1x02 The Train Job

Här kan du prata om Säsong 1 av Firefly.

Hur mycket skall man ge det här avsnittet då?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
2
9%
5
0
Inga röster
6
2
9%
7
10
43%
8
6
26%
9
3
13%
10
0
Inga röster
 
Antal röster : 23

1x02 The Train Job

Inläggav Peak » lör dec 06, 2003 23:14

Eftersom FOX inte gillade piloten (varför, förstår jag forfarande inte) så beordrade de Joss och Tim (Minear) att komma upp med ett nytt pilotavsnitt. Över en helg.

Nu är inte det här avsnittet helt kasst, även om det är det sämsta Fireflyavsnittet och absolut fel avsnitt att visa som en pilot. Inte för att avsnittet inte har förtjänster, de finns, men tyvärr inte tillräckligt.

Mal och Company får i uppdrag av en sadistisk gammal storbrottsling att råna ett tåg. Något de accepterar. Vad de inte riktigt känner till är vad det är de snor från tåget.

Bästa bitarna: Mal kickar in skurk i motorerna. Första framträdandet av "The Blue Hand"-group.
//Peak
Sci-Fi Nytt / Sci-Fi Nytts Forum

Jayne: "Ten percent of nuthin' is...let me do the math here...nuthin' into nuthin'...carry the nuthin'..."
Peak
Minion
 
Inlägg: 392
Blev medlem: 14 sep 2003
Ort: Ludvika

Inläggav poser » mån jan 12, 2004 9:53

Såg detta avsnittet igår och blev inte så imponerad, känns tryggt att det då är ett "dåligt" avsnitt.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav pfant » lör jan 31, 2004 14:07

Ja det här var inte jättekul :(

Scenen när Mal och Zoe räddas av the companion (kommer inte ihåg hennes namn) var särskilt risig.

Hittils har inte Firefly imponerat.
Snickeli snack, jag är världsbäst! Det här fixar jag med knakelibraksnablen!
Användarvisningsbild
pfant
Minion
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » lör jan 31, 2004 14:12

Fast är det inte här som Mal sparkar in ondingen i propellern? För det äger!

Annars ingen höjdare, nej.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » lör feb 14, 2004 1:37

Okej... såg precis om det här och kan väl säga att, jo, det är nog faktiskt inte särskilt långt ifrån en höjdare alls så här andra gången (ja, den där meningen gick att tyda. Om man är jag.). Det är grymt underskattat känner jag, mest för att det fick ta rollen som pilot istället för (iofs långt mycket bättre) Serenity.

Visst är storyn lite förutsägbar så fort man märker att folket på planeten är sjuk, men det har ändå högt tempo och en hel del bra grejer. Främst när Mal sparkar in killen i motorn som sagt, men annars också.

Bästa repliken får Jayne i detta avsnitt: "You know what the chain of command is? It's a chain I go get and beat you with 'til you understand who's in rotten command here!"


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » lör feb 14, 2004 1:43

Vilket Fireflysug jag får nu. Det får bli nästa omtitt efter Angel s02
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Nea » tis jun 08, 2004 22:15

Tycker inte att det "The Train Job" är ett dåligt avsnitt (för det finns inga dåliga avsnitt av "Firefly" :D ) men den är ju inte ett av de allra bästa heller.

Finns dock en hel del saker jag gillar här.
Som t.ex Zoe´s "Sir, I think you have a problem with your brain being missing", när de är ombord tåget.

Kaylee´s svar på Simon´s fråga om vad de sysslar med i hangaren: "Oh! Crime", är ju också helt underbar!

Skrattade så tårarna rann när Jayne håller på och gormar om att det minsann är han som bestämmer för att helt plötsligt börja prata om "skinande små änglar", gripa efter dem i luften och därefter falla framstupa och tuppa av. "Did he just go crazy and fall asleep?" Helt underbart! Likadant när han senare sluddrar fram "I wuz aimin´ for his head." Adam Baldwin är så fantastisk i komediska scener så det finns bara inte.

Sen då, så klart scenen med Crow och Mal + en viss sorts motor, som vid det här laget är en klassiker. Jodå, det finns definitivt mycket att glädjas åt i det här avsnittet, också.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav AKS » fre aug 06, 2004 13:09

Nu har jag sett om The Train Job för första gången sen april. (Såg det en gång som vanligt då och en gång med kommentatorspår.)

Jag är förvånad över avsnittet kvaliteter. Jag är alltså inte förvånad över att det är bra utan att det är *mycket* bra. tror inte jag tyckte det då i april. Även om jag älskade avsnittet, precis som jag älskar alla FF-avsnitt. Egentligen borde jag ju sätta igång med att bygga ett Firefly-altare. Bara att acceptera att denna serie är så fantastisk att jag hålle rpå att gå åt. Som sagt, jag är övertygad om att denna serie med tre-fyra säsonger på nacken hade varit den bästa serie JW skapat. Dessa fjorton avsnitt kickar ju rumpa med BtVS:s och AtS:s första säsonger.

Bra saker med avsnittet:
* Jayne ser ljus som ser ut som små änglar... :D
* sheriffen på planeten -- sympatisk och välspelad
* männen med blå handskar... blir bitter då man vet att serien inte fick utforska dessa tillräckligt, men i filmen kanske...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Horrabin » fre aug 06, 2004 22:52

Var det blå handskar? Jag fick för mig att det var blå händer. Måste se om avsnittet... men det kan jag ju inte för jag har just lånat ut boxen för att konvertera några andra till att bli Firefly devotees. Attans. Kan någon bekräfta att det är handskar och inte händer så jag kan koppla av och sova lite lättare?
"I wish to do more violence."
Användarvisningsbild
Horrabin
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 24 sep 2003

Inläggav AKS » fre aug 06, 2004 23:10

He's alive!! :D

Jodå, det ser helt klart ut som handskar då jag fryser bilden då mannen skjuter fram fotot på River. Skrynkligt vid naglarna...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav VelocityBoy » sön sep 19, 2004 23:43

Nu har jag börjat se Firefly och jag tyckte att piloten var helt suverän, återkommer om den, men jag tyckte att det här avsnittet var riktigt bra också (vilket var viktigt det här var ju det första efter piloten... skall serien fungera som serie? svaret är ett rungande ja!)

Jag gillade följande saker

- Järnvägen var välgjord, jag var rädd att det skulle vara en gammal en och det skulle bara ha varit fånigt.

- Jag gillar att Jayne verkligen är elak och inte bara har en vass tunga...

- Jag gillar verkligen att Mal är så elak det krävs mod att låta huvudpersonen vara så stygg...

- Jag gillar Simon (varför har inte på sig de där coola glasögonen) och att han inte är rädd att gå emot Jayne.

- Jag gillade att sheriffen bara tackade och tog emot på slutet alla andra serier skulle sätta in en konflikt där.

I allmänhet gillar jag att serien är så skitig och stygg (jag höll på att sätta i halsen i första avsnittet då Mal introducerade den där ööhhuumm kurtisanen som whore) och sedan gillar jag att det inte är några fula jobbiga rymdvarelser som ändå bara uppträder som människor.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav AKS » mån sep 20, 2004 20:20

VB: Det är så kul att du gillar Firefly! Det är bara att börja rekrytera fler svenska browncoats så snart du sett klart på serien. Hoppas du fortsätter kommentera avsnitten också. (Fast det måste ju vara fysiskt och psykiskt omöjligt att *inte* kommentera Out of Gas, :).)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav VelocityBoy » mån sep 20, 2004 22:52

AKS: Fast är jag iaf... fyra avsnitt igår och fyra till idag men jag måste säga att jag är lite shellshocked det är fantastiskt bra men när jag promenerade hem så hade jag problem att minnas allt nåväl jag skall kommentera efter bästa förmåga.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav AKS » tis sep 21, 2004 21:26

Ser fram emot fler kommentarer!

Tänk om vi kunde omvända alla på detta forum till Fireflyfans. Sen sprider de det vidare och så vidare... Då har vi världens browncoatnation här lagom till premiären. Drömma kan man ju få göra... :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Illyria » lör sep 25, 2004 3:10

caffeineaddict skrev:Fast är det inte här som Mal sparkar in ondingen i propellern? För det äger!

Det var det enda bra, resten av avsnittet... fungerade inte riktigt. Väldigt innehållslöst. Tror jag sett halva detta tidigare men kom aldrig till slutet den gången.

När skeppet kommer flygande och det syns från sidan påminner det mig om den flygande fågeln i Mysterious cities of gold :) (om nån minns den gamla fina tecknade/anime-serien).
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav poser » lör sep 25, 2004 3:23

Detta var det första avsnittet jag såg pågrund av att jag följde fox ordning.
Som jag skrev i min tidigare kommentar var jag inte imponerad och den åsikten följde nog även i avsnittet efter. Men efter det hände någonting. Avsnitten blev bättre och bättre, tillslut så satt man "förälskad" i ännu en serie. Har bara sett firefly en gång förutom piloten som jag har sett två gånger (den var bättre andra gången och då tycket jag ändå den var riktigt bra första gången). Jag blir sugen på att se om allt igen såfort jag läser om andras åsikter och tankar. Tyvärr har jag lite för mycket andra serier att se på just nu så det finns ingen tid.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav Emily » mån dec 06, 2004 21:07

Nea skrev:Skrattade så tårarna rann när Jayne håller på och gormar om att det minsann är han som bestämmer för att helt plötsligt börja prata om "skinande små änglar", gripa efter dem i luften och därefter falla framstupa och tuppa av. "Did he just go crazy and fall asleep?" Helt underbart! Likadant när han senare sluddrar fram "I wuz aimin´ for his head." Adam Baldwin är så fantastisk i komediska scener så det finns bara inte.


Kan inte säga bättre :)

Hur kul som helst att dom lämdade honom på trappor "He was so heavy".
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav sharatec » lör jan 29, 2005 16:22

Så, då har man sett tredje avsnittet... (Såg Serenity i två delar, på TV400, och tenderar att betrakta dem som separata.) Första tanke: Vilken dåre var det som tyckte att Serenity inte skulle duga som pilot? Avsevärt bättre avsnitt än det här, måste jag säga, även om det här också gick an. Märker att jag redan har utvecklat lite av en "men det är ju ändå Firefly"-mentalitet, alltså samma sorts tankesätt som får mig att stå ut med vissa Buffyavsnitt.

Tyckte inte att The Train Job var vidare medryckande egentligen - svårt att sätta fingret på vad felet var, det kändes bara tamt. (En petitess som delvis förstörde, och inte hade med serien att göra, var att textningen led av en kort fördröjning hela avsnittet igenom... Det kan ha bidragit till att störa mig, även om jag nästan kunde bortse från det efter ett tag.) Karaktärerna är fortfarande intressanta (Mal suverän, Kaylee tyvärr lite mindre fantastisk än i Serenity - fortfarande favoriten, dock!) och jag hoppas att det på 12 avsnitt till ska hinnas med någon form av karaktärsutveckling, även om tiden är begränsad - syftar då på Jayne, klart nominerad till Årets Otrevliga Arroganta Fähund. (ÅOAF, ny utmärkelse - uttalas ungefär "voff".) Missförstå mig rätt - alla behöver inte vara trevliga, inte alls, men det vore angenämt om han blev åtminstone aningen mindre odräglig.

Inte mycket att tillägga, tyvärr...
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav noike » lör jan 29, 2005 16:35

sharatec skrev:syftar då på Jayne, klart nominerad till Årets Otrevliga Arroganta Fähund. (ÅOAF, ny utmärkelse - uttalas ungefär "voff".) Missförstå mig rätt - alla behöver inte vara trevliga, inte alls, men det vore angenämt om han blev åtminstone aningen mindre odräglig.

Jayne som är så trevlig. Han är ju som en korkad liten knähund med storhetsvansinne. So ruttin' lovable.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Lobo » lör jan 29, 2005 19:24

Helt ok avsnitt, det enda som fattades var action, tyckte att det var lite tamt på den biten, om man bortser från början.

Varför klagar (nästan) alla? är det bara jag som älskar varenda avsnitt?
Lobo
Demon Fodder
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 03 jan 2005
Ort: Trollhättan

Inläggav noike » lör jan 29, 2005 19:35

Lobo skrev:Helt ok avsnitt, det enda som fattades var action, tyckte att det var lite tamt på den biten, om man bortser från början.
Varför klagar (nästan) alla? är det bara jag som älskar varenda avsnitt?


De flesta av oss som sett serien här älskar den och alla avsnitten, fast det betyder inte att man inte ser alla felen.

Att det var relativt actionfritt tyckte jag var ett plus. Det fungerade ju som en pilot och de behövde visa att det inte är en actionserie med stora rymdskepp i episka strider.

För min del var början mycket svagare, fräsmt på grund av pilotsubstitutet. Alla repliker som var av formen "As you already know Bob, he's a a brave little toaster. And I'm a man of the cloth. Arn't that the damndest?"
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Lobo » lör jan 29, 2005 20:19

noike skrev:För min del var början mycket svagare, fräsmt på grund av pilotsubstitutet. Alla repliker som var av formen "As you already know Bob, he's a a brave little toaster. And I'm a man of the cloth. Arn't that the damndest?"

Jag har VG i engelska B, men jag blir inte klok på delar av dialogen i Firefly, är jag ensam om det? Western Scifi med kinesiska svordomar kan bli lite jobbigt om man är svensk.
Lobo
Demon Fodder
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 03 jan 2005
Ort: Trollhättan

Inläggav Off » lör jan 29, 2005 22:46

Hur mycket engelska jag än lär mig har jag svårt att fatta kinesiskan. :(
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Lobo » lör jan 29, 2005 23:07

Lobo
Demon Fodder
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 03 jan 2005
Ort: Trollhättan

Inläggav latarmig » sön jan 30, 2005 14:32

Off skrev:Hur mycket engelska jag än lär mig har jag svårt att fatta kinesiskan. :(

Hihi :-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav JRT » fre feb 18, 2005 19:11

Förmodligen det sämsta avsnittet i mitt tycke, vilket säger en hel del; kvaliteten är överlag hög. Själva storyn kändes småtrist men det man får se av karaktärerna är riktigt bra. Mal är en tuffing - riktigt bra och Jayne är en självklar favorit redan från början. "I was aimin' for his head..." :D Det ger mersmak.

Two by two, hands of blue. Intressant.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Gäst » tor apr 21, 2005 22:09

noike I definitely gotta agree with you.
Gäst
 

Inläggav AKS » tor apr 21, 2005 22:19

noike, bara för att du vill att det ska se ut som att nån faktiskt läser och bryr sig om dina inlägg så behöver du inte ta upp plats på det här viset.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » tor apr 21, 2005 23:02

AKS skrev:noike, bara för att du vill att det ska se ut som att nån faktiskt läser och bryr sig om dina inlägg så behöver du inte ta upp plats på det här viset.

Jag är faktiskt oskyldig den här gången. Jag lovar! Men jag fick en så rejäl egoboost så jag planerar invadera Gallien till sommaren. Det hade jag inte fått om det vore jag själv.

Eller så kanske jag fick en släng av personlighetsklyvning innan idag.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » fre apr 22, 2005 7:15

:)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Nästa

Återgå till Firefly Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Google [Bot]

cron