Vad tycker ni om s05?

Här pratas det om Angel Säsong 5

Vad tycker ni om s05?

Inläggav Off » tis jan 27, 2004 0:53

Efter att ha sett några kommentarer från AKS så börjar funderingarna bubbla i huvudet på mig. Vad tycker ni egentligen hittils om säsongen jämfört med tidigare säsonger och vad tycker ni om karaktärernas utveckling?
Senast redigerad av Off fre aug 27, 2004 13:55, redigerad totalt 1 gång.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » tis jan 27, 2004 1:17

Jag gillar S5 som sjutton, men så var jag ju inte ett lika stort fan av S3 och S4 som många här också (även om de, naturligtvis, är bra). Gillar den lättare tonen, så länge som den blandas med det drama som AKS uppenbarligen tycker saknas. Tycker att åtminstone hälften av avsnitten hittills har varit riktigt bra dramatiska avsnitt (Conviction, Hell Bound, Lineage, Destiny och Soul Purpose).

De galna, överanalyserande och helt underbara människorna på http://teaattheford.net får mig också att se allt ur nya vinklar och oväntade dramatiska djup (de jäklarna har gjort mig übersugen på Angel S4 igen, vilket jag knappt trodde var möjligt).

Gillar också att Spike är annorlunda här än i BtVS, och tror mycket av det beror på att han inte vet hur han ska handskas med sin nyvunna själ utan en viss slayer... han skaffade den för hennes skull, men nu är hon inte där så han vet inte riktigt vad han känner eller vem han är. Mycket som Angel i början av City Of..., en drifter utan mål. Vilket var en del av varför jag tyckte om Soul Purpose med Spike som skev spegelbild av Angel (sen älskar jag ju bisarra drömsekvenser, vilket var en annan orsak till att jag verkligen diggade det avsnittet).

Två komiska fillers tycker jag inte alls är för mycket heller (särskilt eftersom åtminstone en av dem, Harm's Way, var så bra som den var). Skönt att få skratta lite ibland till skillnad från de senaste åren på båda serierna (inte ens en Buffy S6-älskare som jag kan ju påstå att den säsongen var någon laugh riot för det mesta).

Oh, och som svar på AKS fråga "where did the drama go?" så kan jag berätta att det flög all världens väg i samma ögonblick som Jasmine dök upp, men turligt nog också återvände så fort hon försvann. ;) "Jasmine, the Drama Destroyer!" IMHO, naturligtvis.

Sen så saknas ju fortfarande ett sånt där totalt kickass-avsnitt i stil med Five By Five, Darla, Reunion, Reprise eller Forgiving. Vågar man hoppas på att de eldar i alla cylindrar (eller nåt) för avsnitt 100?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » tis jan 27, 2004 1:28

Då jag alltid har gillat Angels mörkare ton tycker jag att de är lite för ljust den här säsongen. Man kan fortfarande se att det finns spår av det gamla mörkret som när man ser Hell Bound och blir alldeles lyrisk :) . Som Mr Kaffe säger finns det många bra avsnitt den här säsongen men det finns några avsnitt som känns sådär. Life of the party och Ready to Rumble-klonen The Cautionary Tale Of Numero Cinco.

Jag har en stark tro på den här säsongen efter de senaste avsnitten och speciellt när Doyle ;) kom in i bilden. Kan bli riktigt intressant att se vart allt ska leda. Många frågor är obesvarade såsom varför Spike nu ska bli hjälte genom hjälp från the bad guy, vem var det som skickade Wes pappa till WH och när ska de kicka Lorne från serien :)

Det som hade gett mig störst nöje just nu är om det händer något med Wes, Gunn och Angel som gör att de blir tokiga nog att ta av sig kostymerna och gå ut på lite hederlig demonjakt. Spike kan få hänga med på ett hörn och visa hur överjävlig han kan vara men då får hans roliga kommentarer tonas ner lite. Det är bra när han är rolig men ibland vill man se lite William The Bloody-action.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » tis jan 27, 2004 1:33

Ska ärligt erkännas att Off har en poäng med sin Lorne-kommentar. Remove him already! Åtminstone från main credits. Både Harmony och Eve har ju haft många gånger mer utrymme den här säsongen.

Men, Off, i både Soul Purpose och Destiny var det ju mer action-Spike än humor-Spike, eller hur? Älskade Spikes nyanvändning av Angels gamla dubbelpåle-trick från City Of....


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » tis jan 27, 2004 1:47

Det har du fullständigt rätt i. Så det är väl bara att fortsätta på den vägen så blir jag nöjd :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Horrabin » tis jan 27, 2004 12:25

Jag tycker säsongen hittills har varit ganska trist måste jag säga. Det började bra med hela W&H grejen, men det har snabbt blivit en annan show än den Angel jag gillade tidigare. Det var väl till viss del det som ME var ut efter, att skapa en "ny" show som nya tittare skulle kunna hoppa in i och se utan tidigare kunskap. Om jag minns rätt var det ett av problemen som författarna klagade lite på förra säsongen, att det var så gott som omöjligt för nya tittare att börja se Angel mitt i säsongen eftersom allt hängde ihop och utvecklades i en rasande fart. Därför valde de att köra på MOTW-avsnitt för säsong 5, något som jag beklagar. Jag tror inte det kommer bli några större arcs under s5, däremot kan jag tänka mig några mindre 2-3 avsnitts arcs. Förutom detta problem så tycker jag att det är trist att det är mindre gruppkänsla nu för tiden. Alla verkar springa omkring i sina rum med sin "expertkunskap" och det är sällan de ger sig ut och sparkar stjärt. Sen är ju Eve en sak för sig...

Spike hade inte behövt komma över till Angel, han kunde ha stannat kvar i minnet hos folk istället. Lorne borde åka till Vegas (Vegas, baby!) istället för att dyka upp i tre minuter per avsnitt. Gunn har lite potential detta år med sin hjärntvätt av W&H men frågan är om det leder till något annat än att han klär sig snyggt och snackar juridik. Fred är smal och söt och kan kanske fungera som morot för Wes och har lite gnistor med Spike, men i övrigt är hon inte så spännande direkt. Wes är bra fast lite väl anonym detta år (förutom i "sitt" avsnitt) och Angel är ganska okonkret - det finns ingen klar motivation för hans karaktär detta år.

Så hittills måste jag säga att denna säsong ligger på delad sista plats med första säsongen. Jag hoppas den tar sig men jag tror inte riktigt själv på det.
"I wish to do more violence."
Användarvisningsbild
Horrabin
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 24 sep 2003

Inläggav Tinder » tis jan 27, 2004 17:01

Har vissa problem med denna säsong:
-Tycker inte riktigt om att de gjort Angel lite ljusare i stil nu när Buffy tagit slut, gillade att de två serierna var lite skilda från varandra i denna punkten. Angel ska vara mörk.
-Saknar en plot :( Fast det verkar de ju iof börja fixa nu.
-Saknar samarbetet och samspelet mellan de olika huvudpersonerna, tycker de blivit mycket mer uppsplittrade nu när de har hand om W&H
-Tycker inte riktigt om att det har blivit lite av en kontorsserie. Större delen av avsnitten utspelas på kontoren där de babblar om hur de ska komma åt olika badguys som vi ena inte ens får träffa eller som de tar hand om via pengar/påtryckningar/möten eller nått annat sätt som inte involverar träpåle i hjärtat efter att de smashat sönder badguysets hem.
-Saknar det faktum att de inte är riktigt utsatta på nått sätt, de är på toppen och då tappar man spänningen när de väl får nått motstånd, de kan ju använda W&H sateliter för att utplåna fienden och sedan ta en tidig lunch.
Fast det finns iof endel ljuspunkter:
+Spike är här, även om jag tycker att även hans karaktär kvävts lite pga hur serien i sig varit.
+Endel avsnitt har varit riktigt bra, tänker mest på Hell Bound, Lineage, Destiny och Soul Purpose. Harms Way funkade också ganska bra som komedi avsnitt men hjälpte egentligen inte säsongen frammåt.
Lineage främst gillade jag, vet inte om det har att göra med att Wesley hade så stor roll eller att den kändes lite mörkare eller att man där glänta på dörren till nått som jag tycker skulle kunna göra en riktigt bra säsongs arc. Hade hoppats att man fortsatt nysta om vilka de var som man bråka med där. Kändes okänt men ändå som om det var nått som kunde ge W&H en match och just det faktum att man inte visste nått om dem gjorde det hela lite spännande.

Trots att det blev några fler minus än plus så tror jag att säsongen kan bli bra, den har ju viss potensial och bara de tar tag i säsongsarcen och låter Angel med vänner springa omkring lite mer utanför kontoret så kommer jag nog att gilla säsongen som helhet ganska mycket. Men vi är inte riktigt där än utan jag tycker att det här är en de minst medryckande säsongerna hittills fast med endel avsnittstoppar
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav caffeineaddict » tis jan 27, 2004 17:31

(OBS! Det här är bara gissningar, inga spoilers!)

Fast jag tror att vissa av era klagomål, nämligen att gruppen tappat kontakten med varandra och med "the street life" nu när de är på toppen kommer vara en del av själva säsongen. "Power corrupts", and all that. Så jag ser inte det som något negativt i sig, utan snarare som en uttänkt del av arcen (hoppas jag iaf).

Kan väl tillägga att jag inte tyckte gruppkemin var särskilt lysande i S4 heller...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » tis jan 27, 2004 17:35

Det måste du ändå slänga ut ett exempel på Caffeine. Jag kan inte komma ihåg någon gång under s04 som de inte var någon kemi mellan dem. Frånsett när de va påverkade av Jasmine och alla gick rundor som Zombies men det var ju hela tanken.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » tis jan 27, 2004 17:44

Jag menar alltså inte att skådespelet var dåligt, men att karaktärerna var så skingrade att inte sjutton fick man nån känsla av att de tyckte om varandra särskilt mycket (vilket var lite av meningen också). Tänker på Angel som var sur på Connor och Cordy, Wesley, Fred och Gunn-triangeln o.s.v.

Sen var ju Angel, som väl ändå är den sammanhållande figuren i teamet, "någon annan" eller frånvarande under stora delar av säsongen (under vattnet i Deep Down, alla var förtrollade i Spin The Bottle, Angelus i Soulless-Orpheus, under Jasmine's spell i två-tre avsnitt mot slutet), och grymt deprimerad under resten av tiden.

Och Cordy var ju inte med alls, och hon var ju gruppens humanistiska kärna enligt mig i S1-S3. Wesley var fortfarande halvt malplacerad efter S3, Fred och Gunn bråkade mest, och Connor gillade ju inte nån av dem förutom "Cordy" särskilt.

Så Lorne var på något mysko sätt den humanistiska kärnan i S4... hmm.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » tis jan 27, 2004 18:05

Ok då förstår jag. Jag håller inte med men jag förstår :) . För mig är inte kemi att de måste tycka om varandra utan att man känner att det finns känslor mellan dem i scenerna. Detta har jag mest känt mellan Spike och Angel och Wesley och Fred den här säsongen. Tidigare säsonger har jag tyckt att man sett sådana känslor mellan alla.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav AKS » tis jan 27, 2004 20:03

Det är ju dumt att skriva två precis likadana inlägg så läs Horrabins inlägg. (För en gångs skull tycker vi lika! Detta kommer att föra oss mycket närmare varandra! :)) Den enda skillnaden är att för mig ligger S5 helt klart på sista plats av Angelsäsongerna (strax efter S2).

Det som gjorde Angel till Angel är helt enkelt borta. Tror att förändringarna var för stora. Och att ta bort *två* stora karaktärer som Cordy och Connor var nog inte heller ett så smart drag. Och Lorne är en waqste of space. Och jag gillade verkligen honom i S2 och S3, men det började gå utför i.o.m. att han blev regular.

nej, detta ser inte bra ut. Fortfarande bättre än allt annat som visas på TV just nu dock.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Horrabin » ons feb 04, 2004 11:59

Nu upprepar jag mig, men jag såg det här på HTF och tyckte det passade rätt så bra in på min allmänna åsikt om Angel s5 så här långt (nu är det ju det 100:de avsnittet ikväll så allt kanske löser sig).

It's so completely obvious that they're trying to pull in new viewers that it makes me sick. The ENTIRE show is different.

The cast has been disrupted
The LIGHTING is even different than it used to be
The mission statement seems to have been used up...cause I see almost nobody paying for past sins (except Angel/Spike)
The season is primarily about SPIKE, which isn't too bad I guess (the prophecy is interesting at least...) but they've pushed the characters who EARNED their screentime to the back... Fred, Wesley, Gunn, Lorne -- They've all taken roles as the 6/7th season XANDER characters.... They pop up once in a while to further the plot, but they have NOTHING at all to do.

It's gone back to Monster of the Week (which is okay, but only if there is some kind of movement going on).

Spoilers för Buffy s6:
Look at Buffy season 6 and 7. Season 6 had a lot of MOTW stories, and that was fun, cause at the same time the Buffy/Spike Willow/Magic, Willow/Tara, Anya/Xander relationships and everything else was moving forward during it. [edit]

Angel CAN work doing MOTW stuff, but there's no arc going on... Just "Should we have done this?" and "What's going on with Eve and Lindsey?"
"I wish to do more violence."
Användarvisningsbild
Horrabin
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 24 sep 2003

Inläggav gaspode » ons mar 10, 2004 15:19

Puffar upp den här tråden nu när det är uppehåll inför vad som förhoppningsvis inte är de 6 sista avsnitten ur buffyverse någonsin.
:cry:

Mina tankar om S5 är egentligen tudelade.
Nästan alla avsnitt har hållit hög till väldigt hög klass, men om man tittar på vad de gör för serien är det inte lika kul. Vissa karaktärer puffas åt sidan och försvinner nästan helt, det finns ingen riktig arc som verkligen flyter framåt. förmodligen kommer väl Lindsey tillbaks med en agenda nu när vi börjar närma oss slutet, men det känns samtidigt lite konstigt eftersom de redan haft en stor show down med honom... Illyria är väldigt spännande dock, hoppas och tror att de kan göra nåt riktigt bra av den möjligheten, men 6 avsnitt är så liiite :(

Jag har sagt det förr, men eftersom jag försöker summera mina tankar om S5 här upprepar jag mig:
Cordy saknas! egentligen satt jag nästan hela S4 och hoppades på att den riktiga gamla vanliga cordy skulle komma tillbaka, och sen är hon inte ens med i S5 :( När hon väl är med är hon allt man längtat efter och lite till, och sen går hon och dör :(:(

Sen är de coola nog att döda den enda kvinnliga karaktären som finns kvar, på ett sätt som iaf jag kände väldigt mycket med, känslan av att hon förlorade kontrollen över sig själv och t.o.m. glömde Feigenbaum... usch... Och stackars Wes har det som vanligt jobbigt.. Skjutit (åtminstone i sitt huvud) sin far och förlorat kvinnan han älskar.. vad kan man göra annat än att hjälpa demonen som ser ut som Fred då?

Jag tycker att gone är det klart bästa avsnittet av Angel på länge, och uppföljningen med Shells är inte långt efter.

"There's a hole in the world. Feels like we ought to have known"
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » ons mar 10, 2004 16:04

Mycket väl skrivet, gaspode. Håller med dig i mångt och mycket, även om jag allmänt är lite positivare i min ton till vad jag tycker har varit (och förhoppnings även fortsättningsvis kommer vara) en höjdarsäsong.

"There's a hole in the world. Feels like we ought to have known"


Ett så fantastiskt citat, både fantastiskt skrivet och fantastiskt spelat av Marsters. Och samtidigt kan jag inte riktigt få mitt huvud kring varför jag tycker det är så fantastiskt, så starkt, så rörande. Men det bara är det. Perfekt Joss.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » ons mar 10, 2004 16:29

hehe, har exakt samma känsla, det är bara en bra replik, det går inte att förklara varför riktigt. Som mona lisas leende kanske? :D
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » fre mar 12, 2004 2:46

Älskar också citatet. Antagligen pga Masters levererande av den men också pga att man kan läsa så mycket in i det.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav latarmig » ons maj 26, 2004 2:51

Det här måste jag bara få dela med mig av. :-) Jag hittade precis ett inlägg av caffeineaddict i en annan tråd från 8/2 där han funderar lite över hur AtS eventuellt kan komma att avslutas. Han fick väl inte helt rätt...

caffeineaddict skrev:Såg precis en avslutning av Angel framför mig där The Senior Partners försöker dränka Angel i mjukost ("These can't save you.").
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » ons maj 26, 2004 10:27

Jag hade visst helt rätt! Det var en mjukostsdrake! Mhm! Lovar!

Eh...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav latarmig » fre aug 06, 2004 2:36

För några minuter sedan avslutade jag en ny genomgång av säsong fem. Att avsnitten 5x15 till 5x22 är de bästa i hela serien tvekar jag inte ett ögonblick på (trots att jag sett allt flera gånger förut sitter jag på helspänn och knappt lämna soffan innan allt är klart) . Där finns den bästa arc som varit med under alla fem säsongerna. Alla älskare av Doyle, Pylea, Darla, Connor, Holtz med flera arcar får ursäkta, men den här arcen slår ut dem allihop. För säkerhetsskull måste nämnas att avsnittet innan ("Smile Time") också tillhör de bästa, men det är ett stand alone-avsnitt. "The Girl in Question" (5x20) är också ett separat avsnitt som inte tillhör arcen, men Buffy måste avslutas (att serien avslutas utan att Buffy tas upp skulle varit konstigt), så i och för sig är det inte så bra att störa arcen, å andra sidan så hade de de inget annat val. Beskedet om nedläggningen av serien kom ju så abrupt.

Om nu det för min del är klart vilken plats den här arcen har i AtS så måste nästa fråga ställas: Hur står sig avslutningen av säsong fem om man också jämför med BtVS? Själv älskar jag säsong sex över allt annat och riktigt så bra är den väl inte, men kanske slår den avslutningsarcen i BtVS säsong fem. Tveksamt, men fullt möjligt.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » fre aug 06, 2004 3:28

Såg 5.15 t.o.m. 5.22 ikväll/natt. Oerhört, fantastiskt bra. Time Bomb (som jag fortfarande tycker är sisådär, om än med sina starka sidor) är den enda ordentliga svackan. TGIQ var fruktansvärt kul denna gång (utan den pålagda stressen av "men, men, vad gör de? Det är ju bara tre avsnitt kvar?!")

Underneath och Power Play är också grymt solida och bra även om något mer anonyma än de andra avsnitten i den sträckan.

There is no one like my Wesley.

Amy Acker är... gudomlig.

"The gypsies are a filthy people!" *pfft*

De avslutade och Sahjahn/Connor-historien :D (blir alltid lika lycklig, för jag trodde ärligt talat i över ett års tid att det var den punkten där ME skulla fega ur och leave us hanging).

I all ärlighet: Fr.o.m. Lineage är S5 närmast ett rent underverk, även om med vissa mindre svackor (främst Harm's Way och Time Bomb). En oerhörd kvalitet på avsnitten!

Det är seriens bästa säsong. Faktiskt. Tveklöst (även om S2 sparkar seriöst med rumpa under lång tid också).

Och man lämnas exhalterad, sorgsen, adrenalinpumpad och begeistrad av slutet på en av de mest involverande och magiska sagor som har berättats.

"Good night, folks."

"Would you like me to lie to you now?"

"Let's go to work."


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » fre aug 06, 2004 13:02

Ja, där i början så var man minst sagt orolig. Men det löste sig ju. Har bara sett avsnitten i S5 en gång så detta är en ytterst preliminär åsikt: tror fortfarande att jag tycker om S4 mest, men S5 är klar tvåa på min lista över bästa AtS-säsonger. De första sex avsnitten var verkligen så dåliga (talar kollektivt nu, Hell Bound var ju helt okej) att jag inte tror att S5 kan klara första platsen. Men, men... Qui vivra verra. Då säsongen kommer ut på DVD kommer jag att veta säkert.

Var är gaspode förresten?!?!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » fre aug 06, 2004 13:21

Fast på omtitt måste jag säga att även avsnitt 1-6 kändes helt okej. Hell Bound är klart bäst, men Conviction är också förbannat bra och Life of the Party var mycket roligare under en omtitt!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav latarmig » fre aug 06, 2004 13:51

Det finns några svaga avsnitt i början. 5x03 "Unleashed" där Nina dyker upp har jag svårt för (hon är alldeles för intetsägande så jag bryr mig inte om hon lever eller dör). När hon sedan återkommer och blir Angels flickvän gillar jag henne mycket mer (på tiden att han får någon att dela livet med). Tycker om Wesley när han i ett senare avsnitt ("Smile Time"?) skäller på Angel och säger att de flesta människor får vara glada om de i sina förhållanden får ett okej samliv och att Angel gömmer sig bakom hela perfect happiness-grejen, för att slippa gå vidare.

BtVS 3x20 "The Prom"
Den påminner litegrann om hur Giles suckar åt Wes i "The Prom" och säger åt honom att Cordelia är över arton år och att han ska sluta vela och bjuda upp henne istället.

Ett annat avsnitt jag har svårt för är 5x06 "The Cautionary Tale of Numero Cinco". Det tillför inte mycket.

Men även för dessa svaga avsnitt gäller att de fungerar hyfsat ändå. I och med att man känner alla personerna så väl kan man intressera sig för någon av sidohandlingarna när den huvudsakliga handlingen är svag.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav gaspode » lör aug 07, 2004 1:41

Var är gaspode förresten?!?!

Jag semestrar i en något datorlösare miljö, vilket gör att jag inte har en chans att hänga med och läsa allt här :(
Men jag saknar er, och lovar att vara här mer om en vecka när min semester slutar! :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » lör aug 07, 2004 11:13

Åh, där är du! :) Skönt att veta att du inte övergivit oss!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » fre aug 27, 2004 13:46

Riktigt, riktigt bra säsong. Inte fullt lika jämn och så som S3, men å andra sidan tenderar ojämna säsonger att har mer liv och dynamik. Så ja, jag gillar den här en hel del. Jag tyckte inte att de första avsnitten var så dåliga som AKS vill få dem till, men det var lite för mycket MOTW över det för att jag ska känna mig helt bekväm med idéen att utse den som den bästa säsongen av Angel.´

Den har några av de bästa avsnitten (Damage! Damage! Is that a bonesaw in your pocket or are you just happy to see me?) men samtidigt så var det lite för mycket humor. Och då är jag ändå en av de som anser att nerskärningen av humorn i Buffy S5 skadade hela säsongen. Angel ska vara mörk och mer svart humor än Buffy. Ibland tyckte jag att Spike var som en tidig Xander, och nej, det var kul och så men jag tyckte inte att det passar in i heltheten.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » fre aug 27, 2004 13:58

Tog ansvar och bytte namn på den här tråden :) .

Kan hålla med om att det fanns mycket humor i den här säsongen men det beror väl lite på ens referensram också. Kopplar man tillbaka till s03-4 så hade en endaste oneliner kännts som en ocean av humor men ser man tillbaka till s01-2 så tycker jag inte att det är en så stor skillnad.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » fre aug 27, 2004 14:46

Nej. Jag tycker fortfarande att det är en skillnad. Visst, det var mycket humor i säsong 1 och 2, men det tyckte jag att det vara även senare. Däremot hade humorn en helt annan ton. Den hade en mörkare underton och inte fullt lika mycket oneliners utan det var mer dialoguppbyggt. Spike fullkomligen spottar ur sig oneliners vilket känns mer som Xander än Spike. Men detta är bara en liten picky detalj, jag gillar säsong 5 rejält.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Willowtree » lör sep 11, 2004 23:40

Det här var klart den bästa säsongen! På god tvåa kommer säsong 1. Jag var nämligen inte alls nåt fan av den trista säs 2 och tycker att Angel lätt blev för mörk och tjatig fram tills nu. Det var toppen att det blev en så pass ljus slutsäsong med Connor och allt.

Men slutet....... nog för att jag visste att det skulle bli öppet, men det blev VÄLDIGT öppet, med tanke på att Buffy ändå slutade med förhoppningen att det nån gång skulle bli Buffy och Angel så kan ju gärna inte Angel sluta med att alla dör! Hur går det med den där Spike filmen egentligen, jag vet inte vad jag ska göra med mitt liv nu när allt är slut?! Hur gick det med alla? Dog de allihop? VAD HÄNDE SEN? Jag såg klart det för 10 minuter sedan och nu är jag helt förvirrad och desillusionerad....... :?
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Nästa

Återgå till Angel Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare