Dokumentärfilm

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Dokumentärfilm

Inläggav noike » tis nov 25, 2008 21:37

Det känns lite fel att begrava dem tillsammans med vanliga filmer. Dessutom är mer trådar inte direkt av ondo heller.

The Weather Underground
2002, http://www.imdb.com/title/tt0343168/

Intressant om hur folk från fredsrörelsen på 60-talet trissade upp sig själva och när de såg sig bli marginaliserade började bomba regeringsbyggnader. Arkivfoton, egna videoinspelningar, nya intervjuer med de inblandade, och vad som jag tycker är mest slående är att alla har olika perspektiv på det. De som inte fick fängelsestraff verkar vara de som ångrar mest, å andra sidan åkte de fast för saker de gjorde efter gruppens upplösande så det kan nog spela viss roll.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav wyndham » fre feb 27, 2009 22:22

En film om Olle Ljungström visades nyss på tvåan. Ett par repriser blir det också. Det var mer av ett porträtt än en historia och med mycket musik. Hans drickande blir filmens röda tråd. Lite depp och lite hopp. Man får helt enkelt reda på vad som hänt med karln.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav adolvsson » lör feb 28, 2009 1:54

wyndham skrev:En film om Olle Ljungström visades nyss på tvåan. Ett par repriser blir det också. Det var mer av ett porträtt än en historia och med mycket musik. Hans drickande blir filmens röda tråd. Lite depp och lite hopp. Man får helt enkelt reda på vad som hänt med karln.

Hah! All denna väntan, och jag lyckas missa. Har nog inte ens en bra ursäkt, tror det var Changeling som distraherade. Jaja, det finns som sagt repriser och även SVT Play och även DVD snart så, jag är ko-lugn.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav noike » lör feb 28, 2009 2:01

Jag lyckades somna, så när jag vaknade hade jag missat början. Lika bra att ignorera och vänta på repris då.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav noike » lör sep 05, 2009 19:03

Carts of darkness
http://documentary.tumblr.com/post/169391621
Runt en timme i längd och hela går att se på Internet. Hemlösa som tävlar och åker varuvagnar på gator. Intressant och det kliar lite i fingrarna efteråt...
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav sfinx » lör sep 05, 2009 19:17

Håler med föregående talare. Jag blev imponerad.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav Murnau » lör sep 05, 2009 19:48

noike skrev:Intressant och det kliar lite i fingrarna efteråt...

Över att bli hemlös menar du?
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

Inläggav noike » lör sep 05, 2009 20:34

Nej, men jag har letat ut vagnar som duger i Växjö...
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav adolvsson » lör sep 05, 2009 20:39

noike skrev:Nej, men jag har letat ut vagnar som duger i Växjö...

Skärholmen torde vara perfekt miljö för race, det står och ligger alltid en massa kundvagnar av olika slag runtom i trakten.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav adolvsson » lör sep 05, 2009 20:43

På tal om dokumentärer. Jag såg norska 99% Ärlig häromsistens. Recenserad här. Lång historia kort, den var skitbra och jag vill varmt rekommendera intresserade av musik och personskildringar att leta upp den.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav sfinx » lör sep 05, 2009 20:52

adolvsson skrev:
noike skrev:Nej, men jag har letat ut vagnar som duger i Växjö...

Skärholmen torde vara perfekt miljö för race, det står och ligger alltid en massa kundvagnar av olika slag runtom i trakten.

Och det finns bra nybörjarbackar. :)
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav Murnau » sön sep 06, 2009 0:05

adolvsson skrev:Skärholmen torde vara perfekt miljö för race, det står och ligger alltid en massa kundvagnar av olika slag runtom i trakten.

Ja just. Var det inte en fotoserie av något slag på gång? Hur går det med det?
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

Inläggav adolvsson » sön sep 06, 2009 2:32

Murnau skrev:Ja just. Var det inte en fotoserie av något slag på gång? Hur går det med det?

Jodå, jag har en massa foton för den. Tog ett senast idag. Helvit vagn halvt dold i buskage precis invid vår gårdsplan. Den var tuff.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Peppe » lör sep 12, 2009 11:24

Jag tittar sällan på dokumentärer men jag gillar en del av vad jag sett:

F For Fake
Window Water Baby Moving
Stevie
Dark Days
No Direction Home
Inga jordskalv där vi bodde ingen frös och ingen svalt
men det skälvde när du rörde vid mig
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby
 
Inlägg: 518
Blev medlem: 27 apr 2005
Ort: Uppsala

Inläggav AKS » lör sep 12, 2009 11:34

Haha, jag trodde att han som gjort dokumentären Dark Days var Marc Singer, alltså han i V. Den här snubben har ju samma stavning till och med! :D
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » lör sep 12, 2009 13:08

No Direction Home är av uppenbara skäl för de som känner mig något av det finaste jag vet. Dark Days är skitbra. Och F For Fake är en av de mest underhållande mindfucks jag sett (skrev en längre artikel/analys av den någon gång i högskolan vill jag minnas). Stevie tänker jag se, helst jättesnart (älskar hans tidigare Hoop Dreams, det är fan kanske den bästa dokumentär jag vet). WWBM... jag vet inte, vad jag har läst om Brakhage gör mig fundersam kring om jag faktiskt skulle gilla hans filmer, men det kanske är värt ett försök ändå. Vet bara att jag INTE tänker se hans obduceringsfilm. That's so NOT how I roll.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Peppe » lör sep 12, 2009 17:42

Jag tycker inte om Brakhage heller, om man är känslig för barnafödsel och tycker det är äckligt/ointressant är det väl ingenting att se, men jag tycker att det är en vacker kort film. Kort är den dock, så det skadar aldrig att testa. :)

Älskar Hoop Dreams också!
Inga jordskalv där vi bodde ingen frös och ingen svalt
men det skälvde när du rörde vid mig
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby
 
Inlägg: 518
Blev medlem: 27 apr 2005
Ort: Uppsala

Inläggav Nyx » mån sep 14, 2009 23:18

Idag har jag sett Patti Smith - Dream of Life.
Fantastisk konstnär, poet och sångerska! Inspirerande, intimt, starkt och sorgligt - allt på en gång. :lovebunnier:

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » tis sep 15, 2009 8:04

Oh Patti!

Den måste jag se snart.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Catfight » lör sep 19, 2009 16:26

Jag håller på att titta på doku-serien Planet Earth och har sett typ två avsnitt. Om ni inte har sett den borde ni göra det. Jorden är så ofantligt vacker! Fotot i serien är makalöst. Man tappar andan över hur underbart vårt jordklot är. Och man blir panikslagen och ledsen när carnevorer jagar stackars renungar Man lär sig massor också... om både natur och djur. Typ hur jävla motherfucking stor en buffelflock kan vara. Jag trodde att en flock kanske var 30-70 djur (okej, jag är en idiot)... NAE! Den är flera jävla hundra! De filmar uppifrån på långt håll och shit alltså... helt sjukt.
Killing pigs is just so wrong! And also hard.

http://catfight.blogg.se/

http://www.myspace.com/svepunk
Användarvisningsbild
Catfight
english is fun!
 
Inlägg: 1115
Blev medlem: 19 jul 2007
Ort: Linköping

Inläggav noike » lör jan 09, 2010 22:19

The White Diamond. Herzog följer med en luftskeppsfantast ner till sydamerica (!!!) där de ska flyga ett nykonstruerat luftskepp över djungeln. Vackert, upplyftande och tragiskt och inte nödvändigtvis i den ordningen. Tumme upp.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav noike » sön mar 07, 2010 1:40

Kurt Cobain: About a Son
Bygger på bågra långa intervjuer som spelades in av Michael Azerrad. Ibland musikstycken av grupper Kurt pratar om och allt till bilder som speglar det som sägs. Det är lite som tidiga Herzog fast utan den där goash-wow-känslan. Skitsnyggt gjort i varje fall, finns vissa bildsekvenser som är perfekta. I helhet: bra.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Crashdummie » mån mar 08, 2010 16:23

The Cove
En ångestframkallande, skärckinjagande film om livet efter "Flipper"-effekten.
Usch, delfinslakt. Men definitivt sevärd och tänkvärd dokufilm.

"We are all a little weird & life's a little weird, & when we find someone whose weirdness is compatible with ours, we join up with them & fall in mutual weirdness & call it love."
Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen
 
Inlägg: 9056
Blev medlem: 08 nov 2006
Ort: Lala-landet / Stockholm (Götlaborg har dock paxat mig)

Inläggav noike » sön feb 06, 2011 11:43

[vimeo]13664547[/vimeo]
Kortdokumentär om The Mast Brothers Chocolate.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav wyndham » sön mar 13, 2011 23:45

Sisters in Law

På internationella kvinnodagen bjöd Folkets Bio på semlor och gratisvisning av Sisters in Law. (Kunde gott ha översatts till något i stil med "I goda systrars lag" kan jag tycka.)

Man får följa ett par jurister i Kamerun och en handfull rättsprocesser som de arbetar med. Hustrumisshandel. Barnmisshandel. Våldtäkt. Pedofili. Och hemskheterna ramas in av en riktigt feel-goody damernas detektivbyrå-esque atmosfär. Det handlar om att revoltera genom att upprätthålla lag och ordning.

Har aldrig tidigare sett en dokumentär som lyckas vara så lätt att följa med i helt utan förklarande berättarröst, textskyltar eller ens intervjuer. Det är dessutom spännande och med ett visst tempo. Somliga bitar av historien avlöser varandra och andra sträcker sig från början till slut. En mycket fin film. 3/5
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav Tam » ons mar 16, 2011 21:17

Jag har sett två bra dokumentärer idag!

The Ballad of Ramblin' Jack (2000)
Vansinnigt fint och komplext porträtt av folksångaren Ramblin' Jack Elliott. Hans dotter följer honom med en kamera och försöker prata med sin far, men kanske får hon mest prata med artisten. Kanske finns där inte så mycket mer. Bra musik är det.
4/5

William S. Burroughs: A Man Within (2010)
Tjuvtjockt med kändisar: Iggy Pop, Patti Smith, Paul Weller, David Cronenberg etc, därtill gott om arkivmaterial med huvudpersonen. Fascinerande man och myt.
3/5
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav noike » sön jul 17, 2011 15:50

Martin Scorsese’s long-awaited George Harrison documentary George Harrison: Living In The Material World will air in two parts on HBO October 5th & 6th, 2011.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav herdware » ons aug 10, 2011 21:19

Bondens tid på jorden (svtplay). Dokumentärfilm om bonden Styrbjörn Ejneby och hans fru Solveig som lever sitt liv i ett mer eller mindre helt omoderniserat småjordbruk i östra småland. Även aktiv inom miljörörelsen. Tydligen var det han som myntade uttrycket biologisk mångfald. Programmet följer Styrbjörn liv på gården och hans kamp mot cancern. Vackert. Tragiskt.
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav noike » tis okt 04, 2011 2:02

Inte film så mycket som serie: Fry's Planet Word där Stephen Fry pratar och undersöker språk. Två avsnitt av fem finns ute.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav herdware » tis okt 04, 2011 16:35

Bild
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Nästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare