser och ge sig på utomjordingarna själva. Kvickt, kul, våldsamt.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav A bear » ons okt 19, 2011 15:24

"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tam » ons okt 19, 2011 15:44

A bear skrev:Tintin får inte bra recensioner.

Trist. Med de manusförfattarna hade man ju förhoppningar.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav noike » ons okt 19, 2011 17:25

Tam skrev:
A bear skrev:Tintin får inte bra recensioner.

Trist. Med de manusförfattarna hade man ju förhoppningar.

Jag tvivlar på att filmen är bra men samtidigt är jag väldigt skeptisk till en filmrecesion som till 80% handlar om hur recensenten läser böckerna och gråter vördnadsfult över linjerna.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » ons okt 19, 2011 19:11

Säger inte att det här är mer trovärdigt, men på andra sidan spektrumet: http://www.chud.com/70873/hows-my-tintin-lookin/ (lite blandade åsikter där iofs)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav adolvsson » ons okt 19, 2011 19:25

Recensionen Björn länkar till var ju dessutom inte en recension, utan en... artikel? Krönika? Vilket gör vinklingen helt okej. För jag antar att de 80% var poängen med den. Å andra sidan är samma tidnings faktiska recension av filmen inte mycket mer positiv. Å tredje sidan verkade den faktiska recensionen mest hålla sig till filmens tekniska sidan, medan kommentarerna som följde på den var avsevärt mer positiva.

Vilket när allt kommer kring lämnar mig hyfsat nyfiken ändå. Gör mig inte sprudlande av förväntan. Men jag är nyfiken.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav noike » ons okt 19, 2011 21:40

Casten på Lincoln: http://www.imdb.com/title/tt0443272/
Något säger mig att Walton Goggins bara har en liten roll :(
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron