5x18 Intervention

Här pratar vi mest om Säsong 5

How's your money?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
1
2%
6
0
Inga röster
7
1
2%
8
12
29%
9
14
34%
10
13
32%
 
Antal röster : 41

5x18 Intervention

Inläggav caffeineaddict » sön feb 15, 2004 16:48

Sååå bra, så bra, så bra, så bra. Ett exempel på när BtVS som allra bäst lyckas blanda fruktansvärt rolig humor ("Oh Spike, devour me!") med gripande och karaktärsbaserat drama, samtidigt som det för arcen framåt.

En väldig massa guldkorn här, men återigen är det slutscenen man minns starkast. Den är riktigt vacker.

Andra blandade ögonblick värda att nämnas: "We will bring you the limp and beaten body of Bob Barker", "...and then I shake my gourd.", "Love love love love love love love. Love Giles." "Guyles? Spike didn't even bother to program my name right!" Plus en hel del annat att gotta sig åt.

SMG gör ett otroligt jobb som Buffyboten, särskilt på slutet när man märker att Buffy inte är lika bra på att spela Boten som SMG är... snygg distinktion (lite liknande, fast inte lika tydlig, som när Willow ska försöka vara Vamp Willow i Doppelgangland).

Mitt klagomål får bestå i att jag inte alls gillar rösten som "the spirit guide" använder sig av, och att det nästan verkade lite menlöst att göra hela resan bara för en massa typiskt förvirrande prophecy-babbel (spoiler slutet av S5):(även om det naturligtvis hjälper på slutet av säsongen när Buffy inser vad "death is your gift" egentligen betyder).


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Sparvid » sön feb 15, 2004 17:28

Willow:
>Gay (1999-present)

Men jag tycker nog att scoobisarna är en aning sega på att inte känna igen en robot, med tanke på hur snabba de var på det i April-avsnittet...
Användarvisningsbild
Sparvid
Minion
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Östersund

Inläggav caffeineaddict » sön feb 15, 2004 18:20

Sparvid: Ja, det är sant... jag kan också bli stundtals irriterad på det.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sharatec » mån maj 03, 2004 14:24

"Are you kidding? She's nuts!" motiverar hela avsnittet. Överhuvudtaget tycker jag att det här är väldigt underhållande, även om man kan hålla med om att de borde kunna ana att hon är en robot - men det kanske inte är det första man tänker på när ens kompis börjar bete sig konstigt, inte ens i Sunnydale...
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav VelocityBoy » mån maj 03, 2004 14:33

Vad som motiverar hela avsnittet är Spike och Buffy på slutet (be still my Spuffy heart :) )

"-Because Buffy — the other, not-so-pleasant Buffy... anything happened to Dawn, it'd destroy her, and I couldn't live with her being in that much pain. I'd let Glory kill me first. Nearly bloody did. "

och sedan Buffys reaktion...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sharatec » mån maj 03, 2004 14:35

VelocityBoy> Jag låter dig komma undan med det där med motiveringen att jag själv blir så rörd av den scenen... :oops:
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav sus@n » tis maj 04, 2004 18:15

He´s evil but you should see him naked :D
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Zaxx » tis maj 04, 2004 22:43

SMG gör ett otroligt jobb som Buffyboten, särskilt på slutet när man märker att Buffy inte är lika bra på att spela Boten som SMG är... snygg distinktion (lite liknande, fast inte lika tydlig, som när Willow ska försöka vara Vamp Willow i Doppelgangland).


det är den sortens skådespeleri som skiljer de bra, från de dåliga!..
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav sus@n » ons maj 05, 2004 10:45

Zaxx skrev:
SMG gör ett otroligt jobb som Buffyboten, särskilt på slutet när man märker att Buffy inte är lika bra på att spela Boten som SMG är... snygg distinktion (lite liknande, fast inte lika tydlig, som när Willow ska försöka vara Vamp Willow i Doppelgangland).


Håller med! Och det var ju SMG som kom med alla idéerna t.ex. att Buffybot ler nästan hela tiden.

Spoiler s6 Tycker att boten är jättebra i Bargaining också
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav VelocityBoy » ons maj 05, 2004 12:29

sus@n skrev:Håller med! Och det var ju SMG som kom med alla idéerna t.ex. att Buffybot ler nästan hela tiden.


Var har du hört det? commentary track eller?
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sus@n » ons maj 05, 2004 12:46

yes, kommentarspår (vet inte vilket bara)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav VelocityBoy » ons maj 05, 2004 13:04

Hmm det är tydligt att jag måste se om de avsnitt med kommentarspår på... jag har bara sett dem en gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sus@n » ons maj 05, 2004 13:17

jag älskar att se kommentarspår men precis som du har jag sett de en gång och inte mer..

det är roligare att se från säsong 5 eftersom då är det engelsk text o jag tycker det är mycket lättare!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav VelocityBoy » ons maj 05, 2004 13:25

Tja jag vet inte jag brukar sätta texten på dialogen i showen så jag ser vad de säger samtidigt som jag lyssnar på kommentar spåret.

Hur hinner de texta fö försvinner mycket Joss t ex pratar ju som om hans liv berodde på det.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Noggster » tor jun 24, 2004 15:36

wonderbart avsnitt, bättre än jag kommer ihåg det (fast jag hade självklart väldigt positiva minnen av det redan innan).
Slutscenen är det underbaraste, kommer aldrig tröttna på den scenen.

För övrigt så kan det vara svårt att veta att Buffy är en bot då Buffys mamma precis har dött.. vilket föklarar hennes konstiga beteende.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Koala » tis sep 14, 2004 20:28

Helt otroligt att spike fick sig en puss :D
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav VelocityBoy » tis sep 14, 2004 22:50

Jag bara måste skriva några rader om det här avsnittet då det är för evigt med på min top 10 lista.

Avsnittet är kanske det roligaste avsnittet någonsin men sedan klämmer det till med en riktigt tung scen på slutet... då jag såg det här avsnittet för första gången så såg jag om sista scenen flera gånger.

Mina favorit scener i avsnittet.

- Sarah som Buffybot förutom det väl diskuterade gapskrattet så finns det inget som kvinnan inte klara av. Hon är verkligen makalöst kul som robot, tydligen skall hon själv ha uppskattat rollen väldigt mycket då hon annars fick spela ledsen så mycket.

- Spikes programmering av roboten är hysteriskt lustig, mer än en aning störande och ganska rörande... vem skulle kunna tro att The Big bad skulle behöva sådan självbekräftelse.

- Buffy när hon försöker att visa att hon visst kan säga att hon älskar någon.

- Giles lilla ritual i öknen :P

- Då Buffyboten inte kan hålla fingrarna ifrån Spike och han försöker att mota bort henne då de träffar Xander och Anya på kyrkogården.

- Sista scenen... Spike visar att han verkligen kan älska någon och att den kärleken kan inspirera honom till hjältedåd (och inte bara till att ha sex med robotar) och han får sin belöning... be still my Spuffy heart :P

Monumentalt avsnitt och en klar tia.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Nightcrawler » ons sep 15, 2004 11:28

Grymt bra...Vackert, gripande, bra skådespel...allt var jättebra! Spike var grymt bra :D
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav brat » ons sep 22, 2004 21:41

Helt klart en tia för detta superroliga avsnitt. Boten träffar aldrig fel! Förutom alla repliker ni redan listat:

Buffybot: Xander! And… Anya! How's your money?
Anya: Fine! Thank you for asking.

Buffybot: It wasn't one time. It was lots of times. And lots of different ways. I could make sketches.
Willow: No!

Buffybot: Angel's lame. His hair goes straight up and he's bloody stupid.

Buffybot: Say, look at you! You look like me! We're very pretty.

Och ändå är det den supergulliga sista scenen som stjäl hela avsnittet. Aldrig är man mer Spuffy-suporter än här!
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav Off » ons sep 22, 2004 22:33

Buffybot: Angel's lame. His hair goes straight up and he's bloody stupid.

Så klockren. Vet inte varför men såfort någon dissar Angel tycker jag det är jätteroligt. Ändå gillar jag Angel hmmm.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » ons sep 22, 2004 22:43

Jag är iofs rätt förtjust i Glorys minions överhuvudtaget (spoiler S6):(de är nästan lite precursors till The Trio på det sättet som de visar precis hur fånroliga the bad guys kan vara. Det kanske Glory är också iofs, men hon är ändå långt ifrån lika rolig). Men de är nog aldrig bättre än när de erbjuder "the limp and beaten body of Bob Barker". Alldeles fruktansvärt roligt.

Ett avsnitt alldeles fyllt till bredden med små guldklimpar.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Nightcrawler » tor sep 23, 2004 11:25

Jo, det där är roligt...
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Joamna » tor sep 23, 2004 14:28

brat skrev:Buffybot: Angel's lame. His hair goes straight up and he's bloody stupid.


kan inte tänka på nåt annat när jag ser angel nuförtiden ;)
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav BePatient » tor sep 23, 2004 18:19

Zaxx skrev:
SMG gör ett otroligt jobb som Buffyboten, särskilt på slutet när man märker att Buffy inte är lika bra på att spela Boten som SMG är... snygg distinktion (lite liknande, fast inte lika tydlig, som när Willow ska försöka vara Vamp Willow i Doppelgangland).


det är den sortens skådespeleri som skiljer de bra, från de dåliga!..

Jag tycker att Alyson är seriens klarast lysande skådis, med Anthony och Sarah strax efter. Tänker på Wild at Heart varje gång jag tittar på henne... En av mina favoriter.
I vilket fall så håller jag med om slutscenen, den är magnifik. Märkligt hur mycket medkänsla man har med Spike, ändå... Känsloutbytet i hela avsnittet är faktiskt magnifikt när jag tänker efter. Scenen där Spike berättar om sina illdåd för Dawn är så klockren, den påminner en om att han faktiskt är ett monster och att det är fel att känna så mycket med honom när han blir nobbad. Men det gör man ju ändå.
Ah... Nästan så man skulle höja till en tia.
BePatient
Minion
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 01 jun 2004
Ort: Skåne

Inläggav sus@n » tis nov 30, 2004 15:47

Mamma råkade fastna när jag kollade precis, hon älskade Buffybot - kunde verkligen inte låta bli att skratta varje gång Boten satt på sitt leende.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav VelocityBoy » tis nov 30, 2004 15:54

sus@n skrev:Mamma råkade fastna när jag kollade precis, hon älskade Buffybot - kunde verkligen inte låta bli att skratta varje gång Boten satt på sitt leende.


Det här är så orättvist varför har ni så coola mammor? :|
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Lipton » tis nov 30, 2004 16:01

VelocityBoy skrev:
sus@n skrev:Mamma råkade fastna när jag kollade precis, hon älskade Buffybot - kunde verkligen inte låta bli att skratta varje gång Boten satt på sitt leende.


Det här är så orättvist varför har ni så coola mammor? :|


Hennes mamma kanske inte är så gammal, jag är också mamma åt en tjej som är Buffytokig, är jag också en cool mamma då ??? ;) :)
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav VelocityBoy » tis nov 30, 2004 16:03

Lipton: såklart att du är! :P
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Lipton » tis nov 30, 2004 16:09

VelocityBoy skrev:Lipton: såklart att du är! :P


:D Du är alltför snäll. *små skrattar*
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Pazuzu » tis nov 30, 2004 16:10

Bild
Say, look at you. You look just like me! We're very pretty. Skrattar bara jag tänker på det. :)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare