5x15 I Was Made To Love You

Här pratar vi mest om Säsong 5

Crazed robot attack?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
3%
5
3
8%
6
8
21%
7
9
23%
8
14
36%
9
1
3%
10
3
8%
 
Antal röster : 39

5x15 I Was Made To Love You

Inläggav caffeineaddict » sön feb 15, 2004 12:25

Man tenderar att fastna på de sista sekunderna när man ser det här, men det är faktiskt ett riktigt bra avsnitt även i övrigt. Åtminstone jag känner mig riktigt sorgsen när April dör på gungan, och det finns flera bra scener (Anya och Tara umgås och snackar IT-aktier, Giles går in i Ripper-mode för att hota Spike, alla Joyce-scener).

Sen så är ju Xander (THE ZEPPO FOREVER!) alldeles fantastisk här. Inte minst som Puffy Xander, men även som carpenter guy på slutet.

(spoiler S6):Sen så är det en intressant första titt på Warren, inte direkt god men betydligt snällare och mer sympatisk än vad vi skulle se senare. Snygg detalj att Katrina återvänder i Dead Things också.

Men som sagt, det är ändå de sista sekunderna som regerar. Blir helt tårögd och deppig och förkrossad varenda gång.... fyfan...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » sön feb 15, 2004 13:28

(spoiler s6)Jag håller inte riktigt med. Warren är precis likadan, och redan här får vi se de sociopatiska drag som gör honom skrämmande. När han skickar roboten mot Buffy någon?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » sön feb 15, 2004 14:16

noike: (Spoiler S6):Jo, det är sant. Spåren går att se så här i hindsight.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav kaos » mån apr 19, 2004 1:22

stör mig på när det kommer så mkt high tech in i Buffy
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav sharatec » mån maj 03, 2004 13:56

Riktigt trevligt avsnitt, med odödliga kommentarer som "My bleeding sympathies to Warren!" och "I'm thinking of buying something really expensive. Maybe an antelope.".

Normalt är jag inte heller någon fantast av high-tech i Buffy, men här tycker jag att det tillför så mycket att jag utan vidare står ut.

Spoiler s6
Höjdpunkten så här i efterhand är trots allt att man får se Warren för första gången, och jag håller med de som säger att man redan här märker att killen är milt sagt... egen. Dessutom ryser jag nästan när gänget diskuterar honom och hans robot, och Tara uttrycker en viss medkänsla med honom...
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav -Emelie- » fre jun 11, 2004 13:10

Joyce är ruskigt bra i slutet. Hon ser så död ut.. om ni förstår vad jag menar.
Jag är inte något stort fan av robotar och sådant i buffy, men detta avsnitt var riktigt bra tyckte jag! Xander är ju för härligt, i sumodräkten:P

Är lite besviken för att jag redan vet om...

spoiler The body 5x16

..att joyce dör
Wesley: I've been accused of a great many things in my time, but *paranoid* has never been one of them. Unless people been saying it behind my back.
Användarvisningsbild
-Emelie-
Minion
 
Inlägg: 466
Blev medlem: 31 mar 2004
Ort: Malmö

Inläggav caffeineaddict » fre jun 11, 2004 20:04

-Emelie- skrev:Joyce är ruskigt bra i slutet. Hon ser så död ut..


:D

Jag tror jag förstår hur du menar, det lät bara så roligt på sätt och vis.


-Emelie- skrev:spoiler The body 5x16

..att joyce dör


Det där behöver du nog knappast spoilerblocka, det är rätt uppenbart av slutscenen.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav -Emelie- » fre jun 11, 2004 20:49

caffeineaddict skrev:
-Emelie- skrev:Joyce är ruskigt bra i slutet. Hon ser så död ut..


:D

Jag tror jag förstår hur du menar, det lät bara så roligt på sätt och vis.



Ja.. jag märkte också det, men jag vet inte hur jag skulle förklara det.. Katherine Sutherland spelade väldigt bra,kanske man skulle skriva istället. Innan i s1-4 så fick man knappt se Joyce, men nu pga sjukdomen och allt det dära så fick katherine visa hur duktig hon är på att agera. Tycker jag iallafall.


Och det med att sätta spoilertaggar, det gör jag alltid i säkerhetsskull..
Wesley: I've been accused of a great many things in my time, but *paranoid* has never been one of them. Unless people been saying it behind my back.
Användarvisningsbild
-Emelie-
Minion
 
Inlägg: 466
Blev medlem: 31 mar 2004
Ort: Malmö

Inläggav -Emelie- » lör jun 12, 2004 11:17

Visste ni att det var egentligen Britney Spears som skulle ha rollen som "April"..
Wesley: I've been accused of a great many things in my time, but *paranoid* has never been one of them. Unless people been saying it behind my back.
Användarvisningsbild
-Emelie-
Minion
 
Inlägg: 466
Blev medlem: 31 mar 2004
Ort: Malmö

Inläggav Matt » lör jun 12, 2004 11:20

-Emelie- skrev:Visste ni att det var egentligen Britney Spears som skulle ha rollen som "April"..


:?
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Langtry » lör jun 12, 2004 11:27

Ja det visste jag men som tur var krockade det med nå't annat hon höll på med så det blev aldrig av.

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Sparvid » lör jun 12, 2004 23:33

-Emelie skrev:Och det med att sätta spoilertaggar, det gör jag alltid i säkerhetsskull..
Hellre en spoilermärkning för mycket än en för lite :)
Användarvisningsbild
Sparvid
Minion
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Östersund

Inläggav Teo » sön jun 13, 2004 15:04

Not fair spike is getting a buffy bot and im not :(
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav nata » ons sep 08, 2004 17:57

Det här avsnittet är helt okej. vad jag kommer ihåg av Ted så är det här bättre. Det är så otroligt skrämmande och tragiskt (och jag menar inte bara sista scenen)

Jag tycker verkligen att Warens, eh, ondska märks här. han är helt enkelt otäck! Men det är kanske efter det här han spårar ur totalt. eller oxå är jag bara efterklok jag med.
ett av bevisen på Warens ondska:
APRIL: Crying is blackmail. Good girlfriends don't cry
.


XANDER: You ever think maybe the reason you haven't found a great relationship on the Hellmouth is ... because it's a Hellmouth? Seems to me it's a pretty terrible place to try to build anything.

säger snickaren :?:

GILES: Um, well, we listened to aggressively cheerful music sung by people chosen for their ability to dance ... then we ate cookie dough and talked about boys.

:D hade gärna ett detta!!
Annars är Giles ascool när han är förbannad!

Sedan Riley kom undan är det så söt att se buffys reaktion på alla slags föhållanden. det är så synd om henne!

Tack och lov att Brittny Spears inte kunde ställa upp! Det hade varit katastrof! Var det alltså ett seriöst förslag? uschabuscha!

BUFFY: Mommy?

:cry:
We all go into the moving earth beneath our feet and leave nothing behind, except our stories and the hope others will tell them
Användarvisningsbild
nata
Minion
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 07 sep 2004
Ort: Lund

Inläggav Off » ons sep 08, 2004 18:36

nata skrev:
XANDER: You ever think maybe the reason you haven't found a great relationship on the Hellmouth is ... because it's a Hellmouth? Seems to me it's a pretty terrible place to try to build anything.

säger snickaren :?:


Haha det har jag inte tänkt på :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Nea » ons sep 08, 2004 18:53

nata skrev:
BUFFY: Mommy?

:cry:

Exakt. Det där sista Mommy? tar knäcken på mig varenda gång.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav sus@n » ons sep 08, 2004 20:57

Nea skrev:
nata skrev:
BUFFY: Mommy?

:cry:

Exakt. Det där sista Mommy? tar knäcken på mig varenda gång.


Spoiler The Body (nästa avsnitt) Det är värre med mom, mom moom! mommy?
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Joamna » ons sep 08, 2004 23:34

trodde först att detta abra suklle bli ett jobbigt avsnitt för att fylla ut säsongen utan att riktigt föra handlingen framåt men riktigt så var det inte. det blev inte alls så.

xander blir verkligen bättre å bättre, tyckte han kunde vara riktigt osympatisk ibland förut, men nu är han ju tröstar-helylle killen hela dan :)

jag tycker det känns som att det händer mycket mer i varje avsnitt nu än för några säsonger sedan, men jag vet inte om det är sant eller om jag bara känner så eftersom det var nu när jag ser den här säsongen är första gången på länge jag ser för mig nya avsnitt. .
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Nightcrawler » tor sep 09, 2004 9:38

Okej avsnitt...bra cliffhanger på slutet, men tråkig robot...att Britney var tänkt för den rollen var inte direkt upppiggande :x Men allt som allt var det ett bra avsnitt, återigen var Spike grym!
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav VelocityBoy » tor sep 09, 2004 13:00

Som sagt var avsnittet är lite goofy men är det någon som klarar av att göra något riktigt bra av det så är det Jane Espenson.

Jag tänkte inte skriva något ingående utan bara peka ut några saker jag tycker är anmärkningsvärda.

- Jag kan inte hålla mig ifrån att tycka synd om Spike när hela gänget står avvisar honom visst han har gjort fel och de är helt berättigade till deras handlande men rejection is a bitch... och han ser så sorgsen ut en vanlig själlös vampyr skulle inte bry sig om vad de tyckte.

- Det är klart lustigt när Willow uttrycker sin uppskattning för April utseende... cute!

- Aprils morrning är för gullig! och Warrens reaktion när Buffy frågor hon om den är för härlig den också.

- Jag gillar att Buffy är så snäll med April på slutet... scenen blev verkligen fin.

- Avslutningen, "-Mom! mom! mommy?", på ett sådant lustigt avsnitt av serien är riktigt hjärtskärande och grymt av Joss :( (men bra förstås)

Allt som allt ett väldigt bra avsnitt!
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav latarmig » tor sep 09, 2004 13:10

Taras svartsjuka gillar jag också. Redan i "Buffy vs Dracula" visade hon sig helt oförstående till att Willow blev attraherad av Dracula, och en precis likadan reaktion får man se här. Tara vill behålla Willow för sig själv och Willow ska hålla sig till henne, ingen annan. :-)

Anya verkar däremot rätt säker på var hon har Xander, eller är det bara spel för galleriet?
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav VelocityBoy » tor sep 09, 2004 13:14

latarmig: Jag avsåg hela händelseförloppet inklusive Taras svartsjuka... sött som sagt :)

Jag tror nog att Anyas kommentar är just ett spel för galleriet hon har bergis läst att hon skall vara säker på sitt förhållande och vill här visa upp sina nya fina kunskaper.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sharatec » tor sep 09, 2004 19:13

latarmig skrev:Taras svartsjuka gillar jag också. Redan i "Buffy vs Dracula" visade hon sig helt oförstående till att Willow blev attraherad av Dracula, och en precis likadan reaktion får man se här. Tara vill behålla Willow för sig själv och Willow ska hålla sig till henne, ingen annan. :-)


:?: Intressant! Jag har alltid tyckt att det ser ut som att Tara har roligt åt Willow i det här avsnittet; visst, hon är en rätt osäker person, men jag tycker mest att hon verkar road av att se Willow försöka slingra sig.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Minsc_and_Boo » fre sep 10, 2004 2:50

Jag hatade Warren redan första gången jag såg avsnittet, trots att April "bara" är en robot så visar hon på hur sviniga killar kan vara.

Maybe this is a girlfriend test.
If I wait here patiently this time, he'll
come back.


Just den repliken gör mig så ledsen. På något sätt blir Warren den värsta skurk Buffy stöter på i hela serien i och med att han är 100% människa och gör som han gör.

S6 och lite 7
Vilket bara förstärks när han skjuter Buffy och Tara (mest Tara). Att bli flådd så snabbt var bättre än han förtjänade. HANborde ha hamnat hos Gnarlen!
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav VelocityBoy » fre sep 10, 2004 8:22

Minsc_and_Boo skrev:Maybe this is a girlfriend test.
If I wait here patiently this time, he'll
come back.


Just den repliken gör mig så ledsen. På något sätt blir Warren den värsta skurk Buffy stöter på i hela serien i och med att han är 100% människa och gör som han gör.


Jag själv tycker att den här repliken var den som var värst

April: "-Crying is blackmail. Good girlfriends don't cry"

Jag hatade inte Warren (det är få saker jag ogillar så mycket att jag hatar dem) första gången utan tyckte att han var patetisk med vissa skrämmande tendenser.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sharatec » fre sep 10, 2004 9:33

Kul att skaka fram tecken på att Warren är ett jävla kryp. :)

Håller nog med VelocityBoy om att det där med "Crying is blackmail" är rätt ruskigt, fast Minsc_and_Boo's är inte vidare trevlig den heller. Dessutom måste jag (igen, kanske? kan ha nämnt det) lobba för att det där med smärtan när April inte lystrar till Warrens rop är rätt svårslaget.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav VelocityBoy » fre sep 10, 2004 9:43

Sharatec: Naturlich! jag hade glömt det där med att hon bestraffades när hon inte lydde honom... major insano points till Warren.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Koala » fre sep 10, 2004 9:50

Jag vill också ha en robot :(
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav BePatient » ons sep 15, 2004 14:25

Jag tycker att det är ett bra avsnitt. Hela avsnittet strävar mot det som händer i slutet (vid gungorna alltså, inte när Buffen kommer hem), det känns på sätt och vis genom hela avsnittet. Den scenen är så oerhört svart...
Hon skapades till att älska honom, och när hon förstår att det inte går längre, så bryter hon bara ihop. Försöker vilja fortsätta, tar desperat till de ord hon lärt sig av honom, men det är en uppgiven desperation. Hon vet ändå i grund och botten att det är hopplöst.
Det finns ingen mening att leva.

Tungt.
BePatient
Minion
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 01 jun 2004
Ort: Skåne

Inläggav Allycat » tis dec 07, 2004 11:20

La ni märke till blicken som Willow gav Xander när han pratade om Oz?
Ni vet, när han sa att han önskade att Oz var där.
"You know; Buffy: sweet girl, not that bright"
Användarvisningsbild
Allycat
Minion
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 14 sep 2004
Ort: Jönköping

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare