Vad tycker du om säsong 5?

Här pratar vi mest om Säsong 5

Inläggav Off » fre aug 27, 2004 22:37

Vill man bara se actionen och komedin i Buffy kan jag tänka mig att de delarna känns lite svagare (Dawn, Joyce) men även jag att de är väldigt bra.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Lipton » tis aug 31, 2004 9:17

Ja jag tycker helt klart att det är action och humordelarna som är bäst.

Men å andra sidan så tycker jag inte att de mer dramatiska avsnitten med t ex Angel är dåliga, tvärtom, de var mycket bra. Det beror helt enkelt på vem de handlar om.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav latarmig » tis sep 07, 2004 14:51

Fortsättning från tråden för 5x13 angående samspelet Spike - Dawn.

Eftersom Spike och Dawn fungerar så fantastiskt bra tillsammans och uppenbarligen gillar varandra så är det underligt hur lätt Dawn har för att avvisa honom. När hon får veta att Spike inte bara har a crush on (något bra svenskt ord för detta finns vad jag vet inte) Buffy, utan också låtit henne veta att han älskar henne, så går Dawn direkt från att ha tyckt att det varit rätt sött till att se honom som att han sextrakasserar systern. Det är inte riktigt trovärdigt.

För att få det trovärdigt får man antingen se det som att hennes fascination av Spike varit mycket ytlig och att varje hinder är tillräckligt för att den ska försvinna, eller som att hennes avståndstagande är en form av utlopp för svartsjuka. Den sista förklaringen är inte särskilt trolig, medan den första kan fungera även om det alltid verkat på mig som om Dawns vänskap med Spike varit djupare än så.

Spoiler s 6 och 7
Likadant är det i de följande säsongerna. I början av nästa säsong har de båda en mycket nära relation. Han tar hand om och beskyddar henne och hon litar fullständigt på honom. Men ganska snart uppför de sig som främlingar för varandra igen. I säsong 7 har de nästan ingen kontakt alls (vad jag kan komma ihåg) och de verkar definitivt inte vara nära vänner längre.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav VelocityBoy » tis sep 07, 2004 15:07

Latarmig: Dawn tar väl inte avstånd ifrån Spike förrän efter "Crush" då Spike verkligen har trampat i klaveret... sedan förlåter eller fortsätter hon inte att vara arg i "Forever" (de har en gullig liten dialog då de diskuterar Buffy) då de söker efter ett sätt att återuppväcka Joyce. Under resten av säsongen så är förhållandet mellan Spike och Dawn bra men de har ju inte så mycket tid under det hektiska slutet av säsongen.

Jag tror definitivt att Dawn är en aning avundsjuk på Buffy så länge Spike höll sin crush för sig själv (bara Dawn visste om den) så var det nog inte lika verkligt och när sedan Spike klantade sig iom "Crush" så kände hon sig lite sviken... de där skräckhistorierna kändes nog lite verkligare för henne efter det.

Spoiler s6, s7

I s6 så börjar ju som sagt förhållandet fint men sedan börjar Buffy att spendera mer och mer tid med Spike och då har han inte riktigt tid med Dawn i samma utsträckning dessutom har han något gemensamt med Buffy (hon känner sig utanför) så han är heller inte lika ensamen

I s7 så är det lite utav en repetition av "Crush" händelseförloppet Spike sviker Dawns förtroende genom att försöka förgripa sig på Buffy och sedan blir det inga fler scener med dem... men i tex "Help" så verkar inte Dawn direkt hata Spike utan att hon försöker att förstå. Jag tycker att det är supersynd att de inte fick någon liten försoningsscen för jag tror inte att Dawn ogillade honom på slutet
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav latarmig » ons sep 08, 2004 1:36

Du kan verkligen din Buffy. Jag blir alltid lika imponerad av dina detaljerade kunskaper om varje avsnitt.

Jag ger mig, Dawn och Spike har nog inte varit så främmande för varandra som jag fått det till. Vad jag är ute efter är bara att serien borde ha skrivits något annorlunda så att man tydligare kunnat följa när de kommer närmare och fjärmare varandra, och varför. Det verkar finnas så mycket outnyttjad potential i deras relation (självfallet talar jag inte om romantik, hon är ju en fjortis och han har varit pensionär i över halva sitt liv).
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Langtry » ons sep 08, 2004 8:47

latarmig skrev:... han har varit pensionär i över halva sitt liv).


Haha, skönt att få skratta lite så här på morgonkvisten på jobbet :)

*tänker sig Spike be om senior citizen discount pga hans höga ålder*
:D

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav VelocityBoy » ons sep 08, 2004 8:47

latarmig skrev:Du kan verkligen din Buffy. Jag blir alltid lika imponerad av dina detaljerade kunskaper om varje avsnitt.


Obsessive personality.... :P

Men det är centrerat kring de karaktärer som ligger mig närmast jag var ju tvungen att kolla upp vad "Tough love" var för något när du tog upp den i din top 10 lista.

latarmig skrev:Jag ger mig, Dawn och Spike har nog inte varit så främmande för varandra som jag fått det till. Vad jag är ute efter är bara att serien borde ha skrivits något annorlunda så att man tydligare kunnat följa när de kommer närmare och fjärmare varandra, och varför. Det verkar finnas så mycket outnyttjad potential i deras relation (självfallet talar jag inte om romantik, hon är ju en fjortis och han har varit pensionär i över halva sitt liv).


Under s5 tycker jag att den är bra skriven som sagt men det hade kunnat vara mera av den.

Spoiler s6, s7

I s6 så slarvar de faktiskt bort den och nästan hela Dawns karaktär och det är väldigt synd, även om Buffy och Spike gick igenom sin let´s-pretend-we´re-bunny-rabbits-fas så hade man kunnat skjuta in fler scener där det kanske skulle ha kunnat framgå att Dawn kände sig övergiven av Spike (på ett lite sorgligt och ett sympatiskt sätt inte på ett s6 whiny!Dawn sätt).

I s7 så skulle det förstås ha varit bra om han hade talat med Dawn om varför det blev som det blev mellan honom och Buffy men det kändes som att ME inte ville ta upp våldtäktsförsöket speciellt mycket under säsongen troligtvis för att de ville kunna få Spike till att bli en champion i slutet av säsongen (vilket han hade kunnat för mig ändå iofs).
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Nightcrawler » tis sep 21, 2004 9:38

Nu har jag srtt klart hela säsongen och den avr över förväntan...Nu väntar jag mig att Buffy blir mycket sämre, efter en svag säsongsavslutning. Även om Glory och The Key var en värdelös story fanns det fristående avsnitt som bokstavligen knockade vem som helst...Buffy blir inte mycket bättre än t.ex. The Body...en bra säsong, gillad den skarpt, om man bortser från Glory då ;)
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Joamna » tis sep 21, 2004 11:01

Tyckte verkligen att detta var en mycket bra säsong. Jag gillade verkligen karaktären Dawn, och det var väldigt intressant att se vad som hände med de andra karaktärerna när hon kom in i serien. Framför allt Buffy..

Glory var däremot ingen höjdare, så himla mycket tjat i början iaf. "where is my key, where is my key,"bla bla bla. Det var riktigt skönt att se Buffy smasha sönder henne i sista avsnittet.

The body var verkligen allt jag trodde och lite till. Ofta brukar avsnitt man hlrt talas om mycket mest bli en besvikelse men nåt sånt fanns inte här. Genialiskt!
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » tis sep 21, 2004 12:06

Verkar som alla nya tittare verkar ogilla Glory medan det iaf finns ett visst gillande hos oss som sett serien några gånger. Eller har jag helt fel?

Jag tycker Glory funkar bra som Big Bad. Kanske inte ensam, även om hennes scen med Tara är riktigt bra, men tillsammans med sina minions tycker jag hon är riktigt bra för det mesta. Visst big badsen i andra säsonger är bättre men jämför med tex the master och Adam tycker jag hon är helt fenomenal.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav VelocityBoy » tis sep 21, 2004 12:13

Off: Jag håller med... jag tycker att Glory är ganska roande speciellt när hon har sina minions omkring sig. Jag kan dock ibland tycka att det blir lite märkligt att hon går så långsamt fram emot Buffy & co då hon lätt skulle kunna tvinga ur dem fakta men iofs så kanske hon bara kan ha så korta stint i kontroll av kroppen att det är riskabelt.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » tis sep 21, 2004 12:17

Det kanske är som hon säger i The Gift att Ben påverkar henne. Annars hade hon kanske slitit ut hjärtat på Buffy runt avsnitt 10 :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav VelocityBoy » tis sep 21, 2004 12:19

Det är ju också en teori iofs :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Joamna » tis sep 21, 2004 12:25

Måste nog hålla med om att Glory är bättre än Adam iaf, och när hon väl gör nånting som t.ex. scenen med Tara så blir det lite intressant. Men det är just allt gnäll å tjat å vimsande runt i lägenheten (eller vad hon nu bodde i) som var trist..
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Eisa » tis sep 21, 2004 12:26

jag gillar säsong 5, det är en bra uppbyggnad till säsong 6 som enligt mig är det bästa. spikes besatthet av buffy blir roligare och roligare samtidigt som den börjar blir tragisk. glory funkar som big bad, i sådana fall är det snarare Ben jag har problem med. tycker inte att hans karaktär känns speciellt trovärdig. dock kan man ju inte låta bli att garva när han "vaknar" upp i klänning=)

tillhör den lilla skaran som faktiskt tycker om Dawn, hennes ålder och bakgrund ursäktar henne. hur jobbig var man inte själv i den åldern. dessutom har hon det tuffare än de flesta andra tonåringar.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav VelocityBoy » tis sep 21, 2004 12:34

Eisa skrev:tillhör den lilla skaran som faktiskt tycker om Dawn, hennes ålder och bakgrund ursäktar henne. hur jobbig var man inte själv i den åldern. dessutom har hon det tuffare än de flesta andra tonåringar.


Vi är förvånansvärt många här på siten som gillar henne.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav latarmig » tis sep 21, 2004 12:45

Det verkar vara rätt få som gillar Dawn redan första gången de ser säsong 5, men hon växer ju fler gånger man ser säsongen. Jag avskydde henne i introduktionen första gången jag såg den (när hon stör Buffys träning), men nu älskar jag den scenen: "Can we go now?". Hihi, så på pricken. :-))
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Eisa » tis sep 21, 2004 12:59

så som jag har uppfattat det, och inte bara på forumet så är det många som tycker dawn är gnällig och irriterande.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Matt » tis sep 21, 2004 13:27

Eisa skrev:så som jag har uppfattat det, och inte bara på forumet så är det många som tycker dawn är gnällig och irriterande.


Du har uppfattat det rätt. Mig rätt iallafall. :)
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav sharatec » tis sep 21, 2004 14:23

Eisa skrev:så som jag har uppfattat det, och inte bara på forumet så är det många som tycker dawn är gnällig och irriterande.


Det verkar ju vara en rätt spridd åsikt... (Kanske inte här på forumet.) Personligen tycker jag att hon snarast är en ganska realitiskt skriven, ung tonåring - kanske irriterande ibland, men inte fruktansvärd på något sätt. Efter 5x13 Blood ties känns det närmast omöjligt att uttala sig om eventuella dumheter hon gör, eftersom ingen någonsin kan relatera till hennes upplevelse och den rotlöshet hon måste känna - jag är helt fascinerad över hur stabil karaktären trots allt framstår. (Hur trovärdigt detta sedan är är en annan sak.)

Så min slutsats är att Dawn i sina sämsta stunder kanske kan vara irriterande, men att det i så fall är en bra - läs: trovärdig - irritation. Överlag tycker jag mycket om henne, och det var ett genidrag att skriva in henne i serien.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav spobi » tis sep 21, 2004 14:33

Efter att ha ytligt tittat på Buffy när den gick på tv4 så måste jag säga att Del 5 är den bästa hittils. Mycket har det för min del att göra med att man får en djupare inblick i Spikes karaktär. Även om han var intressant som mordisk vampyr är han väll ännu bättre som en impotent vampyr som måste åter igen hantera den mera mänskliga sidan efter att ha levt mer eller mindre efter sina egna djuriska lagar i över hundra år.
""Wait a minute! How did this happen?? We're smarter than this!" ~ Obi Wan Kenobi
spobi
Demon Fodder
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 sep 2004

Inläggav VelocityBoy » tis sep 21, 2004 14:37

spobi: jag håller med om att den utveckling Spike börjar i s5 är extremt fascinerande och en utav anledningarna till att säsongen är så bra men det är inte den enda för mig de allt mer vuxna karaktärerna, effekterna av Joyces sjukdom och död samt Dawn är också starkt bidragande anledningar till att jag tycker att det är den bästa säsongen.

och välkommen förresten :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Koala » tis sep 21, 2004 15:48

Jag tyckte säsongen var aight. men förväntade mig mer. De gick över gränsen mellan såpa och.. vad man nu ska kalla den gamla hederliga buffyandan. Men men, me like.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav spobi » tis sep 21, 2004 16:40

Tack för välkomnandet. :)
""Wait a minute! How did this happen?? We're smarter than this!" ~ Obi Wan Kenobi
spobi
Demon Fodder
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 sep 2004

Inläggav Sparvid » tis sep 21, 2004 23:00

Eisa skrev:så som jag har uppfattat det, och inte bara på forumet så är det många som tycker dawn är gnällig och irriterande.

IMO, det beror på vilken säsong man pratar om. I femte är hon helt okej.
Användarvisningsbild
Sparvid
Minion
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Östersund

Inläggav Eisa » ons sep 22, 2004 10:26

jag tycker visserligen hon är okej i alla säsonger, alla avsnitt. man kan ju inte kräva att en karaktär alltid skall visa upp sin bästa sida. de är ju trots allt inget annat än vanliga människor (en en nyckel, och slayer, och häxa och varulv....hrm), nåja...desto fler sämre sidor en karaktär visar upp desto mer djup får den, vilket direkt gör den mycket mer intressant.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Nightcrawler » ons sep 22, 2004 12:00

Håller helt klart med dig...
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Lipton » tor sep 23, 2004 17:59

Nu har jag sett hela s.5 och det blev bättre, men jag tycker fortfarande att det inte är den bästa säsongen. Jag gillar s.2 och s.3 bättre och s.6 verkar väldigt lovande.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Eisa » tis sep 28, 2004 12:28

säsong 6...har du den framför dig(avundssjuk)...hoppas den faller dig i smaken, är enligt mig den bästa säsongen.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Eisa » tis sep 28, 2004 12:32

jag funderade på en sak...gravstenen, den måste de ha beställt från en begravningsentrepanör(stavning?) samt beställt en plats på kyrkogården. då måste alltså buffy ha registrerats som död.

spoiler s.6
men i säsong 6 försöker de sken av att hon är levande...hur går det ihop? borde inte folk från skolan och så vidare börja undra?[spoiler]
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare