Teatertråd. Som på teve fast live.

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Teatertråd. Som på teve fast live.

Inläggav sfinx » mån feb 02, 2009 20:24

Teatertråd.
Som filmtråden fast med teater. En del av dem på tv.

Hamlet, Novelloteatern 10/1-09:
Skitbra föreställning, som vågade använda humor, och lyckades få mig att inte mumla: sluta gnäll nu lille prins.
Favoritscen, vid graven. Polonius rockade.
För att ni också ska få se den, visserligen mindre live fyll i.Snälla snälla snälla snälla snälla...
http://www.gopetition.com/petitions/hamlet-dvd.html
Ja jag tjatar men det är för en bra sak som främjar mänskligheten och min pyttiga dvdhylla.

Reduced Shakespeare
Finns torrent. 90 min Shakespeares samlade verk. Riktigt nöjsamt. :)
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav A bear » mån feb 02, 2009 20:31

"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav MissKittyFantastico » mån feb 02, 2009 21:31

sfinx skrev:Reduced Shakespeare
Finns torrent. 90 min Shakespeares samlade verk. Riktigt nöjsamt. :)


Shakespeares samlade verk på 97 minuter såg jag för ett par år sedan uppfört av Roger Westbergs teatersällskap. Jag skrattade så jag hade kramp i kinderna. Det verkar som om Westberg och co ska göra Sveriges Historia på 100 minuter på Boulevardteatern den här våren. Det skulle jag gärna vilja gå på. Det är inte ofta, men någon gång emellanåt så är Göteborg fel stad.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav Tomas » tis feb 03, 2009 18:37

Från Gladtråden:

Under senaste Norrlöpingsträffen kanske någon kommer ihåg att jag satt och ritade/skrev i ett anteckningsblock. Det var en del av mitt bidrag "Pompeji" till synopsistävlingen vårt (Teknisk Fysiks) spex har vartannat år.

Blev precis kontaktad av juryn som hintade om att jag (helt utan tidigare vana att skriva manus eller någonting annat) vunnit tävlingen men att jag måste hålla tyst om det* tills det blir officiellt i slutet av månaden. :D

Bild

Spexet har premiär i maj 2010 (med en andra föreställningsvecka i september) och ALLA måste titta!

* gäller bara studenter på KTH och jag tror att de kan göra undantag för medlemmar på BF.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav sfinx » tis feb 03, 2009 18:48

Grattis! Vad roligt.
Det är långt fram(vilket är bra)så då hinner man planera in det. :)
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav A bear » ons feb 04, 2009 1:47



Restaurangen Titus! :D
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tomas » ons feb 04, 2009 2:24

Coolt!

Edit: Reduced Shakespeare :)
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav noike » ons feb 04, 2009 18:24

A bear skrev:Restaurangen Titus! :D

Handikappanpassat vid Richard III!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav sp1keout » tor feb 12, 2009 2:48

Jag vill bo ute i Aaron...

... eller inne i Aaron. Får jag bo i Aaron?
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 04 jan 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Tomas » sön mar 01, 2009 4:50

Namnet på det nya spexet Pompeji är inte längre hemligt och detta firades idag med en storslagen fest.

Som introduktion till de som ännu inte visste något om handlingen klippte jag igår ihop denna film* av material från dokumentärfilmer och dr who och det kanske är någon här som också är intresserad.


* Jag har ingen tidigare vana saker som detta och använde windows movie maker så ha inte alltför höga förväntningar.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav gaspode » sön mar 01, 2009 5:57

Donna! :lovebunny:
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav MissKittyFantastico » mån maj 04, 2009 15:25

Dylan Moran ska uppträda med sin show i Sverige. 2 juni i Göteborg. Det var en föreställning någon annanstans också, vet inte var, kan ev vara Sthlm.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav adolvsson » mån maj 04, 2009 15:42

MissKittyFantastico skrev:kan ev vara Sthlm.

Jo'rå.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Nyx » mån maj 04, 2009 23:14

adolvsson skrev:
MissKittyFantastico skrev:kan ev vara Sthlm.

Jo'rå.

"Woo" and also a "hoo"! 8)

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » tis maj 05, 2009 0:03

Nyx skrev:
adolvsson skrev:
MissKittyFantastico skrev:kan ev vara Sthlm.

Jo'rå.

"Woo" and also a "hoo"! 8)

Speciellt om man har biljetter. :extas:

Titta! Ian McKellen som Macbeth!
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav sfinx » fre maj 29, 2009 14:19

:extas: Hamlet till folket!
David Tennant To Reprise Role Of Hamlet For BBC
David Tennant has signed up to reprise his role of Hamlet for BBC Two.
He will be joined by key cast members from the RSC production, including Patrick Stewart as Claudius.
BBC Two controller Janice Hadlow said the 180-minute screen production of Hamlet was "a wonderful opportunity to bring one of the great stage successes of last year to a wider audience".
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav adolvsson » fre maj 29, 2009 14:37

sfinx skrev::extas: Hamlet till folket!

:popcorn: :popcorn: :popcorn:
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav noike » fre maj 29, 2009 14:44

:extas: :chock: :popcorn:
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav adolvsson » fre maj 29, 2009 14:54

adolvsson skrev:
sfinx skrev::extas: Hamlet till folket!

:popcorn: :popcorn: :popcorn:

Huh. Jag tryckte fel, det här skulle ha varit tre extaspingviner.

Nåväl, ingen skada skedd, popcorn är extatiskt gott (åtminstone sedan jag lärde mig poppa på spisen) och jag lär knapra många till det här.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Nyx » fre maj 29, 2009 20:03

adolvsson skrev:
adolvsson skrev:
sfinx skrev::extas: Hamlet till folket!

:popcorn: :popcorn: :popcorn:

Huh. Jag tryckte fel, det här skulle ha varit tre extaspingviner.

Nåväl, ingen skada skedd, popcorn är extatiskt gott (åtminstone sedan jag lärde mig poppa på spisen) och jag lär knapra många till det här.

Extaspingviner coming up: :extas: :extas: :extas:

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav herdware » lör maj 30, 2009 18:02

Änkeman Jarl av Vilhelm Moberg.
Uppsatt av Teaterandan med amatörer i alla roller. Regisserad av Evert Lindkvist.
De flesta gjorde ett bra jobb. De som spelade Hilma och Martina kunde väl varit något bättre. Sen ser det ju så lagom bra ut när kören står och håller texterna låtarna de sjunger... Helheten hjälps ju av att det är en bra pjäs från början, inte de halvsunkiga manusen de har haft de senaste åren.
Bra jobbat Evert. Och så kul att träffas igen!

Bild från spelplatsen.
Bild
Som ni ser så är det en väldigt fin plats att spela utomhusteater på.

Det är alltid med en lite konstig känsla man går på Teaterandans föreställningar. Det var en så stor del av ens liv under ett tag. Föreningen startade 1995 (å herregud var länge sen!!!). 1996, 1997 och 1999 spenderade jag i princip all min lediga tid (sommarhalvåren, 17:00-22:30 "varje dag") på de två första projekten: En helig anda (två år) och Andans Barn, skrivna och regisserade av Carl-Johan Seth med Evert Lindkvist i en av huvudrollerna. I dessa var det både proffs och amatörer som spelade. Vi hade så fruktansvärt roligt under dessa uppsättningar.

Roligt även att Carl-Johan kom och såg på premiären. Det bästa var att han verkade sugen på att skriva en ny pjäs! :extas:
Då kanske man ska vara med igen.
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav A bear » ons jun 03, 2009 23:25

sfinx skrev::extas: Hamlet till folket!

...och till Twilightmänskorna. :?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav adolvsson » ons jun 03, 2009 23:38

A bear skrev:
sfinx skrev::extas: Hamlet till folket!

...och till Twilightmänskorna. :?

Till Twilightmänniskorna, det tvivlar jag på. Nu har jag visserligen inte sett mer av manusförfattarens resultat än Philadelphia, men dom andra verkar inte direkt vara twilightiga, och Hardwicke må ha gjort en Twilight men hon har också gjort en Thirteen och Lords of the Dogtown. Så med chansen att en moderniserad Hamlet går i dom två senares anda, och med Emile Hirsch i titelrollen, med dom bitarna där känner jag mig ganska så förpeppad.

Tydligen är den producerad av personer som producerade American Beauty och Milk också.

Jodå, jag vågar vara pepp.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » tor jun 04, 2009 0:07

Jo, jag vet ju det där, men... jaja. Jag ska inte dissa Hardwicke bara för en sån grej. Men frågan är ju om hon fick jobbet för sina egna filmer eller för Twilight. Jaja, som sagt. Jag säger JAJA.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav adolvsson » tor jun 04, 2009 0:49

A bear skrev:Jag säger JAJA.

Vad sa du, sa du? :)

Även om hon hade fått jobbet för Twilight behöver inte det säga någonting om Hamlets slutresultat, och i det här fallet var det tydligen så - jag hittade nyheten på annan plats men har slarvat bort var nu - att idén till projektet och hur den moderna placeringen skulle se ut kom från Hardwicke, Hirsch och någon till som kan ha varit manusförfattaren. Fast egentligen är det ändå rätt ointressant eftersom det inte hör till ovanligheterna att filmmakare och för den delen aktörer gör skit för att få råd och möjlighet att göra dom bra och intressanta grejerna.

Och jag vet förstås att du vet det här också, jag tyckte bara fasligt synd om Hardwicke. Hon visste uppenbarligen inte vad hon höll på med när hon skrev på papperet för Twilight. Blev lurad, antagligen. Troligen.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » tor jun 04, 2009 1:10

adolvsson skrev:Och jag vet förstås att du vet det här också, jag tyckte bara fasligt synd om Hardwicke. Hon visste uppenbarligen inte vad hon höll på med när hon skrev på papperet för Twilight. Blev lurad, antagligen. Troligen.

Jag såg nån intervjusnutt med han som spelar huvudglittervampyren. Han visste tydligen inte heller vad han skrev på förrän han a) mötte Stephenie Meyer ("she's insane!") och b) åkte till sitt första fankonvent. Man riktigt såg i hans ögon hur paniken lyste igenom: "Jag ska göra fyra såna här filmer. Min karriär är ÖVER."
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav sfinx » tor jun 04, 2009 1:23

adolvsson skrev:Tydligen är den producerad av personer som producerade American Beauty och Milk också.
Jodå, jag vågar vara pepp.


American beauty. Urk. Jag avstår från att se den avsiktligt.
Jag kommer ju få min version ändå. :)
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav adolvsson » tor jun 04, 2009 1:31

sfinx skrev:American beauty. Urk. Jag avstår från att se den avsiktligt.

I pretty much loves it. Okej, det var några år sedan jag såg den sist, det är sant, och vissa delar kan nog kännas aningen pretantiösa idag kanske, men det finns scener jag fortfarande älskar när jag tänker på dom tänker tillbaka i mitt huvud sådär och så vidare.

Och det ska sägas, att jag är en slyna för shakespearefilmatiseringar, och jag gillar när dom tar sig friheter och leker med förutsättningarna, vilket är en orsak till varför tanken på Hardwickes Hamlet gör mig tokintresserad.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav sfinx » tor jun 04, 2009 1:35

adolvsson skrev:
sfinx skrev:American beauty. Urk. Jag avstår från att se den avsiktligt.

I pretty much loves it. Okej, det var några år sedan jag såg den sist, det är sant, och vissa delar kan nog kännas aningen pretantiösa idag kanske, men det finns scener jag fortfarande älskar när jag tänker på dom tänker tillbaka i mitt huvud sådär och så vidare.

Och det ska sägas, att jag är en slyna för shakespearefilmatiseringar, och jag gillar när dom tar sig friheter och leker med förutsättningarna, vilket är en orsak till varför tanken på Hardwickes Hamlet gör mig tokintresserad.

Fast jag blir så arg när de gör fel, jag sover bara med vissa Shakespeare uppsättningar och håller lite på mig. Fast jag tittar ju på ibland ändå...
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav adolvsson » tor jun 04, 2009 1:36

sfinx skrev:Fast jag blir så arg när de gör fel

Det kanske är skillnaden mellan oss, jag är nämligen inte alls övertygad om att det går att göra fel. Det går att göra versioner jag inte uppskattar, det är sant, men jag tror det ska mycket till för att en tolkning ska bli fel i mina ögon, då måste den nog vara ganska så väldigt feltolkad.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Nästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare