1x13 Epitaph One

Den första av förhoppningsvis många säsonger av Dollhouse.

Tummen upp?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
0
Inga röster
8
8
44%
9
5
28%
10
5
28%
 
Antal röster : 18

Inläggav gaspode » mån jul 20, 2009 16:33

De har även fixat till Whiskey/Dr.Saunders ärr, även i vissa av flashbackarna där hon är Dr. Saunders.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav adolvsson » mån jul 20, 2009 16:41

gaspode skrev:även i vissa av flashbackarna där hon är Dr. Saunders

Det lyckades jag förstås också missa. Jag tänkte på det i dom senare scenerna, med Felicia Day & Co, men kände mig osäker på grund av ljussättningen. Tyckte det var lite svårt att se med önskvärd tydlighet.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav HeY » mån jul 20, 2009 16:57

Caroline kommenterade ju till och med Saunders borttagna ärr i en av flashbackarna, om jag inte minns fel?
Och var det bara jag eller verkar Boyd och Saunders få ihop det?

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav gaspode » mån jul 20, 2009 16:57

adolvsson skrev:
gaspode skrev:även i vissa av flashbackarna där hon är Dr. Saunders

Det lyckades jag förstås också missa. Jag tänkte på det i dom senare scenerna, med Felicia Day & Co, men kände mig osäker på grund av ljussättningen. Tyckte det var lite svårt att se med önskvärd tydlighet.

det var tydligt hos mig.. projektor, baby!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav HeY » mån jul 20, 2009 22:37

Noxii skrev:Någon som vet vad låten dom spelar i slutet av avsnittet heter? den var ju råbra! :oops:


Remains heter tydligen låten enligt whedonesque. Den finns på amazon, men om du vill vara olaglig tror jag man får vänta ett tag till.

"Remains" (the song at the end of 'Epitaph One') available at Amazon.com. For $0.99 you can get Maurissa Tancharoen & Jed Whedon awesomeness in mp3 format. It's also available at Amazon.co.uk.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav adolvsson » mån jul 20, 2009 22:43

HeY skrev:Remains heter tydligen låten enligt whedonesque. Den finns på amazon, men om du vill vara olaglig tror jag man får vänta ett tag till.

Den ska vara på väg till iTunes Music Store och internationellt. Är det sagt.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav LWes » fre jul 24, 2009 3:28

Yooo, guys, det här avsnittet var ju helt galet trippy. Så mycket information och vad som kommer hända, det är inte rätt att göra så här mot oss, jag är helt klart förvirrad till jag hör Joss' förklaring på vad tanken med detta avsnitt är.
För jag tänkte liksom att det här avsnittet inte skulle vara så intressant med tanke på att dom gjorde det för att fylla dvd-ordern och med en lägre budget, så jag trodde att det skulle vara ett irrelevant avsnitt med veckans [lågbudget] äventyr, men efter att ha sett det känns det ju som ett av dom viktigaste avsnitten hittills helt klart.
Hade det gett oss bara en del bakgrundshistoria hade jag förstått, men hur kan dom visa vad som kommer hända i avsnittet som bara släpps på dvd:n, jag förstår inte tanken bakom det.
Jag var under avsnittets gång övertygad om att dom skulle göra någonting som stoppar allt det här från att hända genom en tidsmaskin eller någonting galet, för då hade allt vi fick se varit en potentiell framtid och ingenting är säkert, och det kan ju fortfarande vara en alternativ framtid från tidslinjen som dom regulära avsnitten utspelar sig i, men det är ju förvirrande.
och nu skriver jag ner mina tankar i svenska vilket inte gör allt bättre för min förvirring.

Jag förstår inte hur ni menar att personer fortfarande kan dö och sen leva i framtiden, om dom kan skapa exakta replikitationer av människors kroppar och intrycka dom med orginalpersonens orginalpersonlighet så skulle det ju suga, för då finns det ingenting från att stoppa vem som helst från att återupplivas och allt blir mindre spännande.
och personligen tänker jag just nu inte för mycket på faktumet att personerna blivit av med sina ärr, för i Days of our Lives när Beau & Hope first hittade Greta i träsket så hade hon massa ärr över ansiktet men sen opererade dom bort dem så att hon såg helt vanlig ut!! :P
men ändå, om dom kan programera om folks hjärnor kan dom nog fixa bort lite ärr med plastikkirurgi.

jag ser nu mycket fram emot säsong 2 och även att få en förklaring på vad detta avsnittet innebär. men jag hade inte haft något emot om det typ fortsatt med paralella storylines i olika tider eller något var jag gillar mystiken och att försöka lista ut hur saker hänger i hop och vad som hänt och hur saker kommer hända som vi vet att det kommer bli. nu förvirrar jag mig själv.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav HeY » fre jul 24, 2009 4:30

Jag tror inte avsnittet är så mycket "detta kommer att hända" som "detta kan hända". Eller jag vet inte, egentligen vill jag ju att de ska fortsätta bygga på detta. Åh, förvirrande!

När det kommer till att operera ärr vet jag att man kan göra det med laser, men jag är ganska säker på att det går bra mot mindre ärr och mindre bra mot såna massiva som Dr. Saunders och Viktor har/fick. Men sedan utvecklas ju teknologin också, samt att rika alltid har bättre tillgångar (framför allt topphemliga, rika organisationer).

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » fre jul 24, 2009 8:49

Jag vill personligen inte se en potentiell verklighet. För mig skulle det ta bort en del av nöjet. Så även om jag tycker att det är smått trist att veta så pass mycket i förväg så vill jag ändå att detta är hur det kommer att sluta.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav gaspode » fre jul 24, 2009 14:50

nej, alternativ verklighet tror jag inte på, det här var framtiden, och inget av det jag läst som Joss sagt tyder på annat.

Jag vet inte heller vad det är för snack om det här:
LWes skrev:om dom kan skapa exakta replikitationer av människors kroppar och intrycka dom med orginalpersonens orginalpersonlighet så skulle det ju suga

Sades det nåt om detta i avsnittet eller vad kommer det ifrån?
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav adolvsson » fre jul 24, 2009 14:58

gaspode skrev:Sades det nåt om detta i avsnittet eller vad kommer det ifrån?

Jag tror det kommer från diskussionen i den här tråden, min teori om typ fysiskt imprintande som en möjlighet.

LWes: Och då handlar det inte direkt om exakt replikation, i alla fall inte som jag tänker uttrycket, utan om gammal vanlig hederlig, om än mer avancerad, plastikkirurgi. Jag tycker, som jag tror jag sa, att det är en rätt logisk väg för dom som har pengarna att vilja gå. Avsnittet beskriver ju redan hur dom rika vill ta över kropparna helt och hållet, att sedan ändra om dom fysiskt och allt vad det innebär därefter, är inte en långsökt koppling att göra.

Och det kan suga, risken är att det vore en lat författares väg ur problem, men jag tror inte det behöver vara det. Om dom nu skulle gå den vägen i serien.

Och nej, jag tror heller inte på alternativ verklighet, det där är framtiden, å andra sidan, som vi också pratat om i tråden, är ingenting nödvändigt som det ser ut att vara i en serie som arbetar med minnen på det sätt som Dollhouse gör.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav gaspode » fre jul 24, 2009 15:10

adolvsson skrev:
gaspode skrev:Sades det nåt om detta i avsnittet eller vad kommer det ifrån?

Jag tror det kommer från diskussionen i den här tråden, min teori om typ fysiskt imprintande som en möjlighet.

ah. då säger jag skitsnack om det då :) så kommer det förhoppningsvis inte att bli, det vore sjukt billigt.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav adolvsson » lör jul 25, 2009 12:04

Joss om huruvida det är alternativ verklighet eller inte, om vi kan lita på vad vi ser eller inte, egentligen inga spoilers antar jag men, ja, ni vet..:
But Joss told the panel that even though the future is fixed, and the stuff we see in "Epitaph One" is definitely real, we haven't seen the whole picture. For one thing, the "flash backs" we saw featuring our main characters were memories and may have been unreliable, plus some of those events may not have played out the way we thought they did.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » lör jul 25, 2009 13:17

Låter okej. Främst det om att detta är framtiden. Hade känts helt meh för mig om han sagt: ni har ingen aning om att det är så här det går.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Mr.Tweed » mån jul 27, 2009 22:17

Ja jäklar, det här var ett bra avsnitt. Som föregående talare sade: Felica Day och Amy Acker :lovebunny:

Ovan talades lite om Safe Have oxå, det är förmodligen samma sak som "the compound" som Caroline/Echo/Omega talade om som en plats där man var skyddad från Imprints tack vare Alpha. Intressant, intressant. Oväntad tvist att Boyd och Dr Saunders hade något ihop.

Like it a lot :)
Lamb. Innocent and Delicious!
Användarvisningsbild
Mr.Tweed
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 04 dec 2006
Ort: Uppsala

Inläggav brat » lör okt 03, 2009 22:25

Jag var rätt irriterad när jag sett klart avsnittet. Idén/storyn var fantastisk men utförandet - svagt! "Det känns inte ens Joss-skrivet", sa jag. "Det är inte Joss-skrivet", svarade Glory. Då förstod jag. :) För på Joss ställer jag betydligt högre krav än så här, men när någon annan skrivit avsnittet så blir det förståligt. Dock tycker jag att det är synd att Joss anställt familj som antingen inte är tillräckligt bra, eller som han är för feg för att rätta. För inte ska vi behöva ha så här många stela repliker eller övertydliga förklaringar i en Whedon-produktion? Problemen blev mest tydliga i slutet när de sammanfattade vilka tankar och sinnesstämningar tittarna ska ha med sig efter avsnittet. "Is this what we needed?"
Det är synd. För om Joss skrivit det, eller korrläst det som han borde, så hade det varit ett sjukt bra avsnitt.
För övrigt: Amy Acker som Whiskey!! Helt fantastisk. Jag vill aldrig mer se henne spela "Claire". (Vem är hon egentligen? Hon var ju fortfarande Claire i scenen med Boyd...)

gaspode skrev:Är det första gången Whiskey hjälper en Caroline ut ur Dollhouset med några "actuals", eller är det nåt som händer då och då?

Hur många Carolines finns det nu? :) Det lär vara förvirrande i Safe Haven.
"I'm Caroline!"
"No, I'm Caroline, and so is my wife!"


Hahaha!
Tänkte också på det. Hade faktiskt gillat det bättre om Whiskey hade något litet panic room där hon var skyddad mot gasen och sedan lugnt röjde bort kropparna och väntade på nästa Echo-sökare. Hade varit ännu mer tragiskt än hennes död, och haft större potential.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav Garim » mån jan 18, 2010 21:15

Såg om det här idag. Fortfarande ett fantastiskt starkt avsnitt. Pepp nu för Epitaph two...

Såg lite extramaterial också, och nu är jag supersugen på DVD:n för S2.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Mush » sön feb 07, 2010 20:22

Ahh, det här avsnittet kan toppas som ett klass 1, Felicia spelade sin roll väldigt bra och gillade att det var hennes gäng som fann det nästan övergivna Dollhouse. Whiskey var som ett spöke men värst skrämde nog den lilla flickan mig. Sjukt deprimerande att L.A har hamnat i detta apokalyptiska tillstånd, det märktes på något sett mer här än vad det gjorde i Getting Closer, allt verkar hopplöst. Tillbakablickarna har man sett från typ den osända piloten och vissa finns ju med i S2 men det störde inte mig att jag redan sett lite innan, tycker man kan se Epitaph One direkt innan Del 2.
Vacker solnedgång där på slutet när de klättrar upp från Adelles kontor, det finns hopp än.

9/10 bara för att det var för lite Echo!
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Föregående

Återgå till Dollhouse Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron