6x11 Gone

Här pratar vi mest om Säsong 6

Betygsätt Gone

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
2%
4
1
2%
5
1
2%
6
5
9%
7
11
21%
8
20
38%
9
11
21%
10
3
6%
 
Antal röster : 53

Inläggav Ai » ons jul 28, 2004 16:46

Tobbe_E skrev:
Summan summarum, som innan, Trion är boven i dramat. Men jag faställer det inte, när man har sett allt och fått lite överblick på det hela så kanske dem växer. Avsevärt, vem vet.


Jag kan förstå på ett sätt om man har svårt för Trion, men dom (läs: ME) har en stor poäng i att inte göra ett supermonster ytterligare en gång.

Man måste ju inte gilla dom - det är ju hela poängen att dom är fåniga tycker jag, att dom inte är det här stora demonmonsterjagskasväljahelavärldenochdrickadinmammasBLOD. Att dom är just 'normala' och fåniga och ändå ställer till det så mycket!

Buffy beskriver ju mycket om hur det är att växa upp och ta ansvar. När s. 6 börjar så står hon inför en massa vardagssaker som alla gör i den åldern. När man måste börja ta ansvar för andra än sig själv och inser att dom stora 'monstren' i vardagen inte nödvändigtvis ser ut som just monster utan kan vara det där extra fönsterkuvertet som dimper ner i brevlådan, den där räkningen som stjälper allt omkring en. Små saker blir stora och dom problem man tyckte man brottades med tidigare känns inte så viktiga längre när det handlar om att överleva till nästa löning.... För mig är Trion detta. Dom små sakerna som var obetydliga när man var yngre som blir enorma när man måste fixa dom själv...

GHAA!! Det där blev djupare än jag menade!

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav brat » ons jul 28, 2004 16:58

Teo skrev:Till 6x12

Jag är förvånad.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav Teo » ons jul 28, 2004 17:06

Varför??
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav brat » ons jul 28, 2004 17:20

Teo skrev:Varför??

Hm, misstänkte att det här skulle hända... Och visst kan jag svara... men jag rekommenderar inte att du läser det på ett tag. (För att du ska slippa oroa dig kan jag säga att det bara är en komplimang.) :)

Resten av s6
Jag är förvånad att du bara sett tom 6x12 eftersom du slagit huvudet på spiken i fråga om säsongens handling. Du har verkligen träffat av ALLT som är viktigt, exakt på det sätt det är viktigt, vilket helt ärligt först väckte spoilerfoben i mig. Men jag inser att du absolut inte sagt någon spoiler... eftersom du inte ens vet hur rätt du har.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav Tob » ons jul 28, 2004 17:20

Brat: Jag förstår ditt resonemang och din tankegång. Visst, det är möjligt att jag ändrar uppfattning när jag sett hela säsongen och får lite distans till det. Då jag kan se hela säsongen som en enhet.

Det är en del tunga ämnen som tas upp i säsongen, men för mig så försvinner tyngden i det när man i nästa veva visar The Trio. Varför inte utveckla dem ämnena istället, s6 är ju aningen mörkare, varför inte göra den riktigt mörk? Kontrasten där funkar inte riktigt på mig. Jag kanske är ute och svammlar en del, har svårt för argumenationen känns det som.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Illyria » tis okt 05, 2004 9:38

Gone är ett stabilt avsnitt, dock med några mindre små gropar. Först osynlighets-Buffy, hon känns lite väl fluffig och oBuffyig emellanåt och hela hotet mot henne, att hon ska bli "pudding" känns fel. Inte att det finns ett hot men att hon typ kommer smälta om inte processen omvandlas, något annat förintande sätt hade varit bättre enligt mig. Sen blev den där socialarbetaren lite väl lätt av med jobbet/sina fall, men det är en rolig scen så det väger upp en del. Det kanske låter som mycket att klaga på men det är egentligen bara mindre delar och resten av avsnittet har både kvalitet och en del humor.

Slutscenen mellan Willow och Buffy är ännu en fin stund/avslutning: Willow kämpar på utan magi och det verkar gå hyffsat ok än så länge men det går inte lika bra för Buffy att avsäga sig Spike - något hon inte kan dela med sig av heller... Dock ett klart framsteg att hon faktiskt inte ville dö. Och det var verkligen på tiden att de fick reda på vilka Trion är.

Betyg: en stark 7:a.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav CheeseGuy » tis okt 05, 2004 14:57

Ett ganska bra avsnitt, och det är kul med något lättsamt som omväxling. Osynlighetsgeväret är förstås alldeles för mycket Sci-Fi (hade The Initiative legat bakom hade det varit lättare att acceptera), men det känns ändå okej med tanke på konsekvenserna, då det blir riktigt roligt (precis som med BuffyBot).
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Langtry » tis okt 05, 2004 17:20

Välkommen CheeseGuy =)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav CheeseGuy » tis okt 05, 2004 18:10

Tack :-)
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Koala » tis okt 05, 2004 18:37

Joda, det var väl aight, 7a!
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Shetani » tis okt 05, 2004 18:55

Men det här avsnittet var ju jättebra :) På humorfronten. Jag behövde det ^_^ en åtta från mig, bara för att jag kan.
Zat vant be a praablem... Put him in ze cart!
Användarvisningsbild
Shetani
Scooby
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 01 okt 2004
Ort: Malmö

Inläggav Nea » tis okt 05, 2004 20:56

Illyria skrev:Först osynlighets-Buffy, hon känns lite väl fluffig och oBuffyig emellanåt /.../

Håller med dig om detta Illyria, oBuffyig är i stort sett vad jag tänker på under osynlighetsscenerna också. Särskilt när hon tar tag i strass-kepsen, kastar den i soptunnan och när hon kör iväg med parkeringsvaktens fordon och säger "S'long, Copper". Den där repliken känns bara så totalt FEL. Helt icke-Buffy, för min del. *cringe*

Fast sen så är ju besöket hos Doris The Social Lady alldeles obetalbart. :D

Första delen av avsnittet, dvs innan Buffy träffas av osynlighetsstrålen, gillar jag verkligen, men resten... Njaee tack. Förutom ovannämnda Doris-scenen. Osynlighetsgrejen blir bara tröttsam i längden, särskilt i slutet när kameran bara hoppar fram och tillbaka mellan Osynliga!Buffy och Osynliga!Trion.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav Matt » tis okt 05, 2004 21:30

Man kanske blir ganska obuffyig om man blir hux flux blir osynlig?
Vem vet hur man skulle reagera?
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Shetani » tis okt 05, 2004 21:35

Hon kanske blev mer "Buffig" nu än vad hon brukar vara. På sätt och vis blev hon ju av med Slayer plikterna, eller iallafall var det vad hon tyckte. Det kanske är så här Buffy skulle uppträtt om hon inte blivit Slayer? ;)
Zat vant be a praablem... Put him in ze cart!
Användarvisningsbild
Shetani
Scooby
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 01 okt 2004
Ort: Malmö

Inläggav AKS » tis okt 05, 2004 21:37

Jag tror att det har en psykologisk förklaring. "Ingen ser mig, alltså är jag inte jag" på nåt vis, om ni förstår. Alltså, Buffy kan tillåta sig att vara lite mer sorgfri för hon är på nåt vis dold för alla andra människor. Men jag tycker också att det är lite överdrivet och det är en av anledningarna till att jag inte gillar avsnittet alls. Tycker att det är allmänt o-roligt (som jag skrivit i ett inlägg på första sidan). Förutom nekkid Spike in bed. ;)

EDIT: Hade inte läst Shetanis inlägg då jag skrev ovanstående. Tycker att Shetani har en poäng med sitt inlägg, men måste tänka på det lite till innan jag vet om jag håller med. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Shetani » tis okt 05, 2004 21:40

AKS skrev:Förutom nekkid Spike in bed.

Makes you wanna jump his bones, yes? :twisted: ;)
Zat vant be a praablem... Put him in ze cart!
Användarvisningsbild
Shetani
Scooby
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 01 okt 2004
Ort: Malmö

Inläggav AKS » tis okt 05, 2004 21:41

Yes, indeed!

:)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Langtry » tis okt 05, 2004 21:42

Shetani skrev:
AKS skrev:Förutom nekkid Spike in bed.

Makes you wanna jump his bones, yes? :twisted: ;)


You don't even have to ask :D

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Joamna » tis okt 05, 2004 22:09

Ett helt okej avsnitt iaf. Blir nervös när jag ser Willow treva på gränsen till magin igen men är glad att hon hittils klarar av det.

Buffy med ny fin frisyr! yehaa

AKS skrev:Jag tror att det har en psykologisk förklaring. "Ingen ser mig, alltså är jag inte jag" på nåt vis, om ni förstår. Alltså, Buffy kan tillåta sig att vara lite mer sorgfri för hon är på nåt vis dold för alla andra människor. Men jag tycker också att det är lite överdrivet och det är en av anledningarna till att jag inte gillar avsnittet alls.


Kan mycket väl köpa den förklaringen men tycker inte att de hinner etablera vad osynligheten egentligen betyder för Buffy, det blir mest hej å hoj å nu ska jag till Spike.

Känns också som att Buffy och Willow glidit ifrån varandra väldigt mycket sen high school men att de nu börjar hitta varandra lite igen. Sista scenen var väldigt fin.
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » tis okt 05, 2004 23:07

Påminner Doris The Social Worker Lady någon annan om en viss Dolores Herbig (om än lite mindre manisk)?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Nea » tis okt 05, 2004 23:09

caffeineaddict skrev:Påminner Doris The Social Worker Lady någon annan om en viss Dolores Herbig (om än lite mindre manisk)?

Nu när du nämner det så... :D
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav VelocityBoy » tis okt 05, 2004 23:45

Nea skrev:Särskilt när hon tar tag i strass-kepsen, kastar den i soptunnan


Hihi... jag tycker att den scenen är jätterolig eller framförallt hennes kommentar, "I am the ghost of fashion victims past". Jag vet att jag skulle vara frestad om jag vore osynlig (även om jag inte är något modelejon direkt men mitt glashus har stora fönster)

Nea skrev:Osynlighetsgrejen blir bara tröttsam i längden, särskilt i slutet när kameran bara hoppar fram och tillbaka mellan Osynliga!Buffy och Osynliga!Trion.


Nej nej jätteroligt igen, jag älskar också innan själva fighten då Andrew och Jonathan spelar ett arkadspel :P
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » tis okt 05, 2004 23:46

Är på VB:s sida här. Väldigt underhållande.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Pazuzu » tis okt 05, 2004 23:55

Jag satt och skrattade högt åt Buffys fight med trion under eftermiddagsavsnittet. Hur roligt som helst. :)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav CheeseGuy » ons okt 06, 2004 8:29

Hon säger ju till Willow i slutet att hennes semester inte var så lyckad. Allt såg väldigt mörkt ut, när hon plötsligt fick möjligheten att göra en massa saker. Så hon gick antagligen runt och intalade sig själv att hon skulle ha roligt (det var bl.a. ganska tydligt när hon bara sa "wow" när hon fick reda på att hon riskerade att dö). Därav de överdriva scenerna. Men det är fortfarande inte roligt när hon tar kepsen. :)

Ursäkta förresten. Jag är övertygad om att någon har sagt samma sak, men mycket djupare och bättre formulerat. Eller att jag har misstolkat alltihop. :)

EDIT: Med andra ord: Buffys beteende kändes inte out-of-character.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Eisa » ons okt 06, 2004 9:53

vad skulle man inte göra om man blev osynlig för en dag?? *suckar djupt*
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Lipton » ons okt 06, 2004 10:13

Jag tyckte inte att det här var ett vidare bra avsnitt, det kunde ha gjort så mycket mer av hela osynlighetsgrejen. Jag satt bara och väntadet på att det skulle komma igång. Xander var pinsamt trög när han inte fattade att Buffy var hos Spike, eller så var det bara förnekelse, men kul var det.
Det gick lite väl lätt för dem att komma på vilka som orsakade det hela.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Eisa » ons okt 06, 2004 10:23

Nemesesises....
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Shetani » ons okt 06, 2004 10:24

Lipton skrev:Det gick lite väl lätt för dem att komma på vilka som orsakade det hela.


Willow tittar mycket på CSI *bestämmer* och där kan de lösa hela fall genom att hitta en minimal bit av ett tuggummi som tuggats av mördarens kusins brylling. I maj. Tre år före mordet.Sådeså.
Zat vant be a praablem... Put him in ze cart!
Användarvisningsbild
Shetani
Scooby
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 01 okt 2004
Ort: Malmö

Inläggav Joamna » ons okt 06, 2004 10:34

Lipton skrev:Jag tyckte inte att det här var ett vidare bra avsnitt, det kunde ha gjort så mycket mer av hela osynlighetsgrejen. Jag satt bara och väntadet på att det skulle komma igång.


Håller med. De kunde använt osynlighetsgrejjen lite bättre.

Lipton skrev:Xander var pinsamt trög när han inte fattade att Buffy var hos Spike, eller så var det bara förnekelse, men kul var det.

Som jag tror att någon sa tidigare så är det nog det absolut sista som Xander förväntade sig, med tanke på vad han sagt tidigare te.x. när han såg Spike stå lutad över Buffy i köket å han bara total dissade honom för att fortfarande försökte stöta på Buffy och att hon aldrig skulle vilja ha honom.
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron