5x22 The Gift

Här pratar vi mest om Säsong 5

Betygsätt The Gift

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
4
4%
8
6
6%
9
15
15%
10
72
74%
 
Antal röster : 97

Inläggav noike » mån jun 14, 2004 23:49

skribb: förutom det där med marken och att kasta sig ner i asfalten inte fungerar trots att kroppen består av en himla massa procent vatten så hade det varit tarvligt att ha ihjäl sin syster hur fiktivt deras band än må vara.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Teo » mån jun 21, 2004 22:30

Jag vill se bargaining pt 01 02......... NU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



underbart, underbart, underbart, underbart finns det nåt mer att säga om avsnittet ja man kan allltid säga underbart!!
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav Zaxx » fre jul 02, 2004 0:14

Jag tillhör inte dem som sett "The Gift" väldigt många ggr... Men idag, efter att jag hört temat till avsnittet, ville jag se det igen. Började ungefär från mitten, pga tidsbrist, och det var kanonbra. Slutscenen må vara liiiiite i kortaste laget, och det tar slut lite väl fort, efter att Buffy räddat världen och dött igen. Avsnittet är grymme, och kommer att förbli ett av de bästa avsnitten i serien.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Johannah » fre jul 16, 2004 11:07

Gaaah! Vad bra bra bra!!!
punkt
Angel: I did get the time to think. About us. About the world. Nothing in this world is the way it ought to be. It's harsh. And cruel. But thats why there's us. Champions. It doesn't matter where we come from. What we've done or suffered or even if we make a difference. We live as though the world was as it should be. To show it what it can be.
Användarvisningsbild
Johannah
Minion
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 jun 2004

Inläggav Tob » lör jul 17, 2004 3:33

Jag är inte i extas!

Det finns en hel drös med småsaker i detta avsnittet som jag älskar, men varför är jag inte i extas över helheten? Kan någon hjäpa mig? Bör jag se om det redan imorgon? Eller bör jag se första delen ur säsong 6, växer det då? Gahh.

Jag säger bara: Alyson Hannigan, hennes ansikte när hon inser att Buffy har dött. Mästerligt? Defintivt!
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Calle » lör jul 17, 2004 3:51

Noggster skrev:Detta är lätt det sorgligaste avsnittet i hela Buffy.. fast jag har inte tittat på sista säsongen 7.. men jag har svårt att tro att det kan bli värre än detta.


Det kan nog inte det :( , när jag hade set klart det kännde jag samma sak som efter andra sässongen fast dubbelt upp.
Willow: "There were, you know, razor scooters and pictures of the vulcan lady on Enterprise."
Xander: "Ooh! I mean pff, nerds"
Användarvisningsbild
Calle
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 06 apr 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Eisa » tor sep 16, 2004 9:54

håller med Zaxx...de borde dragit ut på sluscenen lite så de riktiga hulkningarna hunnit komma. nu är det mest bara tårar som rinner okontrollerat när alla inser att buffy är död. främst spikes tårar frammanar mina.

tycker också om när Giles kväver Ben, visar att Giles är beredd att göra det som krävs, även om det innebär att döda en annan människa. han är ju inte den där helyllefabrorn man kan tro egentligen.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav latarmig » fre sep 17, 2004 1:52

Kanske borde jag skriva det här i 5x20 "Spiral", men eftersom det gäller en jämförelse mellan det avsnittet och detta känns det bättre att skriva här (inte lika svarta rullgardiner).

När generalen (Gregor) i 5x20 står fastbunden vid pålen efter att ha blivit tillfångatagen av Buffy i öknen, ger han förslaget till Ben att döda Dawn.

Det här är intressant eftersom Ben tidigare har talat om risken/möjligheten att han kommer att döda Dawn som ett sätt att ta tillbaka rätten sitt eget liv och bli av med Glory. När generalen nu tilltalar Ben försöker han övertyga honom genom att säga att Ben genom att döda en enda person (Dawn) kan rädda många (hela universum).

Vad generalen inte vet men som Ben är fullt medveten om är att Ben också därigenom skulle rädda sig själv från att gå under den dag Glory återvänder till sin dimension och hennes mänskliga alter ego inte behövs längre.

Ett tag verkar det som om Ben faktiskt kommer att sticka en spruta i Dawn, men han gör det inte och det verkar som om han bestämt sig för att inte ta ett oskyldigt mänskligt liv. Strax därefter tar Glory form och vi får aldrig se hur denna problematik kunnat utvecklas. Klart är emellertdi att så långt vi vet har Ben inte gett efter för trycket att döda en enda oskyldig människa för att rädda universum och inte heller för att rädda sig själv.

Jämför detta med Giles sätt att möta samma problematik. Giles ställs vid mötet med Ben inför exakt samma fråga. Hur ska man handla: Döda en oskyldig människa och rädda många, eller betrakta en oskyldig människas liv som okränkbart? Giles väljer tvärtemot hur Ben valt och en ödets ironi är att det är just Ben (som ju hade kunnat rädda sig själv om han valt på samma sätt som Giles) som blir dödad.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Off » fre sep 17, 2004 2:12

Jag får mindervärdeskomplex när jag läser dina inlägg latarmig. Varför har inte jag tänkt på det där :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav sharatec » fre sep 17, 2004 19:47

latarmig skrev:Jämför detta med Giles sätt att möta samma problematik. Giles ställs vid mötet med Ben inför exakt samma fråga. Hur ska man handla: Döda en oskyldig människa och rädda många, eller betrakta en oskyldig människas liv som okränkbart? Giles väljer tvärtemot hur Ben valt och en ödets ironi är att det är just Ben (som ju hade kunnat rädda sig själv om han valt på samma sätt som Giles) som blir dödad.


Klockrent! Vackert. Visst har man funderat en del på det Giles gör (det är ett av de bästa Giles-ögonblicken någonsin, utan tvekan...), men åtminstone jag har aldrig tänkt på just den där jämförelsen.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav latarmig » lör sep 18, 2004 15:23

Off och sharatec: Roligt att ni köper mitt synsätt.

Off, jag har faktiskt sett avsnitten ett flertal gånger utan att göra den kopplingen så det var nog bara en slump att jag nu slogs av sambandet.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Noggster » mån sep 20, 2004 17:23

Bara jag som tänkt på i scenen då Giles å Buffy pratar i träningsrummet innan dom strukturerat hela planen.
Då Buffy frågar "How many apocolypses have we been through?"
Och så säger Giles "6 atleast, but it feels like a 100".
Det är ju avsnitt 100, alltså känns det som något herr Joss hade finurligt nog tänkt ut.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » mån sep 20, 2004 19:38

Vågade någon titta på dagssändningen och kan informera mig om hur klippt det här mästerverket blev? Bara för att jag har varit glad hela dagen och behöver något att bli förbannad över. ;)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Joamna » mån sep 20, 2004 19:38

verkligen en värdig avslutning.. är glad att jag fick möjlighet att se avsnittet innan femmans dagssändning så jag slapp klippningen.. riktigt dålig klippning på jag säga.

Fin scen med Spike och Buffy, även fast jag undrar var allt det här kommer från. Hans känslor alltså. Visst jag förstår att vampyrer kan känna känslor på ett visst sätt, men det här är ju nåt annat än man sett med någon annan vampyr, förutom Angel då. Kanske kommer nåt svar på det, den som ser vidare på Buffy får se :)

Buffys tal till Dawn också, hon ger över ansvar till henne. Det Buffy först fick av sina föräldrar när Dawn kom, och sen ännu mer med sina slayer-duties.

Sen se Buffy ligga så fridfullt, död, och de andra framför allt Willow (av nån anledning) fick mig verkligen att gråta..

Noggster skrev:Bara jag som tänkt på i scenen då Giles å Buffy pratar i träningsrummet innan dom strukturerat hela planen.
Då Buffy frågar "How many apocolypses have we been through?"
Och så säger Giles "6 atleast, but it feels like a 100".
Det är ju avsnitt 100, alltså känns det som något herr Joss hade finurligt nog tänkt ut.


tänkte mycket på den där repliken av nån anledning, men kom aldrig på det där. finurligt var det iaf minsann..
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav MTL » mån sep 20, 2004 19:42

Håller med om att det var en dålig klippning av dagens episod.

Åh, The gift är verkligen ett underbart fint avsnitt.
Det var så jag knapp inte kunde hålla tårarna tillbaka
när Buffy bara låg där och Spike började gråta.
Gravstenen gör ju inte det hela bättre.
Hunk can mean a lot of things..bad things
Användarvisningsbild
MTL
Minion
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 28 jul 2004
Ort: Linköping

Inläggav caffeineaddict » mån sep 20, 2004 19:50

Kommer någon ihåg vad det var som klipptes? Mycket med hammaren kan jag kanske tänka mig. Eller (ve och fasa) klippte de i Giles & Ben-scenen?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Joamna » mån sep 20, 2004 19:50

MTL skrev:Gravstenen gör ju inte det hela bättre.


:cry:
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tob » mån sep 20, 2004 20:00

Såg slutsekvenserna. Det var lite slowmotion och en del klippt också när Doc knivskur Spike och sen även Dawn.

Scenen då Buffy ligger död och alla står runt omkring är mästerlig.

Det är väldigt specifikt bestämt vad som skall klassas farligt. Att se någon bli knivskuren och faktiskt bli skadad eller att se någon trilla ner så där 10 meter och sen bara resa sig. Underligt.....
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Langtry » mån sep 20, 2004 20:52

JAg blir lika rörd varje gång jag ser det här avsnitten. De tär så bra :)

Tyvärr knasade femman med översättningen av det som står på grastenen tycker jag. "Hon räddade ofta världen"...
Hade ju varit bättre om de översatt lite mer direkt i stil med "Hon räddade världen...ofta."
Senast redigerad av Langtry mån sep 20, 2004 21:11, redigerad totalt 1 gång.

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Illyria » mån sep 20, 2004 21:02

A lot är väl mer än ofta också, mer väldigt ofta. I detta fallet, i min tolkning, är det inte bara betydelsen att hon räddade världen på riktigt utan att hon även var en väldigt bra vän och offrade sig för andra. Ingen bra översättning alls.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Joamna » mån sep 20, 2004 21:04

"mycket" är väl en bättre översättning än "ofta" även fast båda två låter dåligt..
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav JRT » mån sep 20, 2004 21:09

JA, Giles/Ben-scenen var klippt. Helt fråntagen sin styrka kan man också säga... Man ser precis att Giles lägger handen över ansiktet på Ben, sen lägger de in slow motion på Giles ansikte resten av scenen. Och det var det...

Sen var det förstås även klippt i början (alleyvampen), när Doc skär Dawn och Spike som redan nämnts, samt väldigt mycket av trollhammarfighten. Majoriteten av alla slag var bortklippta. Är inte säker på hur det var när Xander kör med sin wrecking ball, höll på med annat samtidigt.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav caffeineaddict » mån sep 20, 2004 21:10

Sådana dubbeltydiga (och underbart konstiga) fraser måste ju vara en översättares mardröm. Kommer inte på något bra sätt alls att översätta det.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tob » mån sep 20, 2004 21:14

JRT skrev:Är inte säker på hur det var när Xander kör med sin wrecking ball, höll på med annat samtidigt.


Jag kunde inte set att det var klippt där. Konstigt nog.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Koala » mån sep 20, 2004 21:55

Jag måste säga att avsnittet är mer starkt än bra. Hade förväntat mig mera. Tyckte mycket kändes stressat och nästan halvdant på sina ställen. Ändå ett mycket bra avsnitt (skådespeleriet får föregå regin) men inte i klass med tex. Passion.


Man förstår verkligen att efterfrågan efter s6 gick i taket efter detta avsnitt.

9!
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Tinkerbelle » mån sep 20, 2004 22:26

aah,,såg det idag på femmans sönderklippta sändning och trodde att jag skulle kunna låta bli att börja storböla som innan,men inte då..
jag satt där och snyftade i buffys tal till dawn i slutet,och när spike bryter ihop.. det är så sorgligt!! :cry: :cry: :cry:
underbar säsongsavslutning i alla fall,den jag gillar bäst tror jag..
tätt följt av 6an och 2an..!
Tinkerbelle
Big Bad
 
Inlägg: 2321
Blev medlem: 26 jul 2004

Inläggav VelocityBoy » mån sep 20, 2004 22:35

Jag hade inte tänkt att titta då jag tänkte titta igenom s5 på egen hand i ett kör och jag har sett den rätt nyligt men när jag slog på tvn så var det serien då Spike följer med Buffy hem för att hämta vapnen... och jag säger bara OMG! vad bra det är det var helt enkelt omöjligt att slita sig och omöjligt att inte byta ljudet ifrån skivan jag lyssnade på till tvn.

Jag undrar om Buffy förstår hur stort det är för Spike att hon lägger över ansvaret för Dawn på honom (och att hon släpper in honom)... det är stort skådespeleri av James då han verkligen förmedlar känslan till oss tittare.

Sedan lyckades jag förmå mig att stänga av.... :)

Det är iaf bland de bästa avsnitten i hela serien och en lika fin säsongsavslutare som "Chosen" (jag måste verkligen skriva en ny top 10 avsnitt lista).[/spoiler]
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sharatec » mån sep 20, 2004 22:37

Personligen har jag alltid velat översätta "She saved the world a lot" till "Hon besparade världen mycket"; jag tror att det går att översätta det så, eller är min engelska bara knackig?

(Visst, min variant kan tolkas som att "bra att hon dog, det gjorde världen bättre", men för att vara helt ärlig tycker jag att översättningar om att "rädda världen många gånger" och liknande generellt låter ganska fåniga.)

Total reservation för min engelska, som sagt: kanske är det jag föredrar en felöversättning.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav VelocityBoy » mån sep 20, 2004 22:41

Som jag ser det så skulle den svenska översättningen bli något i still med "Hon räddade världen... jättemycket"
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav JRT » mån sep 20, 2004 22:42

Koala skrev:Ändå ett mycket bra avsnitt (skådespeleriet får föregå regin) men inte i klass med tex. Passion.


Håller med. Det är ett mycket bra avsnitt, ett av de bättre i säsong 5, men jag har aldrig varit SÅ imponerad av det. Skådespelet och de starka känslorna är främst vad som gör det, men det är fortfaranade inte mer än "mycket bra". Å andra sidan finns det enligt mig ingenting som står sig i konkurrensen mot 2.14/2.17./2.21-22...
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron