5x17 Forever

Här pratar vi mest om Säsong 5

Betygsätt Forever

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
1
3%
7
5
17%
8
11
38%
9
9
31%
10
3
10%
 
Antal röster : 29

5x17 Forever

Inläggav pfant » ons okt 08, 2003 22:46

En mycket värdig och känslosam uppföljning av de omvälvande händelserna i The Body, ett The Body del två skulle man väl kunna säga. Jag tyckte Buffys sammanbrott mot slutet av avsnittet var väldigt gripande. Konsekvenserna av det som hände i det här och det förra avsnittet utgår jag från kommer ha avgörande betydelse för seriens fortsatta inriktning.
Användarvisningsbild
pfant
Minion
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Zaxx » sön nov 30, 2003 16:49

ett till väldigt bra avsnitt.. vet inte riktigt vad man kan säga mer om det..

Ett Bra samarbete mellan Tara - Willow - Dawn iallfall

nu vet ju inte jag vart serien kommer att barka åt efter detta, men det känns lite om om det just var som pfant skrev att det sätter standard för avsnitten som kommer efter detta!...

hmm .. kan inte sätta betyg på det ÄN.. kommer senare med det... känner att det bara blir fel om jag sätter betyget nu, utan att fundera lite mer på det.
Det man kan säga om dessa (Body,Forever) två avsnitt är ju att de verkligen LYFTER hela S5 högre.. men gör det verkligen det i rätt riktning? är det meningen att det skall bli mer känslosamt? hmm har inte tagit ställning än som sagt, då jag inte sett resten än..
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav sharatec » ons maj 05, 2004 11:35

(Någon som blir förvånad över lite Tara-dravlande?)

Jag gillar hur man får se Taras och Willows olika attityder här: Willow känns mer fokuserad på huruvida saker och ting kan göras, medan Tara ägnar mer tid åt att bry sig om vad man bör göra. Det känns att Tara faktiskt funderar mer kring hanteringen av magin.

Spoiler s6
När man ser tillbaka så märks ju den här attityden förstås mer i säsong 6, men jag tycker att det här är ett av de avsnitt där man visar att den inte bara dyker upp då; det känns bra att skillnaden i deras inställning redan har börjat etableras.

Forever är ett bra avsnitt, och personligen är jag så pass lättköpt att jag blir snyftig när Dawn förstör fotot - kanske ingen scen som får poäng för att den är så väldigt nyskapande, men väldigt passande.

Dessutom är jag tillräckligt förtjust i Angel för att uppskatta hans gästspel här.

Betyg: 8.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav jonas. » lör jun 12, 2004 12:25

fy tusan vad det här avsnittet är bra.


verkligen en värdig uppföljare. Buffy håller verkligen som person och serie att växa upp nu på riktigt. fast det är väl i säsong 6 hon och serien gör det på riktigt.


Buffy utbrått på Dawnie är bra skådespelar insattser från båda sidor.


Det är bra att dom får prata med varandra och gråta ut tillsammans för det är det dom båda behöver.
Användarvisningsbild
jonas.
Minion
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: stockholm.

Inläggav sus@n » lör jun 12, 2004 13:33

Åh, jag älskar den scenen (den då Dawn & Buffy grälar & slutar med att gråta)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Koala » mån sep 13, 2004 18:02

Tyckte skådespelarmässigt och regimässigt har Buffy aldrig vart så bra det blivit på sistone, men något saknas.

Detta avsnitt tycker jag är på tok för mycket såpa över, men ändå aight pga skådespeleri och regi.

8!
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Joamna » mån sep 13, 2004 18:21

som sagt grymma skådespelarprestationer.

otroligt fint när angel kom. det är nåt mellan dem som är väldigt speciellt. tyvärr så var jag redan spoilad om det, hade nog vart ännu mer effektfullt annars..

och hennes växa upp grejjer kan jag känna igen mig i även fast min mamma lever..
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » mån sep 13, 2004 18:51

Ett nytt jättefint avsnitt utan att skriva en essä så tar jag upp punkter som gjorde ett intryck på mig

- Angel och Buffy var fint

- Ytterligare ett fall där Willow förespråka magi (indirekt genom Dawn) i syfte att undvika att hantera problem.

- Spike får visa upp sig både ifrån sin bästa och sin sämsta sida 1) det är uppenbart att han är unik som vampyr då han uppriktigt sörjer Joyce och verkligen vill vara vän med Dawn 2) Han har inga betänkligheter om att låta Dawn återuppväcka sin döda mor med en stor chans att det hela ska helt åt skogen.

- Spike och Dawn samspelet (se ovan) är bara för rörande... två 15 åringar (deras mentala ålder) som har hittat varandra :)

- Ghora demonen är fantastiskt dåligt gjord som tur är det metaforen som är det viktiga och inte det fåniga monstret.

- Sarah dominerar i sista scenen trots att jag har sett det så många gånger så fick jag en klump i halsen när jag såg den delen på femman... hon är så bra!

- Strongt av Dawn att riva av fotot när Buffy tappar kontrollen (återigen ett hjärtskärande "-mommy" ifrån Buffy :( ) och det är upp till henne att vara vuxen och göra det rätta.

Ett utav mina favorit avsnitt allt som allt det innehåller det mesta som gör att jag gillar s5 mest av alla säsonger.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Nea » mån sep 13, 2004 19:42

VelocityBoy skrev:- Ghora demonen är fantastiskt dåligt gjord som tur är det metaforen som är det viktiga och inte det fåniga monstret.

Jepp, det där monstret är ganska "cringeworthy".

VelocityBoy skrev:- Sarah dominerar i sista scenen trots att jag har sett det så många gånger så fick jag en klump i halsen när jag såg den delen på femman... hon är så bra!

Håller med, VB. När Sarah/Buffy vrider på vattenkanalerna då är det svårt att inte få tårar i ögonen själv. Hennes röst gör också en stor del av jobbet. "Who's going to make things better? Who's going to take care of us?" Jag känner så stor sympati för henne i hela den scenen, det framkommer väldigt väl hur vilsen och ensam hon har kännt sig och hur desperat hon har försökt förtränga att hennes mamma verkligen är borta för alltid.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav Joamna » mån sep 13, 2004 20:16

Nea skrev:Håller med, VB. När Sarah/Buffy vrider på vattenkanalerna då är det svårt att inte få tårar i ögonen själv. Hennes röst gör också en stor del av jobbet. "Who's going to make things better? Who's going to take care of us?" Jag känner så stor sympati för henne i hela den scenen, det framkommer väldigt väl hur vilsen och ensam hon har kännt sig och hur desperat hon har försökt förtränga att hennes mamma verkligen är borta för alltid.



verkligen.. ibland blir jag bara så frustrerad över att jag inte kan ta mig in i serien och trösta henne.. :|


å angel är den första som hon verkligen öppnar sig mot om det här..
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » mån sep 13, 2004 23:46

Nea skrev:"Who's going to make things better? Who's going to take care of us?" Jag känner så stor sympati för henne i hela den scenen, det framkommer väldigt väl hur vilsen och ensam hon har kännt sig och hur desperat hon har försökt förtränga att hennes mamma verkligen är borta för alltid.


Precis det är just vid "Who's going to take care of us?" som det går ända in till benet... det är här det läcker ut och Dawn får se det för första gången men för oss tittare har man ju fått se hennes extrema rädsla för att bli av med Joyce i de känslomässiga scenerna i "Fool for love" (verandan *love*) och framförallt i "Listening to fear" så är det ju en knäckande sorglig scen då hon ensam i köket med radion på känner sig säker nog att bryta ihop, poor Buffy :cry:
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav VelocityBoy » mån sep 13, 2004 23:55

Flisa skrev:å angel är den första som hon verkligen öppnar sig mot om det här..


...och han är upptagen med sitt i LA, det är verkligen ingen avundsvärd position hon befinner sig i.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Joamna » tis sep 14, 2004 0:38

VelocityBoy skrev:
Flisa skrev:å angel är den första som hon verkligen öppnar sig mot om det här..


...och han är upptagen med sitt i LA, det är verkligen ingen avundsvärd position hon befinner sig i.


nope, fast han erbjöd sig ju att stanna.. men det var nog bäst för alla att besöket inte blev längre än det blev.. eller?
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » tis sep 14, 2004 2:07

Är det någon som vet vad trollkarlen menar med det här?

Doc: I know you.
Spike: I don’t think so, mate.
Doc: No, no, you’re that guy, that, that guy, hangs
around down at the corner mart.
Big into dominoes, aren’t you?
Spike: Can’t say as I am. Look, we came here
because— stops because Doc is laughing
Doc: That’s crazy, isn’t it? I mean, I, I, I’d swear, you
were that guy. I mean, your
hair’s a different color and you’re a vampire, but uh,
other than that. . .

Det låter som en fråga gjord för vår quiz-tråd, men jag kan inte komma på någonting vare sig nu eller senare i serien som minner om detta. Dessutom skulle ju den personen inte vara vampyr, så det kan inte vara Spike. Mycket underligt. Kan det vara ett internt skämt som bara ME har roligt åt?
Senast redigerad av latarmig tis sep 14, 2004 2:31, redigerad totalt 1 gång.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Off » tis sep 14, 2004 2:20

Satt och flippade mellan kanalerna och det var den enda scenen jag såg. Jag måste erkänna att jag också är lite ställd av den. Är det bara meningen att han ska verka som en förvirrad gammal man för att sedan vända på det i sista meningen så att man ska förstå att han har "krafter"? Får väl ta och söka igenom lite informationskällar någon dag. Alldeles för trött för det nu dock.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Illyria » tis sep 14, 2004 2:30

Det verkar ju som Spike försöker bortförklara det också, det är förvirrande. Inte vampyr som liknar Spike: William för länge sedan, nutid Billy Idol?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Nightcrawler » tis sep 14, 2004 12:33

Bra avsnitt...gripande och vakcert...
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Off » tis sep 14, 2004 12:37

Illyria: Håret var ju inte likadant så det är nog inte Billy Idol men annars bra gissning :)

Det kanske bara är så att det var en historia de släppte?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Minsc_and_Boo » tis sep 14, 2004 13:02

Avsnittet är både rörande och läskigt tycker jag. Tyvärr missade jag det på TV så jag har inget färskt minne av det, men...

spoiler s06
...det är inte riktigt samma spell som Willow använder i 6x01 väl? Willow hade ingen bild av Buffy, plus att Dawn hade (vad jag minns) inte en Urn of Osiris.

Kanske en lightvariant av Willows spell?

"Black Magic for Dummies" kontra "Advanced Black Magic - Scare the Crap out of your Friends".


Om avsnittet: Jurkyrkogården någon?
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav Off » tis sep 14, 2004 13:10

Minsc_and_Boo:

spoiler s06

Nej det är inte samma spell. Det är mycket kraftigare magier som Willow utnyttjar som för med sig ganska mycket värre följder[spoiler]
Senast redigerad av Off tis sep 14, 2004 23:38, redigerad totalt 1 gång.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Minsc_and_Boo » tis sep 14, 2004 13:17

Off:

Var väl det jag tänkte! *spoilermärker för att göra folk nyfikna*
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav latarmig » tis sep 14, 2004 14:35

spoiler s06

Den stora skillnaden (förutom att Willow när hon gör sin besvärjelse har utvecklats till en av världens mäktigaste häxor, medan Dawn inte ens kan titulera sig amatör) tycker jag är att Dawn gör en zombie medan Willow tar tillbaka själva människan från döden.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav sharatec » tis sep 14, 2004 20:41

Inte för att lägga mig i (skulle jag? :) ), men ni kanske ska skriva ungefär hur långt det är spoilers... Bara för att upprätthålla den allmänna spoilermoralen! :D

Minsc_and_Boo skrev:Om avsnittet: Jurkyrkogården någon?


Nu har jag inte sett och/eller läst den, men vad jag däremot reagerade för är att det finns en liknande (liknande Forever, alltså) historia som heter Aphanden eller någonting sådant. Har inte läst den heller i detalj, men tydligen är det lite av samma upplägg med att önska tillbaka någon från döden, och sedan återkalla önskan när det knackar på dörren för att man är rädd för vad som har återvänt...

(Meningslös info, kanske.)
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Nightcrawler » ons sep 15, 2004 11:34

Jurkyrkogården, yeah right!
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Minsc_and_Boo » tor sep 16, 2004 1:41

Scar:

Spoiler Jurkyrkogården/S6:
Bok av Stephen King (filmatiserad också). Det finns en gammal indinakyrkogård i närheten av ett samhäll, och det har blivit en kyrkogård dit barn går och begraver sina husdjur. Problemet är, att det som begravs där kommer tillbaka. Precis som det var då det dog. Bara elakare.

They come back wrong, som dom tror Buffy gjorde. Och som hon själv tror. Så att säga.


Jag har det för att det var så det var i alla fall.
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav Ai » tor sep 16, 2004 2:26

Minsc_and_Boo skrev:Jag har det för att det var så det var i alla fall.


Jupp så var det. Jag har också haft Jurkyrkogårds-flashar av det här avsnittet. Allra helst slutet av boken/filmen och sista scenen med Joyce utanför vardagsrumsfönstret.... *ryser*

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Tob » fre jan 14, 2005 21:02

En riktigt vass uppföljning av föregående avsnitt. Angel har förmodligen sin bästa stund i serien som gästskådespelare.

Dawns reaktion på det hela känns trovärdig till en början iaf, även om mittenpartiert av avsnitt känns konstruerat. Spikes inblandning är underlig, vad vill han uppnå med det? Var det något fundamentalt jag missade i avsnittet? Vill han på någotvis visa (för sig själv och Dawn) att han minsann inte är så "godhjärtard" som man kan tro.

Minispoiler-Willows utveckling i serien
Willows sätt att reagera är givetvis intressant. Dialogen mellan Tara och Willow efter det att Tara har upptäckt att boken är borta kan förklara en hel del. Willow vet på något sätt att hon gjorde fel, eller åtminstonde vet hon att Tara tycker att det är fel. Var verkligen Willow så naiv att hon trodde att Dawn inte skulle gå vidare med det? ytterst tveksamt.

Slutscenen är makalös. Riktigt bra och frågan är om inte det är ett av Smg allra bästa skådespelarinsats under hela serien.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav VelocityBoy » fre jan 14, 2005 23:17

Tob skrev:Spikes inblandning är underlig, vad vill han uppnå med det? Var det något fundamentalt jag missade i avsnittet? Vill han på någotvis visa (för sig själv och Dawn) att han minsann inte är så "godhjärtard" som man kan tro.


Han tycker om och vill hjälpa Dawn... han ser inget större fel i att försöka återuppliva Joyce (dessutom vill han nog att Dawn skall börja gilla honom igen och är därmed inte så petig med vad han hjälper henne med)dessutom inser han väl att Dawn kommer att försöka utan honom ändå och då kommer det verkligen att gå åt skogen.

Jag älskar fö mitten partiet så här mycket *håller armarna brett isär* :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav JRT » fre jan 14, 2005 23:36

Ett av de starkaste i säsong 5 i mitt tycke, gillar det väldigt mycket. Spike/Dawnhistorian fungerar, Angels inhopp är suveränt, hela stämningen är mycket bra och följer upp the Body på ett bra sätt. Slutscenen är oerhört bra, SMG gör verkligen en bra insats där.

Willows reaktion här är förstås ett viktigt led i hennes utveckling.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Tob » lör jan 15, 2005 1:01

VelocityBoy skrev:Han tycker om och vill hjälpa Dawn... han ser inget större fel i att försöka återuppliva Joyce (dessutom vill han nog att Dawn skall börja gilla honom igen och är därmed inte så petig med vad han hjälper henne med)dessutom inser han väl att Dawn kommer att försöka utan honom ändå och då kommer det verkligen att gå åt skogen.


Jag håller med om att han antagligen nte ser något fel i att återuppliva Joyce, men samtidigt så är han inte dum, han vet (borde) mycket väl vad Buffy skulle tycka om det, och det är Buffys värderingar som han bryr sig mest om (Imo). Att han vill att Dawn skall gilla honom är självklart då det för honom närmare Buffy, men inte på bekostnad av realtionen till Buffy. Han inser säkerligen att Dawn kommer att prova och försöka ändå, men jag tycker fortfarande att det är mycket underligt att han går med på att hjälpa Dawn utan vidare.

VelocityBoy skrev:Jag älskar fö mitten partiet så här mycket *håller armarna brett isär* :)


Jo, jag gillar också Spike/Dawn relationen, men kanske inte riktigt lika mycket i just detta avsnittet. :P

Inledningen och avslutning är dock mästerligt, så mycket är förlåtit.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron