6x06 All The Way

Här pratar vi mest om Säsong 6

Bra eller Jättebra

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
2
6%
5
1
3%
6
9
26%
7
12
35%
8
6
18%
9
1
3%
10
3
9%
 
Antal röster : 34

Inläggav caffeineaddict » ons sep 29, 2004 14:50

Kastar lite vilt ur mig att det här är underskattat. Såg början på nattsändningen igår och allt tills att Dawn springer hemifrån är ju väldigt underhållande. Är en konstant älskare av scener där de gänget bara hänger tillsammans och skämtar och är trevliga mot varandra. Allt i Magic Box i början är underbart, även senare i huset är mycket trevligt. Jag hade kunnat se ett helt avsnitt som bara är när gänget har mysigt tillsammans (nej, inte på det sättet, you pervert!).

Dessutom får vi ju reda på hemligheten bakom Giles konstanta rengöring av glasögonen, och bara det måste ju vara värt en 7:a i betyg.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Mackan » ons sep 29, 2004 22:52

caffeineaddict skrev:Dessutom får vi ju reda på hemligheten bakom Giles konstanta rengöring av glasögonen, och bara det måste ju vara värt en 7:a i betyg.


Hehe, det glömde jag bort. Det är nog det roligaste i hela avsnitet :) (räcker inte för att dra upp betyget dock).
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...
Användarvisningsbild
Mackan
Minion
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 12 sep 2004
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » tor sep 30, 2004 1:00

caffeineaddict skrev:Är en konstant älskare av scener där de gänget bara hänger tillsammans och skämtar och är trevliga mot varandra. [---] Jag hade kunnat se ett helt avsnitt som bara är när gänget har mysigt tillsammans

I'm with you all the way. Som jag har sagt vid ett flertal tillfällen så är vampyrer och monster bara window-dressing. Det är påfallande hur sällan avsnittens huvudelaking för arcen framåt, detta även i avsnitt där arcen är påtaglig. Det mesta som är intressant händer när scoobisarna pratar med varandra eller gör någonting tillsammans (Spike får givetvis också räknas med som en person som ofta för arcen framåt).

Någon gång när jag får gott om tid ska jag göra en rejäl genomgång av samtliga avsnitt och notera när motståndarna är viktiga för huvudhandlingen (och på vilket sätt de är det när det nu händer). Någonting säger mig att det kommer att bli rätt få tillfällen.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav brat » tor sep 30, 2004 16:09

Jag vill också hoppa in till det här avnsittets försvar!! Jag har inga större invändningar på något av de nio första avsnitten i sjätte säsongen och detta passar precis in i på sin plats där. Jag anser inte alls att handlingen är poänglös eftersom den visar Dawns osäkerhet och lite av hennes "nya" personlighet. Och det finns massor med roliga skämt och underhållande scener att gotta sig åt. Och mitt i allt det finns Buffys tragiska underton. Inte lika bra som "Halloween" eller "Fear, Itself" men ett helt ok avsnitt.

- Deras kostymer! (Pirat Xander och Angel Anya)
- Buffy och Spike i källaren (scenen är i början av avsnittet och egentligen är jag nöjd redan här då jag sitter och fånler igenom resten.)

GILES: Buffy, you've been patrolling every night this week. Besides, it's Halloween, it's the one time of the year that supernatural threats give it a well-deserved rest. As should you.
BUFFY: Yeah, what about costumes that take over your personality? Or, wee little Irish fear-demon-y thingies?
GILES: Yes, well, if anything calamitous should happen, history suggests it'll happen to one of us.

- Pengadancen
- Å jag tycker så synd om den gamle gubben, stackaren :(
- Dawn är ärligt rätt söt när hon försöker sig på att flirta!

SPIKE: You know... in civilized cultures, that's called trespassing.
BUFFY: Good thing you're uncivilized. We got trouble.

- Giles på kyrkogården, rädd och snubblig. hihi
- Dawn och Buffys opassliga lilla fight om att Dawn parkerat med en odöd.

BUFFY: Hey, didn't anyone come here to just make out?
(Ett par räcker förskrämt upp händerna.)
BUFFY: Aw, that's sweet. You run.

SPIKE: No. I'm a rebel. You're an idiot.

- 'Grandpa', indeed.

Illyria skrev:Förstår inte heller riktigt poängen med att Buffy säger åt Giles att de måste göra något åt Xander och Anya, varför det? Känns mest som en ursäkt för att få fram att Xander kanske inte riktigt ordentligt tänkt igenom det här med att gifta sig.


Det där har alltid stört mig. Men jag har bestämt mig för att det är en misslyckad missvisande replik från SMG:s sida. Att det egentligen bara ska syfta på att de måste fira dem på något sätt, ergo: fest. Som Sarah säger det låter det dock inte tvåtydigt men jag förstår inte att de kan ha några seriösa invändningar. Jag menar: Anya och Xander har varit tillsammans i två år och de är supersöta ihop. Visst kan man tycka att det går fort men det finns många som gifter sig snabbare och Anya har inte gjort något sedan hon blev människa för att förtjäna denna misstro.

---
På tal om Halloween - har jag nämnt nyligen att vi just nu om 27 dagar sitter på ett nylyft flyg på väg till London! LÄNGTAR :D
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav VelocityBoy » tor sep 30, 2004 16:20

brat skrev:- Buffy och Spike i källaren (scenen är i början av avsnittet och egentligen är jag nöjd redan här då jag sitter och fånler igenom resten.)


Jag kan hålla med om att den scenen är bra men det räcker inte för hela avsnittet för mig...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Minsc_and_Boo » sön okt 03, 2004 5:20

Noggster skrev:Mincs det där var några av dom mest långsökta sakerna jag hört, speciellt den sista.


Det är ju dom som är roligast :)
Semiotik är en lustig vetenskap, eftersom man kan läsa in precis vad man vill i saker och ting :D

Fast den där sista, Anyasaken var faktiskt mest på skoj ;)
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav RalfiParpa » tis dec 28, 2004 22:05

Säsongens första men tyvärr inte sista bottennapp.
Jag förstår inte varför det börjas bygga upp en story kring den där gamla leksaksdesignern för att sedan abrupt bytas ut mot någon dussinmässig vampyrberättelse men bra är det inte.
Dawn och hennes kompis påminner mig om de där 14-åringarna som hänger utanför Konsum och tjuvröker och när jag ser det här avsnittet förstår jag varför så många hatar Dawn, hon är verkligen irriterande här.
Avsnittet räddas från total katastrof av några roliga skämt och repliker (Spikes "I'm a rebel, you're an idiot") men då underhållande dialog nästan är standard i BtVS är det en otillräcklig ursäkt.

Fem.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Binchy » tis jan 25, 2005 16:18

Inte ett av de bästa avsnitten hittils. Men jag har i alla fall fått förklaringen i den här tråden, till att jag inte gillar Dawn; jag är för gammal. :cry: Fast jag tycker allt synd om henne i slutet när hon dustar vampyrkillen, som ju trots allt var rätt trevlig. Storyn med den äldre mannen med alla leksakerna schabblade de ju bort totalt, fast han var rätt jobbig med sitt "nu-ska-vi-prata-med-de-små-barnen"-leende och dito röstläge.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Tob » tor feb 10, 2005 1:14

Slätstruket och tamt är två ord som jag tycker beskriver känslan av detta avsnittet. Dawn sätts i fokus och det är synd att man inte gör det på ett bättre sätt, avsnittet lämnar nästan en lite bitter eftersmak. Trist.

Jag älskar ju Anya och alla scener med Anya inblandade tycker jag om (kanske med vissa undantag längre fram i serien). Scenen då hon och Xander skall berätta om brölloppet är en sådan där scen då jag bara sitter och njuter. När Anya sedan kastar pengarna på Dawn så blir jag bara glad. Jag har aldrig lärt känna en människa som är så pengafixerad som Anya, när hon sedan kastar iväg pengarna på Dawn så visar hon samtidigt att pengar är inte det viktigaste. Det viktigaste är kärleken till Xander. Anyas glädje smittar av sig på mig. Nu slår det mig också hur insnöad man är i Btvs världen när man pratar om karaktärerna som om man kände dem IRL.

Nåja. Dawn skall ut på äventyr och jag känner verkligen hur Dawn tycker att det är ett litet äventyr. Inte konstigt egentligen. Under större delen av sitt liv har Dawn fått höra vad hon får och inte får göra. Dawn får inte göra så, Dawn får inte vara med, Dawn är så skör osv. Nu skall hon göra något som hon är fullt medveten om att hon inte får, inte undra på att hon tycker det är spännande. Dawn är överbeskyddad och det straffar sig nu då hon försöker bevisa saker för både sina kompisar och sig själv.

Man vräker på med klyshiga undomsscener och det känns varken orginellt eller roligt. Att det sedan visar sig att Justin var vampyr var inte särskilt överaskande utan gav bara effekten utav att nu måste vi verkligen visa att Dawn har gjort något dumt. Historien håller inte riktigt tycker jag.

Bättre är det då med Willow/Tara relationen i avsnittet. Willow flamsar på och använder magi till vad som helst. Tara tycker det är dumt att använda magi i onödan och jag håller med henne. Serien är farligt nära att havera under sina egna regler. Till slut skulle man kunna lösa allt med magi, var skulle då spänningen ligga? Slutscenen är ju lite av en klassiker, återigen, som vi har sett i tidigare säsonger, har Willow svårt att lösa sina problem utan att ta till magi. Tara är arg på Willow, Willow gör en spell så att Tara glömmer allt. Enkelt och väldigt simpelt, dessutom otroligt effektivt. Hmm.

Spoiler 5-6 avsnitt framåt
Jag skall inte säga så mycket om drogmetaforen nu, men jag vill ändå säga att det är bra att man gjorde något åt det i serien. Det hade inte hållt i många avsnitt till med en Willow som använder magi till höger och vänster

BUFFY: Actually, Spike had a really good idea. You know, maybe I should (quietly) patrol.
GILES: Buffy, you've been patrolling every night this week. (takes an item from a customer, rings it up) Besides, it's Halloween, it's the one time of the year that supernatural threats give it a well-deserved rest. As should you.

Buffy har också problem men hon löser det istället genom att gå ut och patrullera (och kanske en och annan diskussion med Spike.). Är lite osäker på hur Buffy resonerar egentligen men får en del gånger känslan av att Buffy tycker att pga att hon är Slayer så kan hon ta det lugnt (främst under säsong 6 nu). Det är hennes del, sen får det vara bra liksom. Dawn är Buffys ansvar vare sig hon vill eller inte, i slutet så delegerar hon över ansvaret på att "skälla" ut Dawn till Giles. Hmm. Jag sköter dråpandet, det andra kan ni sköta. Ungefär.


Som sagt, inget höjdaravsnitt, men inget fullständigt bottennapp. Säsong 6 tuffar på och nästa avsnitt blir ett kärt återseende. Äntligen skall man få sjunga lite ;)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Sara » lör jun 25, 2005 18:42

Kommer kanske *lite* sent ;p..Okejj kanske mycket ;p...Men Jag Gilalr d här Avsnittet..Dom har bra repliker och är Roliga..Älskar när Xander bestämemr sig för att d e dags att berätta om hans å Anyas planer ;p..

Måste fråga en sak också:När under avsnittet,spelas låten "Even if"??
Stop Touching My Magic Bone
Sara
Minion
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 10 dec 2004

Inläggav A bear » tis jul 26, 2005 13:56

GILES: Mist ... cemetery ... Halloween. Should end well.


S6 börjar visa tecken på att allting verkligen inte är som det ska.

Rejält skakigt mellan Willow och Tara. (Jag vill inte att det ska vara så.) Frågan är väl om Willow är out of character här - hon må vara arrogant när det gäller magi, men det här är väl första gången hon verkligen med flit utsätter oskyldiga människor för fara? Skicka hela The Bronze till en annan dimension?!? Hur var det nu vi sa i 5x11?
WILLOW: It's hard to be precise, though. Alternate universes don't stay put. Trying to send him to a specific place is sort of like ... like ... trying to hit a puppy by throwing a live bee at it.

Jag rationaliserar och säger att det bjöds på en del starkvaror på Xanders och Anyas förlovningsfest. Men att hon har rejäla problem är uppenbart - av slutscenen inte minst. Vad fan GÖR du, Willow?

Giles kicks ass! Och Buffy tackar honom genom att fortsätta dumpa sitt ansvar på honom. Hur länge ska han stå ut? (6x08)
Jag är inte helt förtjust i sättet Giles skrivs ut ur serien, men de gör det åtminstone konsekvent; från sekunden han kliver in i Magic Box med resväskorna i hand drar Buffy en suck av lättnad och slipper ta tag i sitt liv. Även om de borde ha kunnat hitta ett bättre skäl till att få bort honom - man kan tycka att han borde kunna vara lite tuffare mot henne utan att behöva resa till andra sidan jorden - så blir det i alla fall begripligt när han anger det som skäl.
Buffy fortsätter att koncentrera sig på det enda hon kan: att slå ihjäl vampyrer. Och hon gör det gärna ihop med sin forne dödsfiende.

Xander tillkännager att han ska göra en ärbar kvinna av sin demon, och får omedelbart fjärilar i magen. Hur var det nu, har man tagit fan i båten... skärp dig, Xander.

Småspoilerish resten serien, väääldigt allmänt:
Överhuvudtaget är det synd att Dawn så sällan får ha något liv utanför scoobies. Jag gillar Dawn skarpt, men det känns lite fel att hon i större delen av serien bara umgås med sin systers kompisar. Det verkar som om serien inte har plats för ytterligare en vuxen människa, så hon tvingas stanna kvar i någon sorts missanpassad-fjortis-status. Synd.

(Borde inte Dawn eller Janice reagera på att deras pojkvänner inte har någon kroppstemperatur?)

Här finns en del bra grejer: hela scenen i The Magic Box, och trots att trion inte är med får vi ett av seriens bästa Star Wars-skämt:
WILLOW: Do they know they're brother and sister?

Men som helhet känns det lite ogenomtänkt; det sätter upp en hel del arcmässigt, men det kunde fått en bättre story att göra det på.
Senast redigerad av A bear ons feb 22, 2006 10:50, redigerad totalt 1 gång.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav OhMySpike » sön jan 01, 2006 16:20

Jag gillar det här avsnittet, vet inte varför. Jag gör bara det :)
"Dude, I think that's Spike"
Användarvisningsbild
OhMySpike
Minion
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 31 dec 2005
Ort: Solna.

Inläggav BuffyLoveSpike » lör okt 28, 2006 18:55

Det är ju inte så många som gillar detta avsnittet.. synd tkr jag, för att det e ju ett jätte bra avsnitt!! :D
Användarvisningsbild
BuffyLoveSpike
Demon Fodder
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 03 sep 2006
Ort: Hanaskog

Inläggav noike » sön okt 29, 2006 1:51

BuffyLoveSpike skrev:Det är ju inte så många som gillar detta avsnittet.. synd tkr jag, för att det e ju ett jätte bra avsnitt!! :D

Jättebra är kanske fel ord, men det är helt okej. Det finns en hel del logiska brister, men å andra sidan är Dawn kompis med Dr Jacobis dotter så låt gå för det.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » tis jun 26, 2007 18:30

Detta avsnitt ser jag som okej. Jag tycker inte riktigt om Dawn i avsnittet. Problemet är helt enkelt att det är för mycket Dawn. Men början är bra i alla fall. Och slutet med Tara och Willow. Fast det är inte så bra för min puls för jag kan inte fatta vilket jävla övergrepp Willow begår mot Tara och att hon dessutom tycker att det är okej. Nästa steg: använda magi för att göra så att Tara vill ha sex? Hata Willow!!

5 av 10
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » tor dec 31, 2009 17:57

Jag ska bara stanna hemma idag, så jag firar in det nya året med att se på Buffy och Angel. Det blir nog roligare än att gå ut! :)

Det här är inte särskilt bra, men absolut inte dåligt heller, det känns ungefär som ett s1-avsnitt. Dawns story är verkligen inget vidare, det är de andra scenerna som ändå gör det till ett okej avsnitt.

Jag trodde att det var mycket senare som Xander och Anya berättar om förlovningen, tur att det är redan här. Men jag tycker ändå att det har tagit för lång tid med tanke på att hela sommaren har gått och allt. Och apropå förlovningen så förstår jag inte varför Buffy säger "We have to do something." till Giles, varför skulle de göra det? Hon har väl inte med det att göra egentligen? Lite irriterande.

Willow är så jobbig stundtals (eller för det mesta) den här säsongen, jag har väldigt svårt för hennes dryga attityd. Speciellt mot Tara som är så snäll.

Den här serien är så bra på att göra scener där folk ramlar roliga, jag tröttnar aldrig på dem. Som här när Giles snubblar på kyrkogården ("Bloody brilliant") och när Spike blir neddragen av en vampyr på ett väldigt roligt sätt. :D

Jag tycker att det är lite konstigt i slutet när Buffy lägger över ansvaret att prata med Dawn på Giles, det känns som något hon skulle vilja göra själv.

Favoritcitat:
Vampire: What is your malfunction, man?!
Spike: It's Halloween, you nit! We take the night off. Those are the rules.
Vampire: Me and mine don't follow no stinkin' rules! We're rebels!
Spike: No. I'm a rebel. You're an idiot.

Betyg: 5

Nu vill jag egentligen se nästa avsnitt direkt, men det får blir AtS först ändå.
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Nyx » ons jan 13, 2010 0:15

Echolls skrev: Och apropå förlovningen så förstår jag inte varför Buffy säger "We have to do something." till Giles, varför skulle de göra det? Hon har väl inte med det att göra egentligen? Lite irriterande.

Jag såg också om det igår och först undrade jag vad hon menade men kom fram till att hon menar att de måste ordna en fest för Anya och Xander, vilket de ju också gör i Casa Summers efter att de stängt affären! (Buffy är snäll på ett sätt som gör att jag gillar henne enormt!)

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Echolls » ons jan 13, 2010 1:04

Så har jag aldrig tänkt på det. Vad bra, då slipper jag störa mig på det nästa gång jag ser om avsnittet. :)
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare