4x17 - Superstar

Här pratar vi mest om, just det, Säsong 4

Hur många Jonathan-kort har du?

1
3
6%
2
2
4%
3
2
4%
4
1
2%
5
8
15%
6
8
15%
7
9
17%
8
9
17%
9
4
8%
10
7
13%
 
Antal röster : 53

4x17 - Superstar

Inläggav Noggster » tor maj 06, 2004 15:55

Va?! fanns det ingen tråd för detta avsnitt, det känns verkligen som säsong 4 är lite försummad på detta forum.

Första gången jag såg detta avsnitt gilla jag det inte, tyckte idén var lite för abstrakt kankse. Men andra gången så tyckte jag faktiskt det var riktigt underhållande, även om jag störde mig på att allt var likadant bara att han var kändis och bäst. Borde inte hans skickligheter ändrat något i historien? Stoppad Adam för länge sedan, hindrat iniativet osv..

8/10
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » tor maj 06, 2004 18:42

Noggster: Nja, lite av underhållningen var ju i det att vad Jonathan främst har gjort som hjälte är det som Buffy gjorde i den "vanliga" Buffyverse: stoppat The Master o.s.v.

Dessutom visas det rätt klart att han är på The Initiatives sida i avsnittet.

Och vissa saker har ju förändrats. Buffy är så ointressant att Spike inte ens vet vad hon heter t.ex.

Alldeles fruktansvärt roligt är det iaf. All hail Danny Strong!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav monkeyboy » tor maj 06, 2004 20:53

"I felt really tall"
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Inläggav Zaxx » tor maj 06, 2004 23:33

riktigt kul avsnitt.. som jag bara satt o gapade till när det startade...

stängde av o kollade om jag missat ngt, o råkat hoppa över ett avsnitt!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Noggster » tor maj 06, 2004 23:35

Haha..
det är förövrigt schysst att dom ändrade om början bara för detta avsnitt.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Zaxx » tor maj 06, 2004 23:38

noggie: ja det var ju just det jag reagerade på först... tror jag höll på att sätta ngt i halsen oxå... hehe det var lite småchockande..

S6:
tänk om man hade fått se OMWF ospoilad!.. åååh
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav latarmig » tor maj 06, 2004 23:54

Det här avsnittet har jag behövt se ett par gånger för att lära mig tycka om. Första gången tyckte jag det var en idiotisk idé, ända till upplösningen, vilken jag gillade (när Jonathan står där vid sidan lite utanför som vanligt, och Buffy pratar med honom). Det är väl fortfarande inte ett favoritavsnitt, men numera tycker jag det är rätt kul.

S 6.
Jag såg OMWF fullständigt ospoilad. Hade ingen aning om att det skulle bli ett musikalavsnitt och blev rejält förvånad (och misstänksam) när jag såg introduktionen. Ny musik och allting i pastellfärger, det bådade inte gott. Sen börjar till på köpet Buffy sjunga, och inte bara hon utan monstren hon slår ihjäl också. Det tog en stund att vänja sig. :-))
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav JRT » ons maj 19, 2004 19:17

Nej, jag är inte förtjust i det här avsnittet. Tror jag sett det fyra gånger nu och det förändrar sig inte... Gillar att de fått med detaljer som att Jonathan var den som stoppade the Master osv och visst har det visst underhållningsvärde, men i stort gillar jag inte idén. Det känns för mycket som en dålig version av The Wish, alternate universe - been there, done that. Ja alltså, AU kan man göra mycket med, men för att jag skall uppskatta det skall det inte handla om en värld där Jonathan är överdrivet bäst på allting...

Betyg 5.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Teo » ons maj 19, 2004 21:40

Det enda som är riktigt kul med detta avsnittet är James Bond frekvenserna..
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav Noggster » tor maj 20, 2004 1:29

sekvenserna kankse.. alfa-vågor har nog inget med detta att göra
Och nu ska jag se nattreprisen av avsnittet weee.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Emily » lör maj 22, 2004 1:03

Först jag trodde att jag hade missat nånting och sen jag bara väntade att nån ska vakna ur sin drömm.
Men sä blev det inte.
Jag vet inte riktig vad ska jag tycka om den här.
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav Noggster » lör maj 22, 2004 3:20

Eeek.. hur kan man inte gilla superstar..
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Mr Chase » lör maj 22, 2004 3:25

Reset button!
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav sharatec » lör maj 22, 2004 12:11

Noggster skrev:Eeek.. hur kan man inte gilla superstar..


Det är faktiskt inte så svårt... Visst, det är en kul vinkling, men det är också allt det blir enligt mig - ett experiment. "Don't speak latin in front of the books" är en av de få roliga sakerna, och den är egentligen ingen höjdare heller.

Lite intressant är det väl efteråt när man ser hur allt hänger ihop, men det uppväger inte hur irriterad jag kände mig under tiden avsnittet pågick. För att det skulle funka för mig borde det åtminstone ha gett en känsla av att jag ville se om det för att se det "med facit på hand", men jag kände mig mest ointresserad. Tyvärr.

Spoiler s6
Jonathan tillför betydligt mer i säsong 6, även om det här blir en försmak av att han använder magi.

Tyvärr: högst en femma, troligen inte ens det - och då hamnar de flesta avsnitten på sjuor, åtminstone.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav caffeineaddict » lör maj 22, 2004 12:19

"Xander, don't speak latin in front of the books" är en av mina absoluta favorit-oneliners i serien. Klassisk Tony Head!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sharatec » lör maj 22, 2004 12:38

caffeineaddict> Han säger den åtminstone väldigt bra... Tror dock att jag gillar den främst för att det mesta annat i avsnittet inte är i min smak.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Mr Chase » lör maj 22, 2004 12:47

Superstar är ett sådant där avsnitt där säkert manusförfattare och producenter trodde de var hemskt innovativa och klipska, från de speciella öppningsscenerna och framåt. Men det dröjde inte fem minuter in på avsnittet förrän det blev så uppenbart att något var galet att man resten av tiden satt och undrade inte vad som skulle hända rent handlingsmässigt utan hur 1) återspolningsknappen skulle verka, 2) någon skulle vakna, eller 3) den alternativa verkligheten skulle kollapsa. Detta förtog glädjen med avsnittet. Och det som borde varit kul att se Jonathan igen :( !
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav sharatec » lör maj 22, 2004 12:51

Väl talat, Mr Chase!

(Måste dock medge att jag gillar öppningsscenerna lite...)
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav malavel » lör maj 22, 2004 13:16

Gillade inte avsnittet första gången, men nu tycker jag det är bra. Ok, den kommer inte i närheten av de andra alternate reality-episoderna (the wish, doppelgängland, normal again.) Älskar 'fluffy battle kittens'!

Spike: "I live here. I wasn't exactly pining for a noisy visit
from 'wonder Jonathan and his fluffy battle kittens'."

Buffy: "Yeah? You think that one up with all the time you spend
not being able to bite people?"

Jonathan: "Careful, he's still pretty dangerous."

Spike: "Yeah, back off 'Betty.'"

Buffy: "It's Buffy, you big bleached..." [music ends] "stupid
guy."
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Noggster » lör maj 22, 2004 17:02

Vart är Off när man behöver honom?
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » sön maj 23, 2004 14:28

Här!

Jag tycker det här avsnittet är underbart. Roligt från första till sista scen. Allt är så underbart upp- och nervänt så jag förstår inte hur någon kan tycka illa om det :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav suprmicael » sön maj 23, 2004 21:49

När jag såg det här avsnittet första gången så tyckte jag att det förvisso var en kul idé men att den föll ganska platt. Jag har undvikit det tills i dag och tänkte dela ut min första etta. Jag kanske är på bra humör i dag men jag tyckte att det var riktigt roligt att se avsnittet igen och det är värt minst en åtta.
+++--100--+++
Användarvisningsbild
suprmicael
Minion
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 13 mar 2004
Ort: Lekeberg

Inläggav Tob » lör jun 26, 2004 4:09

Vet inte vad jag skall tycka om detta avsnittet. Övertygade om att någon drömde i början, men när ingen vaknade upp började man undra och till slut drog man slutsatasen att det måste vara någon alternativ värld. Tyvärr så känns detta bara som en sämre kopia av Wish. Visst finns det en del roliga scener men fortfarande känns det väldigt fantasilöst. Roligt ifs att dem lägger upp det så att man kastas direkt in i den nya världen.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav latarmig » lör jun 26, 2004 13:25

Det här är definitivt ett avsnitt som vinner på att ses om. Första gången man ser det är man alldeles för förvirrad för att kunna ta det till sig. Det bryter mot hela den världsbild man byggt upp. Jag såg det första gången i en nedladdad version och började fundera över om filen varit felmärkt, det kanske var ett avsnitt i en annan säsong. Med sådana förutsättningar njuter man inte så mycket. Andra gången man ser det kommer man däremot att sätta sig tillrätta och sedan bara insupa alla detaljer de lyckats få med.

En väldigt bra grej med avsnittet är att trots att det är en alternativ värld så förs handlingen (den normala handlingen alltså) framåt.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Tob » lör jun 26, 2004 13:58

Kan mycket väl tänka mig att avnsittet växer. Första kvarten fokuserar man ju själv inte på det man ser för fem öre. Allt är ju så vrickat och man sitter hela tiden och väntar på att någon skall vakna upp från en dröm. Sen börjar man acceptera det hela, och när det går upp för en att det handlar om en alternativ verklighet så vill man omedelbart bums byta över till den riktiga världen igen. Detta sker ju inte förrän slutet. Andra gången man ser det så kommer man nog acceptera historien från början och verkligen intressera sig för den också. Det är ju nästan att jag blir lite sugen på att se om det ;)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Joamna » lör aug 14, 2004 0:18

gillade verkligen förvirringen ibörjan.. började verkligen undra om jag missat nåt avsnitt eller om någon fifflat med min hjärna ;)
när förvirringen lagt sig blev det dock lite segt, som sagt känns det som en dålig upprepning av andra alternativa buffyverses..
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav BePatient » ons sep 08, 2004 11:48

Jag gillar detta avsnittet kraftigt, allmänt härlig tanke att Jonathan skulle vara "on top of the world" liksom...
"He crushed the bones of the master, he blew up a big snake made out of mayor and he coached the U.S. women's soccer team to stunning World Cup victory!"
Hade inga direkta problem med själva upplägget. Om något så tycker jag att man borde gjort det helt fristående, känns lite ansträngt att de måste klämma in scener där man ska föra säsongen framåt. Och så känns det dumt att det skulle vara så enkelt att få världen att tillbe en.
BePatient
Minion
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 01 jun 2004
Ort: Skåne

Inläggav caffeineaddict » fre sep 10, 2004 12:32

"Xander, don't speak latin in front of the books."

Ingen spelar torr brittisk humor bättre än Tony Head!

EDIT: Det märks när jag tycker om något riktigt mycket. Hade ju redan gett det citatet ett helt eget inlägg längre upp i tråden.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » lör okt 23, 2004 19:25

Detaljerna i avsnittet är lysande, snudd på Arrested Development nivå. Därmot är det underligt att det bara är Buffy som börjar tvivla på Jonathans värld och det är den stora missen. Giles eller Willow som båda är mycket smartare än Buffy borde också ha räknat ut att något är fel och det tidigare. Dessutom hade det gått att göra så mycket mer än med bara en person -- ingen tror på dem-skämten hade ju fungerat ändå.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav mattek72 » tis dec 21, 2004 14:09

Precis som många andra så trodde jag att det var någon som drömde från början.
När det sen visade sig att så inte var fallet var nästa tanke,ja,det kanske kan utvecklas tiil något bra,men inte då.
Jag tycker inte att detta avsnitt är något att ha. En femma får det.
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Google [Bot]

cron