Spike och Drusilla i säsong 2

Här pratar vi mest om Säsong 2

Spike och Drusilla i säsong 2

Inläggav lois » mån nov 24, 2003 11:03

Relationen mellan dom är inte jämlik, han verkar vara förälskad och hon verkar mest vara galen och hänga ihop med Spike av gammal vana.

Har jag missat något? Ska inte vampyrerna vara känslokalla som Dru och varför är i sä fall Spike som han är? Och varför leker Drusilla med dockan Miss Edith?
Användarvisningsbild
lois
Minion
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 12 nov 2003

Inläggav gaspode » mån nov 24, 2003 11:10

Vampyrers känsloliv utvecklas i början, det skulle vara tråkigt om de alla var hjärnlösa mördar-robotar. :)
Jag tror visst att Drusilla är kär i Spike, åtminstone i början av säsongen..
Att Drusilla leker med dockor får nog tillskrivas att hon är helt galen. :)
Men iaf, vampyrer känner ju passion, som Angelus påpekar, och om det är passionerat hat eller passionerad kärlek kanske inte är så stor skillnad :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » mån nov 24, 2003 20:50

Skrev precis om det här i "Halloween"-tråden. Kopierar:

"En brist på själ inom Buffyverse betyder (så vitt jag kan uttyda) endast en total oförmåga att se eller bry sig om "rätt och fel". Däremot kan de definitivt känna känslor för varandra och andra, på vilket Spike & Dru är det bästa exemplet. Men det är alltså känslor som utgår ifrån något slags själviskt välbefinnande (jag blir nästan otäckt psykologisk här ;) ). Men att t.ex. äta barn ser de inga problem i (förutsatt att det inte är ett barn som de har något speciellt, känslomässigt förhållande till), eftersom det då blir en fråga om "rätt eller fel"."

Hoppas det där blev rätt nu... ;)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav lois » mån nov 24, 2003 21:42

Tack för era svar :)

Vampyrerna i Buffy kan alltså ha ett aktivt känsloliv.
Påverkar vem man var innan man blev vampyr hur man blir när man är vampyr? Angel säger att han gjorde Drusilla galen innan han gjorde henne till vampyr och hon är ju fortfarande bindgalen samtidigt som Angel och Angelus inte verkar ha någonting gemensamt.

Kan jag läsa Buffyverse någonstans utan att spoila kommande säsonger?
Användarvisningsbild
lois
Minion
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 12 nov 2003

Inläggav caffeineaddict » tis nov 25, 2003 9:18

lois: Nej, vad som gäller i Buffyverse avslöjas genom händelserna i serien/serierna, och långt ifrån allt sägs rätt ut, utan måste tolkas efter vad som händer (så som jag gjort).

Jag tycker att Angelus verkar som vad han är, en twistad, själlös version av Angel, eller ännu mer av Liam (som han hette som människa). Orsaken till att Angel ändå skiljer sig så mycket från Angelus är väl att han utvecklats EFTER sin onda vampyrfas, genom att genomgå hundra plågande år p.g.a. en själ och all den ånger och smärta som kommer med den. Det har vi inte sett i något annat fall, och därför är det svårt att jämföra.

Men i vanliga fall kan man helt klart säga att en vampyr är en vriden, själlös version av den människa de var.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » tis nov 25, 2003 19:33

Min teori är att de "besattheter" människorna hade följer med och förstärks när de är vampyrer och inte har en själ att hålla dem i styr.

Spoiler för (Becoming eller är det senare?):
Angel ville bara har kul när han var människa och som Angelus vill han därför ha skoj.

Säsong 5 av Buffy
Spike verkar eftersträva kärlek mer än något annat.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » tis nov 25, 2003 19:52

Hmmm Noike det låter ganska vettigt faktiskt. Inte tänkt på det på det viset för.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav lois » tis nov 25, 2003 19:56

Jag trodde att Buffyverse var en text som förklarade vad vampyrerna var :D Jag har visst en hel del kvar att lära mig om det här.

noike, jag läser inga spoilers alls, det blir roligare så och hittills har jag lyckats ganska bra bortsett från att jag sett några bilder på hemsidor och ett par avsnitt från säsong 4 på tv. Att deras "besattheter" följer med dom när dom blir vampyrer passar iaf bra in på Drusilla.
Användarvisningsbild
lois
Minion
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 12 nov 2003

Inläggav noike » tis nov 25, 2003 23:48

lois: jag vet, det var därför jag satte det inom svart. Det var mer till för att ge mer exempel för de andra.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav lois » ons nov 26, 2003 19:45

noike, jag var visst lite trött igår. Nu trillade poletten ner :D
Användarvisningsbild
lois
Minion
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 12 nov 2003

Inläggav Eisa » tor sep 16, 2004 13:32

men spike som vampyr verkar ändå mer "vettig" än angelus. angelus känns enbart rent igenom ond, medan man hos spike ändå kan se vissa tendenser till något som skulle kunna liknas vid välvilja mot i alla fall vissa personer som han håller av, till exempel drusilla.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav caffeineaddict » tor sep 16, 2004 15:17

Eisa: Det är väldokumenterat att vampyrer kan älska andra varelser och därmed bry sig om dem. Om de sedan gör det eller inte är helt enkelt upp till personligheten.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tob » tor sep 16, 2004 15:19

Kan tänka mig att det är ett medvetet knep från manusförfattarnas sida att göra Angelus riktigt ond för att skapa en ordentlig konstrast till Angel. Sen är det lite svårt att veta exakt vilket förhållande som Angelus och Darla hade.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Nicole » tis jan 04, 2005 19:46

Svar till dig ovanför mej:

(Spoiler Angel S2 och S3):Angelus och Darlas förhållande kan duse mer av i Angel-serien. där då får conner tillsammans. själv har jag inte sätt det än

Lite spoilerfix. /caffeineaddict
Användarvisningsbild
Nicole
Minion
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2005
Ort: 314

Inläggav malavel » tis jan 04, 2005 19:58

Ähum, lite spoiler det där.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AngelsGirl » tis jan 04, 2005 21:00

angelus känns enbart rent igenom ond, medan man hos spike ändå kan se vissa tendenser till något som skulle kunna liknas vid välvilja mot i alla fall vissa personer som han håller av, till exempel drusilla.


Nja... Alltså jag tycker inte Angelus känns enbart ond. Jag brukar säga att han är som ett litet misshandlat barn när det kommer till känslor och så vidare. Han är värsta psycot eftersom: spoiler säsong 1 av Angel, ingenting stort

Liam växte upp och fick veta hur värdelös han var och så vidare. Och hans pappas behandling och senare (vad jag tror) Darla's (eventuella) uppfostringsfas måste ha fått någon konsivens på Angelus

när han hör kärlek hör han smärta och så kan till exempel Angelus lilla twisted way till Buffy vara ett bra exempel på hans sätt att se kärlek.

Och Angelus verkar ha en passion för att göra folk och dödande till sina "konstverk" så då tycker jag inte direkt han är ond. Snarare känslomessigt förstörd och en konstnär som letar efter "the perfect painting"

That's just my POV
Hur i hela friden får man en liten text i signaturen? :P
Användarvisningsbild
AngelsGirl
Minion
 
Inlägg: 192
Blev medlem: 22 okt 2004
Ort: Sverige

Inläggav JRT » tis jan 04, 2005 21:12

Angelus ÄR ond rakt igenom såtillvida han har inga mänskliga känslor - tänk på the Judge. Däremot betyder inte ond samma sak som känslolös. Visst har han känslor, men inga goda sådana. För att citera Joss:

Angelus definitely has feeling for Buffy, but he is so stinking evil and twisted that no matter what, those feelings can only manifest themselves in hateful, destructive DEMONIC ways. It's kind of simple in the broad scope: Human are mortal animals that strive for light and harmony. Demons are immortal monsters that thrive on darkness and chaos. And Angelus is the badassiest of them all.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn


Återgå till Buffy Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron