5x09 - Harm's Way

Här pratas det om Angel Säsong 5

What's your decision, judge?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
2
5%
6
9
23%
7
10
25%
8
11
28%
9
4
10%
10
4
10%
 
Antal röster : 40

Inläggav Forever Chosen » tis feb 28, 2006 2:13

Ganska kul avsnitt, Harmony är ju kul endast när hon inte överexponeras.
Att Spike inte söker upp Buffy vet jag inte hur jag ska ställa mig till riktigt. Kanske för det bästa trots allt, i alla fall för tillfället

Övrigt, Introduktionsfilmen var skitkul :D
Användarvisningsbild
Forever Chosen
Scooby
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 21 feb 2006
Ort: Solna

Inläggav merl » sön mar 05, 2006 14:11

Ett helt avsnitt om Harmonie! Rätt så kul tycker jag, även om jag hade väntat mig att få en förklaring på vad Lindsey sysslar med (förutom att ha sex med Eve då). Jag har gillat Harmonie sen säsong 4 av Buffy, som människa var var hon väl mest en tråkig biroll.
Inledningen med reklamfilmen var riktigt underhållande med Angels fina slogan "If you don't kill, we won't kill you". Jag tyckte att det var bra att få en förklaring till varför Harm numera dricker grisblod - med dagliga kontroller kommer man inte gärna undan med att dricka människoblod. Fast lite undrar jag över varför hon är villig att ge upp "the sensation of rich, warm, human blood" bara för att få jobba hos Wolfram & Hart. Fast det är klart, att klara sig själv på egen hand har aldrig varit Harmonies starka sida.

Just att själlösa vampyrer kan förmås att avstå från att döda människor förändrar väl ändå lite av bilden av vampyrer. Om vampyrer i grunden inte kan låta bli att döda människor känns det rimligt att mänskligheten försvarar sig genom att ha ihjäl vampyrer. Men om det går att påverka vampyrer att låta bli att dricka människoblod kan man undra med vilken rätt Angel tidigare (och Buffy med för den delen) haft ihjäl vampyrer på löpande band. Om det går att förmå en person att inte begå onda handlingar, är den personen fortfarande ond då? Kanske, men det rättfärdigar inte på samma sätt att ha ihjäl individer för att de tillhör en grupp som vi anser vara ond. Kanske skulle Buffy istället för att sticka en påle i hjärtat på vampyrer ägna sig åt att "omvända" vampyrer istället. Hm, "Buffy the vampire trainer" låter kanske inte lika bra. Fast nolltoleransen mot dödande verkar inte riktigt fungera hos W&H heller.

Satt och undrade hur det hela skulle sluta medan Harm slog ner den ena efter den andra, men det slutade ju bra i alla fall.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Nyx » sön mar 05, 2006 14:53

merl skrev: "Buffy the vampire trainer"

Bild

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav merl » sön mar 05, 2006 15:23

"Buffy the vampire trainer"

Into each generation a trainer is born... with the strength and skill to train even untrainable vampires...
Buffy the vampire trainer - serien om collegetjejen som dagtid studerar operant betingning för att nattetid gå ut och omsätta sina kunskaper i praktiken. Med hjälp av genial användning av positiv förstärkning, negativ förstärkning och bestraffning har hon förmåga att träna den mest själlösa av vampyrer. Till sin hjälp har hon professorn Giles som är en av de mest kunniga inom allt som har med betingning att göra. Att träna katter att spionera på fienden eller höns att spela luffarschack - ingen uppgift är honom övermäktig. I det sammanhanget är vampyrer ganska lätta att träna...
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » tis mar 07, 2006 11:35

merl skrev:Just att själlösa vampyrer kan förmås att avstå från att döda människor förändrar väl ändå lite av bilden av vampyrer. Om vampyrer i grunden inte kan låta bli att döda människor känns det rimligt att mänskligheten försvarar sig genom att ha ihjäl vampyrer. Men om det går att påverka vampyrer att låta bli att dricka människoblod kan man undra med vilken rätt Angel tidigare (och Buffy med för den delen) haft ihjäl vampyrer på löpande band. Om det går att förmå en person att inte begå onda handlingar, är den personen fortfarande ond då? Kanske, men det rättfärdigar inte på samma sätt att ha ihjäl individer för att de tillhör en grupp som vi anser vara ond. Kanske skulle Buffy istället för att sticka en påle i hjärtat på vampyrer ägna sig åt att "omvända" vampyrer istället. Hm, "Buffy the vampire trainer" låter kanske inte lika bra. Fast nolltoleransen mot dödande verkar inte riktigt fungera hos W&H heller.

Hehe. Bra poäng. Nu är ju Harmony lite av ett specialfall vad det verkar - vampyren som inte vill vara vampyr - och som sägs i avsnittet är hon villig att stå ut med en hel del bara för att få vara med och leka, i princip. Lite svårare att förstå är att Angelgänget av någon anledning känner att de har skyldighet att ta hand om Harmony och inte damma henne. Varför begriper jag fortfarande inte riktigt; för Cordys skull? Jag menar, sen när har Angel ett problem med att ha ihjäl själlösa vampyrer? "Harm's Way" ger en väldigt tunn ursäkt genom att Harmony löser problemet med demonklanerna - som aldrig hade uppstått utan henne - och de alltså är lite tacksamma mot henne, men vi får aldrig något vettigt svar på varför hon alls blev Angels sekreterare.

Fundering: Även om Whedons serier aldrig är så formulaiska som många andra TV-serier har han en del formler att hålla sig till, och en av dem verkar vara att det hela tiden måste finnas en human bullshit detector - någon som alltid säger exakt vad den tycker, som inte nödvändigtvis tänker efter före utan bara ställer de frågor eller ger de svar som verkar löjligt uppenbara.
Tact is just not saying true stuff. I'll pass.

Om inte annat kan det ibland behövas för att förklara varför saker INTE är så enkla som man kan tro om man inte tänker efter först.

I tidiga säsonger av Buffy (och s1 av Angel) är det där Cordys roll. Senare blir det Anya i Buffy, och Gunn och Connor i Angel. I Firefly är det Jayne. Problemet är ju att Whedons karaktärer hela tiden utvecklas och lär sig svåra läxor, med följden att de inte längre kan fylla den rollen och man måste plocka in någon ny för att göra det. Alltså Harmony. Men... Harmony är ju egentligen en rätt tragisk figur, men i s5 används hon alldeles för ofta som bara ren humor. Dessutom: Cordy, Anya och Gunn är, till skillnad från Harmony, inte idioter. Så även om jag kan förstå varför man bestämde sig för att plocka in henne i serien tycker fortfarande inte det funkar, och det här är fortfarande ett rätt kasst avsnitt.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav latarmig » tor mar 09, 2006 16:49

A bear skrev:Lite svårare att förstå är att Angelgänget av någon anledning känner att de har skyldighet att ta hand om Harmony och inte damma henne. Varför begriper jag fortfarande inte riktigt; för Cordys skull? Jag menar, sen när har Angel ett problem med att ha ihjäl själlösa vampyrer? "Harm's Way" ger en väldigt tunn ursäkt genom att Harmony löser problemet med demonklanerna - som aldrig hade uppstått utan henne - och de alltså är lite tacksamma mot henne, men vi får aldrig något vettigt svar på varför hon alls blev Angels sekreterare.


Att Angel inte dödar Harmony tror jag beror på flera saker. För det första arbetar de tillsammans och även om Angel inte respekterar henne så tror jag ändå att han drar sig för att döda någon som han träffar och pratar med varje dag. Att han i början av avsnittet hugger huvudet av en medarbetare ser jag alltså inte som samma sak. För det andra tror jag att Harmonys tal om att det är mycket svårare för henne att vara god eftersom hon inte har någon själ, satte sig mitt i hjärtat på Angel. Han vet att han själv utan någon själ inte skulle ha klarat en sekund av godhet. För det tredje

BtVS "Selfless" (7x05)
har Angel aldrig utvecklats till den sorts soldat som Buffy gjorde, där uppdraget eller missionen är det enda viktiga. Att döda demonen Anyanka är ett beslut som Buffy gör i det ögonblick hon får reda på vad som hänt (själva möjligheten av den händelseutvecklingen är genomtänkt sedan tidigare). Buffy skulle ha dödat Harmony utan att tveka, men Angel är bra mycket mer av en mjukis, vilket har att göra med att gråskalorna är så framträdande i AtS till skillnad från i BtVS.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav A bear » mån mar 13, 2006 15:41

Allt sant, latarmig, men jag kommer aldrig riktigt förbi det som Angel själv säger i "Conviction":
ANGEL: Explain why I shouldn't kill you.

HARMONY: Wes is the one that picked me out of the steno pool.
ANGEL: But why... You, uh...
WESLEY: Well, I thought a familiar face would be just the thing in a place like this.
ANGEL: You turned evil a lot faster than I thought you would.

Jag kan köpa att Angel kan låta Harmony leva (även om inte är givet på något vis - jag menar, han dödade Darla och försökte göra om det, för att ta ett uppenbart exempel) men det ges aldrig något rimligt skäl till att Angel ska behöva ha Harmony till sekreterare. I hela LA måste det ju vara möjligt att hitta NÅGON hjälpligt telefonkunnig människa som inte vid upprepade tillfällen försökt döda någon i gänget? Det är krystat av berättartekniska skäl; Joss vill ha någon som Harmony där, men det enda skälet de kan ge oss är ett skämt.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav latarmig » mån mar 13, 2006 17:00

Logisk följdriktighet är definitivt inte Joss starka sida. Alltför många gånger nöjer han sig med lösningar som till och med på papperet måste ha sett tunna ut.

Att Wesley skulle välja Harmony som sekreterare är befängt (här har Joss förmodligen stressat fram en lösning). Wesley om någon saknar tilltro till vampyrer. Det var ju han som var mest irriterad på henne i "Disharmony" (2x17). Han ville döda henne redan under tånagelsmålningen, medan Angel såg en möjlighet att att blidka Cordy genom att ta hänsyn till hennes vilja (även om det innebar att låta en vampyr leva).
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav merl » tis mar 14, 2006 9:33

latarmig skrev:Att Wesley skulle välja Harmony som sekreterare är befängt (här har Joss förmodligen stressat fram en lösning). Wesley om någon saknar tilltro till vampyrer. Det var ju han som var mest irriterad på henne i "Disharmony" (2x17). Han ville döda henne redan under tånagelsmålningen, medan Angel såg en möjlighet att att blidka Cordy genom att ta hänsyn till hennes vilja (även om det innebar att låta en vampyr leva).


Just därför tyckte jag att det var så konstigt i första avsnittet att Wes av alla människor skulle vilja ha Harmony där. Väntade mig att det skulle komma en förklaring förr eller senare. Att Wes varit tvungen att gå med på att anställa Harmony av någon anledning. Fast varför någon (Senior Partners etc) skulle vilja ha just Harmony som Angels sekreterare är en gåta.
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Ai » tis mar 14, 2006 9:54

merl skrev:Fast varför någon (Senior Partners etc) skulle vilja ha just Harmony som Angels sekreterare är en gåta.

When all else fail - driv honom till vansinne...

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav merl » tis mar 14, 2006 10:55

Ai skrev:
merl skrev:Fast varför någon (Senior Partners etc) skulle vilja ha just Harmony som Angels sekreterare är en gåta.

When all else fail - driv honom till vansinne...


Du har rätt, det kanske fanns en tanke där i alla fall. Senior Partners är verkligen onda... ;)
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Ai » tis mar 14, 2006 11:01

merl skrev:
Ai skrev:
merl skrev:Fast varför någon (Senior Partners etc) skulle vilja ha just Harmony som Angels sekreterare är en gåta.

When all else fail - driv honom till vansinne...


Du har rätt, det kanske fanns en tanke där i alla fall. Senior Partners är verkligen onda... ;)
:twisted:

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav A bear » tis mar 14, 2006 11:05

Förresten, en liten grej i det här avsnittet som jag alltid garvar åt. I scenen med kamelen, när Angel står och skäller ut Harmony, frustar plötsligt kamelen till och Amy Acker hoppar en halvmeter upp i luften... Liiiite nervöst att agera nära stora djur med dåligt humör? Eller var det kanske meningen - i så fall, hur får man en kamel att frusta on cue?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Garim » tor apr 20, 2006 16:52

Skapligt, men ingen höjdare...

Harmony har aldrig klickat för mig, men att Spike kom in i sista scenen hjälpte ju lite i alla fall...

Ett filler-avsnitt. Kom igen med arc:en nu då! :P
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Ai » tor apr 20, 2006 17:17

[resten]Det är allt bra lustigt/sorgligt att vid den här tiden börjar näst intill alla förstagångstittare efterlysa en arc! Som inte kommer... (förrän möjligen på slutet)

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav noike » tor apr 20, 2006 17:31

Ai skrev:[resten]Det är allt bra lustigt/sorgligt att vid den här tiden börjar näst intill alla förstagångstittare efterlysa en arc! Som inte kommer... (förrän möjligen på slutet)

Nja, det finns en arc. Bara inte på det sättet vi är vana vid -- mer karaktärsarc istället för handlingsarc.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav carre » tor apr 20, 2006 18:25

Garim skrev:Harmony har aldrig klickat för mig, men att Spike kom in i sista scenen hjälpte ju lite i alla fall...


Harmony i Angel är slöseri på bra karaktär!
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav Tea » lör jun 03, 2006 22:18

Åh harm.. lilla söta harm... du underbara snobbiga lilla blonda.. well... vampire i guess..

Du är så underhållande och söt :) :lovebunny:

Spikes lilla tal i slutet där rörde vid mina spuffy-känslor... :lovebunny:
Feel the love BFisar.. can you feel it?? :lovebunny: :lovebunny:

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav Glorificus » lör jun 03, 2006 22:26

Tea skrev:Feel the love BFisar.. can you feel it?? :lovebunny: :lovebunny:

Jaaaa... :lovebunny:
Men du känner inte samma "snart är det slut"-ångest som för QaF? Med tanke på att du nu är inne på femte och sista säsongen av båda serierna. Och Angel får ju lite extra tyngd av att det ger en "slutet på Buffyverse"-känsla.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav Tea » lör jun 03, 2006 22:29

Glorificus skrev:
Tea skrev:Feel the love BFisar.. can you feel it?? :lovebunny: :lovebunny:

Jaaaa... :lovebunny:
Men du känner inte samma "snart är det slut"-ångest som för QaF? Med tanke på att du nu är inne på femte och sista säsongen av båda serierna. Och Angel får ju lite extra tyngd av att det ger en "slutet på Buffyverse"-känsla.


neee, inte alls... men det kasnke kommer sen när det börjar bli lika spännande som QaF om det nu någonsin kommer att bli så spänannde vill säga

Men vet ni vad som är konstigt... trots att jag HATADE Connor, så var det ändå någonting i slutet som fick mej att känna för honom.. och nu när han är borta, känns Angel faktiskt lite tomt... Och det är inte för att Cordy är borta ( fast det förståss jag saknar henne med) Det är för att Connor tillförde någonting... och nu är det borta... det är konstigt...

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

love harm

Inläggav wesley wyndam-pryce » tis jul 18, 2006 21:27

Harmony är så blåst men samtidigt så älskvärd på nåt sätt.
Gillar henne trots att hon är en korkad blondin.
wesley wyndam-pryce
Demon Fodder
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 18 jul 2006

Inläggav Binchy » tis jul 18, 2006 21:30

Välkommen igen ww-p, hoppas du inte blev avskräckt av alla mina pekpinnar. :)
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav wesley wyndam-pryce » ons jul 19, 2006 5:52

Binchy skrev:Välkommen igen ww-p, hoppas du inte blev avskräckt av alla mina pekpinnar. :)


Inte alls. Remember the 3 keywords for any slayer: preparation, preparation, preparation.
wesley wyndam-pryce
Demon Fodder
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 18 jul 2006

Inläggav Binchy » ons jul 19, 2006 9:26

"That's not three words, that's one word repeated three times" :D
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Capt. Peroxide » sön mar 18, 2007 23:28

Ett underbart roligt avsnitt. Jag gillar när de plötsligt gör nåt sånt här helt fristående komediavsnitt, som "The Zeppo" eller "Bewitched, Bothered and Bewildered". Någon ogillade avsnittet för att det var "för mycket Buffy" – hallå, det är ju därför det är så bra!
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav Buffybot Wannabe » mån mar 19, 2007 0:00

Tror jag också gillade det här avsnittet, och jag gillar faktiskt Harmony också. Hon är 10 ggr bättre i Angel än vad hon var i Buffy. Och vi är rätt lika egentligen, hon och jag. Blåsta blondiner.

Även om jag försöker dölja min blonda sida med svart hårfärg...
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad
 
Inlägg: 2494
Blev medlem: 16 okt 2004
Ort: Speedwayheaven

Inläggav carre » mån mar 19, 2007 11:25

Harmony är ju bäst i Buffy, en av mina favoritkaraktärer.
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav AKS » tor aug 09, 2007 0:16

Okej, så ett Harmonycentrerat avsnitt är väl inget jag suttit och sett fram emot direkt. Då avsnittet först sändes (se första sidan i denna tråd) kallade jag detta ett "bra avsnitt, mycket underhållande", men så långt skulle jag inte gå nu.

Harm's Way är ett trevligt litet avsnitt och Harmony är lite småcharmig på nåt vis. Men avsnittet är enligt mig enbart fluff och *inget* annat. Det betyder att avsnittet inte kan bli rakt av "bra" för mig, i alla fall inte nu. Däremot är det smått roande och underhållande så det är helt klart ett godkänt avsnitt.

Capt. Peroxide skrev:Någon ogillade avsnittet för att det var "för mycket Buffy" – hallå, det är ju därför det är så bra!


Det är mig du snackar om (antar jag, fast jag gillade ju iofs avsnittet) och ja, jag sa att det var för mycket Buffy, men du behöver inte hallåa på mig för det. Detta är Angel inte Buffy. Saker jag uppskattar i Angel skulle jag kanske inte uppskatta i Buffy och tvärtom. Jag tycker inte automatiskt att något är bra bara för att det har Buffykänsla. Men det betyder dock inte att jag tycker att Buffy är en sämre serie (tvärtom) bara att Buffy är Buffy och Angel är Angel.

5 av 10
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » fre jan 29, 2010 18:09

För att vara ett Harmony-avsnitt så är det rätt bra, men jag gillar ju inte henne så mycket så jämfört med andra avsnitt så är det bara sådär. Hon är inte alltför jobbig här dock, det som stör mig mest är hur mycket hon går runt och pratar för sig själv. Jag gillar egentligen aldrig när karaktärerna gör det, även om jag kan acceptera det ibland, men här blir det alldeles för mycket. Det känns bara dumt även om jag ju förstår att de vill berätta vad hon tänker.

Spike är väldigt bra i det här avsnittet och det gör mig glad. Jag gillar det han säger i slutet om Buffy och varför han bestämmer sig för att inte åka till henne i Europa. Det kanske är lite orealistiskt med tanke på hur mycket han älskar henne, men jag bestämmer mig för att köpa det ändå. För hur mycket jag än vill att de ska vara med varandra så tycker jag att de fick det perfekta slutet.

Favoritcitat:
Harmony: What happened to Europe? Aren't you supposed to be slayer-chasing or something?
Spike: I was on my way. Had a boat ticket and all. Then I put a little thinking into it. A man can't go out in a bloody blaze of glory, savin' the world, and then show up three months later, tumbling off a cruise ship in the south of France. I mean, I'd love to, don't get me wrong, but it's hard to top an exit like that.

Betyg: 5
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav noike » fre jan 29, 2010 18:13

Echolls skrev:det som stör mig mest är hur mycket hon går runt och pratar för sig själv. Jag gillar egentligen aldrig när karaktärerna gör det, även om jag kan acceptera det ibland, men här blir det alldeles för mycket. Det känns bara dumt även om jag ju förstår att de vill berätta vad hon tänker.

Problemet med pratar för sig själv i serier och filmer är att det verkligen blir pratar högt för sig själv. Inte något mummel som är där för ens egen skull. Det hade varit mycket lättare att köpa om det hade varit på det sättet istället för "såpe-tänkande".
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

FöregåendeNästa

Återgå till Angel Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare