2x02 Instinct

Hurra, ett forum till! Här kan vi diskutera säsong 2.

Hur bra?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
1
25%
6
2
50%
7
1
25%
8
0
Inga röster
9
0
Inga röster
10
0
Inga röster
 
Antal röster : 4

2x02 Instinct

Inläggav AKS » tis sep 15, 2009 7:28

ECHO’S MATERNAL INSTINCTS KICK INTO OVERDRIVE ON “DOLLHOUSE”

When Echo is imprinted as a mother with a newborn baby, she takes too strongly to motherhood as a result of Topher’s modifications. Meanwhile, Adelle pays November a visit, and Perrin ramps up his investigation into the Rossum Corporation in the “Instinct” episode of DOLLHOUSE airing Friday, Oct. 2 (9:00-10:00 PM ET/PT) on FOX. (DOL-203) (TV-14 L, V)

Cast: Eliza Dushku as Echo; Tahmoh Penikett as Paul Ballard; Olivia Williams as Adelle DeWitt; Harry Lennix as Boyd Langton; Fran Kranz as Topher Brink; Enver Gjokaj as Victor; Dichen Lachman as Sierra

Guest Cast: Miracle Laurie as November/Madeline; Alexis Denisof as Senator Daniel Perrin; Kristoffer Polaha as Nate Jordan; Stacey Scowley as Cindy Perrin

Källa: fox.com/Whedonesque
Senast redigerad av AKS lör okt 03, 2009 22:29, redigerad totalt 1 gång.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav A bear » lör okt 03, 2009 17:55

TOPHER: The human mind is like Van Halen. You can't just pull out one piece and keep replacing it, or it degenerates.

Det här var väl ursprungligen schemalagt som 2.03, och ska jag vara helt ärlig är jag inte säker på varför de bestämde sig för att flytta på det. Det känns inte så där väldigt mycket mer publikfriande för att dra in fler tittare - å andra sidan har jag alltid varit allergisk mot såna där "Don't take my BABY!"-Sally-Field-historier, så jag kanske inte kan avgöra det.

Därmed inte sagt att det är ett dåligt avsnitt, tvärtom, riktigt bra. Det avancerar en hel del var karaktärerna är just nu - både Echo, Ballard och Adelle - och förklarar dessutom Echos vaknande självmedvetande bättre än de tidigare avsnitten gjort. Och snacket mellan Echo och Ballard i slutet är fint - inte 100% olikt Giles och Buffy i "Lie To Me".

ECHO: I'm awake now. I don't wanna go back to sleep.

Sen visst, det lider lite granna av det där klassiska Whedonknepet ("Fredless", "The Message", etc) där en figur säger saker som LÅTER mycket hemskare än det är bara för att en annan karaktär helt ska missförstå situationen. "I'll get rid of the baby", jo tackar. Och jag gillar skräckfilmsstämningen i slutet, som vänder lite grann på det: Echo som the boogeyman. (I förra avsnittet citerade hon The Stepfather, här är det väl snarast The Hand That Rocks The Cradle...)

Och så får vi ju se Nov... Madeleine igen. Yay.

Och så får Topher lite mer hybris också, vilket knappast skadar.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav AKS » lör okt 03, 2009 22:33

Well, jag var i stort sett "meh" nästan hela avsnittet utom sista 10. Inte dåligt, men absolut inte up to par då det gäller Joss-serier. Sista 10 var dock riktigt bra, men i detta fall gör det inte hela avsnittet för mig. Middle of the road Whedonverse, if you ask me. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav brat » sön okt 04, 2009 0:28

Klassiskt mellanavsnitt, sådär-bra. Förutsägbar story med bebisen, upprepande med alla "it's real for me" och "I feel them all" som varit den senaste tiden och inga sådana där lysande scener som förgyllt de två senaste avsnitten. Men, inte heller dåligt.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav Glorificus » sön okt 04, 2009 2:54

Jag är svag för historier om den starka kopplingen mellan mammor och barn - eller rättare sagt mammor som överger sina barn (tänker bl.a. på en fantastisk Desperate Housewives-scen som ni som sett den nog direkt vet vad jag talar om) eller i det här fallet tvingas göra det - så därför gillade jag det här avsnittet lite extra. Intressant med frågan om det är bättre att vara lycklig än att känna den enorma sorg som November (Mellie, Melanie?) gjorde innan hon blev en active.

Vi har sett tre avsnitt på raken i kväll/natt, så jag minns inte riktigt vad som hände i vilket. :D Men Paul får gärna bli mindre tråkig, Amy Ackers karaktär har vuxit enormt mycket, efter-effekterna av att man sett Epitaph One gör otroligt mycket för hur man ser på allt...
För mycket att nämna... jag älskar serien! En av mina absoluta favoriter nu. :lovebunnier:

Men mera Victor, tack! Och Victor/Sierra. ;)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav gaspode » mån okt 05, 2009 0:28

Tyckte som AKS, första 30-35, meh, såhär skall inte en serie jag vill se på se ut. Sista 10 en rejäl uppryckning, även om jag håller med brat om upprepningarna, slutscenen med Paul och echo tyckte jag var väldigt sådär "DET ÄR DET HÄR SOM HÄNDER FÖR ER SLÖA TITTARE SOM INTE FATTAR"...

Ingen höjdare, men dramat mot slutet, med skräckfilmsecho och så, var bra.

Ett stort problem för mig är att jag bara inte kan köpa grunden till serien riktigt.
Känns för mig helt orimligt att någon skulle "köpa en mamma" på det här sättet...
Sex/dater, visst, det köper ju folk hela tiden, men att göra henne till barnets mamma är ogenomtänkt från både pappans och dollhouse sida.
Och hur dålig koll har de egentligen på sina actives när de är på jobb? Det verkar helt beroende av vad historien kräver. Hade varit hur lätt som helst för dem att plocka upp den här förestående krisen om de haft lite avlyssningsutrustning i huset, vilket rimligtvis pappan inte borde haft några problem med.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » mån okt 05, 2009 0:39

Jag tyckte högmods-Topher var det intressantaste, det var nästan Angelus-nivå på det med självsmicker. Och genom "kroppförändringarna" har vi fått grunden till imprintvirusets urskiljningsförmåga av icke-förändrade människor i framtiden.

Psycho-Echo var väl rätt bra också, men jag gillade smådetaljerna här och var mer. Madeleine och DeWitt. Pauls uselhet på att ljuga — kan vara skådespelaren också iofs. Fick en känsla av att något kommer hända med senatorns fru också — om det inte redan har hänt.

Men mångt om mycket meh.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav HeY » tor okt 08, 2009 1:28

Glorificus skrev:Jag är svag för historier om den starka kopplingen mellan mammor och barn - eller rättare sagt mammor som överger sina barn (tänker bl.a. på en fantastisk Desperate Housewives-scen som ni som sett den nog direkt vet vad jag talar om)


När Gabby och Carlos adopterade ?dotter? tas tillbaka?

Annars så har jag inte så mycket att säga. Mellanavsnitt, inte dåligt, inte fantastiskt. Gillade slutscenen ordentligt, kändes som en klassisk fin Whedonscen. Annars är det tyvärr inte så mycket som känns klassiskt Whedon. Vad hände med Whedons fantastiska dialog?

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Glorificus » lör okt 10, 2009 19:19

HeY skrev:
Glorificus skrev:Jag är svag för historier om den starka kopplingen mellan mammor och barn - eller rättare sagt mammor som överger sina barn (tänker bl.a. på en fantastisk Desperate Housewives-scen som ni som sett den nog direkt vet vad jag talar om)

När Gabby och Carlos adopterade ?dotter? tas tillbaka?

(spoiler DesperateH s2) Nä, det jag tänkte på var när Bree kör iväg med Andrew och lämnar honom på sidan av vägen... http://www.youtube.com/watch?v=eCOqkh9TYkQ :(
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav AKS » lör okt 10, 2009 22:18

Det vill jag minnas var en stark scen på riktigt för att vara DH.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav wyndham » sön nov 08, 2009 22:26

gaspode skrev: slutscenen med Paul och echo tyckte jag var väldigt sådär "DET ÄR DET HÄR SOM HÄNDER FÖR ER SLÖA TITTARE SOM INTE FATTAR"...

Nickar instämmande. Echo och Paul brukar inte stå för seriens mer nyanserade grubblerier. Nog för att det kan vara rörande ändå, men liksom det mesta i avsnittet var dialogen väldigt krystad.

Början på avsnittet var så packat av logiska luckor att det blev en intressant blandning av kalkonvarning och pusseldeckare. Jag tycker att det är en riktigt stark paranojapremiss som inte får leva ut. Pappan borde vara lite mer skruvad, annars blir hans val att anlita Dollhouse som surrogatmor alltför obegripligt.

En annan bra idé med avsnittet är att polisen faktiskt tror mamman och vill skydda henne. Vändningen när det så tydligt framkommer att hon inte är den hon utgör sig för att vara är ju potentiell dynamit. Tyckte inte att man fick full Hitchcock-valuta för pengarna nu, men det blev inte ett totalt magplask.

Värst var ändå scenerna med det kära politikerparet. Vad fan var det? Mer onaturlig och poänglös exposé får man leta efter. Hoppas att det var sista gången man behöver se dem recitera Paul Ballards repliker ur säsong ett.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå


Återgå till Dollhouse Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron