6x12 Doublemeat Palace

Här pratar vi mest om Säsong 6

Sätt ditt betyg på Doublemeat Palace

1
1
2%
2
2
5%
3
4
9%
4
6
14%
5
14
32%
6
12
27%
7
4
9%
8
1
2%
9
0
Inga röster
10
0
Inga röster
 
Antal röster : 44

Inläggav Red » tis dec 28, 2004 16:04

Håller med föregående. Har inte riktigt förstått varför de flesta verkar tycka så illa om avsnittet, det är ett avsnitt jag tycker blir bättre för varje gång jag ser det. Riktigt bra skildring av macjobbs och dessutom är det ju asroligt att Willow kastrerar penismonstret ;)
"Hello, salty goodness"
Användarvisningsbild
Red
Demon Fodder
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 09 jul 2004
Ort: Uppsala

Inläggav caffeineaddict » lör jan 01, 2005 18:51

Varje gång jag ser det här blir jag besviken över att det faller ihop så fullständigt under sista kvarten, för fram tills dess är det alldeles fruktansvärt roligt och enormt underskattat. Jag skrattar högt flera gånger. Manny the Manager ("it's not a joke, it's just my name"), killen som berättar om sin fettplugg i örat och "What about the cherry pie?"-actbreaken är ren briljans.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Djehuti » ons jan 19, 2005 13:27

Tyckte faktiskt att detta avsnittet var rätt skrämmande. Inte skrämmande som i "BUH! Aaaaaah!"-skrämmande, utan mer som i "Oj...detta känns skrämmande"-skrämmande.

Stundtals kul, men mest ganska...trist faktiskt. En intressant drift med arbetets form dock...tristessen, apatin, enformigheten, de tomma blickarna etc...Vi lurades till att tro att det berodde på någon ond demon eller besvärjelse, men det var bara det gamla hederliga alienerade arbetet.

Knappast något höjdaravsnitt dock...pga att stämningen var rätt nedstämd. Mycket kändes tråkigt att se på helt enkelt, vilket iofs mycket väl kan ha varit medvetet.
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 jan 2005
Ort: 314

Inläggav Binchy » ons jan 26, 2005 20:08

Jag gillar det här avsnittet, men jag är en fd McD-jobbare, been there, done that. Fast tror inte att någon på min restaurang var riktigt SÅ apatisk, kanske för att i stort sett hela personalen byttes ut på ett år, vi var ett litet järngäng som var kvar längre (alldeles för länge). Så jag har inside information, köttet innehåller 100 % nötkött, däremot tjatade de länge om "secret sauce" på BigMac, men tror aldrig det var aktuellt i Sverige.

Jag tycker det var helt underbart när Joss Whedon berättade att av alla avsnitt med blod, halshuggningar, steglingar, grafiskt (ganska) sex, så var det detta avsnitt som gjorde att reklamköparna protesterade. "They didn't appreciate us making fun of fast food, and wouldn' it be fun if we just stopped".

Monstret är inte ett av de snyggaste (årtiondets underdrift), lite väl tydlig metafor när Willow skär av den, och att Buffy (såsom kvinna) blir paralyserad när den "kommer" fram.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav CheeseGuy » ons jan 26, 2005 20:12

Binchy skrev:Monstret är inte ett av de snyggaste (årtiondets underdrift), lite väl tydlig metafor när Willow skär av den, och att Buffy (såsom kvinna) blir paralyserad när den "kommer" fram.


Har inte någon (Marti Noxon, har jag för mig) sagt att det var oavsiktligt?
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Binchy » ons jan 26, 2005 20:22

Willow säger ju

Spoiler senare i säs 6
till Tara när de har återförenats,

"let's put it this way, if I hadn't been gay before...", så de måste ha kommit på det med tiden i alla fall.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » ons jan 26, 2005 20:23

Buffy har genom åren karvat upp sisådär femtielva ormar av olika slag. ALLIHOP kan inte vara oavsiktliga. Vet inte vad det säger om Marti Noxon, men...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Binchy » ons jan 26, 2005 21:35

Fast den här (och även Reptile Boy) påminner VÄLDIGT mycket om en viss del som pojkar har men inte flickor :oops: (och då pratar jag inte om adamsäpple).
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » ons jan 26, 2005 21:40

Nej, precis, det är det jag menar. Det kan inte vara oavsiktligt att en serie om tonårsflickor som slåss mot monster gång efter annan har monster som ser ut som en... eh... ett adamsäpple menar jag. :D Vad sägs om scenen i "Shadow"?

Bild
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Yog-Sothoth » ons jan 26, 2005 21:43

Utöver detta kan man diskutera de gigantiska lasser med moral som översköljer en när man kollar på Buffy, vilket i och för sig inte spelar så stor roll eftersom serien är underbar ändå.

Men t ex magi/droger, vampyrism/sex, Beer Bad, anti-drog- och anti-rökdekaler ständigt i bakgrunden i Sunnydale High, etc, etc...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav A bear » ons jan 26, 2005 21:47

Vampyrism=Sex är iofs inget nytt för Buffy. Det har väl varit sant sen Carmilla? Det är ju ingen slump att vampyrromanerna började dyka upp när England var som mest viktorianskt osexigt... utbyte av kroppsvätskor leder till evig förbannelse. Hmmmm.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » tor jan 27, 2005 12:29

Yog-Sothoth skrev:anti-drog- och anti-rökdekaler ständigt i bakgrunden i Sunnydale High


Jag har fått känslan av att det ofta sitter sådana överallt i amerikanska high schools, så att det just i det fallet handlar om autencitet snarare än övertydliga budskap. Men jag kan ha (och, om historien har lärt oss något, har) fel.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav xAMNESIAx » tis jul 19, 2005 14:33

Tycker riktigt synd om Buffy i detta avsnitt, fy fan vilket öde. Och då menar jag inte tanten med ormen i skallen. Annars ett dåligt och förutsägbart avsnitt. Detta är ganska typikst S6, fast utan säsongens enda positiva karaktär, Spike. Snyggt jobbat, inte!

4/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav A bear » lör jul 30, 2005 13:12

Nej, "Doublemeat Palace" är ingen höjdare. Det känns långa stunder som ett s1-avsnitt, nästan.

Visst, jag köper grejen med att Buffy måste tjäna pengar som alla andra, och måste förnedra sig till att ta skitjobb. Men frågan är varför hon måste göra det on-screen? Jag ser inte på Buffy för att få veta hur det är i verkligheten - vill jag göra det skulle jag se på Dokument inifrån. Penismonster #41 är inte speciellt kul heller. (Och att Willow - av alla - hugger av den är väl lite väl övertydligt.)

Ett par goda sidor ändå. Jag gillar att Willow står upp mot Amy, som verkligen börjar bli riktigt otrevlig här - och som dessutom säger det som vi har väntat att hon ska klaga på och motiverar varför hon gör som hon gör:
WILLOW: Shut up.
AMY: Oh, yeah. Sharp argument you got there. Were you on the debate team? I forget. I forgot a lot while you were failing to make me be not a rat.

Öppningsscenen är rätt bra också. Vi får en snabb förklaring till att trion fortfarande är lös, vi får lite patenterad Anyakapitalism
XANDER: Welcome to today's episode of Go Money Go! I hear it daily.
WILLOW: Yep, for the rest of your life.

och dessutom lite subtext. Precis som allt annat i s6 kommer inget utan ett pris:
ANYA: But supervillains ... want reward without labor, to make things come easy. It's wrong.


Och så lite "Soylent Green". Annars är väl storyn faktiskt väldigt lik "Living Conditions" - en helt vanlig situation som Buffy (trots att alla hävdar att det är fullt normalt i sammanhanget) tolkar som att här finns ett monster - och givetvis visar sig båda ha rätt. Det finns ett monster, men situationen som sådan är otäck även utan det. Och avsnittet rätt avslaget oavsett. Det finns sämre avsnitt i serien, men...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav ttias » ons aug 10, 2005 21:52

Inte så lite soylent green tycker jag. Hon parafraserar ju Charlton Heston efter att hon har hittat fingret. Avsnittet är sevärt enbart för kopplingen till filmen tycker jag ;)
Det gör ont...
Användarvisningsbild
ttias
Minion
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 15 okt 2004
Ort: gbg

Inläggav Isabella » lör mar 18, 2006 1:10

Jag tycker inte detta avsnitt är så bra men inte heller dåligt. Men i början av avsnittet, Xander, willow och anyas konversation (som flera nämnt) är bara för skön ^^
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav OhMySpike » lör mar 25, 2006 21:56

en 4 får nog det här avsnittet.
Har alltid haft för mig att det här avsnittet är ok, men det är ju riktigt dåligt. Tråkigt, äckligt och ja .. tråkigt :?
"Dude, I think that's Spike"
Användarvisningsbild
OhMySpike
Minion
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 31 dec 2005
Ort: Solna.

Inläggav Capt. Peroxide » mån feb 26, 2007 15:22

Det finns två anledningar till att jag inte gillar det här avsnittet. Dels är plotten så TRÅKIG. Jag BRYR mig inte om det försvinner folk på Doublemeat Palace. Dels för att det är ett avsnitt där man faktiskt kan bli spoilad. Vanligen bryr jag mig inte om spoilers, skulle inte blivit det minsta sur om någon sagt att "i säsong 2 kommer Angel att bli ond, och sen tvingas Buffy döda honom". Jag skulle bara bli sugen på att se hur den historien skulle skildras.

Men såna här plottar, där man ska luras att tro något, är helt enkelt meningslösa redan andra gången man ser avsnittet. Som den där filmen med Kevin Spacey, "De misstänkta", som man knappt kunde läsa om för att inte få för mycket avslöjat.

En bra film, eller ett bra tv-serieavsnitt, ska man i princip kunna se med behållning fast man redan vet precis hur det slutar. Framför allt ska de vara lika bra tionde gången man ser dem.

Ett plus är ändå att de skildrar hopplösheten i tråkiga jobb på ett bra sätt. Och fan vad man INTE blir sugen på burgare...
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav Capt. Peroxide » mån feb 26, 2007 15:28

A bear skrev:Vampyrism=Sex är iofs inget nytt för Buffy. Det har väl varit sant sen Carmilla? Det är ju ingen slump att vampyrromanerna började dyka upp när England var som mest viktorianskt osexigt... utbyte av kroppsvätskor leder till evig förbannelse. Hmmmm.
Hela "Dracula" av Bram Stoker är ju fylld med sexuella undertoner. Bara scenen där greven sire:rar en av brudarna på mentalsjukhuset – hur han får henne att slicka blodet från hans nakna bröst. Och det i en tid där skildringar av vanlig sex var strängt förbjudna.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav AKS » tor jun 28, 2007 22:35

Jaha, jag laddade med ett glas vitt inför detta avsnitt. Synd dock att jag bara hade en liten flaska vitt hemma (inte ens en halv flaska) för det hade behövts mer för att uppskatta detta avsnitt. Som alltid en brasklapp: det är trots allt Buffy så hård kritik måste ses i ljuset av att detta är en serie som skapat avsnitt som Becoming, OMWF, The Gift, Grave, Passion, Fool for Love, Something Blue etc i oändligheten. Jag menar, även för mig - som använder Buffyskalan då jag sätter betyg - hamnar de flesta betygen mellan 6 och 10.

Så, detta är ju halvt bedrövligt för att vara Buffy. Väldigt lite är bra eller intressant här. Spike har ett bra leende där jag utnyttjade spola tillbaka-funktionen för att se det en gång till. Sen gillar jag att Buffy tar av sig kepsen då hon ser Spike utanför och jag gillar att Willow ber Amy the Bitch dra. Det är dock allt.

Men sen så måste jag jämföra detta med mina ettor. Vad jag vet har jag bara två avsnitt som får 1 av 10 på Buffyskalan: I Robot och Go Fish. Och jag tycker nog att Doublemeat Palace är snäppet bättre som t ex Wrecked och Witch som jag gett 2: or. Så i slutändan kan nog Doublemeat få just 2 av 10 ändå. Men nog är det närmare 1 än 3 i alla fall.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » sön jan 03, 2010 20:51

Haha, jag gillar faktiskt det här avsnittet. Vissa scener är riktigt roliga, som introduktionsfilmen. Och Manny är underbar, jag älskar hur han säger "Why do you want to work here, Buffy?" jätteargt och också "You're working a double shift." :D Sen gillar jag scenen i the Magic Box när Xander äter hamburgaren och sen hans "Well, first you say it's cat, then you come in and hand me a burger, blah blah blah." Just det där "blah, blah, blah" tycker jag är riktigt roligt av någon anledning, och även Buffys svar: "I needed that burger to analyze it. Now I'm gonna have to get another one." :D

Amy är så tråkig och irriterande, hon är verkligen en hemsk person. Skönt att Willow sa ifrån.

Det som är dåligt är slutet med demonen som jag inte gillar alls och det drar ner avsnittet en del.

Favoritcitat:
Manny: I'm Manny the manager. It's not a joke, it's just my name.

Betyg: 6
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Rombat » sön jan 03, 2010 21:51

Det är runt här i säsongen som jag börjat reta mig på freeloader-Willow. Bara Buffy som ska jobba? Hon bor inte ensam direkt.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Echolls » sön jan 03, 2010 22:12

Ja, det är faktiskt sant. Jag har inte tänkt på det.
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron