5x16 The Body

Här pratar vi mest om Säsong 5

Ditt betyg på "The Body":

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
1
1%
6
3
3%
7
1
1%
8
9
9%
9
9
9%
11!
75
77%
 
Antal röster : 98

Inläggav noike » tis jul 13, 2004 16:19

Personligen undrar dock jag om inte hela BlondVampyrFixeringen har gått lite för långt ibland.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav sus@n » tis jul 13, 2004 16:23

Inte för att reta någon (jag älskar Spike med) men om man efter ett sådant här avsnitt undrar var Spike är så borde man nog se om det.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Tob » tis jul 13, 2004 16:39

Jag hoppas innerligt att Elina var aningen ironisk när hon skrev det.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Zaxx » tis jul 13, 2004 19:42

Ok..men vänta vänta vänta lite här nu...

skulle inte Spike passa in i detta avsnittet? hurdå menar ni? Det enda jag kan se, är isåfall att själva handlingen gör att han inte har ngn betydelse kanske, att vara med. I den synvinkeln är jag HELT med, men om ni menar känslomässigt, så håller jag inte alls med...

Spike är den karaktären som i Buffy har visat absolut mest OLIKA känslor, dessutom funkar det på alla plan.

Spoiler framåt:
det kanske är lite väl tidigt in i serien för att börja visa sig än, men skulle detta avsnittet legat i S6 eller S7 skulle Spike helt plötsligt passat väldigt BRA in.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » tis jul 13, 2004 19:55

På vilket sätt hade Spike känt sorg över att Joyce hade dött? För det är det avsnittet handlar om. Spike hade känts som en inkräktare på mer än ett sätt om han hade varit med. Fräst på grund av att han inte känner sorg på det viset så länge det inte är han själv som råkat illa ut.

Kom ihåg att det enda skälet att han tidigare i säsongen följde med Dawn till the Magic Box var för att Buffy antagligen inte skulle bli glad om hon skadades och det i sin tur skulle vara dåligt för honom. Spikes känslor är selektiva och egoistiska.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » tis jul 13, 2004 21:04

noike: Medhåll. Vad det gäller så gott som varenda ord.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » tis jul 13, 2004 21:16

Tycker att Spike hade kunnat vara med i avsnittet. Jag anser inte att det skulle bryta känslan eller dylikt om han reagerat med den vampyrsorg han antagligen känt -- att han tycker om Joyce är det ju ingen tvekan om och att Spike kan känna sorg och förtvivlan är ju ett faktum. *Men* jag saknar honom dock inte i detta avsnitt. Tänkte knappt på att han var borta förrän jag såg Forever. Tror dock att författarna hade kunnat göra ett bra jobb med Spike i The Body... Trots allt har ju Anya knappast så mycket mer band till Joyce än Spike och hon är precis som Spike bara en bit på vägen i resan mot (eventuell) mänsklighet rent själsligt. Och med henne fungerade det ju bra. Anyas monolog var faktiskt det enda i avsnittet som fick det att göra ont för mig. Som sagt, tror att författarna hade kunnat göra nåt lika bra med Spike som med Anya i detta avsnitt om de velat eller bara kommit på den där idén som verkligen fungerar (och jag tror att den idén existerar om man bara letar).

My two cents, of course...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Zaxx » ons jul 14, 2004 1:59

noike skrev:På vilket sätt hade Spike känt sorg över att Joyce hade dött? För det är det avsnittet handlar om. Spike hade känts som en inkräktare på mer än ett sätt om han hade varit med. Fräst på grund av att han inte känner sorg på det viset så länge det inte är han själv som råkat illa ut.

Kom ihåg att det enda skälet att han tidigare i säsongen följde med Dawn till the Magic Box var för att Buffy antagligen inte skulle bli glad om hon skadades och det i sin tur skulle vara dåligt för honom. Spikes känslor är selektiva och egoistiska.


jag sa ju det.. handligen passar inte, men SPIKE skulle ändå kunna passa in i temat.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » ons jul 14, 2004 12:11

Zaxx: nej, jag halååer inte med. Temat är hjälplöshet inför döden något som Spike inte förstår alls. Vilket demonstreras av honom inästa avsnitt och att han gör så som han gör.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gaspode » ons jul 14, 2004 12:55

Jag tycker absolut inte att Spike saknas, men jag är säker på att han hade kunnat funka i avsnittet, som motpol till de andras reaktioner eller nåt. Om det hade blivit bra eller inte får vi ju aldrig veta, men jag tror att det finns en möjlighet.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » ons jul 14, 2004 13:15

Jag hade väldigt gärna velat se mer av Giles reaktioner.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav sus@n » ons jul 14, 2004 13:17

håller med Noike, Giles hade ju ändå en särskild relation till Joyce.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav caffeineaddict » ons jul 14, 2004 14:09

Japp, Giles är den som saknas mest i avsnittet. Fast det känns ändå "rätt" att hans reaktion är som den är, att han skulle lägga undan sina egna känslor tillfälligt för att vara ett stöd för Buffy och Dawn (och t.ex. hjälpa med doktorn och så som han gör).

(spoiler nästa avsnitt):Vi får ju se hans egna privata sorgestund i Forever.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav latarmig » tor sep 09, 2004 11:17

Det här är det avsnitt under hela serien (samtliga säsonger) som jag helst hade velat se Kanal 5s censurbehandling av. Tyvärr jobbar jag när den tidiga sändningen går, så jag förväntar mig att få läsa en full misshandelsrapport från er när jag kommer hem ikväll. :-)

Förmodligen sköter Kanal 5 det på det sätt som möjliggör minsta möjliga engagemang och tankeverksamhet från deras sida, det vill säga det finns ett klipp i avsnittet (när Buffy klipper huvudet av vampyren) och inget mer.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Off » tor sep 09, 2004 11:24

Det är nästan så man skulle bryta sin Buffyfasta och titta men jag tror inte jag vill se ett avsnitt som påverkat mig så starkt bli misshandlat.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav dizzy » tor sep 09, 2004 11:37

Håller med om att det här kan bli rätt dåligt i en klippt version. Bara det att ha reklamavbrott måste ju störa en hel del. Kanske ska ta fram dvdn istället.
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tob » tor sep 09, 2004 12:21

Jag har inte sett något av femmans visningar i höst och tänker inte heller se detta då jag vill få ut maximalt av återtitten. Men med föregående talare så är jag grymt intresserad av hur dem väljer att censurera avsnitten. Så ganska fyllig rapport skulle sitta fint.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav JRT » tor sep 09, 2004 13:10

Ja, jag lär titta på den slaktade versionen i alla fall, så jag kan rapportera om vad de gjort med avsnittet. Har redan sett The Body ett antal gånger och blir inte ärrad för livet av att se den klippta versionen, särskilt inte eftersom jag lär se den oklippta i natt också...
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav sus@n » tor sep 09, 2004 17:19

Ska bli intressant med komentarer senare i kväll (särskilt från de ospoilade personerna)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Tob » tor sep 09, 2004 17:55

Såg ca: 5 minuter innan första pausen....syndat har jag gjort.

Mycket av avsnittet handlar ju om vilsenheten som drabbar en (antagligen) då man råkar ut för något som Buffy gör i detta avsnittet. I en scen då ambulanspersonalen informerar Buffy, så tack vare en effektiv kameraplacering skapar man en känsla av total tomhet och vilsenhet hos Buffy. Det är sådana här saker som bidrar till att avsnittet är det vassaste i hela serien.

EDIT: HÅller med Sus@n, ser verkligen framemot kommentarerna.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Koala » tor sep 09, 2004 17:57

Jodå, detta avsnitt var mycket bra (10), men att folk säger att det är det bästa buf avsnittet kan jag inte hålla med om.
Dem första 5 minuterna var ruggigt bra.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav JRT » tor sep 09, 2004 18:11

Jaha, ja... Det blir inte mycket att rapportera. Förvånansvärt, men det fanns inga klipp i avsnittet. Ingen censur - ingenting. MÖJLIGEN att det ryckte till lite när precis när Buffy högg huvudet av vampyren på slutet, men jag tror inte det.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Illyria » tor sep 09, 2004 18:15

Ingenting? Saknades inte något när vampyren vaknar upp och Dawn är ensam där i rummet?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Pazuzu » tor sep 09, 2004 19:13

Visst var det klippt, jag såg inte ens när Buffy sträckte sig efter "sågen". Det nästa man såg var vampyren som gick upp i rök.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Joamna » tor sep 09, 2004 19:15

verkligen starkt avsnitt. jag grät mig genom hela avsnittet i princip. det var så verkligt. hur alla hanterade det, hur de hjälpte varandra. det var nånting som jag inte kan sätta fingret på med hur de såg på varandra, hur de pratade som gjorde det så verkligt.

det är just det att se allas rekationer, det är det som är det jobbiga. det här är nånting som ingen vet hur man ska hantera och det blir så tydligt med anyas reaktion och när hon förklarar för de andra.

känner igen mig mycket i Buffys "tankar", de när hon ser allting ordna sig.
panikslagheten.

Det inte om hela avsnittet var utan musik men det var iaf ett ovanligt tyst avsnitt vilket jag också tycker gör det ännu mer känslomässigt.
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » tor sep 09, 2004 19:16

Flisa skrev:jag grät mig genom hela avsnittet i princip.


Det gör jag varje gång :)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav JRT » tor sep 09, 2004 19:21

Ja ok, den biten var borta, det tänkte jag inte på... Men annars var det ingenting.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav sharatec » tor sep 09, 2004 19:44

Jag måste faktiskt säga att jag tyckte att femman skötte sig snyggt med både klippning och översättning idag; visst, när Buffy sträcker sig efter sågen var bortklippt, men jag tyckte ändå att det fungerade. (Gällande översättningen fick man av någon anledning "She likes it when I... stop explaining things" till "Hon tycker om att jag... Sluta förklara dig.", vilket i och för sig blir en lustig kommentar, men jag tyckte inte att det var någon skandal. Reagerade inte för någonting annat.)

Jag störde mig betydligt mer på reklampauserna, men man har väl blivit bortskämd...

Fortfarande ett suveränt avsnitt, även om jag för en gångs skull inte grät. Känns nästan lite konstigt...

Hurra för mig: 300 inlägg...
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Joamna » tor sep 09, 2004 19:47

sus@n skrev:
Flisa skrev:jag grät mig genom hela avsnittet i princip.


Det gör jag varje gång :)


det förstår jag..
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » tor sep 09, 2004 20:39

Jag ska nog se det nu. Bara för att få gråta en skvätt.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron