3x09 The Wish

Här pratar vi mest om Säsong 3

hur bra ble Cordys önskning

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
2%
4
0
Inga röster
5
1
2%
6
2
4%
7
3
6%
8
14
29%
9
12
24%
10
16
33%
 
Antal röster : 49

Inläggav Bender » sön feb 26, 2006 14:33

OK det var lite bättre andra gången.

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav fripp21 » sön mar 05, 2006 21:53

It's a wonderful life

Oh man, what a great episode! Cordelis drabbas av misär i baksmällan efter brytningen med Xander och önskar att Buffy aldrig kommit till Sunnydale. Hon får lite mer än vad hon önskar, om man uttrycker sig milt.

Att få se vad som hänt med våra hjältar om Buffy aldrig dykt upp i Sunnydale var verkligen skoj. Xander och Willow som über-onda vampyrer var en träffsäker lek med våra invanda känslor om de två. Bra! Angel, som jag trots allt gillar, var lika mesig som i den vanliga världen. OK! Men den som stjäl showen är "Bad Buffy". Hon har verkligen varit ensam i Cleveland verkar det som (Faith...). Och nu får vi se vad det blivit av Buffy när hon inte fått hjälp av sin Watcher. Jeeves, sorry, Giles var sig ganska lik intressant nog, och han levererade avsnittets mest hjärtskärande replik:
Anyanka: You trusting fool! How do you know the other world is any
better than this?

Giles: Because it has to be.


Jag älskade domedagskänslan i avsnittet. Det är storslaget och magnefikt att alla dör. Slow motion-scenen där våra hjältar faller bort en efter en. Wow. WOW! Såg ni hur vackert dammet virvlade runt i luften när vampyr-Willow blev förintad av Oz? Jag ser fram emot liknande scener från den riktiga världen senare i serien. När Buffy leder de goda arméerna mot de onda. Slow motion, stämningsfull musik och en hel massa död. Niiice.

Men tillbaka till detta avsnitt, det är klart att vi alla visste att Giles skulle ta bort det onda, men det var bra ändå, faktiskt spännande. Nu står det 2-1 till the Master mot Buffy. Hmm.

Några tankar om inledningen. Hur kan man inte älska Cordelia? Herregud vad elaka hennes falska vänner var. Den där Harmony hon borde få komma... to a very special level of hell. A level they reserve for child molesters and people who talk at the theater.

Till sist en härligt rolig kommentar av Cordelia i drömvärlden.
Cordelia: No! You have to get Buffy. Buffy changes it. It wasn't
like this. It was better. I mean, the clothes alone...
But people were happy. Mostly.


Betyg: svårt att ordna in detta avsnitt... jag ger den en 9:a
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Binchy » sön mar 05, 2006 23:40

fripp21 skrev:Den där Harmony hon borde få komma... to a very special level of hell. A level they reserve for child molesters and people who talk at the theater.


Yay, Firefly!

Huh, isn't that special
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav fripp21 » mån mar 06, 2006 12:32

Jag sov mycket dåligt inatt. När jag vaknade mitt i natten, efter att jag hämtat nytt vatten, kom jag helt plötsligt på att jag glömde att skriva om en av episodens bästa replikskiften, mellan Bad Buffy och Giles:

Buffy: (interrupts) World is what it is. We fight. We die. Wishing
doesn't change that.

Giles: I have to believe in a better world.

Buffy: Go ahead. I have to live in this one.


We fight, we die - oh man, great stuff.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav mmmf » tis maj 02, 2006 13:12

Två tankar bara. 1. Alla i Wishverse är lite smutsigare, mer tilltufsade och cyniska. Utom Angel. Han är fortfarande en hulkande hundvalp. Vilken skräll.
Det förvånade mig att det inte är Buffy som dräper honom, nu när Xander tar Cordy av daga och Oz gör slut på Willow.

2. (spoiler för resten av serien) Är inte Anya okarakteristiskt världsvan i det här avsnittet? Pradaväska? Omedelbart inträde i popularitetsklubben? Jag stör mig lite, men antar att de inte hade några planer på att göra Anya en permanent figur vid det laget.

2½. Vamp-Willow. Iih! Det är så att jag vill hoppa över några avsnitt och gå direkt till Doppelgangland.

Visst fan. Det var en sak till. Även om det är bekvämt för plottens skull (och lite gulligt) att göra Xander och Willow till Mästarens favoriter så är det föga trovärdigt. Mästaren är en rätt gammal tjomme, med falddermysnyllet och sin ständiga punchmouth och allt. Varför skulle han välja två gröngölingar till sina speciella trustees, även om de råkar vara "hans grymmaste". Jag menar, under sina århundraden som odöd torde han ju ha odlat ett antal bra mycket djupare allianser. Och, då dräparen aldrig kommit till Sunnnydale i Wishverse, var är Luke och Darla? VA? *fnys*

EDIT: Har spoilrat. Solly.
Senast redigerad av mmmf tis maj 02, 2006 16:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mmmf
Demon Fodder
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 30 apr 2006

Inläggav carre » tis maj 02, 2006 16:27

(spoilermärk mmmf's andra punkt)
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav Ai » tis maj 02, 2006 16:28

Kul att läsa! Och jag har också haft den reaktionen om Angels öde i Wishverse.

Kan behövas en liten spoilermarkering till över:

2½. Vamp-Willow. Iih! Det är så att jag vill hoppa över några avsnitt och gå direkt till Doppelgangland.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav carre » tis maj 02, 2006 16:30

Ai skrev:Kul att läsa! Och jag har också haft den reaktionen om Angels öde i Wishverse.

Kan behövas en liten spoilermarkering till över:

2½. Vamp-Willow. Iih! Det är så att jag vill hoppa över några avsnitt och gå direkt till Doppelgangland.


ursäkta, men försöker du stjäla min åska eller vad?!?!
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav Ai » tis maj 02, 2006 16:32

ey skrev:
Ai skrev:Kul att läsa! Och jag har också haft den reaktionen om Angels öde i Wishverse.

Kan behövas en liten spoilermarkering till över:

2½. Vamp-Willow. Iih! Det är så att jag vill hoppa över några avsnitt och gå direkt till Doppelgangland.


ursäkta, men försöker du stjäla min åska eller vad?!?!


Alltid!

Nej då - men som vanligt så tar det en evighet för mig att skriva ett inlägg och korrläsa och göra en sju åtta edits innan det är klart...

Dyslexi är också en gåva.... :rolleyes:

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav carre » tis maj 02, 2006 16:33

skyll på det du. du vill bara vara som jag och du vet det!!
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav Ai » tis maj 02, 2006 16:35

ey skrev:skyll på det du. du vill bara vara som jag och du vet det!!


Japp.

Singel, white female vettu! Jag har ju använt glasögon några dagar nu och ska penta håret snart...

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav carre » tis maj 02, 2006 16:50

Ai skrev:
ey skrev:skyll på det du. du vill bara vara som jag och du vet det!!


Japp.

Singel, white female vettu! Jag har ju använt glasögon några dagar nu och ska penta håret snart...


haha, perfa! hur gammal är du? 17?
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav Ai » tis maj 02, 2006 18:05

ey skrev:
Ai skrev:
ey skrev:skyll på det du. du vill bara vara som jag och du vet det!!


Japp.

Singel, white female vettu! Jag har ju använt glasögon några dagar nu och ska penta håret snart...


haha, perfa! hur gammal är du? 17?


Mentalt inte en dag äldre.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Garim » tis maj 02, 2006 18:11

Ai skrev:
ey skrev:
Ai skrev:
ey skrev:skyll på det du. du vill bara vara som jag och du vet det!!


Japp.

Singel, white female vettu! Jag har ju använt glasögon några dagar nu och ska penta håret snart...


haha, perfa! hur gammal är du? 17?


Mentalt inte en dag äldre.


Oj, jag är mentalt ljusår äldre än när jag var 17 :P
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Ai » tis maj 02, 2006 18:30

Garim skrev:
Ai skrev:
ey skrev:
Ai skrev:
ey skrev:skyll på det du. du vill bara vara som jag och du vet det!!


Japp.

Singel, white female vettu! Jag har ju använt glasögon några dagar nu och ska penta håret snart...


haha, perfa! hur gammal är du? 17?


Mentalt inte en dag äldre.


Oj, jag är mentalt ljusår äldre än när jag var 17 :P


Inte jag. Jag har mer kunskap - men mognare? Nope. *pekar på Zoës dödskallenapp och skötväskan* Och dessutom tycker jag fortfarande att mohikanen jag hade när jag var 18 nog är den snyggaste frisyren jag haft.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav carre » tis maj 02, 2006 18:30

mmm, jag med. idag är jag 42 och asmogen! 8)
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav Garim » tis maj 02, 2006 18:32

Ai skrev:
Garim skrev:
Ai skrev:
ey skrev:
Ai skrev:
ey skrev:skyll på det du. du vill bara vara som jag och du vet det!!


Japp.

Singel, white female vettu! Jag har ju använt glasögon några dagar nu och ska penta håret snart...


haha, perfa! hur gammal är du? 17?


Mentalt inte en dag äldre.


Oj, jag är mentalt ljusår äldre än när jag var 17 :P


Inte jag. Jag har mer kunskap - men mognare? Nope. *pekar på Zoës dödskallenapp och skötväskan* Och dessutom tycker jag fortfarande att mohikanen jag hade när jag var 18 nog är den snyggaste frisyren jag haft.


Äh, döskallar har väl inte med mognad att göra :P Visst, mer kunskap och visdom... men man måste ju få larva sig också :)
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav A bear » ons okt 25, 2006 1:10

Jag tycker fortfarande att "The Wish" sviker sig självt med det där slutet. Visst, det är nog bra för Cordelia att hon inte behöver minnas att bli mördad av Willow och Xander, men...

Bästa replik:
VAMPWILLOW: Bored now. This is the part that's less fun. When there isn't any screaming...


Bästa popkulturreferens: Alltihop är ju "It's A Wonderful Life".

Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: Vad är det med Angel och valpar egentligen?

Hej Joss Whedon: Xander och Willow dödar Cordy med en kyss... hej symbolik. Alla karaktärer är lika sig från "vår" verklighet, men bara nästan.
- Giles och Angel är båda lite fast i sina s1-personligheter. Angel är fortfarande cryptic guy, och försökte uppenbarligen i brist på Slayer kämpa, något han inte dög till. Giles gör så gott han kan och har plockat fram lite Ripper, men han är uppenbarligen en man som inte vet vad han kämpar för längre. Förrän i slutet.
- Buffy påminner en smula om "When She Was Bad". Detta är Buffy utan vänner, utan kontaktnät, en Buffy som fått hela Kendrapaketet nerkört i halsen och nästan kvävts av det. Hon fortsätter slåss, det gör hon alltid, men utan hopp, och av allt att döma utan att riktigt veta varför. "We fight. We die." Inte HELT olik en viss annan Slayer vi känner...
- Oz är Oz, om än något mer cynisk. "So Cordelia wished for something? Well, if it was a long, healthy life, she should get her money back." Svårt att tänka sig "vår" Oz skämta över en skolkamrats lik.
- Xander är i princip "The Pack"-Xander med vassare tänder. Vår Xander, förmågan att vara en sarkastisk skitstövel, men utan minsta mänsklighet kvar.
- Och Willow. Ghaaa. Det är något riktigt kusligt över VampWillow, hur kul hon än må vara. Även om hon inte är galen på Drusillanivå är det definitivt något som slagit över i huvudet hos henne. Minspelet, språket är Willows, men förvridet. Slår vad om att det var hon som designade den där blodsugarapparaten också; Willow gillar vetenskap, det vet vi ju.

Awww: Jag rår inte för det. VampWillow ÄR het. I'm sick. I need help.

Höh? Sen när är Cordy korkad? Tar det inte väl lång tid för henne att fatta vad som hänt när folk pratar om att alla är döda och "come-bite-me outfits"? Och var är Darla och Luke?

Wow, detta är en bra serie: Det är ett smått genialiskt avsnitt, fram tills vi trycker på erase/rewind-knappen i slutet. Framför allt slutscenen är helt otrolig, all slow motion, våra hjältar som dödar varandra utan att någonsin veta att de kunde betytt något för varandra...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav gollum » fre okt 27, 2006 9:27

Bra idé, men den lämnar lite hål och frågetecken efter sig, det största egentligen för min del är att när Cordelia önskar att Buffy aldrig kommit då switchar världen omedelbart i rum, men inte i tid. När önskningen görs ogjord sker också ett hopp bakåt i tiden, som om inget hade hänt. Jag inser att det finns en viss logik i det, önskningen tillintetgörs och då ska allt gå tillbaka men borde då inte den första önkningen hoppa flera år bakåt, till den dag då Buffy kom? Konsekvensen av mitt resonemang skulle naturligtvis vara att alla skulle vara döda när önskningen försvann och det vill jag ju inte, men jag bara tänkte...

Är personligen inte så imponerad av Vamp-Xander och -Willow, men jag kan mycket väl tänka mig att de hade ofantligt roligt under inspelningen, att få vara helt out of character!

Men ett bra avsnitt! Gott att se!
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav AKS » lör jun 02, 2007 20:18

Hm, jag förstår inte varför den skulle gå tillbaka till precis den dag då Buffy kom, Cap'n. Jag tycker det är naturligt att det blir en förflyttning i rum, men inte tid...

Jag älskar detta avsnitt. Det är nästan lika starkt som Lovers Walk. Just idag är jag beredd att säga att jag uppskattade The Wish mer än Lovers Walk.

Det jag gillar är bl.a. det totala mörkret vi får uppleva i den alternativa världen. Och slutscenen där Angel dör, Buffy inte bryr sig -- inte för att hon borde göra det -- Buffy dödar Xander, Oz dödar Willow... Det är bara så förbaskat sorgligt och vemodigt tycker jag. För att inte tala om då alternativa Buffy faller ur bild och the Master kollar lite nonchalant innan han försvinner ur bild. Som jag sagt tidigare i tråden så är det alltid med enorm lättnad jag ser Xander, Buffy och Willow på bänken, leendes och skrattandes, och Giles som slänger ett par ord till dem i förbigående. Phew! Tycker verkligen om den åktur detta avsnitt alltid tar med mig på.

(edit) Tog bort några apostrofer. :) (/edit)
Senast redigerad av AKS mån feb 22, 2016 10:04, redigerad totalt 1 gång.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » fre nov 13, 2009 20:54

Jag är inte särskilt förtjust i den här sortens avsnitt egentligen, men det här är bra. Dock inget mästerverk.

Oz är så bra i början av avsnittet när Willow försöker prata med honom. "I'm sorry this is hard for you. But I told you what I need. So I can't help feeling like the reason you want to talk is so you can feel better about yourself. That's not my problem." Helt rätt!

Det är väl bra att Cordy inte gräver ner sig över det som hände med Xander, men jag vill att de ska bli sams igen. Jag tycker inte riktigt om hur hon beter sig i den andra världen heller, det känns väldigt korkat och många av hennes repliker är fåniga.

Xander och Willow som vampyrer är heta tillsammans. Speciellt Alyson Hannigan spelar ond väldigt bra. "Bored now".

Giles är ganska tråkig här, men scenen hemma hos honom med Buffy är bra. Fast slutscenen med alla som dör är bäst. Väldigt sorglig.

Favoritcitat:
Anyanka: You trusting fool! How do you know the other world is any better than this?
Giles: Because it has to be.

Betyg: 7
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Re: 3x09 The Wish

Inläggav Spuffy » fre feb 19, 2016 0:55

Ytterligare ett skitbra avsnitt - många sådana nu. På något vis hade jag dock tänkt att jag tyckte ännu bättre om detta avsnitt än vad jag faktiskt gjorde. Jag vet inte riktigt vad det är jag är besviken på, men något är det. Och slutet gör mig frustrerad - att de inte minns något... Men så måste det vara. Och Anya minns väl iofs. Hm, jag undrar vad det är som skaver för mig. Men hur som helst: spännande med denna alternativa berättarstil och fortfarande ett bra avsnitt.

The Master styr Sunnydale, men var är Darla? Va? VA?
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Re: 3x09 The Wish

Inläggav Murnau » mån feb 22, 2016 21:31

En av mina absoluta Buffy-favoriter! Nästan-sista scenen mellan Anya och Giles - Giles är så fin där!

Teori om Darla: Darla blev betuttad i Willow - stack från stan när Willow valde Xander?
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 3



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron