1x10 Nightmares

Här pratar vi mest om Säsong 1

Mardröm eller våt dröm?

1
1
2%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
2%
5
2
4%
6
7
13%
7
10
19%
8
17
33%
9
12
23%
10
2
4%
 
Antal röster : 52

Inläggav Binchy » fre aug 18, 2006 10:07

Apropå mardrömmar så drömde jag en jätteläskig, precis när jag hade somnat igår kväll.

Jag stod precis utanför vår bil och maken satt av någon anledning i baksätet. Plötsligt hoppar en vilt främmande man in och griper tag i maken. Jag börjar skrika på hjälp och vaknar skrikande... Och hade hjärtklappning en bra stund efteråt.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav ftwtysken » fre aug 18, 2006 10:36

Yikes, hatar när man vaknar upp så, alldeles kallsvettig, hjärtat bultande... Omöjligt att somna om efter det...
Dare 2 Rock

reklam... he he
Användarvisningsbild
ftwtysken
Minion
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Alingsås

Inläggav madskellig » tis sep 19, 2006 22:35

Nightmares är ett helt ok S1 avsnitt, med en del riktigt roliga repliker och scenerna med/om Buffy och hennes pappa är intressanta. Vissa av mardrömarna är också rätt intressanta, Giles vid Buffys grav som Buffy sedan kommer ut ur är mycket bra, men några av dom är ganska klichémässiga (naken framför andra, stagefright etc.) och tillför inte så mycket.

Bästa citat:
I'm sorry! I'm unruffled by spiders. Now, if a bunch of Nazis crawled all over my face


Och den maniskt skrattande mördarclownen är mer creepy än jag mindes :eek:
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav gaspode » tis sep 19, 2006 22:35

halv elva och ingen har skrivit om ett så bra avsnitt som Nightmares?
edit: nu hann madskellig före bara för det :)
Börjar ni tröttna redan? :(

The Puppet Show visade att serien är på rätt väg men har också stora brister, det här avsnittet har såklart också sina brister, men är riktigt bra rakt igenom.

Det här är ett av de absolut bästa S1-avsnitten, roligt, spännande och dramatiskt.. Scenen med buffys pappa är riktigt hemsk..
Underbart att Xander är den som möter sin rädsla och sänker clownen.

Willow som sångerska är helt underbar! :lovebunny:

Det är riktigt gott om guldögonblick i det här avsnittet.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav carre » tis sep 19, 2006 23:12

jag såg avsnittet i eftermiddags men har inte haft tid att skriva.. eller ja. jag har prioriterat karro helt enkelt!

det här avsnittet är verkligen ett av s1 bästa.

jag älskar cordys mardröm, hon är så söt!

hrm... borde verkligen anteckna nästa gång. har missat några avsnitt pga datorbrist osv... jepp.
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav gaspode » tis sep 19, 2006 23:14

ja, cordelia! <3
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav A bear » ons sep 20, 2006 0:26

Jodå, riktigt bra avsnitt (med obligatoriska s1-förbehållet). Vi har redan tredimensionella karaktärer, här börjar vi också ana ett tredimensionellt berättande om man kan säga så. Alla mardrömmar blir lite av en karaktärsstudie - jag säger dock fortfarande detsamma som jag sa ovan; en ganska grund sådan. Men allt fortsätter utvecklas och gör det riktigt snyggt.

Bästa replik:
WILLOW: How could he do that?
GILES: Things like that are easy when you live on a Hellmouth.
Tihi. "Äh, vi skiter i en konstig förklaring. Vi skyller på Helvetesgapet bara. Ingen bryr sig ändå om Hfastlahars profetior."

Bästa popkulturreferens: Förvånansvärt ont om såna. Men jag hävdar att scenen där Buffys hand kommer upp ur graven är en "Carrie"-referens.

Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: GILES: Dreams? That would be a musical comedy version of this. Tihi. Och dessutom (1.12) är ju teasern en ganska exakt förutsägelse av hur det kommer att gå när Buffy söker upp The Master.

Hej Joss Whedon: Det finns ingen objektiv verklighet. Allt är vad vi tror att det är. Tror vi på våra mardrömmar blir de verkliga. Buffy är livrädd för att bli av med de som står henne närmast och för att bli det monster hon kämpar emot. Giles är rädd för att hans kunskaper inte ska räcka till. Willow är rädd för att stå i centrum. Xander är rädd för... clowner. (Synd bara att den där scenen där han slår clownen på käften egentligen inte leder någonvart.) (spoiler 4.22) Det är alltså ganska exakt samma rädslor som drabbar dem i "Restless"; speciellt om man betänker att Xanders skräck för clowner alltså går tillbaka till hans barndom, hans omogenhet och hans uppenbarligen inte helt sansade familj.

Awww: BUFFY: Could I be seeing Billy's asteroid body?
GILES: Astral body.
Är det här första gången i serien vi ser Buffys problem med att hålla reda på svåra ord?

Höh? Exakt varför är The Master berättare i början? Eller OK, jag fattar varför - han ska ju vara Buffys mardröm #1 - men det funkar inte. Såvida han inte på något vis känner till att en unge ska släppa loss mardrömmar över stan. Och dessutom - vad drömmer Angel om? Yikes. Missad möjlighet där.

Wow, detta är en bra serie: Finns många riktigt bra scener. Giles vid Buffys grav, Buffy och Hank, Buffy som vampyr, Xander som erkänner att VampBuffy var lika het som vanliga Buffy... På det stora hela är det fortfarande lite platt, men serien börjar i alla fall försöka sträcka på sig. Vackert så.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav gollum » tor sep 21, 2006 8:52

Ett kanonavsnitt om ni frågar mig! Ganska spooky över hela händelseförloppet och det tar ett tag innan man inser vad det är egentligen som Buffy ska hantera den här gången. I första läget måste jag erkänna att jag blandade ihop Billy med Den Smorde, att han liksom tog sig upp och började ställa till jävelskap (äntligen ;) ).

Det finns också en hel del små subtila grejer om mardrömmar, som tuffingen vars mamma helt plötsligt dyker upp i skolan, som liksom sker i bakgrunden men ändå väldigt tydligt.

Jag tycker det är underbart hur SMG lyckas få fram barnet i Buffy i början av avsnittet när det är SÅ tydligt hur mycket hon saknar sin pappa och vad han betyder för henne. Det bygger upp för en tydlig klump i halsen när pappan kommer och är elak och skyller allt på henne. Det var en stark scen som påverkade fadershjärtat i mig. :cry:

Det bästa ögonblicket kan mycket väl vara när Giles rycker till av rädsla för clownen! :D

Ligger lite efter i avsnitten nu, jobbar på att komma ikapp er!
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav gollum » tor sep 21, 2006 8:59

A bear skrev: (Synd bara att den där scenen där han slår clownen på käften egentligen inte leder någonvart.)


Absolut! Ett kort ögonblick trodde jag att just det beslutet skulle leda till något som gav gänget insikt i vad som behövde göras.

madskellig skrev: men några av dom är ganska klichémässiga (naken framför andra, stagefright etc.) och tillför inte så mycket.


Men visst är de representativa för tonåringar? Störde mig inte på det, det gav en bra bild tyckte jag.
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav madskellig » tor sep 21, 2006 10:49

gollum skrev:
madskellig skrev: men några av dom är ganska klichémässiga (naken framför andra, stagefright etc.) och tillför inte så mycket.
Men visst är de representativa för tonåringar? Störde mig inte på det, det gav en bra bild tyckte jag.


Nja, representativa är dom väl kanske, men det här är personer som stirrat monster i ögonen. Är att stå i underkläderna framför andra eller att måsta ta ett prov man inte pluggat till verkligen den värsta mardrömen då?

Dom kunde lätt ha valt en av de lite mer klichéfyllda drömmarna för att representera att de ändå är tonåringar, men eftersom drömmarna är så många så känns det bara rörigt.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav gollum » tor sep 21, 2006 10:55

madskellig skrev:Dom kunde lätt ha valt en av de lite mer klichéfyllda drömmarna för att representera att de ändå är tonåringar, men eftersom drömmarna är så många så känns det bara rörigt.


Där ser man! :) Just att de var så många tyckte jag var det som gjorde att själva idén med avsnitten kröp sakta på en, att man inte kopplade allt med en gång.
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav caffeineaddict » tor sep 21, 2006 12:34

Alltså, jag stör mig fortfarande så oerhört på att de inte bara kunde filma det så att det verkade som att Xander var helt naken. Bara att visa honom från waist up och antyda med dialog. Vem fan har mardrömmar om att stå i kalsongerna framför sin klass? De har försjuttsingen ändå en pool i skolan som de säkert badar i ibland på gympan och så.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav lilith » mån okt 16, 2006 17:23

caffeineaddict skrev:Alltså, jag stör mig fortfarande så oerhört på att de inte bara kunde filma det så att det verkade som att Xander var helt naken. Bara att visa honom från waist up och antyda med dialog. Vem fan har mardrömmar om att stå i kalsongerna framför sin klass? De har försjuttsingen ändå en pool i skolan som de säkert badar i ibland på gympan och så.
Stör mig inte alls faktiskt, det känns tvärtemot helt rätt. När jag drömmer liknande drömmar (jo, det händer tyvärr) är jag sällan (kanske rentav aldrig) helt naken. Det brukar mer handla om topless...
Det hade stört mig om de inte visat hur naken han var och filmat waist up så jag får sitta och gissa ;) , istället för som nu, filma honom uppifrån och ner för en dramatisk effekt. Och det är inte samma sak alls att gå i badbyxor vid poolen som att kliva in i klassrummet och upptäcka att man har glömt klä sig. Så du kan sluta störa dig nu Caffe, nu när jag rett ut begreppen. ;)

Gillar det här avsnittet, känns lite mer karaktärsdrivet (light). Men själva plotten skulle man nog kunnat göra mer av, emellanåt kännns det lite ologiskt. Buffy har blivit vampyr, men har kvar sin själ uppenbarligen. Vafördå? Xander är fortfarande kär i Buffy som vampyr...Lite dubbelmoral där much? Han som ser allt i svart-och-vitt när det gäller vampyrer. Det gäller tydligen inte honom själv. (spoiler hela serien) Tas det nånsin upp senare?
Förresten är clowner lite äckliga.

(spoiler början säsong 6) En av Buffys värsta mardrömmar verkar vara att bli levande begravd! :eek: Konstigt att hon inte är mer skadad i s6.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav Capt. Peroxide » mån mar 26, 2007 21:15

Det här avsnittet är ungefär lika halvkasst som resten av säsong 1. "Bättre än allt annat på TV" hade Buffy knappast hunnit bli. Men det här avsnittet skiljer sig från de andra, eftersom det innehåller VampBuffy!!! Lite besviken att hon inte bet Lucky 19-monstret bara. Det hade varit perfekt.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav Capt. Peroxide » mån mar 26, 2007 21:21

caffeineaddict skrev:Alltså, jag stör mig fortfarande så oerhört på att de inte bara kunde filma det så att det verkade som att Xander var helt naken. Bara att visa honom från waist up och antyda med dialog.
Eller låta honom stå med båda händerna för lille Xander. Det hade väl funkat ännu bättre?

lilith skrev:Buffy har blivit vampyr, men har kvar sin själ uppenbarligen. Vafördå?
Tja, inte blev hon siread av the Master heller. Det är väl bara sådär ologiskt som drömmar kan vara.

lilith skrev:Xander är fortfarande kär i Buffy som vampyr...Lite dubbelmoral där much? Han som ser allt i svart-och-vitt när det gäller vampyrer. Det gäller tydligen inte honom själv.


(spoiler hela serien) Nä, med tanke på att han förlovar sig med en av de värsta massmördarna i hela serien så är det ganska tydligt att han har två uppsättningar principer – en för sig själv och en annan för tjejer han trånar efter men inte kan få.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav herdware » mån mar 26, 2007 22:35

lilith skrev:"]Xander är fortfarande kär i Buffy som vampyr...Lite dubbelmoral där much? Han som ser allt i svart-och-vitt när det gäller vampyrer. Det gäller tydligen inte honom själv.


(spoiler hela serien) Nä, med tanke på att han förlovar sig med en av de värsta massmördarna i hela serien så är det ganska tydligt att han har två uppsättningar principer – en för sig själv och en annan för tjejer han trånar efter men inte kan få.[/quote]

Jag tycker att det är väldigt OOC, men har mest skyllt på manusförfattarna :D Inte att han går med Anya till sin prom det var två ensamma/desperata personer som behövde en partner, men däremot att han blev ihop med henne sen.

Och om jag inte missminner mig så tyckte han själv att det var skadat att han "dug her" även som vampyr.

/me försvarar Xander lite grann
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav AKS » tis maj 22, 2007 20:39

Jomenvisst. Detta är helt klart ett av de bättre S1-avsnitten. Charmigt och inte så lågt tempo som i en del andra S1-avsnitt. Men nog börjar jag längta till S2 och Spike nu alltid...

Scenen med Buffy och hennes pappa är så grym, så grym. Vill nästan alltid gråta med Buffy trots att jag vet att det är en av mardrömmarna. Tycker även att scenen med Giles vid Buffys gravsten känns sorglig.

(spoiler S6) Det som är intressant är att en av Buffys mardrömmar är att bli levande begravd. Var vaknar hon upp i början av S6? Och som sagt, Giles mardröm är att Buffy dör och där har vi ju The Gift.

Bra "för att vara S1", men absolut inte dåligt i jämförelse med övriga 131 avsnitt.
Senast redigerad av AKS tis maj 22, 2007 20:40, redigerad totalt 1 gång.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

9

Inläggav buffy_angel » tor jun 21, 2007 0:48

Ett väldigt bra avsnitt nog det näst bästa denna sesongen !! Coola mardrömmar helt klart ett väldigt bra avsnitt !!
hej ! alla buffy älskare där ute ! skulle vilja chatta med någon som förstår sig på min kärlek till denna geniala serie .....
buffy_angel
Demon Fodder
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 jan 2006

Inläggav Tooticki » lör aug 25, 2007 0:35

Jag tycker att Willow borde ha upplevt nåt med grodor eller kom dom inte på förräns i s.2 att hon skulle ha grodfobi?[/spoiler]
"We're your arch-nemesises...ses."
Användarvisningsbild
Tooticki
Minion
 
Inlägg: 266
Blev medlem: 01 jul 2007
Ort: sundsvall

Inläggav Tam » lör aug 25, 2007 7:11

Tooticki skrev: (spoiler s2) Jag tycker att Willow borde ha upplevt nåt med grodor eller kom dom inte på förräns i s.2 att hon skulle ha grodfobi?

(spoiler s4) Eller hästar.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav gaspode » lör jan 10, 2009 2:47

Det här är ett riktigt bra avsnitt. Angel är starkare, men det här kanske har mer av det jag älskar med buffy.
Underbara komiska scener blandat med några starka scener, särskilt då när Buffys pappa iskallt förklarar för henne att hon inte blev vad han hoppats på.

Could I be seeing Billy's asteroid body?
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Echolls » sön okt 11, 2009 23:34

Det bästa avsnittet hittills efter Angel. Allt som händer känns mer eller mindre intressant. Scenen med Buffy och hennes pappa är väldigt bra och min favorit, även om den är jobbig att se. Scenerna med Willow och Xanders mardrömmar får mig att tänka på (spoiler s4) Restless.

Favoritcitat:
Willow: So, why is this happening?
Giles: Billy.
Xander: Well, that explanation was shorter than usual. It's Billy!

Betyg: 7
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav konstant » ons maj 26, 2010 1:47

Jag tror faktiskt det här var mitt favoritavsnitt från säsong 1. Giles mardröm att inte kunna läsa tycker jag bara är så fin. Xander och clownen är fin förstås, älskar chokladplockandet och hur han senare konfronterar mardrömmen istället för att fly. Alla Buffys var ju rätt klyschiga men scenen med henne och henes pappa gjorde mig ändå tårögd. Gillade hoppandet från dag till natt när Buffy och Billy försöker fly, det gjorde det hela lite läskigt (sen att jag såg det med min lättskrämda lillasyster gör att jag dras med lite extra).

Visst, avsnittet är rätt ojämt och visst, många av sakerna var rätt klyschiga. Samtidigt är mina värsta mardrömmar just nu om mitt förra jobb (jag hade en natten till idag, passande nog) som mestadels handlar om stress/glömma saker/få utskällningar för att jag glömt saker. INTE spännande och bra film/seriematerial, I can tell you that much. Det handlar inte bara om monster liksom.

Dessutom är ju Willow så söt så man vill äta upp henne också, men så är det ju i varje avsnitt. Och Cordy bara måste man ju skratta åt.

Jag gav det en sjua. Eller åtta. Haha. Jag minns inte.
"Om du håller så slår jag" - Mulan
Användarvisningsbild
konstant
Minion
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 15 maj 2010

Inläggav AKS » ons maj 26, 2010 7:35

Kul att läsa dina kommentarer! :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » ons maj 26, 2010 10:59

Verkligen, good job!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav herdware » ons maj 26, 2010 18:07

Var det inte Martin som skrev att förstagångstittares kommentarer är som porr för oss? Så är det iaf.
Wohoo!
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav konstant » tor maj 27, 2010 0:12

Hahaha. Förstår varför han släpade hit mig då :)

Kul att ni uppskattar det, känns inte direkt som att jag kommer med något nytt men tycker själv det är kul att analysera mina åsikter lite :D
"Om du håller så slår jag" - Mulan
Användarvisningsbild
konstant
Minion
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 15 maj 2010

Inläggav caffeineaddict » tor maj 27, 2010 20:30

Det är väldigt uppskattat! :)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron