3x02 Dead Man's Party

Här pratar vi mest om Säsong 3

Gathering, shindig or hootenanny?

1
3
7%
2
0
Inga röster
3
3
7%
4
1
2%
5
5
12%
6
9
21%
7
10
24%
8
6
14%
9
3
7%
10
2
5%
 
Antal röster : 42

3x02 Dead Man's Party

Inläggav Mr Chase » mån mar 15, 2004 3:55

Mr Chase är levande död:

36. Dead Man's Party

This is more like it. Granted, it too didn't quite live up to expectations, especially in the entirely redundant zombie attack. But we got a good character piece of how everyone reacted to Buffy's return. At moments it was rather painful to watch. They were just so mean to each other but everyone sure had issues they had to work through. The only one not really pissed off was Giles (at least not on screen). Instead he's so happy about his slayer's return that he almost cries.

Joyce and Buffy are carefully treading around each other, both fearful of sparking another heated argument. It doesn't last of course, and Ma Summers chooses the worst time to read her daughter the riot act -- right in the smacking middle of her homecoming party. Still, Buffy seemed on the verge of hitting the road again so it's perhaps understandable.

For all their worrying over the summer there is definitely a lot of residual resentment with the Slayerettes. They don't seem to be all that happy about seeing the slayer again. They're obviously relieved and all that, but they have after all been coping quite well on their own in her absence. At least six out of ten vamps (it was sort of cute the way Oz corrected Willow about that figure) have been dusted and they've even assigned each other code names ("Nighthawk" LOL).

What's really been bugging them, and building up over the last months, is that Buffy just left them to their own devices with no explanation whatsoever. She didn't even try to contact them for all that time. They were a team, the Scooby Gang, and then suddenly Buffy just bailed. She had her reasons of course, but she hasn't told anyone about her sending the resouled Angel to hell. So before you go on being mad at the Slayerettes for doing what they did, and saying the things they said, horrible as they were (especially Xander), remember that *they didn't know* and after this episode they still don't.

Sure I feel for Buffy. It's not the welcome she expected or deserved. But she has to learn that they're a team -- the slayer and the Slayerettes. And they're people. You can't just abandon them only to return some months later and expect that all is going to be like before. They've grown and changed in the meantime. And as Willow so aptly put it, it's not just about them missing her and worrying about her.

Willow: "I mean, my life! You know? I, um... I'm having all sorts of... I'm dating, I'm having serious dating with a werewolf, a-and I'm studying witchcraft and killing vampires, and I didn't have anyone to talk to about all this scary life stuff. And you were my best friend."

She's more to them than just the leader. She's their friend and she deserted them. Their anger is actually a product of that friendship. It's called tough love.

Xander has taken quite a beating with reviewers over his scolding of Buffy. It was a little nasty at times but he really didn't say anything that was factually wrong. He could have done it a bit smoother but perhaps he's been taking insensitivity lessons from Cordelia. Anyway, of the Slayerettes, his summer was probably the worst. Buffy, the centre figure of his substitute family, takes off and so does his girlfriend Cordelia. He's left with the cute couple of Willow and Oz to mind the slayage store. But he's also grown up. He's a more confident person and it shows. He's "Nighthawk", and Cordy really likes it.

Cordelia: "Except you were kinda turning me on with that whole Boy Slayer look."
Xander: "Was I now?"
Cordelia: You bet, Nighthawk."

Cordelia has now completely gotten over her anxieties about being with Xander. She's heavily making out with him in front of everyone at the party. I thought it was adorably cute but some have complained that they were just rubbing it in poor Buffy's face. Well, fiddlesticks I say! Cordy's attempt to see things from Buffy's point of view misfires but it's so in character. And despite what she says in the beginning, I think the Rambo style works for her.

What is frustrating is that in the end nothing is really resolved. Buffy still hasn't told anybody about Angel. But rest assure it will have to come out sooner or later, hopefully sooner. But there are no issues that a serious little zombie slaying can't help to cover up. They work on autopilot when the living dead crashes the party. It also helps gets rid of the extraneous partygoers one way or the other.

Other little tidbits include principal Snyder. First Joyce tries to face up to him in order to let Buffy come back to school, but he's not impressed with her threat to take it to the Mayor. Hm, I wonder why! And Joyce gets extra points for calling Snyder "that nasty, little, hard, bigoted rodent man", if not in front of him.

Secondly, when Giles threatens to take the case to the State Supreme Court Snyder loses his calm. But if Snyder has another tingling moment I'm gonna send in Giles in his Ripper persona again! What is it about Giles anyway? His remark "like riding a bloody bicycle" when he hot-wires the car again tells us there's more to the librarian than meets the eye. And the: "'Oh, look at my mask, isn't it pretty? It raises the dead!' Americans!" was ROTFL.

Oz gets to define different party categories: "Well, a gathering is brie, mellow song stylings; shindig: dip, less mellow song stylings, perhaps a large amount of malt beverage; and hootenanny, well, it's chock full of hoot, just a little bit of nanny."

And was I the only one that heard Phoebe from "Friends" singing "Smelly Cat" in my head when the living dead zombie cat appeared?
Senast redigerad av Mr Chase fre mar 19, 2004 5:03, redigerad totalt 1 gång.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Noggster » tis mar 16, 2004 19:51

Gillar detta avsnitt, antagligen för att jag har en liten kärlek till zombies.
Eftersom Mr.Chase har nämnt det mesta redan har jag inte så mycket att tillägga förrutom min förrundran över att dom visar när Zombies bryter nacken av en kille. Men inte när Buffy kör en påle genom hjärtat på en Zombie..?
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav JRT » tis mar 16, 2004 20:04

Noggster skrev:Eftersom Mr.Chase har nämnt det mesta redan har jag inte så mycket att tillägga förrutom min förrundran över att dom visar när Zombies bryter nacken av en kille. Men inte när Buffy kör en påle genom hjärtat på en Zombie..?


Så har det varit innan också - nackbrytningar visas men aldrig när en vampyr - eller något annat - får en påle genom hjärtat. Scenen där Angelus vrider nacken av Jenny Calendar visades oklippt - däremot la de in slow motion när Buffy höll upp sin hårnål mot Angelus i Go Fish...
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav sus@n » tis mar 16, 2004 21:03

Jag tycker det bästa med detta "medelmåttliga" avsnittet är Buffys bråk med sina vänner och mamma och slutet då Willow och buffy retas.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav caffeineaddict » tis mar 16, 2004 21:05

There is no logic in the land of TV-censur...

Jag tycker DMP är kraftigt underskattat, och jag blir riktigt rörd och gripen av scenerna där gänget bråkar.

Dock är zombie-storyn lite halvdan och känns för odetaljerad, men det är ju inte den som riktigt är poängen med avsnittet heller. Dock hade jag hoppats på en större och bättre reunion-scen än bara "ooh, nu har vi dödat ett par zombies ihop, nu är vi bästa kompisar igen trots att vi var nära att spöa skiten ur varandra för fem minuter sen...".

Men ändå, en hel del suveräna ögonblick, inte minst Giles lysande replik i bilen (som jag väl tror någon nu har som signatur här på forumet?). Gapskrattar alltför ljudligt varje gång jag hör den.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Noggster » tis mar 16, 2004 22:02

Whatever caffeine said!
ska bli kul att se nattsändningen, om den inte börjat supersent idag.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Langtry » tis mar 16, 2004 22:14

Såg delar av dagsändningen idag, guuud vad jobbigt det är med slowmotion-grejen. Det kan nästan förstöra ett helt avsnitt.
Men det är ju Buffy iaf =)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav kaos » tis mar 16, 2004 22:51

kan jag hålla med om somnade pga av att de gick i slomow en gång
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav AKS » tis mar 16, 2004 23:25

DMP är väl ett av de svagare avsnitten denna säsong. Men långt ifrån dåligt. Bråket på slutet berör verkligen, men jag tycker personligen att något känns konstigt då Xander skriker "Let her finish!" till Buffy då hon avbryter Willow. Jag vet inte om det är själva repliken som är fel, eller om Nicky Brendon inte lyckas leverera repliken på det sätt han borde leverera den. I vilket fall som helst, den repliken tar mig alltid "ut ur" avsnittet för ett par sekunder om ni förstår vad jag menar.

Ett okej avsnitt, varken mer eller mindre.

Hoppas att det är okej att lägga in en kort kommentar om Angel S4 apropå detta avsnitt.

SPOILER ANGEL S4
Det roliga var att jag igår kommit till Habeas Corpses i min omtitt av Angel S4 (boxen kom ju fram i fredags). Det var ganska kul att slumpen gjorde att jag såg två zombieavsnitt på raken.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav anders_ » ons mar 17, 2004 0:55

jag tycker det här avsnittet var riktigt dåligt och långtråkigt. och hade inte många komiska inslag. eller inte några roliga iaf.
anders_
Minion
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 jan 2004

Inläggav caffeineaddict » ons mar 17, 2004 1:26

anders: Fick inte ens "Look at my mask"-repliken dig att skratta? Man, you're a hard nut to crack...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » ons mar 17, 2004 1:42

Avsnittet är helt klart mer drama än komedi och det tycker jag passar bra. För det handlar om Buffys familjeliv när hon kommer tillbaka -- dat ska inte vara en hootenanny med dräpande repliker hit och dit. Drama. Bra.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » ons mar 17, 2004 1:45

noike: Medhåll.

(Damn, jag tror precis jag skrev min kortaste post någonsin! Men nu har jag pajjat det med den här parentesen. Damn!)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Teo » tor mar 18, 2004 22:46

Nja inte det bästa avsnittet men ett riktigt roligt citat se nedan..
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav Koala » ons sep 15, 2004 0:16

willow och bufs kemi på slutet, like whoa.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Jhonny » sön okt 17, 2004 0:33

Argh!!! Buffy har större rum än vad jag har!!!
Det här avsnittet minns jag ganska väl, roligt är det också om jag inte minns fel.

*jag kommer nog minnas säsong 3 mycket väl*

Belgium!
Oj vad glad Giles blev :)

Zombies, yay.
Tänk vad Joyce får betala för skador på huset, ajaj
There is no knowledge that is not power
Användarvisningsbild
Jhonny
Minion
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 okt 2004
Ort: Dalsjöfors

Inläggav Tob » tis nov 02, 2004 2:48

Avsnittet handlar verkligen inte om Zombies, och rent storymässigt sett så är det oerhört enkelt uppbyggt, vilket jag tror är medvetet. Det är Buffys återkomst man fokuserar på, hur personerna i hennes omgivning reagerar osv. De sista 20 minutrarna är riktigt bra. Willows konfrontation till Joyce och sedan ner i vardagsrummet. Det blir riktigt tårdrypande och i nästa sekund invaderas huset av Zombies. Ännu ett lysande exempel på hur serien klarar av att gå ifrån drama --> komedi --> action, och man gör det klockrent också.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Angelus » tis nov 30, 2004 14:11

njae...föruom Oz grymma tal om festen så är detta lite för sorgsett...lider med Buffy/Sarah nått enromt och Xander är alldeles för dum!
"me, myself and my lvl 60"
Användarvisningsbild
Angelus
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 26 maj 2004
Ort: Onsala

Inläggav Emily » tis dec 14, 2004 0:23

Zombierna är tråkiga.
Men Buffys och andras känslorna är viktigare. Det blir rätt rörande.
Giles är gulligt i köket när han nästan gråter.

Xander: Well, I hate brie.
Cordelia: I know. It smells like Giles' cat.
Giles: It's not my...


Giles: Unbelievable. 'Do you like my mask? Isn't it pretty? It raises the dead!' Americans.

Sättet som han säger "Americans" :D
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav VelocityBoy » tis dec 14, 2004 0:29

Jag gillar Buffys lilla tirad om masken

Buffy: "It's angry at the room, Mom. It wants the room to suffer."

it gets me every time :P
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Wyclef » fre dec 24, 2004 23:15

Mycket känslosamt avsnitt som ändå har sin charm, ger det en sjua.
Wyclef
Minion
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 22 dec 2004
Ort: Umeå

Inläggav latarmig » tis jan 04, 2005 6:19

De flesta som skrivit här innan har varit så förstående när det gäller scoobisarnas beteende mot Buffy. Det förstår jag inte.

Giles är den ende som har tillräckligt med inlevelseförmåga för att veta att han bör ta det lugnt. Alla andra verkar sakna all förmåga att sätta sig in i hur det kan vara att komma hem igen efter en sommar på rymmen efter att ha dödat sin onda pojkvän och blivit utsparkad från såväl hem som skola. Att de överhuvudtaget kan komma på tanken att sätta igång med en hootenanny det första de gör får en bara att ta sig för pannan. Att Xander och Cordelia tycker det är ok förvånar inte helt, även om båda två vid ett flertal tillfällen visat prov på betydligt mer psykologisk insikt än vad som avslöjas från vad som strömmar ut från deras läppar. Men att Oz och Willow inte förstår bättre förvånar (trots att Oz är ny i gänget).

När det gäller Xander och Willow visar deras uppförande under festen dessutom inte bara brist på inkännande i andra människors känslor, de bär sig dessutom riktigt illa åt båda två. Det börjar smått med att båda två är för upptagna av sina egna liv för att ge Buffy lite tid under hennes andra dag hemma. Xander är dessutom lite elak när de står i begrepp att knacka på hos Giles, men sådan är han alltid så det ska nog inte räknas. Den förklaring som Willow ger, att så mycket hänt i hennes liv under tiden Buffy varit borta, är rimlig. Men om både hon och Xander gått hela sommaren och saknat Buffy så vore väl ett bra sätt att välkomna henne, att vara hos henne.

I mina ögon är det här avsnittet ett tvillingavsnitt till "When She Was Bad" (2x01), vilket också innebär att säsongen sätter igång på riktigt här. En annan likhet är att i båda avsnitten återvänder Buffy till Sunnydale efter att ha varit borta ett längre tag. I det avsnittet (2x01) var det Buffy som bar sig illa åt, och Angel, Xander och Willow blev hårt åtgångna. I det här avsnittet är det Xander och Willow som uppför sig som idioter, medan Buffy är den som får lida. Stackarn, jag tycker så synd om henne. Visst är det dumt av henne att börja packa under festen, men att Willow anger henne för Joyce och säger att Buffy var på väg att sticka igen, var lågt. Så gör man inte mot sin bästa vän. När Xander därefter lägger sig i Buffys bråk med Joyce sänker han sig till en nivå där han inte bör befinna sig.

Nog kan jag förstå att både Willow och Xander är väldigt frustrerade över att ha blivit lämnade utan ett ord till förklaring och fått gå hela sommaren utan att veta om Buffy är levande eller död. Det förklarar säkert deras handlande - men det ursäktar det inte.

Det är nästan bara de riktigt bra avsnitten som får mig upprörd så vad jag tycker om det här behöver kanske inte ens nämnas. :-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Binchy » fre jan 07, 2005 12:50

Jag kan inte med Joyces nya väninna, brrr. En sådan som läst en bok om psykologi och nu tror att hon är expert på känslor. Kul vändning när hon sedan tar på sig masken och säger "I live, you die", inte en känsla i sikte.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav xAMNESIAx » fre jan 14, 2005 20:14

Spoiler S7:
Bra avsnitt, och framförallt ett viktigt avsnitt. Det är här man för första gången får se Xander och Willows oförmåga att förstå och sätta sig in i Buffys liv. Mina tankar går direkt till S7, ett av de sista avsnitten (har glömt namnet) då Xander, Willow & Co sviker Buffy och röstar bort henne som ledare. Samma sak där, Willow och Xander kommer aldrig att förstå vad det innebär att vara "The Slayer". Det handlar om ensamhet (vilket förklaras under senare säsonger), det handlar om hon vs all onska. Scooby gänget slåss för att dom vill, dom har ett val. Dom kan sluta när dom vill. Buffy har inget val, hon är den utvalde. Under hela seriens gång så ändras inte detta faktum. Tror att den enda som kan (åt minstone delvis) förstå Buffy är Spike, och kanske Angel. Vilket bevisas under S6 och S7 då Buffy väljer att gå till Spike med sina problem istället för Scooby gänget.

Håller med det mesta som latarmig skrev, speciellt angående Xander. Han beter sig verkligen som en idiot. Om jag vore Buffy skulle jag vara riktigt arg på honom, inte bara för vad han gör under detta avsnitt, utan för att han grundlurade Buffy i Becomming Pt.2 gällande Angels själ. Fy fan vad fult gjort. Hade Xander agerat som en vän då, kanske inget av detta hade hänt.

Vilket fall som, mycket bra och dramatiskt avsnitt. Zombie historien drar ner betyget, den känns inte speciellt motiverande. Det blir en 7:a.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav jvc_man » ons jan 26, 2005 2:08

Samma kommentar som i 3:01 -

---kommentar---
Nja , efter att ha sett 2:21-22 igår och nu idag 3:01-02 så känns det lite taskigt. All den härliga och goda vänskapen i "gänget" é gone, allt känns splittrat, ungefär som jag känner mig. Gillade dock Giles i detta avsnittet och i (3:02).

Men efter sett vändningarna i s2 så förstår jag att allt kan hända i Buffy/Angel , man kan aldrig vara säker på något, karaktärer och story kastas runt ständigt, dock väldigt fint och snyggt (hittills bara bra "kast").

Gillade för övrigt Buffy som happy/nice o inte som sad/bad, samma gäller verkligen Xander!
---end---

Xander är verkligen avskyvärd , hemskt att han "blivit" sådan och att gänget är borta... :(
Gillade ej själva storyn med zombies (masken) i detta avsnittet, jag fokuserade mer på relationerna mellan Buffy o samtliga!
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav caffeineaddict » ons jan 26, 2005 2:31

jvc_man skrev:Xander är verkligen avskyvärd , hemskt att han "blivit" sådan och att gänget är borta... :(


Avskyvärd? Pfft. Han går lite långt ibland men han har en poäng med det han säger. Ur hans synvinkel förstår jag honom. Ett utbrott när man känner sig sviken är knappast tillräckligt för att göra någon avskyvärd enligt mig.

Och gänget är långt ifrån "borta" vilket jag tycker framkommer rätt tydligt i de sista scenerna. (Spoiler nästa avsnitt:)Och nästa gång vi ser dem har de ju en trevlig picknick i det gröna tillsammans, och verkar trivas utmärkt ihop.

Känner dock igen din känsla av att det känns lite lustigt och annorlunda ett tag efter Becoming, efter att ha fått en sådan chock, käftsmäll och Amor-pil av det avsnittet. Alla de tidiga S3-avsnitten blir bättre under en omtitt, man har lite svårt att ta sig till dem första gången efter Becoming. Personligen kom jag inte riktigt tillbaka in i "the groove" igen förrän 3.08 första gången jag såg serien.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav jvc_man » ons jan 26, 2005 2:51

Får hoppas på det bästa, men tror det ordnar sig, mår säkerligen bättre om Angel dyker upp! :) *spoila ej*
Tack!

Gonatt
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav Tob » ons jan 26, 2005 8:56

För att flika in lite kommentarer angående gängets beteende så tycker jag att det mesta faktiskt känns riktigt troväridgt. Det är ju det viktigast av allt, att man behåller trovärdigheten. Hur för jävligt Xander än beter sig (om man tycker det) så har jag likt caffe fortfarande en förståelse varför han beter sig som han gör. Detsamma gäller för dem andra karaktärerna.

Eller så är ju så partisk pga. att jag är så svag för scenerna i vardagsrummet. Vem vet.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav CheeseGuy » ons jan 26, 2005 11:43

Visst beter de andra sig fruktansvärt, men man ska tänka på att de inte känner till allt som hände i Becoming.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav latarmig » ons jan 26, 2005 16:05

Tob skrev:Det är ju det viktigast av allt, att man behåller trovärdigheten. Hur för jävligt Xander än beter sig (om man tycker det) så har jag likt caffe fortfarande en förståelse varför han beter sig som han gör.


Själv ser jag det lite annorlunda. Trovärdigheten är a och o, så långt är jag med dig, men jag kopplar inte trovärdigheten till förståelse för hans handlande så starkt som du verkar göra. Snarare handlar det om att Xander agerar trovärdigt i betydelsen att han är en person som ibland kan bete sig som ett svin. När han gör det så är han Xander. Därmed inte sagt att han inte också har många andra och betydligt trevligare personlighetdrag. Han kan vara fantastiskt öm, rolig och underbar på alla vis. Men när han blir arg eller känner sig förorättad så kan han också behandla andra människor (och andra varelser) mer ruttet än nästan någon annan. Med andra ord, det är ingen tillfällighet att det är just Xander som bär sig illa åt.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 3



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare