3x01 Heartthrob

Säsong 3-debatter

Betygsätt Heartthrob

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
1
4%
6
4
17%
7
11
46%
8
4
17%
9
4
17%
10
0
Inga röster
 
Antal röster : 24

Inläggav sharatec » tis apr 12, 2005 22:34

"I lived. You just existed."

[Skrev ned punkter medan jag såg på avsnittet andra gången, och följer nu anteckningarna, så risken finns att det här blir lite förvirrat. Ber om ursäkt på förhand. Och nej, jag har inte läst tidigare inlägg så noga än.]

Först av allt kan sägas att jag gillar det här avsnittet, så har vi det konstaterat. Eftersom kul dialog nu hör till storheten i Buffyverse så kan vi väl också inleda med ett hyfsat citat:

"True. I mean, who's got time for love when you're out there doing it with the demons?"


'That came out wrong'-skämten är inte helt sällsynta, men det här tycker jag är ganska kul.

Jag gillar blinkningen till kung fu-filmer i scenen från Angels retreat, med stavkamp, flera motståndare och flashiga sparkar. Ett extra plus här är bilden när man bara ser klostret på avstånd och hör oväsendet...

Angels återkomst sedan... Riktiga män kramas! Jag är sjukt svag för scener - i bägge serierna - där folk verkligen visar när de tycker om varandra, och därför sitter jag också och ler fånigt när Angel och Weslew helt självklart kramar om varandra. Angel har förändrats någonstans på vägen, men det hade man väl redan märkt.

Läge för ännu ett citat: "We send up a lot of tacos" borde inte vara så kul, men får mig alltid att dra på munnen av någon anledning. När vi nu ändå är inne på Fred tycker jag att det är en ganska intressant touch att hon uppenbarligen ser rummet som sitt hem; att hennes isolation är ohälsosam är en annan femma...

Ett visst hopp i handlingen; Angel har tagit ihjäl Elisabeth, och minns gångna tider. Jag tycker över huvud taget om flashbacks, och jag gillar att man får se att Darla och Angelus har haft följeslagare tidigare. Att de sedan inte kan matcha Spike och Dru är väl inget att förvånas över... Dessutom ger tillbakablicken Angel möjligheten att sätta den eleganta "Yeah, but you're an idiot", och låter oss se den skaplige coole och taktiskt nog tidigare nämnde Holtz. Tycker att Keith Szarabajka ser sådär lagom hatisk ut för att ha förföljt vampyrkräken länge...

Vampyrkräk, ja - när vi nu har dem uppe måste jag bara nämna att jag stör mig på den som James förintar. Hur svårt skulle det vara att ta sig ur solen där, egentligen? Överlevnadsinstinkten var uppenbarligen på reparation.

Vi passerar Caritas (och jo, det är fortfarande kul att se Lorne) och får mest i förbigående en klockren scen med den gamle grinige demonen som säger åt Gunn och Wes att hålla snattran under sången. Så ska de tas! Wesleys förhandlingsteknik med Merl är också en ljuspunkt.

Och så ger sig James på Angel, och våldsamheter utbryter... Här är höjdpunkten, enligt min ödmjuka åsikt, följande:

"Go back to your room and stay there!"


Är väldigt förtjust i den repliken, även om den på något sätt känns... Inte förutsägbar, men väldigt riggad på något vis. Strunt samma, den är fin!

Lite allmän misshandel senare får man så bekräftat att James odödlighet är temporär, vilket jag tycker är en helt okej idé. Undrar dock lite vad de egentligen gjorde med den där doktorn efteråt, om något, men man kan väl inte få med hur mycket som helst i ett avsnitt.

Ytterligare lite misshandel senare får Cordelia leverera sin "it's not like he's losing sleep with the caring" (lysande!) och James får hålla tal om kärlekens natur. Rätt snyggt gjort, och jag gillar hans sista ord.

Slutscen, således: Måste säga att "How much can one little drink hurt, huh?" är en sådan där kommentar som bara blir bättre andra gången man ser avsnittet, och avslöjandet på slutet... Tja, det bådar gott, för att uttrycka det milt.

Spoilers för resten av säsongen:
När jag nu ser om säsongen känns det som om kärlek överlag är ett tema här: Analyser av vad som är äkta kärlek så här i början, puppylove och mer långsamt växande (och vuxnare) kärlek mellan flera av karaktärerna, sex även med folk man avskyr bara för att slippa ensamheten, naturligtvis kärleken till ett barn och vad man kan göra för den, samt inte minst kärleken som ett vapen, hur den kan användas för att manipulera någon...

Kanske är detta flummande av värsta sort, men det känns väldigt tydligt så här i efterhand.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav sus@n » ons apr 13, 2005 18:23

sharatec skrev:Angels återkomst sedan... Riktiga män kramas! Jag är sjukt svag för scener - i bägge serierna - där folk verkligen visar när de tycker om varandra, och därför sitter jag också och ler fånigt när Angel och Weslew helt självklart kramar om varandra.


Den scenen är suverän! Även om jag föredrar Cordy & Angel kramen och glädjen i hennes röst när hon säger "you're back! you guys he's back!" :)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav sharatec » ons apr 13, 2005 22:02

sus@n skrev:Den scenen är suverän! Även om jag föredrar Cordy & Angel kramen och glädjen i hennes röst när hon säger "you're back! you guys he's back!" :)


Cordys och Angels kram är fin, det är bara det att jag upplever Wesleys (eller lika väl Gunns) och Angels kramande som lite mer betydelsefullt för att visa hur Angel har förändrats. (Erkänner dock att det är rätt osannolikt att han skulle ha kramat Cordy heller tidigare.) Jämför exempelvis hur Angel håller ifrån sig Wes i 1x13 She (tror jag att det är) när denne tänker omfamna honom efter att ha fått anställning.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Gordo » tor apr 21, 2005 17:49

Darla gravid :eek: My god, vad spännande! Jag antar att det är Angel som är pappan men hur i allsindar gick det till, vampyrer kan väl inte bli med barn?

Ett bra inledningsavsnitt! Jag är så glad att Lorne och Gunn är med. Fred har jag inte riktigt fått något grepp om än men hon kommer väl vara med mer och mer. Jag tycker att själva storyn var bra och ännu ett plus var att säsongen började med ett avsnitt där vissa händelser måste löpa under säsongen. Tillbakablickarna är också alltid ett plus.

Cordy var söt i det här avsnittet.
I'm Cordelia I don't think, I know
Hennes visioner verkar bli jobbigare och jobbigare, stackarn. Men hon har ju ialla fall ett hjälpsamt och snällt spöke hemma som tar hand om henne. Vem skulle tacka nej till att få en egen Dennis?

Bra säsongsöppning, det bådar gott inför fortsättningen!
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav BePatient » tor maj 26, 2005 22:44

Jag gillade Angel mer när han var Dark and brooding. Hade hoppats han skulle återvända dit när Buffy dog, men icke... Lite synd.
BePatient
Minion
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 01 jun 2004
Ort: Skåne

Inläggav Illyria » sön jun 05, 2005 19:30

Vad hade de hittat på med effekterna och sminket i detta avsnittet? Lorne ser konstig ut, dödandet/dammandet av vampyrer är konstigt, Darlas vampyransikte är konstigt.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav xAMNESIAx » mån jun 20, 2005 19:34

Bra säsongs öppning, med en helt sjuk cliffhanger. Darla gravid? :eek:
Jag hade dock blivit lite spoilad, men jag var ändå osäker. Ska bli riktigt intressant att se vad om kommer att hända.
Kanske ännu mer intressant, eller, åtminstone viktigare är Angel själv och hans karaktärs utveckling. Serien bygger trots allt på honom. Jag var som sagt var inte speciellt nöjd med hans karaktär i slutet av S2. Men nu så verkar han har lungnat ner sig. Kan bero på Buffys bortgång, det är för svårt att säga så tidigt i säsongen. Men jag tycker att här så håller han en bra balans mellan old school depp Angel och en lite nyare, mer mångsidig Angel (Fred scenen). Me like.

7/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Tob » sön jul 17, 2005 18:09

Smygstartar lite med säsong 3 som jag hade tänkt börja med i morgon. Detta är en riktigt bra säsongsöppnare och ett riktigt bra avsnitt. Buffy var Angels stora kärlek, men i praktiken har han haft två år på sig att sörja henne, därför tycker jag inte det är konstigt att Angel inte är mer förstörd än vad han är. Han har haft tid på sig att bearbeta Buffy. Jag tycker metaforerna funkar riktigt bra, och även om replikaskiftena mellan James och Angel om kärlek känns givna så funkar dem riktigt bra.

CORDELIA: I'm Cordelia, I don't think, I know. Okay?

Just denna replik av Cordy sammanfattar hennes grundkaraktär rätt bra. Självsäker och arrogant. Men det går inte att komma ifrån att dialoger mellan Cordy och Angel oftast blir väldigt bra.

Fred. Jag ser verkligen framemot att följa Fred mer nogrant när jag ser om serien nu. Hon blev lite av en favorit under serien.

Spoiler S3 framåt
Roligt att man får se en del utav Holtz, med tanke på vilken roll han kommer att spela i säsongen framöver.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Tea » tor maj 25, 2006 18:30

Gordo skrev:Darla gravid :eek: My god, vad spännande! Jag antar att det är Angel som är pappan men hur i allsindar gick det till, vampyrer kan väl inte bli med barn?


det avr det första jag tänkte oxå... men, men.. det förklaras väl förhoppningsvis...

Inte nått sådär suveränt avsnitt.. inte "when she was bad" anda.. (vilket förövrigt är en otrolig säsongsöppnig... kanske bästa någonsin...)

Får se vart det här leder...

Saknar lindsay...

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav Isabella » tor jun 01, 2006 22:22

Lite kul med återblickar. Avsnittet var inte så bra annars, lite tråkigt.
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav eriked » ons feb 21, 2007 11:01

Nu kommer jag inte exakt ihåg avsnittet men jag drog lite lätt på smilbandet när jag läste TV6 preview av avsnittet

TV6 skrev:I detta avsnitt
Angel är ute och patrullerar och tar en vampyrhona. Precis innan hon dör kallar hon honom ”Angelus” och han känne rigen henne från sitt förflutna. Del 1:22.
Originaltitel Angel
Säsong 3

huh?

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Murnau » ons feb 21, 2007 18:50

TV6 skrev:Angel är ute och patrullerar och tar en vampyrhona.

Det där låter extremt porrigt.
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

Inläggav noike » ons feb 21, 2007 18:59

Murnau skrev:
TV6 skrev:Angel är ute och patrullerar och tar en vampyrhona.

Det där låter extremt porrigt.

Efter den beskrivningen hade jag blivit lite besviken på själva avsnittet.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav love_buffy_4ever » mån mar 05, 2007 17:06

Hej, jag har sett säsong 1 men inte säsong 3 av Angel och blev heelt förvirrad (spoiler hela Buffy) när de babblade om att Buffy dog för tre månader sedan!!?? Gjorde hon!? Jag trodde inte att hon dog någon gång i serierna liksom?

Tacksam för svar!! (bryr mig ej om spoilers)
Användarvisningsbild
love_buffy_4ever
Minion
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 27 jan 2006
Ort: Jönköping

Inläggav A bear » mån mar 05, 2007 17:22

love_buffy_4ever skrev:Hej, jag har sett säsong 1 men inte säsong 3 av Angel och blev heelt förvirrad (spoiler hela Buffy) när de babblade om att Buffy dog för tre månader sedan!!?? Gjorde hon!? Jag trodde inte att hon dog någon gång i serierna liksom?

Tacksam för svar!! (bryr mig ej om spoilers)

Det trodde jag var rätt svårt att missa om man faktiskt sett serien, men...

(spoiler hela Buffy) Buffy dör i slutet av säsong 1 (dränks av The Master), säsong 5 (kastar sig ner från ett högt torn) samt, beroende på hur man räknar, även i 6.20 (blir skjuten och flatlinar i någon minut). Det är alltså tornhoppet som räknas här.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav gaspode » mån mar 05, 2007 17:23

love_buffy_4ever skrev:Hej, jag har sett säsong 1 men inte säsong 3 av Angel och blev heelt förvirrad (spoiler hela Buffy) när de babblade om att Buffy dog för tre månader sedan!!?? Gjorde hon!? Jag trodde inte att hon dog någon gång i serierna liksom?

Tacksam för svar!! (bryr mig ej om spoilers)

Jodå, Buffy dog i slutet av BtVS säsong 5.

edit: Björnen var snabbare och bättre. :(
Senast redigerad av gaspode mån nov 12, 2007 17:08, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav love_buffy_4ever » mån mar 05, 2007 17:24

A bear skrev:
love_buffy_4ever skrev:Hej, jag har sett säsong 1 men inte säsong 3 av Angel och blev heelt förvirrad (spoiler hela Buffy) när de babblade om att Buffy dog för tre månader sedan!!?? Gjorde hon!? Jag trodde inte att hon dog någon gång i serierna liksom?

Tacksam för svar!! (bryr mig ej om spoilers)

Det trodde jag var rätt svårt att missa om man faktiskt sett serien, men...

(spoiler hela Buffy) Buffy dör i slutet av säsong 1 (dränks av The Master), säsong 5 (kastar sig ner från ett högt torn) samt, beroende på hur man räknar, även i 6.20 (blir skjuten och flatlinar i någon minut). Det är alltså tornhoppet som räknas här.


Ahaa... så buffy har inte återupplivats än då alltså i detta avsnitt?
Användarvisningsbild
love_buffy_4ever
Minion
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 27 jan 2006
Ort: Jönköping

Inläggav AKS » lör jul 21, 2007 17:15

Helt okej säsongsinledning även om jag aldrig varit riktigt förtjust i avsnittet. Det har sina stunder, men personligen gillar jag inte tillbakablickarna i detta avsnitt. Förutom Angels scen med Holtz för *där* har vi nåt intressant på gång. Kul att den karaktären, som nästan nämndes i förbigående under ett S2-avsnitt, dyker upp.

Fred är... gah i detta avsnitt. Så irriterande med sitt jäkla babblande. Iofs resulterar det sedan i avsnittets roligaste scen då Angel, ganska argt (från Freds synvinkel) säger åt henne att gå tillbaka till rummet och stanna där. :D

Cordys syner börjar verkligen ta ut sin rätt nu. Som Groo sa i förra avsnittet" hon är helt och hållet människa och det är inte meningen att hon ska ha synerna. Tur att hon har Dennis i alla fall.

5 av 10
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » ons dec 30, 2009 15:52

Jag tycker att det här avsnittet är rätt så bra. Det är inget toppavsnitt, utan känns verkligen som säsongsöppnare brukar göra.

Det jag tycker om mest är att de pratar så mycket om Buffy och att de inte bara låtit Angel komma över hennes död helt under uppehållet. Men jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är synd att han inte deppar mer över det.

Fred gillar jag, men hon blir lite för mycket här. Tur att hon inte är med mer i avsnittet i alla fall.

Jag hade inte förväntat mig att Darla skulle vara med redan här (i nutid alltså), så det var en trevlig överraskning.

Stackars Cordy. :(

Favoritcitat:
James: But if you've changed. If you aren't the same man who screwed Darla and couldn't care less what happened to her...
Angel: Where did you hear... Oh. You mean back in the day. Right.

Betyg: 6
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav HeavyAlex » mån jul 05, 2010 23:15

Hmm, vet inte riktigt vad jag tycker om detta avsnitt..
Köper inte det där att Angel inte deppar så mycket pga Buffys död, det kanske låg nått i det som James sa, men dom skulle kunnat dra ut på Buffys död lite mer.
Merl va lika skön som vanligt, älskar han attityd och konstigt nog hans röst, Fred är som vanligt lite små psycho, känns som hon kanske är lite kär i Angel. :P
Att Darla var med i slutet var ju minst sagt en överraskning, börjar dock tröttna lite på henne.

Betyg:7
"Oh poor watcher. Did your life pass before your eyes? Cup o tea, cup o tea, almost got shagged, cup o tea?"
Användarvisningsbild
HeavyAlex
Minion
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 18 dec 2009
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Angel Säsong 3



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron