Andra serier 4: Foursquare? Nej, 16:9!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Spuffy » ons jul 21, 2010 16:20

Det är tur jag har en galen syster som dels har en extern hårddisk fylld med serier, och dessutom flera pärmar med utbrända serier. Och filmer, både köpta och laddade och dessutom hyrde vi fem filmer igår. Ikväll ska vi nog se Lesbian Vampire Killers.

Ang serier, närmare bestämt Pretty Little Liars: tyckte andra avsnittet var uselt, men tredje och fjärde var bättre. Men jag kommer inte se vidare förrän om några veckor.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom

Inläggav HeY » ons jul 21, 2010 18:47

HippieSpellan skrev:Pretty little liars, är inte det som gossip girl?

Not really. Ingen voiceover. Men man kanske skulle kunna säga "this is what happens if Gossip Girl wanted to kill you". Fast jag tycker inte serierna är som varandra, inte för att det skulle vara negativt i mina ögon då jag gillar Gossip Girl.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav HippieSpellan » tis jul 27, 2010 11:51

HAHAHA Huge 1.05, så roligt att de gjorde en film bara för att de inte fick copywrites till twilight. Exakt samma dialog "say it!a..ghost" "only way to save you is to be without you"
Can evil be stopped in time for tea?
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav A bear » tis jul 27, 2010 23:00

"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Rombat » ons jul 28, 2010 0:43

:extas:

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav Spuffy » ons jul 28, 2010 9:40

Igår såg jag första delen av Steven Moffats Sherlock och blev ordentligt förtjust. De första minuterna var jag tveksam till denne Sherlock, jag trodde han var för långt från min egen bild av karaktären, men det tog bara några minuter tills jag insåg att skenet bedrog. Det här var min Sherlock, bara med ett annorlunda skal där de yttre attributen skilde sig något från vad jag vant mig vid att föreställa mig honom (han är t.ex. yngre och klär sig snyggare). Fiolen och tweeden har lagts åt sidan, och istället kommer sociopaten Sherlock fram på ett tydligare sätt än vad ofta gestaltas. Watson fick för en gångs skull vara mer än rultig sidekick, karaktären var djupare och mörkare än vad jag minns honom, men kanske är det bara i mitt huvud han varit så platt förut? Berättandet är väl genomfört, man slipper "Sherlock berättar för Watson" utan får se själv istället, och dessutom gillade jag hur de gjorde själva "fallet" (även om jag som alltid tycker det tar för lång tid för även den magnifike Sherlock att komma fram till en lösning jag som tittare redan insett) och framför allt att det finns flera löpande trådar redan från början som, då jag inte minns mycket från böckerna, för mig är spännande (faran i en uttråkad Sherlock, relationen till brodern, det bakomliggande hotet från Moriarty).

Jag gillade stenhårt, och tycker utan tvekan att det här är det bästa nya jag sett i sommar. Jag har inte sett senaste Sherlock-filmen, så har ingen aning om hur den här miniserien står jämfört med filmen, men jag tror absolut jag skulle uppskatta denna lika mycket ändå. Jag är redan pepp inför nästa veckas avsnitt och hoppas verkligen på en längre fortsättning än bara några få delar!

En fråga: Är handlingen eller delar av den hämtad från böckerna/novellerna eller är allt utom karaktärerna helt och hållet nyskrivet till serien?
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom

Inläggav AKS » ons jul 28, 2010 10:14

Hm, den måste jag ladda ner! Hade inte hört talas om den ens... Vad vet vi om den för framtiden? Är det en miniserie? Är den planerad för fler säsonger eller är det en one-off? Det verkar ju på Spuffys kommentarer som att det bara är tre avsnitt för tillfället utan planer för mer?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Spuffy » ons jul 28, 2010 10:34

Jag vet bara att det bara är tre avsnitt införda på myepisodes än så länge. Jag hoppas, hoppas, hoppas på mer.

edit: och noike berättade att alla avsnitten kommer vara långfilmslånga.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom

Inläggav Tam » ons jul 28, 2010 14:56

White Collar 2.02: "That'll do pig!" :D
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav lilith » tor jul 29, 2010 9:47

Spuffy skrev:Jag gillade stenhårt, och tycker utan tvekan att det här är det bästa nya jag sett i sommar. Jag har inte sett senaste Sherlock-filmen, så har ingen aning om hur den här miniserien står jämfört med filmen, men jag tror absolut jag skulle uppskatta denna lika mycket ändå.

I senaste Sherlock-filmen har du inte heller en rultig menlös sidekick-Watson och får också se lite mer sociopat-Sherlock än vanligt. Men jag gillade tyvärr inte filmen nåt vidare. Blev mycket nyfiken på den här serien dock! Ska ses.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav sfinx » lör jul 31, 2010 3:04

Oh, vad jag tyckte om Sherlock.
Jag brukar ju vara lite...rätt mycket...fullständigt misstänksam mot att man flytttar vissa klassiker till modern tid. Här bestämde jag mig från början att ignorera mina fördomar.
De fångade Sherlock Holms känslan, och det kändes naturligt att mobiler och datorer tog sin plats. Visserligen räknade man ut vissa saker innan, men det är ju också tanken med genren, att få tittaren att känna sig smart, tills man kan överraska dem.
Illustrationen av Sherlocks tankar passade så väl in i handlingen här,
(spoiler who 5.01)och jag undrar vad som kom först scenen i DW eller Sherlock?
Två bra huvudkaraktärer, humor, psykopathjälte, fin filmning, fint manus, bra skurkar,
vad finns det inte att gilla?
:lovebunny:
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav noike » lör jul 31, 2010 3:20

Det var inte en riktigt lika snygg uppdatering som Moffat gjorde med Jekyll — men sådant får man inte förvänta sig heller, då blir man bara besviken.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav sfinx » lör aug 07, 2010 0:45

Nu Kingdom. Stephen Fry!
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav gaspode » lör aug 07, 2010 0:56

gillade också första sherlock. Precis som nicklas säger var det ju inte Jekyll-klass, men det är ju för att Jekyll var sjukt bra. Har bara sett första Sherlock än.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav sfinx » lör aug 07, 2010 3:17

sfinx skrev:Nu Kingdom. Stephen Fry!

Oh så bra. s1.01- s1.02
En av de saker jag tycker så bra om är att hans familj är så knäpp och trasig, jag har sett en hel del medelklassfamilj draman och komedier på sistone men här är en familj (syster, bror, försvunnen/död bror och faster inklusive de utan blodband som uppenbarligen ingår i familjen med) som inte ser hel ut utåt sett heller. De har sin rytm med varandra så de är aldrig helt splittrade, för de kan inte vara utan varandra. Det blir aldrig Norén av det, utan något intressantare, varmare.
Konstigt att se Hermoine Norris så olik sig från Wire in the blood.
AKS, om du inte har sett det så tror jag du skulle gilla det. Med tanke på att du gillar Doc Martin(?).

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav noike » lör aug 07, 2010 3:49

Kingdom ska ses imorgon!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » lör aug 07, 2010 9:12

sfinx skrev:

AKS, om du inte har sett det så tror jag du skulle gilla det. Med tanke på att du gillar Doc Martin(?).

Ska kolla upp den!

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav lilith » lör aug 07, 2010 14:21

sfinx skrev:

Visst är det konstigt! Såg den där sjukt roliga trailerna på tv och kopplade aldrig att det var hon. Men å andra sidan kopplade jag aldrig heller att det var hon i Kalla fötter också, trots att hon ser likadan ut där. Jag är så dålig...
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav sfinx » lör aug 07, 2010 14:40

lilith skrev:
sfinx skrev:

Visst är det konstigt! Såg den där sjukt roliga trailerna på tv och kopplade aldrig att det var hon. Men å andra sidan kopplade jag aldrig heller att det var hon i Kalla fötter också, trots att hon ser likadan ut där. Jag är så dålig...

Nä, det är nog hon som är bra. :)

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav noike » lör aug 07, 2010 15:42

På tredje avsnittet av Kingdom nu. Riktigt bra. Borde tittat tidigare.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » lör aug 07, 2010 15:45

Jag har laddat ner. Får se om jag hinner se nu sista veckan av ledigheten. Hade iofs tänkt att se mer film (har sett kanske sex stycken i sommar), men underhållning som underhållning liksom...

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav lilith » lör aug 07, 2010 15:46

sfinx skrev:
lilith skrev:
sfinx skrev:

Nä, det är nog hon som är bra. :)

Så är det!
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav AKS » sön aug 08, 2010 0:04

Kingdom 1.01: Jag älskar Stephen Fry och han är naturligtvis jättebra här. Serien som sådan är jag dock inte helt övertygad av. Den kändes väldigt generisk. Men det kanske blir bättre...?

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » tis aug 10, 2010 14:01

Sherlock har fått en andra säsong!
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav sfinx » tis aug 10, 2010 14:29

noike skrev:Sherlock har fått en andra säsong!

Wohoo! :extas:
1.03: Med det slutet är det inte mer än rätt. Mot oss.
Jag tycker att Sherlock är bättre än JaH. Hela processen att lära känna karaktärerna gick mycket snabbare. Handlingen mer greppbar, fast jag blev fortfarande överraskad. Sedan gillar jag det där med att låta publiken känna sig smart och lösa lite och sedan ruska om dem. Kanske för att jag känner skaparen bättre nu och när jag läst JaH så var det det en klassiker i serieform från femtio-sextio talet.
En omtitt av JaH får läggas till omtittlistan och se vad som händer

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav noike » tis aug 10, 2010 15:17

JaH?
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav gaspode » tis aug 10, 2010 15:21

Jekyll (and Hyde) antar jag.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav sfinx » tis aug 10, 2010 15:24

gaspode skrev:Jekyll (and Hyde) antar jag.

Så jag var lite lat? ok? :D

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav noike » tis aug 10, 2010 15:31

Ah, ok. Fast då jag håller inte med alls. (spoiler Jekyll och Sherlock) Sherlock är mer en uppdatering, konceptet är samma som i förr fast med lite mer dimensioner på alla som inte är Sherlock. Jekyll däremot var rätt omgjord från grund och botten. Mer komplex. Det finns en anledning till varför Hyde inte fanns med i titeln på serien.

Sherlock är underhållning, kanske lyckas den ibland lite bättre i början just för att den inte försöker vara mer än så. Å andra sidan är det trist att den inte ens försöker. Det är en rätt enkel procedual där Jekyll var högnivå drama.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav noike » tis aug 10, 2010 15:36

JaH tolkade jag som J-något a-något Holmes.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film