Lista era topp tio ANGEL avsnitt.. SPOILERS HELA SERIEN

Ett forum för att prata om Angel

Lista era topp tio ANGEL avsnitt.. SPOILERS HELA SERIEN

Inläggav sus@n » tis aug 10, 2004 16:13

Eftersom vi har en Buffy tråd så kanske vi ska ha en Angel också?

Här kommer mina efter 3 säsonger..


Topp Tio-Lista

*1* Redefinition (2-11)
*2* Are You Now or Have You Ever Been? (2-2)
*3* Birthday (3-11)
*4* Forgiving (3-17)
*5* Waiting In The Wings (3-13)
*6* Double or Nothing (3-18 )
*7* That Vision Thing (3 -2)
*8* To Shanshu in L.A (1-22)
*9* Guise Will Be Guise (2-6)
*10* Tomorrow (3-22)

BUBBLARE: Rm w/a vu (1-5)

Antal avsnitt på listan.....
Säsong 1: 1
Säsong 2: 3
Säsong 3: 6


Säsongslista

1: Säsong 3
2: Säsong 2
3: Säsong 1
Senast redigerad av sus@n mån aug 16, 2004 12:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav caffeineaddict » tis aug 10, 2004 16:52

Ouch... svårt!

Ur minnet, just nu (den lista jag postade härom månaden måste uppdateras efter S5 andra gången):

1. 5.22: Not Fade Away
2. 2.07: Darla
3. 1.18: Five By Five
4. 5.15: A Hole In The World
5. 2.15: Redefinition
6. 5.12: You're Welcome
7. 2.10: Reunion
8. 3.09: Lullaby
9. 3.17: Forgiving
10. 1.19: Sanctuary

Säsongslista:

1. Säsong 5
2. Säsong 2
3. Säsong 4
4. Säsong 3
5. Säsong 1


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav malavel » tis aug 10, 2004 16:54

1 Damage 5 - 11
2 Smile Time 5 - 14
3 You're Welcome 5 - 12
4 Spin The Bottle 4 - 6

1 S5
2 S3
3 S4
4 S1
5 S2
Senast redigerad av malavel tor aug 12, 2004 11:30, redigerad totalt 2 gånger.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » tis aug 10, 2004 23:00

Alltså, att lista Angelavsnitt är en omöjlighet för mig. Måste i alla fall se om S5 en gång till innan jag ens försöker. Men en säsongslista kan jag ge mig på:

1. S4
2. S5
3. S3
4. S1
5. S2

Är lite osäker på plats 1 och 2 dock. Måste som sagt se om S5 en gång till, men jag *tror* inte att S5 kan klå S4. Känns inte som så nu.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav latarmig » tis aug 10, 2004 23:55

Ja, fruktansvärt svårt, mycket besvärligare än att lista BtVS. Det enda jag är absolut säker på är att säsong fem är bäst.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav dajacke » ons aug 11, 2004 19:50

Min tur att lista favoriter verkar det som...
1. Not Fade Away (5.22)
2. A Hole In The World (5.15)
3. Hell Bound (5.4)
4. The Girl In Question (5.20)
5. Spin the Bottle (4.6)
6. Soulless (4.10)
7. Home (4.22)


Hinner bara med de 8 just nu.
Säsonger:
1. Säsong 5
2. Säsong 2
3. Säsong 4
4. Säsong 3
5. Säsong 1
ANGEL: I'm in a meeting, Spike.

SPIKE: Oh, I'm sorry. I didn't care.



Bill Bailey: I'm a post-modern vegetarian. I eat meat - ironically.
Användarvisningsbild
dajacke
Minion
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 11 feb 2004
Ort: Norrköping

Inläggav sus@n » tor aug 12, 2004 11:05

Inte konstigt att du har S5 som favvis säsong när de första avsnitten på din lista all är från säsong 5.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav noike » sön aug 29, 2004 19:18

Säsong fem var riktigt överjävligt bra på enskilda avsnitt, fast inte så bra övergripande säsongsmässigt.

Avsnitt:
1. Damage (5x11)
Helt underbart avsnitt och överlägsen det mesta med sin perfekta blandning humor och mörker.

2. Shells (5x16)
Återigen, ett brutalt avsnitt. Illyrias intrång i sieren är skoningslöst och för alla tillsammans igen, mer eller mindre.

3. Not fade Away (5x22)
Slutet. Jag tycker att det här känns mer som en viktig strid än Buffys Chosen. Folk dör, folk som faktiskt betyder något.

4. You're Welcome (5x12)
Cordys korta återkomst visade att hon behövs eftersom allt och alla blir mycket mer levande när hon är med.

5. Five by Five (1x18)
Faith är bra mycket bättre i Angel än i Buffy.

6. Orpheus (4x15)
Angelflashbacks, Faith, och Willow. Det säger allt.

7. Reprise (2x15)
HOlland Manners och hissen är det första vi egentligen får se och veta om Wolfram & Hart som betyder något. Att de inte behöver vinna, och hela slutet på Fallen Angel (för det håller inte att kalla honom Dark Angel -- alla tolkar det bara som om man pratar om Jessica Alba) när han i förtvivlan försöker ta bort själen genom att ligga med Darla...

8. Sleep Tight (3x16)
Kniven mot halsen. Gah.

9. Home (4x22)
Att köpslå med djävulen har aldrig verkat vara så inbjudande. Det känne mer som en epilog, ungefär som Restless, där vi får veta mer om karaktärerna i och med deras val och hur de väljer att handskas med vad de vill ha ut av livet.

10. Sanctuary (1x19)
Jag gillar Faith.

Säsong: (Helheten)
1. Säsong 4
2. Säsong 5
3. Säsong 3
4. Säsong 2
5. Säsong 1
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » sön aug 29, 2004 21:44

noike: Vad gäller Angel så tycker vi verkligen oerhört lika. Jag tror dock att The Trial skulle vara med på min tio i topp -- tycker om avsnitt (i vilken serie eller bok som helst) som handlar om uppdrag, s.a.s.

Ja, vi skulle nog inte ha en exakt likadan lista, som sagt, men den verkar väldigt lik den lista som jag *preliminärt* har i mitt huvud.

Och säsongsordningen... spot on! :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » sön aug 29, 2004 23:18

Angel är svårare att bedömma än Buffy eftersom avsnitten hänger ihop på ett helt bisarrt komplext sätt. Säsongshandlingar läcker inte över i Buffy, medan i Angel är det mer som en enda lång historia från början till slut. Detta gör att det blir svårare att bedömma avsnitten indviduellt. Att lista bubblare strax utanför listan är alltså inte aktuellt eftersom det skulle bli en lång lista.

AKS: fast enligt din ovanför så var vi lite olika säsongsmässigt längst ner. Men det kanske har ändrat sig -- det brukar göra det.

Men att de är så lika är lite skrämmande. Fast å andra sidan tenderar du att ha bra smak så varför inte.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » mån aug 30, 2004 21:30

Hear, hear om allt du säger i första stycket! Det *är* svårare att bedömma Angel och jag håller med dig om förklaringen till detta.

noike skrev:AKS: fast enligt din ovanför så var vi lite olika säsongsmässigt längst ner. Men det kanske har ändrat sig -- det brukar göra det.


Felläsning, men ganska lika ändå. (Tycker fortfarande att S2 är sämst [vilket hemskt ord att använda då man pratar om Angel], men ändå fantastisk TV naturligtvis.)

Men att de är så lika är lite skrämmande. Fast å andra sidan tenderar du att ha bra smak så varför inte.


Tack och bock! :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » lör sep 04, 2004 23:44

Har sett om sex av de bästa, enligt mig, avsnitten av S5 den senaste veckan. Damage, You're Welcome, A Hole in the World, Shells, Powerplay och Not Fade Away. Deras inbördes ordning har ändrats något sedan jag såg avsnitten första gången. Nu ser en S5-lista ut såhär:

1. You're Welcome
2. Damage
3. Not Fade Away
4. Shells
5. A Hole in the World

(Powerplay är kanske inte det sjätte bästa avsnittet i säsongen. vet inte riktigt.) Det är så himla nära mellan dessa placeringar att jag inte skulle bli förvånad om Damage blir nummmer ett nästa gång och You're Welcome hamnar på tredje plats. Så himla hög kvalitet är det på i alla fall de fyra första avsnitten i listan. *Och* Om jag skulle lista en tio i topp över AtS-avsnitt idag är jag övertygad om att listan ni ser här ovan skulle vara intakt.

1. You're Welcome
2. Damage
3. Not Fade Away
4. Shells
... här kan det dock komma in en del andra avsnitt före A Hole in the World, *tror* inte att jag tycker att det är topp 10. Exempel på avsnitts om skulle kunna platsa på plats 5-10 (alla avsnitt som följer nedan har fått samma betyg av mig på Buffyskalan så nu har ni ganska bra koll på vilken sorts Angelavsnitt jag gillar, :)): Five by Five, Sanctuary, The Trial, Birthday, Home, I Will Remember You, To Shanshu in LA, Epiphany, Benediction, Tomorrow, Deep Down, Long Day's Journey, Awakening, Orpheus, A Hole in the World...

Ja, många avsnitt, men jag får i alla fall upp hoppet om att jag nån gång ska lyckas skapa en tio i topp för Angel. Just nu får det räcka med en topp 4. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav OPIOO » tis sep 07, 2004 17:48

Min lista domineras ganska kraftigt av säsong 5, vilket troligen till stor del beror på att det är den enda säsongen där jag har sett de flesta avsnitt fler än en gång. Planerar att se om serien någon gång i den närmaste framtiden, så då kanske listan kan bli lite mer balanserad.

1. [5x22] Not Fade Away

Fantastisk avslutning på en fantastisk serie. Hela avsnittet känns bara så sanslöst rätt, serien går verkligen ut med flaggan i topp. Favoritögonblick: Angel som signerar bort profetian, Spikes poesi, och naturligtvis Wesleys död.

2. [5x11] Damage

Underbart avsnitt, som känns extremt påkostat. Storyn om den mentalt instabila slayern är briljant, och både manuset och regin är på absolut högsta nivå. Och Andrew. Hysteriskt rolig hela avsnittet igenom. Väldigt roligt också att man får reda på vad alla gamla karaktärer från Buffy har för sig. Slutet är jag också mycket förtjust i, Spike börjar reflektera över ondska, och han och Angel kommer närmare varandra.

3. [4x06] Spin the Bottle

Ett minnesförlustsavsnitt, och alla vet vi ju hur roliga de kan vara. Jättekul att se gänget som tonåringar, särskilt Cordy. Massvis av roliga repliker och förväxlingar, och ett sjukt snyggt upplägg med Lornes berättelse som ram runt avsnittet. Och Wesley. Scenen med Gunn i början av avsnittet är en av seriens absoluta höjdpunkter.

4. [5x15] A Hole in the World

Ett av de allra sorgligaste avsnitten, fyllt med ett fantastiskt stort antal underbara ögonblick. Cavemen vs. Astronauts, Spikes "Are you saying we should start annoying other people?", scenen där Lorne vänder sig om i trappan, Knox' "Oops" som är så obehagligt att jag ryser varje gång jag hör det, Wesley som läser sagor för Fred, och Spikes "There's a hole in the world"-scen är alla bra exempel på det. För att inte tala om scenen som är avbildad i min avatar. Oj, oj, oj...

5. [5x16] Shells

Nästan lika bra som avsnittet som föregår det. Massor av action med Illyria. Vi får se Wesley som allra grymmast, både när han skjuter Knox och när han knivar Gunn. Många bra repliker, särskilt Wesleys "She was just curious. I think I hate her a little for that." Den känns. Fantastiskt slut också, med en ruskigt vacker låt.

6. [2x07] Darla

Massvis av flashbacks, vilket ju alltid är kul. Kommer faktiskt inte ihåg riktigt vad resten av avsnittet handlade om, men bara flashbacksen är bra nog för att det ska hamna på listan. Gillar särskilt den där Darla blir vampyr. Det är också väldigt roligt att avsnittet är sammanfogat med Buffys Fool for Love, mycket snyggt gjort.

7. [3x17] Forgiving

Lite som med Darla, jag kommer inte ihåg så mycket vad som händer (behöver verkligen en omtitt av serien :P). Avsnittet är med på listan i stort sett bara för sista scenen. Seriens kanske allra starkaste scen.

8. [5x12] You're Welcome
9. [4x22] Home
10. [5x08] Destiny

EDIT: Har nu kommenterat de första fyra avsnitten.

EDIT2: Nu har jag kommenterat tre avsnitt till.

[KURIOSA!!!]

Skrev denna lista för första gången för ca en månad sen, då med kommentarer och allt. Exakt i samma stund som jag skrev det sista tecknet så lade datorn ned, och den har sedan dess varit inne på reparation. :P
Senast redigerad av OPIOO fre okt 08, 2004 19:27, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
OPIOO
Minion
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 20 maj 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » tis sep 07, 2004 22:07

Tjehoo! Vi blir fler och fler som inser Damages storhet!

Ang. datorstrulet: Argh! Hatar då sånt händer. Man orkar liksom aldrig skriva ett lika bra/långt inlägg igen, det känns ju bara som upprepningar trots att det inte är det för läsarna...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav OPIOO » ons sep 08, 2004 9:59

AKS skrev:Tjehoo! Vi blir fler och fler som inser Damages storhet!

Ang. datorstrulet: Argh! Hatar då sånt händer. Man orkar liksom aldrig skriva ett lika bra/långt inlägg igen, det känns ju bara som upprepningar trots att det inte är det för läsarna...


Jo, det kan vara ganska irriterande. :P
Nu har jag i alla fall lyckats kommentera fyra av avsnitten, och mer kommer.
Användarvisningsbild
OPIOO
Minion
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 20 maj 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » ons sep 08, 2004 19:41

Nice med kommentarerna! Det är kul att inte bara läsa en massa avsnitt listade utan tankarna/motiven bakom dessa placeringar också.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav RalfiParpa » mån nov 01, 2004 13:48

Oj, svårt det här, ännu svårare att rangordna ens favoritavsnitt eftersom Angel saknar obestridliga mästerverk som "The Body" eller "Hush". Men här är tio avsnitt jag gillar mycket. I kronologisk ordning, inget annat.

1x08 "I Will Remeber You"
Vacker. Avsnittet som fick mig att inse att Angel är mer än en spinoff.

1x18 "Five By Five"
Fortsättningen på "Who Are You?" och början på Faiths räddning. Slutscenen i gränden gör mig knäsvag.

1x19 "Sanctuary"
Minst lika bra som del ett.

2x02 "Are You Now or Have You Ever Been"
Fantastiskt och underskattat avsnitt som visar en Angel som är eller blir distanserad från mänskligheten. Stilistiskt, snyggt och väldigt mörkt.

3x20 "A New World"
Egentligen hade jag kunnat ta vilket avsnitt som helst från säsong 3 men det här är nästan bäst.

4x15 "Orpheus"
Willow och Faith.

5x11 "Damage"
Det första avsnittet som ger oss en fingervisning om vad som hänt efter Sunnydale, bara en sådan sak som att Giles nämns är stort. Och Andrew förstås.

5x14 "Smile Time"
Mörkt (mannen som sitter med handduk över huvudet) och lättsamt på samma gång utan att avsnittet tar skada av det. Mupparna känns trovärdiga som skurkar.

5x16 "Shells"
Tillbakablicken i slutet när Fred åker hemifrån och ler förvantansfullt är den enda scen i Angel/Buffy som nästan gjort mig tårögd.

5x22 "Not Fade Away"
Inte bäst men en värdig avslutning.


Säsonger:
01. Säsong 5.
02. Säsong 3.
03. Säsong 4.
04. Säsong 1.
05. Säsong 2.
Senast redigerad av RalfiParpa mån nov 01, 2004 15:30, redigerad totalt 1 gång.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav sus@n » mån nov 01, 2004 13:58

Måste säga att på det andra forumet jag hänger på hatar de flesta S5, och här älskar ni den, jag tvivlar inte på att även jag kommer att älska säsongen då jag faktiskt har sett de 2 första avsnitten men ska hålla mig till februari.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav VelocityBoy » mån nov 01, 2004 14:17

RalfiParpa skrev:1x08 "I Will Remeber You"
Vacker. Avsnittet som fick mig att inse at Angel är mer än en spinoff.


Jag tycker att det här avsnittet verkligen känns som att det är en spin-off den populära huvudkaraktären ifrån moderserien får komma över i en riktig wish-fulfilment story för fansen och sedan får hon glömma bort det och återgå till sin vanliga serie som om inget har hänt... jag tycker att den andra gången Buffy kommer över till till Angel är otroligt mycket mer motiverad och framförallt mycket bättre.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sus@n » mån nov 01, 2004 14:24

RalfiParpa skrev:1x08 "I Will Remeber You"
Vacker. Avsnittet som fick mig att inse at Angel är mer än en spinoff.


Det är faktiskt sådana här avsnitt som får mig att tänka på att det faktiskt är en spin-off, huvudrollen kommer på besök osv. faktum är att de avsnitten Buffy är med i i säsong 1 inte är mina favoriter även om I will remember you är riktigt tårdrypande.... Nej jag vill se ANGEL som lite av en egen serie istället för en spin-off och därför är jag tacksam över att SMG inte var med mer än 3 avsnitt, annars måste jag säga att Willows och Faiths besök är riktigt uppskattade av mig.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav VelocityBoy » mån nov 01, 2004 14:29

sus@n: great minds think alike :P
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Re: Lista era topp tio ANGEL avsnitt.. SPOILERS HELA SERIEN

Inläggav sus@n » mån nov 01, 2004 14:32

sus@n skrev:Eftersom vi har en Buffy tråd så kanske vi ska ha en Angel också?

Här kommer mina efter 3 säsonger..


Topp Tio-Lista

*1* Redefinition (2-11)
*2* Are You Now or Have You Ever Been? (2-2)
*3* Birthday (3-11)
*4* Forgiving (3-17)
*5* Waiting In The Wings (3-13)
*6* Double or Nothing (3-18 )
*7* That Vision Thing (3 -2)
*8* To Shanshu in L.A (1-22)
*9* Guise Will Be Guise (2-6)
*10* Tomorrow (3-22)

BUBBLARE: Rm w/a vu (1-5)

Antal avsnitt på listan.....
Säsong 1: 1
Säsong 2: 3
Säsong 3: 6


Säsongslista

1: Säsong 3
2: Säsong 2
3: Säsong 1


Efter fyra säsonger då....*hmm*


*1* Orpheus
*2* Redefinition
*3* Spin The Bottle
*4* Apocalypse, Nowish
*5* Birthday
*6* Forgiving
*7* Waiting In The Wings
*8* Guise Will Be Guise
*9* Home
*10* Deep Down

Bubblare: To Shanshu, Are You... Double or Nothing, That Vision Thing, RM... , Pylea Arcen

Antal avsnitt på listan:
Säsong 1: 0 (2 bubblare)
Säsong 2: 2 (4 bubblare)
Säsong 3: 3 (2 bubblare)
Säsong 4: 5

Säsongrankning (over all)
1. Säsong 3
2. Säsong 4
3. Säsong 2
4. Säsong 1
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav RalfiParpa » mån nov 01, 2004 14:53

sus@n skrev:
RalfiParpa skrev:1x08 "I Will Remeber You"
Vacker. Avsnittet som fick mig att inse at Angel är mer än en spinoff.


Det är faktiskt sådana här avsnitt som får mig att tänka på att det faktiskt är en spin-off, huvudrollen kommer på besök osv. faktum är att de avsnitten Buffy är med i i säsong 1 inte är mina favoriter även om I will remember you är riktigt tårdrypande.... Nej jag vill se ANGEL som lite av en egen serie istället för en spin-off och därför är jag tacksam över att SMG inte var med mer än 3 avsnitt, annars måste jag säga att Willows och Faiths besök är riktigt uppskattade av mig.


Med "mer än en spinoff" menade jag att "I Will Remeber You" var det första riktigt bra avsnittet. Efter bottennapp som "I Fall To Pieces" och "Sense and Sensitivity" var "I Will Remeber You" precis vad som behövdes för att visa att Angel kunde stå på egna ben även om Buffy användes som stödhjul (som serien senare skulle klara sig bra utan).
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav sus@n » mån nov 01, 2004 15:00

RalfiParpa skrev:
sus@n skrev:
RalfiParpa skrev:1x08 "I Will Remeber You"
Vacker. Avsnittet som fick mig att inse at Angel är mer än en spinoff.


Det är faktiskt sådana här avsnitt som får mig att tänka på att det faktiskt är en spin-off, huvudrollen kommer på besök osv. faktum är att de avsnitten Buffy är med i i säsong 1 inte är mina favoriter även om I will remember you är riktigt tårdrypande.... Nej jag vill se ANGEL som lite av en egen serie istället för en spin-off och därför är jag tacksam över att SMG inte var med mer än 3 avsnitt, annars måste jag säga att Willows och Faiths besök är riktigt uppskattade av mig.


Med "mer än en spinoff" menade jag att "I Will Remeber You" var det första riktigt bra avsnittet. Efter bottennapp som "I Fall To Pieces" och "Sense and Sensitivity" var "I Will Remeber You" precis vad som behövdes för att visa att Angel kunde stå på egna ben även om Buffy användes som stödhjul (som serien senare klarade sig bra utan, skulle det visa sig).


Sense and Sensivity anser jag faktiskt som bra, men men...
Det är just det där som du säger att Buffy användes som stödhjul som jag tycker ditt resonemang faller på (ta det inte fel), själv hade jag då kanske nämnt ett annat avsnitt som inte har Buffy med men som klart visar att detta är en egen serie som kan stå på sina EGNA BEN, utan stödhjul t.ex. To Shanshu in L.A.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav noike » mån nov 01, 2004 15:04

RalfiParpa skrev:Oj, svårt det här, ännu svårare att rangordna ens favoritavsnitt eftersom Angel saknar obestridliga mästerverk som "The Body" eller "Hush".


Den må sakna mästerverken men jag tycker nog att standardavsnitten i Angel håller högre klass än Buffy. Dessutom har Angel bara haft tre-fyra riktigt dåliga avsnitt medan Buffy har haft en hel säsong (fast inte på samma gång då givetvis, men om man radar ihop de dåliga avsnitten så får man en säsongsbox).
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav RalfiParpa » mån nov 01, 2004 15:16

sus@n skrev: själv hade jag då kanske nämnt ett annat avsnitt som inte har Buffy med men som klart visar att detta är en egen serie som kan stå på sina EGNA BEN, utan stödhjul t.ex. To Shanshu in L.A.


Vad jag menar är att samma sak hände i "In The Dark", två av de mest älskade karaktärerna från Buffy kommer in och avsnittet lyfter ändå aldrig riktigt. Jag har inga problem med crossovers men "In The Dark" kändes bara som en dito för sakens skull, för att visa att Spike minsann kunde vara häftig på Angel också. Det här präglade på inga sätt "I Will Remeber You".
Buffy var inte inlagd för att fiska tittarsiffror utan för att de faktiskt hade en väldigt bra historia om det komplicerade förhållandet som är Angel/Buffy. Allt kändes naturligt och serien hade efter "I Will Remeber You" inga som helst problem med att hitta sin egen form, med eller utan Buffy.
Avsnittet visade helt enkelt att Buffy och Angel är två separata serier som fungerar i symbios med varandra. Angel blev ju förresten till slut mer populärt.

Sigh, det här börjar bli invecklat.
Senast redigerad av RalfiParpa mån nov 01, 2004 15:38, redigerad totalt 2 gånger.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav JRT » mån nov 01, 2004 15:16

noike skrev: jag tycker nog att standardavsnitten i Angel håller högre klass än Buffy. Dessutom har Angel bara haft tre-fyra riktigt dåliga avsnitt medan Buffy har haft en hel säsong (fast inte på samma gång då givetvis, men om man radar ihop de dåliga avsnitten så får man en säsongsbox).


Stort medhåll. Av den anledningen har jag svårt att göra en topp tio för Angel, även ranka säsongerna. Till skillnad från Buffy finns det ingen säsong jag omedelbart tänker på som sämst... visst har säsong 1 några svaga avsnitt men många bra och flera riktigt bra som väger upp det. Får fundera lite...
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav RalfiParpa » mån nov 01, 2004 15:27

JRT skrev:
noike skrev: jag tycker nog att standardavsnitten i Angel håller högre klass än Buffy. Dessutom har Angel bara haft tre-fyra riktigt dåliga avsnitt medan Buffy har haft en hel säsong (fast inte på samma gång då givetvis, men om man radar ihop de dåliga avsnitten så får man en säsongsbox).


Stort medhåll. Av den anledningen har jag svårt att göra en topp tio för Angel, även ranka säsongerna. Till skillnad från Buffy finns det ingen säsong jag omedelbart tänker på som sämst... visst har säsong 1 några svaga avsnitt men många bra och flera riktigt bra som väger upp det. Får fundera lite...


Här startas diskussioner till höger och vänster ser jag, mina fingrar får ingen ro.
Angel må vara jämnare men har både lägre toppar och lägre bottnar (om man jämför med BtVS S4-7), något som hindrar serien för att någonsin bli bättre än Buffy (även om Säsong 5 spelar i högsta divisionen tillsammans med Buffy säsong 3 och 5).
Dessutom tror jag du är lite väl optimistisk i din bedöming. I säsong ett och två av Angel var i princip var tredje avsnitt underkänt, kanske inte på "Go Fish"-nivå men fortfarande inga avsnitt man vill se om. Minns "Happy Aniversary", "Blood Money" (värsta sömnpilltret), "Bachelor Party", "The Shroud of Rahmon", "The Ring" m.fl.
Senast redigerad av RalfiParpa mån nov 01, 2004 21:42, redigerad totalt 1 gång.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav noike » mån nov 01, 2004 15:41

Av de du räknar upp ser jag bara Happy Aniversiery som dåligt, resten finner jag underhållande.

Att du sedan sätter Buffy S3 (även känd som tomgångssäsongen trots Faith, Hr Wilkins III, Lover's Walk och the Prom) bland topparna tycker jag visar på att våra smaklökar är okompatibla. De enda Angelavsnitt som jag aktivt undviker är She och I Fall to Pieces.

Sedan tror jag att skälet till Spike, Oz och Buffy-crossoverna så tidigt berodde på att Angel egentligen bara hade två kända karaktärer varav Angel i stort sett var outforskad som annat än Buffys mystiske vampyrpojkvän. Man ville ge tittarna något de kände igen eftersom det trots all var en spinoff. Detta slapp de ta till när Angel och Doyle utforskades mer och Wes kom in.

Jag tror definitivt inte att Spikes uppdykande i S1 var för att knuffa upp tittarsiffrorna. Spike-fanatismen var vid det laget inte fullt lika utbredd.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav RalfiParpa » mån nov 01, 2004 15:45

noike skrev:Att du sedan sätter Buffy S3 (även känd som tomgångssäsongen trots Faith, Hr Wilkins III, Lover's Walk och the Prom) bland topparna tycker jag visar på att våra smaklökar är okompatibla.


Våra smaker är lika okompatibla som Wesley och Cordelia sexuellt.
Nåja, ska vi göra upp med en gammal hederlig sten-sax-påse?
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Nästa

Återgå till Allmänt om AtS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron