1x00 Echo

Den första av förhoppningsvis många säsonger av Dollhouse.

1x00 Echo

Inläggav A bear » lör jul 18, 2009 12:29

Jag hade ju redan läst manuset, så inga stora överraskningar; men oj vad snyggt. Det hade kunnat bli en... inte helt annorlunda serie, förstås, alla grundbitarna är fortfarande desamma förutom någon enstaka detalj (pro bono-uppdragen, som jag fortfarande hoppas dyker upp i s2). Men både handlings- och stämningsmässigt finns det ett par rejäla skillnader som får en att undra vart det hade tagit vägen härifrån... mer noir, mer existensialism.

- There's nothing real about it, they're programmed.
- Does that tie keep you warm...?
- What? No.

Både Adele och Topher får stora små tal som outlinar hela idén mycket bättre än originalet; om detta hade varit en bra sak, eller om det krävdes att dra igång handlingen lite mer innan man gick in på de stora frågorna, hade ju berott på hur de följande avsnitten såg ut och det får vi ju aldrig veta.
- I'm compiling a report.
- I'm making a paperclip Eiffel tower.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav adolvsson » sön jul 19, 2009 19:29

Jag tror nog, när allt kommer till kritan, att jag gillar Ghost bättre än Echo. Dels för att Echo lider av klassiska pilotproblem som jag inte riktigt minns från Ghost, vilket förstås är ganska naturligt när man fått en andra chans, men det är inte bara det. Echo har visserligen sina fördelar, det Björn säger om noir och existensialism och att det beskriver vad dockhuset är mycket bättre, och jag har för mig det var någonting mer som jag måste återkomma till när jag minns bättre. Å andra sidan gillar jag att avslöjandet om Victor dröjde längre nu, och jag tycker om att November i mycket fick uppgiften som i den här piloten lämnades till den fejksystersökande lönnmördaren.

Och apropå Ballard (presenterade han sig förresten som "major Ballard", lyssnade jag korrekt?) gillade jag visserligen att Adeles instinkt var att döda honom, det kändes aningen mer logiskt än orsakerna som gavs till att låta honom leva i den färdiga serien, och jag gillade att hon på samma sätt osubtilt antydde dockan Echos avaktiverande om hon avvek från sitt dockbeteende, fast med det sagt känns det som om vad vi fick är bättre i längden, i alla fall om man vill ha kvar både Eliza och Tahmoh ett tag.

Och iofs, jag misstänker att jag hade gillat Dollhouse som utgick från den här piloten ännu mer, att den i längden varit ännu intressantare, men jag misstänker också att då hade den längden inte varit särskilt lång. Varken en andra säsong eller knappt ens en hel första.

En annan sak värd att anmärka på, är att "treatment" som safe-word uppenbarligen inte var påhittat ännu. Också en förbättring i den färdiga serien, det känns lite väl osäkert att bara ett slutfört uppdrag är vad som kan få dom komma tillbaka självmant (även om jag kanske uppskattat en kombination allra mest, att uppdragets färdigställande kommer i första hand och kan få aktiva återvända av sig själv, men att safe-wordet finns som alternativ så att dom aktiva slipper sitta på sjukhuset och vänta i tre dygn bara för att dom inte känner sig klara ännu).
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav noike » sön jul 19, 2009 19:41

Håller med. Ghost är det bättre avsnittet, Echo det intressantare manuset.

Andra ändringar som att Saunders och Topher bytte plats i "gruppkonspirationen" kändes också mer logiskt och och en sådan sak som tog det i en annan riktning -- mer emotionellt (Saunders) än intellektuellt (Topher). Jag hoppas att de kan få in några av dessa saker i säsong två. Med Ballard inne i Dockhuset antar jag att de faktiskt måste göra mer funderingar kring vad det är och att det inte är så enkelt att dela in världen i svart-vitt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav adolvsson » mån jul 20, 2009 16:13

Oh, jag kom på en annan sak. Att Topher säger det där om att Saunders kunde gjort något åt ärren. Vilket pekar åt att det behöver inte betyda alls att (spoiler hela första säsongen) Victor är körd som docka i säsong 2. Vilket dessutom får mig att undra om det var tänkt att Amy Acker skulle vara docka redan från början. För eftersom hon fick ärren som tom docka, och har gjort ett medvetet beslut att behålla dom, låter det som om hon måste varit en medveten Dr Saunders när hon fick ärren.

Eller det gör det inte alls det, hon kan ju ha gjort valet att behålla dom efter att hon blivit imprintad med Saunders, om vi nu antar att den här delen av karaktärshistorien stämmer överrens med piloten och den färdiga serien.


Hursomhelst. Jag tyckte den var en intressant fråga.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav HeY » mån jul 20, 2009 16:26

adolvsson skrev: (spoiler hela första säsongen) Vilket dessutom får mig att undra om det var tänkt att Amy Acker skulle vara docka redan från början. För eftersom hon fick ärren som tom docka, och har gjort ett medvetet beslut att behålla dom, låter det som om hon måste varit en medveten Dr Saunders när hon fick ärren.


Men vi fick (spoiler 1x12) ju se när hon fick ärren och då var hon ju i docktillstånd?

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav adolvsson » mån jul 20, 2009 16:40

HeY skrev:
adolvsson skrev: (spoiler hela första säsongen) Vilket dessutom får mig att undra om det var tänkt att Amy Acker skulle vara docka redan från början. För eftersom hon fick ärren som tom docka, och har gjort ett medvetet beslut att behålla dom, låter det som om hon måste varit en medveten Dr Saunders när hon fick ärren.


Men vi fick (spoiler 1x12) ju se när hon fick ärren och då var hon ju i docktillstånd?

Jag menade som sagt om huruvida det var planen från början. Det är möjligt att man hade bestämt sig till pilot nummer två, och att det var en bidragande orsak till varför referensen om behållandet av ärren som medvetet beslut togs bort, men sett utifrån Echo som en första pilot är jag inte lika säker.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Nyx » mån aug 03, 2009 23:05

Jag tycker mycket mer om Echo än Ghost. Det här är den serie jag vill se och följa! Innan jag såg det här hade jag svårt att hitta ingångar till hur Joss tänkte, vad som gjorde att han ville göra serien. Det har känts lite för mycket som Alias med minnesförlust. Nu förstår jag bakgrunden mycket bättre och beklagar att inte alla får se den här piloten.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm


Återgå till Dollhouse Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron