Stargate Universe

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Stargate Universe

Inläggav Noam » tor okt 21, 2010 8:00

brainslicer skrev:På tal om kommande SF så har vi ju också Stargate Universe. Jag var väl ingen större fan av SG-1 och SG Atlantis, men den här verkar lite mer åt mörkare hållet...så jag tror jag kommer att gilla den :) , förhoppningsvis mindre ringhoppande till veckans alienrace och mer långa storyn.

Jag tycker Stargate Universe definitivt har levt upp till förväntningarna. Mycket bättre än sina föregångare som led av väldigt många fillers och emellanåt ganska töntig scifi. Det här är mörkare och mer drama och framförallt mycket mer arc.

2x05
Underbart smarte Rush skaffar sig en allierad i sitt arbete på Destinys kommandobrygga. Ska bli kul att se vad som döljer sig i Chloes hjärna. Trist bara att hon får blackout varje gång alien-dnat går igång. Vore roligare om hon var smartare som sig själv liksom. ajja, time will tell. I övrigt lite torrt på den intressanta sidan, Lucian Alliance fritt på skeppet är så klart en katastrof waiting to happen.. och det lär väl vara T-bag som står för den katastrofen kan man väl garantera. Lite förutsägbart isåf.
Användarvisningsbild
Noam
Scooby
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 26 sep 2004
Ort: Norrköping

Inläggav adolvsson » tor okt 21, 2010 16:28

Vilket påminner mig om att jag måste ta upp igen, ta upp ta upp. Snubblade en bit in i första säsongen men det var helt mitt eget fel, för jag blev snabbt riktigt förtjust i SGU. Och jag gillar inte någon av de andra SG-serierna.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Noam » tor okt 21, 2010 17:20

adolvsson skrev:Och jag gillar inte någon av de andra SG-serierna.
Då är vi två!
Dru: I'm naming all the stars.
Spike: You can't see the stars, love, that's the ceiling. Also, it's day.
Dru: I can see them. But I've named them all the same thing, and there's terrible confusion.
Användarvisningsbild
Noam
Scooby
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 26 sep 2004
Ort: Norrköping

Inläggav sfinx » tor okt 21, 2010 17:22

Jag gillar också, och ficka samma dåliga samvete.
Det som hände sist varatt de dumpade Rush på en ökenplanet. Någonstans i första säsongen, sen tog den en liten paus. Någon som vet var jag slutade?

Är inte heller vidare förtjust i någon av de andra.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav Nyx » tor okt 21, 2010 17:49

Det var nog avsnitt 10 ungefär som du såg senast, Helena!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Noam » tor okt 21, 2010 18:04

Nyx skrev:Det var nog avsnitt 10 ungefär som du såg senast, Helena!
Det verkar stämma när man kollar eplistan..
Fyra månader mellan ep 10 och 11.
## Season 1 of Stargate Universe ##
...
1e08 - aired 342 days ago (2009-11-13) - "Time"
1e09 - aired 335 days ago (2009-11-20) - "Life"
1e10 - aired 321 days ago (2009-12-04) - "Justice"
1e11 - aired 202 days ago (2010-04-02) - "Space"
1e12 - aired 195 days ago (2010-04-09) - "Divided"
1e13 - aired 188 days ago (2010-04-16) - "Faith"
...
Dru: I'm naming all the stars.
Spike: You can't see the stars, love, that's the ceiling. Also, it's day.
Dru: I can see them. But I've named them all the same thing, and there's terrible confusion.
Användarvisningsbild
Noam
Scooby
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 26 sep 2004
Ort: Norrköping

Inläggav sfinx » tor okt 21, 2010 18:28

Ok, vad bra. Tack! :)
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav sfinx » ons okt 27, 2010 0:15

Shit, jag hade glömt bort hur välgjord den här serien är.
Ligger på 1.12 nu.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav Noam » tor okt 28, 2010 20:08

2x05
filler-ep, utom slutet.
Dru: I'm naming all the stars.
Spike: You can't see the stars, love, that's the ceiling. Also, it's day.
Dru: I can see them. But I've named them all the same thing, and there's terrible confusion.
Användarvisningsbild
Noam
Scooby
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 26 sep 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Tomas » fre okt 29, 2010 2:27

Noam skrev:2x05
filler-ep, utom slutet.

Inte lite inspiererade av starcraft med creep och spine crawlers där :)
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav lilith » lör okt 30, 2010 18:44

Råkade se ett avsnitt på tv idag (1.17) och tänkte att det här verkade ok. Med tanke på era omdömen kanske jag ska ge det här en chans.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav sfinx » sön okt 31, 2010 12:21

Noam skrev:2x05
filler-ep, utom slutet.

Ja, det kan jag nog tycka också, men slutet var lite intressant med tanke på att de två mer eller mindre är en ny sorts livsform.
Borde inte Rush ha påverkats också?


1.10-2.05
Så skönt att den håller ungefär samma kvalité igenom. Personer jag tyckte var tråkiga har fått mer karaktär, andra fortsätter vara tråkiga eller svåra att bry sig om visserligen, men har sina roller.
Uppdelningen civila och militärer har retat mig från början, men eftersom militärerna till skillnad mot de andra serierna i det här universumet, faktiskt får mer mothugg och mer motgångar med sina strategier och framför allt inte är de enda hjältarna(ibland rentav bovarna-ja, jag är en Rushanhängare) så står jag ut med det.
Vissa praktiska grejer förstår jag inte, som varför de inte utbildar de civila att kunna samma saker som de insatta kan?
För mig skulle det vara en överlevnadsstrategi, och det skulle motverka motsättningar. Fast det har mer med mitt eget filosoferande att göra än med seriens dramaturgi.


Tycker mycket om det, och är lite sur över att jag kommit ikapp och måste vänta. :)
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav Nyx » fre nov 26, 2010 23:24

Glatt överraskad av att tv6 gick vidare direkt med s2. Spoiler 2x01 Men TJ:s baby! Ledsen nu. Typiskt sådant jag inte borde se medan jag sitter och ammar min dotter.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sfinx » lör nov 27, 2010 15:50

Jag vill ha mer. Nu är allt bli spännande och så måste jag vänta en vecka mellan varje avsnitt. :(
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav eynosh » sön nov 28, 2010 0:03

Förstår inte hur dom kan få kalla sig för Stargate. Påminner mer om en blandning av 7 dagar och Alf.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav Noam » sön nov 28, 2010 0:44

eynosh skrev:Förstår inte hur dom kan få kalla sig för Stargate. Påminner mer om en blandning av 7 dagar och Alf.
Oj, det var ingen dålig sågning det. Utveckla gärna hur du tycker att Seven Days och Alf är bra liknelser..
Dru: I'm naming all the stars.
Spike: You can't see the stars, love, that's the ceiling. Also, it's day.
Dru: I can see them. But I've named them all the same thing, and there's terrible confusion.
Användarvisningsbild
Noam
Scooby
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 26 sep 2004
Ort: Norrköping

Inläggav sfinx » sön nov 28, 2010 3:35

Noam skrev:
eynosh skrev:Förstår inte hur dom kan få kalla sig för Stargate. Påminner mer om en blandning av 7 dagar och Alf.
Oj, det var ingen dålig sågning det. Utveckla gärna hur du tycker att Seven Days och Alf är bra liknelser..

Funderar på var ifrån Alf idén kommer ifrån. :rolleyes:
Tänker du på Farscape? Där finns Henderson charactärer?
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav eynosh » sön nov 28, 2010 17:20

Fisk-aliensen är alf, folket på skeppet är familjen. 7 days för att historien egentligen inte går framåt, utan det är ett virrvarr som kallas för handling.

Det som stör mig med SGU är att serien ska heta stargate. Dom har släppt nästan hela stargate-universumet (om vi tänker atlantis och SG-1). Dom är på ett skepp, långt jävla borta, och dom råkar ha en Stargate.
Och visst börjar serien ta sig lite, men det är fortfarande ingen särskild framåtgående process (jämför med BSG där dom också var på ett skepp långt jävla borta, men där det iaf hände något).

Ne, tycker det här är mest en besvikelse :(.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav sfinx » sön nov 28, 2010 17:54

eynosh skrev:Fisk-aliensen är alf, folket på skeppet är familjen. 7 days för att historien egentligen inte går framåt, utan det är ett virrvarr som kallas för handling.

Det som stör mig med SGU är att serien ska heta stargate. Dom har släppt nästan hela stargate-universumet (om vi tänker atlantis och SG-1). Dom är på ett skepp, långt jävla borta, och dom råkar ha en Stargate.

Det är ju de bra sakerna. :)
Inga stora militärstyrkor som springer in och räddar situationen med Nietzsche komplex, här är den attityden ett problem. Stargatebefolkningen har blivit föräldralöst och måste klara sig själva, tokbra.
Det är därför jag kan titta på den. Att jag skulle tycka om den så mycket har däremot förvånat mig.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav Noam » mån nov 29, 2010 23:21

Jag måste hålla med föregående talare. Jag har aldrig gillat de tidigare stargate-serierna. Och även om universe också har haft ett par fillers så leder ju sg1 och atlantis den ligan ohotat. =)

Jag håller med i att det kunde hända mer, och lite mer rymdfights skulle inte skada. Dock tycker jag dramat på skeppet är mkt bra!
Dru: I'm naming all the stars.
Spike: You can't see the stars, love, that's the ceiling. Also, it's day.
Dru: I can see them. But I've named them all the same thing, and there's terrible confusion.
Användarvisningsbild
Noam
Scooby
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 26 sep 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Noam » ons dec 22, 2010 11:53

Skit också!!
Official: Syfy Cancels 'Stargate Universe'
After weeks of speculation, Syfy just announced that it won't renew Stargate Universe for a third season, putting an end (for now) to the long-running Stargate franchise on the network. The upcoming 10 episodes of Stargate Universe's second season, which will air in the spring, will be the series' last.


Typ inga scifi-serier kvar nu ju,., :(
Dru: I'm naming all the stars.
Spike: You can't see the stars, love, that's the ceiling. Also, it's day.
Dru: I can see them. But I've named them all the same thing, and there's terrible confusion.
Användarvisningsbild
Noam
Scooby
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 26 sep 2004
Ort: Norrköping


Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron