6x10 Wrecked

Här pratar vi mest om Säsong 6

Sätt betyg på "Wrecked"

1
1
2%
2
2
5%
3
1
2%
4
1
2%
5
7
17%
6
11
26%
7
5
12%
8
7
17%
9
5
12%
10
2
5%
 
Antal röster : 42

6x10 Wrecked

Inläggav gaspode » ons sep 17, 2003 9:09

Säsong 6 går åter ner i liten en svacka efter de två otroliga avsnitten Once More With Feelning och Tabula Rasa...
Är tyvärr lite besviken på säsongen hittills, förutom nämnda avsnitt är det rätt så havldant. Bra är det ju, men med buffymått mätt är det i de lägre regionerna... så till Wrecked:

Gillar först och främs inte Amy så mycket längre, hon är ganska platt och mest ett bekvämt sätt för författarna att föra in Willow på dåliga vägar...
Fast det är upp och ner, hon funkar ibland. Det som var lite kul var väl Buffys parallella "beroende" av Spike, men liknande grepp görs ganska ofta, både i buffy och i sämre serier, så det var inte så att det lyfte avsnittet.

Nej, en femma får det här avsnittet av mig, lite lågt kanske, men vi kan väl säga att jag anpassar mig efter vår sektledares skala ;)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » ons sep 17, 2003 12:38

Wrecked är i mitt tycke bottennappet i säsong 6. Det finns avsnitt som är sämre, men de stör mig inte alls lika mycket som drog-övertydligheten. Willows magiberoende var intressantare i början av säsongen men när de börjar kasta in langare och annat vill jag kasta saker på tv-apparaten.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav dizzy » ons sep 17, 2003 22:29

Sätter en fyra på det här, håller helt med i det som redan sagts av noike och gaspode. Både Amys återkomst och Willows beroende här känns det som de kunde gjort mycket bättre än så här.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » ons sep 17, 2003 22:59

Definitivt inget höjdaravsnitt, men inte helt utan poänger. Aly får ju visa vilken grym dramatisk skådis hon kan vara... Och även om drog-Willow är lite väl uppenbar och övertydlig så är det åtminstone lite "creepy" här och där. Och sista scenen är rätt fin och sorglig. Särskilt när man vet som komma skall... "It won't happen again, I promise. No more spells. I'm finished."

Men som sagt, absolut ingen favorit med rätt många klumpiga drag.

En sexa.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » fre sep 26, 2003 19:46

s06 hade inte haft något svagt avsnitt innan detta men Wrecked känns helt enkelt fel. Drogtemat är lite löjligt + de försöker vara så övertydliga att Buffy går igenom samma sak som Willow. It feels good, I wont miss the nose bleeds etc.

E dålig på det här med å sätta låga betyg på buffy men pga av allt de ovanstående så får avsnittet en 5a. Lite mer Xander kanske hade höjt upp det till en 6a men ack nej.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Zaxx » tis jan 13, 2004 2:21

så dåligt var väl inte detta avsnittet ??? :D

men en 6:a får det av mig.. det är inte kass ju.. det är ju lite spänning i det, iallfall när man ser det första gången? eller håller ni inte med om det?...

o eftersom jag inte vet "vad som komma skall" så tyckte jag inte om raden :"It won't happen again, I promise. No more spells. I'm finished."
men men.. det är ju bara killen som inte gillar spoilers det ;) hahaha
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Noggster » mån feb 16, 2004 17:14

Zaxx tolkar du alla självklara citat från avsnittet du just tittat på som spoilers? Det är ju självklart vad som komma ska med Willow.

Hursomhelst, avsnittet var ingen höjdare kankse. Men det hade ju sina poänger och kankse något av extrema förklaring. En stark 6a.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav gaspode » mån feb 16, 2004 17:22

grejen är väl att det är just "vad som komma skall" i kombination med citatet som ger en liten fingervisning om vad som skall komma :)

Men jag tycker att spoilern är så liten att det inte har nån betydelse.

Spoilern lite mer preciserad:
Det är nog inte så många som vid det här laget inte räknat ut att Willow kommer få lite problem p.g.a. sitt överanvändande av magi.:)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav yazze » mån okt 04, 2004 15:15

Ja såg om detta avsnittet efter ja läst era kommerntarer.
Och då blev d sämre :(
Gillar verkligen lite Dark-Willow. Och sista scenen är verkliiigen så bra av alysson blir så rörd.

Ja förknippade knappt avsnittet något med droger förutom när hon satt i taket o såg färger och liknande, men det var efter ja läst det ni skivet med.

Visserligen var det rätt många saker som var konstiga o inte riktigt gick ihop, t.e.x fattade inte riktigt hur hon lyckades summona demonen, även var lite olågiskt att han drainade hennes energi, sen fattade ja inte varför hon blev helt drogad pga de :s.
Även varför Amy stal saker, de var ju inte direkt som wreck bad om saker han ville ju draina deras energi enbart verkade d som.

I helhet tycker ja dock väldigt bra om detta avsnitt, de är kul och anorlunda helt enkelt. Lite mer atcion efter avsnitt som OMWF och Tabula Ras, som var skönt.
Och alla efekter var väldigt grymma.
Hmm vist fanns det väldigt många saker som var drog relaterade igentligen när man såg det andra gången och tänkte efter.
Som tex, när hon hängde i taket, såg andra färger saker transformerade, flög iväg, stora puppiler (som ser väldigt grymt ut för övrigt även IRL ;)), att hon var lite *borta*, och näseblod.

Men ja sätter ändå högt betyg pga ja tycker helheten i avsnittet var såpas bra, men man sak dock inte läsa era kommentarer innan pga d sänkte avsnittet endel :? . Betyg då? svårt val hmm får nog blir en 9:an ändå för ja gillade verkligen detta avsnittet. Mellan 8-9 är va ja tycker. (8.5)
Användarvisningsbild
yazze
Scooby
 
Inlägg: 607
Blev medlem: 23 sep 2004
Ort: Darkness fall

Inläggav Off » mån okt 04, 2004 15:20

yazze: Det är alltid roligt med folk som tycker lite olika om avsnitten. Du har verkligen kommit in och vänt upp och ner på det allmäna tänkandet om s06 :) . Jag gillar som sagt inte det här avsnittet men om man inte har något emot drgotemat så kan det nog ses som bra.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav yazze » mån okt 04, 2004 15:26

Off skrev:yazze: Det är alltid roligt med folk som tycker lite olika om avsnitten. Du har verkligen kommit in och vänt upp och ner på det allmäna tänkandet om s06 :) . Jag gillar som sagt inte det här avsnittet men om man inte har något emot drogtemat så kan det nog ses som bra.


Hehe, alltid kul o kunna få igång en disskution, som är lite svårt här då många tycker väldigt lika (utom ja :)).

Men inget är ju rätt eller fel så att säja, men tycker man kan unna sig o se detta avsnittet på natten då de säkert kommer vara endel tråkiga censurer på femman.
Användarvisningsbild
yazze
Scooby
 
Inlägg: 607
Blev medlem: 23 sep 2004
Ort: Darkness fall

Inläggav Koala » mån okt 04, 2004 17:55

Jag ger detta en åtta.

Okej, det följde inte direkt klassisk dramaturgi, saknade huvudhandling men Allysons skådespeleri är ruggigt bra plus att Buffy äntligen klarar att bland passion och princip i dawn frågan, medan hon försöker till hundra att låta principen gå före passionen med spike.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Pazuzu » mån okt 04, 2004 17:56

Jag såg inte ett enda klipp i eftermiddagssändningen, stämmer det? :?:
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Tob » mån okt 04, 2004 19:07

Såg sista kvarten på avsnitten. Ett avsnitt som främst kan tillängnad Alyson som visar att hon är en mycket kompetent skådespelerska. Men jag tycker hela poängen faller när Dawn och Willow tvingas fly. Hon är ju en mäktig häxa, varför inte trolla bort demonen?

Trots att jag inte har sett vidare mycket av säsongen nu på femman så kan jag inte låta bli att störa mig på drogmetaforen.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav yazze » mån okt 04, 2004 19:33

Tobbe_E skrev:Såg sista kvarten på avsnitten. Ett avsnitt som främst kan tillängnad Alyson som visar att hon är en mycket kompetent skådespelerska. Men jag tycker hela poängen faller när Dawn och Willow tvingas fly. Hon är ju en mäktig häxa, varför inte trolla bort demonen?

Trots att jag inte har sett vidare mycket av säsongen nu på femman så kan jag inte låta bli att störa mig på drogmetaforen.


Willow var ju fortfarande svag efter att han drainat hennes energi + att hon var drogad och blev antagligen rädd då hon insåg att han existerade.
Och hur kul skulle de vara om willow bara om hon ville kunde trola bort vem hon kände för, menar the "big bad" willow poff han är borta, de går inte.

Spoiler hela sässong 6
Om du har sett sista avsnittet så ser du ju att willow laddar upp sig själv med hjälp av samma magi som wreck gör på dom, så han måste alltså uppenbart tagit av hennes magi, därför kunde hon nog inte göra magi fören i slutet av avsnittet.

Kom igen skriv lite mer om va ni tyckte om detta avsnitt ni ;), ni skrev ju mycket mer om OMWF, Tabula Rasa, Smashed. va tycker ni alla om detta avsnittet.

BTW: konstigt att dom inte censurerade slutscenen när willow "förångade?" demonen.
Senast redigerad av yazze mån okt 04, 2004 19:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
yazze
Scooby
 
Inlägg: 607
Blev medlem: 23 sep 2004
Ort: Darkness fall

Inläggav Koala » mån okt 04, 2004 19:39

Tobbe_E Jag har sagt det förr, magi är fel ställe att leta efter logik :)
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Tob » mån okt 04, 2004 19:53

ja men detta är internlogik.

Amy/Willow scenen är nästan roten i alla negatism från min sida i detta. Stå upp på Bronza och trolla fram diverse saker, ändra och dåna på det mesta. Nej, för mig är hela den scenen idiotisk och det hänger kvar. Jag köper din förklaring lite halvt, men inte riktigt. Hon öppnade ju bildörren, hon startade bilen osv. Hon borde kunnat använda saker för att slöa ner demonen, även om hon inte hade kunnat förvandla bort honom eller till något. PGA. Tappar slutscenerna styrka, trots ett grymt skådespeleri och tunga repliker så känns det inte bra ändå.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Shetani » mån okt 04, 2004 20:08

Hmm, jag gillade faktiskt det här avsnittet. Kanske inte på de bästa grunder; det var mest för att Spike blev så bortstött fån Buffy men sen visade han ändå som ömhet mot lilla Dawn. Jag vet inte, men det kändes så fint, på nåt sätt. :oops:
Och Alyson gjorde bra ifrån sig. Enda gången jag höjde frågande på ögonbrynet var när Will bröt ihop och låg nere på marken. Det kändes lite överdrivet.


En sak bara, de flesta säger att det var näsblod inblandat, t.o.m. Willow själv säger att det ska bli skönt och slippa det. Men isåfall måste jag missat det :? När blödde hon näsblod?
Zat vant be a praablem... Put him in ze cart!
Användarvisningsbild
Shetani
Scooby
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 01 okt 2004
Ort: Malmö

Inläggav yazze » mån okt 04, 2004 20:12

Tobbe_E:
Vist är det så, men tänk efter lite bland de första willow lärde sig inom magi var just telekanisis(flytta saker med tanken) och tänk då hur lång tid de tog innan hon använde någon "skadlig" magi som bliztar med mera, så de krävs nog ganska mycket mer att kunna döda någon från att flytta något med tanken.

Men som du sa hon kunde ju ha gjort något för och slöa ner den.

Men får för tänka så att panik, rädsla (för att dawn ska bli skadad) och att hon var drogad hade nog med saken att göra att dom flydde också.
Användarvisningsbild
yazze
Scooby
 
Inlägg: 607
Blev medlem: 23 sep 2004
Ort: Darkness fall

Inläggav Tob » mån okt 04, 2004 20:12

Shetani skrev: Enda gången jag höjde frågande på ögonbrynet var när Will bröt ihop och låg nere på marken. Det kändes lite överdrivet.


Jag tycker inte alls det var överdrivet, utan visar att Willow innerst inne är en ganska känslig person och när hon förstår vad hon egentligen har sysslat med så brister det för henne. Alla känslor och all ångest brister ut under samma korta stund. Jag tycker det känns trovärigt. (just den biten, alltså)


yazze: man kan alltid försöka komma med efterkonstruktioner och ibland håller dem och ibland inte. I detta fallet så håller dem hyfsat, men tycker ändå hon borde kunnat göra något mer än att bara fly från allt.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Koala » mån okt 04, 2004 20:15

Koala sade.
Tobbe_E Jag har sagt det förr, magi är fel ställe att leta efter logik
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav yazze » mån okt 04, 2004 20:17

ja håller med Tobbe_e att de inte verkar överdrivet, och att hon inser vad magin (hon) har gjort dom sista tiden, då tycker ja de verkar rätt troligt att hon bryter ihop hon klarar inte och förlora dawn med, så kort efter tara.

Shentani: ja har aldrig heller sett när willow blödigt näseblod pga magi, men tycker det verkar rätt logist då hon använder huvet, och näsan sitter ju där ;)

Tobbe_eJovist verkar de lite konstigt att hon inte kunde gjort någon magi för och slöa ner han lite.
Senast redigerad av yazze mån okt 04, 2004 20:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
yazze
Scooby
 
Inlägg: 607
Blev medlem: 23 sep 2004
Ort: Darkness fall

Inläggav Nea » mån okt 04, 2004 20:18

Shetani skrev:En sak bara, de flesta säger att det var näsblod inblandat, t.o.m. Willow själv säger att det ska bli skönt och slippa det. Men isåfall måste jag missat det :? När blödde hon näsblod?

Hon blödde näsblod i Blood Ties, när hon precis hade teleporterat Glory. Just nu minns jag inget annat tillfälle, men det där var ju också en extra svår formel för Willow.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav VelocityBoy » mån okt 04, 2004 20:20

Koala skrev:Koala sade.
Tobbe_E Jag har sagt det förr, magi är fel ställe att leta efter logik


Äsch det måste visst finnas en logik det måste var konsekvent ifrån scen till scen och från avsnitt till avsnitt annars blir det bara larv...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Shetani » mån okt 04, 2004 20:23

Tobbe_E skrev:
Shetani skrev: Enda gången jag höjde frågande på ögonbrynet var när Will bröt ihop och låg nere på marken. Det kändes lite överdrivet.


Jag tycker inte alls det var överdrivet, utan visar att Willow innerst inne är en ganska känslig person och när hon förstår vad hon egentligen har sysslat med så brister det för henne. Alla känslor och all ångest brister ut under samma korta stund. Jag tycker det känns trovärigt. (just den biten, alltså)


jag menade inte själva gesten, den passade in. Det var mer skådespelet som kändes överdrivet. Fast å andra sidan tycker jag ofta att sammanbrott känns överdrivna.
Zat vant be a praablem... Put him in ze cart!
Användarvisningsbild
Shetani
Scooby
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 01 okt 2004
Ort: Malmö

Inläggav Koala » mån okt 04, 2004 20:25

VelocityBoy ja, självklart. men det handlar ju inte situationen om. vi vet ju inte hur slut willow blev av magidrogorna, inte heller hur mycket "mana" det krävs för att sno en bil och hur mycket som krävs för att besegra en demon.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav VelocityBoy » mån okt 04, 2004 20:28

Koala: Mitt resonemang (utbrott) angående logik och magi var mer i allmänhet i den här scenen är ju Will 'high as a kite' hon skulle säkert ha kunnat döda den men hon var ju helt borta... så den biten av avsnittet är okej (magikvarten är det inte...)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Koala » mån okt 04, 2004 20:43

När är "magikvarten"?
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav VelocityBoy » mån okt 04, 2004 20:50

kvart som i knarkar kvart...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav yazze » mån okt 04, 2004 20:54

VelocityBoy skrev:kvart som i knarkar kvart...

;)
Användarvisningsbild
yazze
Scooby
 
Inlägg: 607
Blev medlem: 23 sep 2004
Ort: Darkness fall

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare