5x13 Blood Ties

Här pratar vi mest om Säsong 5

A peace to my nine!

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
2
10%
7
8
40%
8
9
45%
9
1
5%
OMG! (10)
0
Inga röster
 
Antal röster : 20

5x13 Blood Ties

Inläggav Koala » ons sep 01, 2004 21:52

Ja, detta avsnitt väntar nu. Vad tycker ni?
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav latarmig » ons sep 01, 2004 23:10

Jisses, ett avsnitt utan tråd!

Den tiden trodde jag var passerad för länge sedan när det gäller BtVS
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » tor sep 02, 2004 2:58

I'm in complete shock! Och det är ju ändå ett bra avsnitt!

Eller har vi råkat starta en dubbeltråd igen? Det hände någon gång i S7-delen.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Koala » mån sep 06, 2004 19:43

Fuck en sexa av mig.. Tyckte det var halvdant
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav sus@n » mån sep 06, 2004 19:51

Alla scener med Dawn är oförglömliga i detta avsnitt - detta är hennes avsnitt!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Joamna » mån sep 06, 2004 19:55

ja verkligen ett riktigt bra avsnitt. mycket känslor = me like.

när dawn tagit reda på vad hon är och kommer tillbaka till Summers-huset alldeles blodig. hennes rädsla/ilska/ledsenhet var verkligen enorm.
och nog kan jag känna igen mig på vissa plan, kanske inte så extremt men man vet ju inte själv vem man är och var man kommer från ibland. jag har nog aldrig reagerat sådär starkt utåt men frustrationen har ja kännt.

dawn börjar verkligen bli en av mina favorit karaktärer..
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » mån sep 06, 2004 23:01

Flisa skrev:dawn börjar verkligen bli en av mina favorit karaktärer..


You are my kind of girl! :P

Hon är verkligen bra här i femte säsongen... och hennes samspel med Spike är bortom all beskrivning de skulle kunna ha en serie bara med dem, "Me and my pet vampire" :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav latarmig » tis sep 07, 2004 2:24

VelocityBoy skrev:"Me and my pet vampire" :)


Haha, den serien skulle jag vilja se. Riktig fullträff VB. :-) Jag håller med om att Dawn och Spike fungerar sällsynt bra tillsammans.

En annan sak. Är det någon som har koll på hur länge Dawn funnits? I något avsnitt pratas det om två månader (är det munken som nämner det?) och här säger de sex. Har det verkligen gått så länge sedan Buffy mötte Dracula?
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Illyria » tis sep 07, 2004 3:41

I detta avsnittet är det Buffys födelsedag och den inträffar i januari så 6 månader låter väl ganska rätt då.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Joamna » tis sep 07, 2004 9:29

VelocityBoy skrev:
Flisa skrev:dawn börjar verkligen bli en av mina favorit karaktärer..


You are my kind of girl! :P

Hon är verkligen bra här i femte säsongen... och hennes samspel med Spike är bortom all beskrivning de skulle kunna ha en serie bara med dem, "Me and my pet vampire" :)


ja verkligen. deras scener var verkligen klockrena. underbart när dawn säger att hon är "badder" än honom ;)
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Nightcrawler » tis sep 07, 2004 12:43

Helt okej avsnitt...håller med om att Dawn ÄGER det här avsnittet...
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav VelocityBoy » tis sep 07, 2004 13:45

latarmig skrev:
VelocityBoy skrev:"Me and my pet vampire" :)


Haha, den serien skulle jag vilja se. Riktig fullträff VB. :-) Jag håller med om att Dawn och Spike fungerar sällsynt bra tillsammans.


Spoiler resten av säsongen

och det blir bara bättre... i början av Crush då Spike berättar skräckhistorier för henne och sedan i avsnittet då de tillsammans skall skaffa fram komponenterna för att återuppliva Joyce. Detta samspel tillsammans med Spike/Buffy är anledningen till att jag gillar säsongen mest av alla.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav latarmig » tis sep 07, 2004 14:29

Jag håller med dig, förutom att jag inte anser s5 vara bäst.

Fortsättning i tråden för hela serien så vi slipper begravningsstämningen.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav jonas. » tis sep 07, 2004 15:55

Jag tycket verkligen Michelle gör en bra skådis insats i det här avsnittet.


Måste bara fråga, vad är det för hösäck till jacka Buffy har på kyrkogården när dom letar efter Dawn?!
Will this be Buffys final hour, or her finest hour?
Användarvisningsbild
jonas.
Minion
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: stockholm.

Inläggav Joamna » tis sep 07, 2004 19:49

jonas. skrev:Måste bara fråga, vad är det för hösäck till jacka Buffy har på kyrkogården när dom letar efter Dawn?!


haha..
Buffys jackor skulle verkligen kunna utgöra en egen disskussion :)
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » tis sep 07, 2004 20:27

Diskussioner kring hennes klädstil har fyllt många trådar. :-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav nata » tis sep 07, 2004 23:11

Ja, hihi, buffys kläder! som den där vita saken hon har i Checkpoint när hon möter riddarfigurerna. Vad är meningen?

Hur är det med buffys födelsedagar? kommer ihåg att hennes kommande blir en katastrof I vilka avsnitt är det hon fyller år i de tidigare säsongerna så jag kan frächa upp minnet om hur lyckade de var?
We all go into the moving earth beneath our feet and leave nothing behind, except our stories and the hope others will tell them
Användarvisningsbild
nata
Minion
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 07 sep 2004
Ort: Lund

Inläggav brat » tis sep 07, 2004 23:48

Buffys födelsedagar:
Antaglien innan hon börjar vårterminen i S1.
2x13 Surprise (Angel blir Angelus)
3x12 Helpless (Kraftslösa Buffy blir utsatt för Väktarrådets prov)
4x12 A New Man (Giles blir en demon och Buffy dödar honom nästan)
5x13 Blood Ties (Dawn får veta sanningen och flyr ut i farornas Sunnydale)

Spoiler resten av serien
6x14 Older and Far Away (Pga Dawn blir vännerna inlåsta i ett hus med en demon)
Antagligen har Buffy inte tid att fira sin födelsedag i S7.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav nata » ons sep 08, 2004 9:23

Oj! Tack så jättemycket brat!! Jag är en latmask och nu slipper jag överanstränga mig :) Evigt tacksam!
We all go into the moving earth beneath our feet and leave nothing behind, except our stories and the hope others will tell them
Användarvisningsbild
nata
Minion
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 07 sep 2004
Ort: Lund

Inläggav sharatec » ons sep 08, 2004 12:15

brat skrev:Buffys födelsedagar:
Antaglien innan hon börjar vårterminen i S1.
2x13 Surprise (Angel blir Angelus)
3x12 Helpless (Kraftslösa Buffy blir utsatt för Väktarrådets prov)
4x12 A New Man (Giles blir en demon och Buffy dödar honom nästan)
5x13 Blood Ties (Dawn får veta sanningen och flyr ut i farornas Sunnydale)

Spoiler resten av serien
6x14 Older and Far Away (Pga Dawn blir vännerna inlåsta i ett hus med en demon)
Antagligen har Buffy inte tid att fira sin födelsedag i S7.


Bara en kommentar till det spoilermärkta...
På grund av Dawn?!? Visst, hon kände sig övergiven, men situationen beror väl ändå på Halfrek?
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Tob » tor jan 06, 2005 21:15

Detta är verkligen Dawns avsnitt. Och egentligen är det första gången som jag verkligen känner att jag kan sympatisera med henne. Alla hennes "hysteriska anfall" scener känns klockrena. Man lyckas i avsnittet levera till publiken en trovärdig känsla av hur Dawn antagligen känner sig. Vilsenhet och brist på tillhörighet.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Binchy » lör jan 22, 2005 17:46

I det här avsnittet har Dawn min fulla förståelse för att hon flippar ur. Vem skulle inte göra det om man fick reda på att alla ens minnen var falska och att man var ett potentiellt ont redskap. Annars brukar jag bli rätt trött på alla hennes "tantrums" :rolleyes: som mest känns egocentriska. När hon är på gott humör har jag dock ingenting emot henne.

Xander: We're goin' up against a god. An actual mightier-than-thou god.
Willow: Well, you know what they say. The bigger they are—
Anya: The faster they stomp you into nothing.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » tis mar 08, 2005 10:26

Exposition, Xanderhumor och foreshadowing på 15 sekunder. Snabbservice!
BUFFY: Okay, so, we know where Glory's from. What do we know about her? You know, she's tough, yeah, but, but no bolts of lightning, no blasts of fire, shouldn't a god be able to do that kind of stuff?
GILES: Uh, usually, yes, but um, being in human form must be severely limiting her powers. All we have to worry about right now is she's immortal, invulnerable, and insane.
XANDER: A crazy hellgod? And the fun just keeps on leaving.
GILES: From what I've been able to gather, her living in this world is ... seriously affecting her mental state as well. She's only being able to keep her mind intact by, uh, extracting energy from us. Well, from, from the human brain.
TARA: Sh-sh-she's a brain-sucker?


Och så förstås sätten de olika scoobies hanterar nyheten om Dawn. Tara är orolig, Willow försöker vara sansad, Xander skämtar, Anya vet inte vad hon ska säga och Giles är fadersfiguren.

Så älskar jag också scenen med Spike och Buffy i hans krypta. När Spike reser sig och vräker undan stenblocket som dammar i väggen - skadar aldrig med en påminnelse om vad han faktiskt är. I synnerhet som det kontrasteras med att han uppenbarligen bryr sig om Dawns säkerhet.

Annars är det ju Trachtenbergs avsnitt, och hon är faktiskt smått briljant. Aldrig varit helt övertygad om henne som skådis, men här gör hon det perfekt. Scenen med kniven... ouch.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav xAMNESIAx » tor maj 19, 2005 20:03

Det pratas mycket om Dawn. Visst, hon är en bra karaktär, och detta är hennes bästa avsnitt. Men jag tycker att Glory förtjänar mer credit än vad hon ges. Joss snackade mycket om att det inte går att ha en big fucking bad skurk som "bara" är ond rakt igenom. Man måste älska att hata skurken, det måste finnas något mer annars kommer tittarna att ledsna. Jag instämmer helt. Glory är så annorlunda jämfört med andra skurkar (inte bara i Buffy, utan i fantasy i allmänhet). Hon kännes verkligen nyskapande och intressant. Vill inte säga att hon är bättre än Faith och Angelus, men hon är inte långt efter.

7/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav A bear » lör jul 09, 2005 13:59

A bear skrev:Så älskar jag också scenen med Spike och Buffy i hans krypta. När Spike reser sig och vräker undan stenblocket som dammar i väggen - skadar aldrig med en påminnelse om vad han faktiskt är. I synnerhet som det kontrasteras med att han uppenbarligen bryr sig om Dawns säkerhet.


Vid omtitt slår en sak mig med den scenen: Spike tar ett väldigt stort steg här.

Hittills har han, sedan början av s4, levat på nåder. Han har tillåtits leva eftersom han är ofarlig (vilket han inte är, men det är den enda förklaring vi får) och han har varit en ganska patetisk figur. Och hans förälskelse i Buffy har inte gjort saken bättre; han har levt på slaktarblod, drömt om mord han inte kan begå och en kvinna han vet att han inte kan få, gjort sig omöjlig i demonkretsar, fjäskat för sina fiender, blivit utskrattad eller avspisad varje gång han försökt spela tuff... kort sagt, han har varit allt William The Bloody aldrig var. I den här scenen står han plötsligt på sig, och får för första gången... kanske nånsin... det en vampyr egentligen aldrig borde ha över en slayer: ett moraliskt övertag.
BUFFY: How could you let her find out like that? From books and papers? You hate me that much?
SPIKE: I was just along for the ride. Not like I knew she was mystical glowy key thing. Nobody keeps me in the bloody loop, do they?
BUFFY: You could have stopped her.
SPIKE: Oh, yeah, here it comes. Something goes wrong in your life, blame Spike. News flash, blondie. *KRASCH* If kid sis wants to grab a midnight stroll, she'll find a way sooner or later. I just thought she'd be safer with Big Bad looking over her shoulder.
BUFFY: She shouldn't have found out like that...
SPIKE: You didn't think you could keep the truth from her forever, did you? Maybe if you had been more honest with her in the first place, you wouldn't be trying to make yourself feel better with a round of Kick The Spike!

Både han och Buffy vet att han har en poäng här. Spike är kanske inte den mest ansvarsfulle, men i det här fallet är han faktiskt inte skyldig. Buffy försöker skylla på någon annan, och Spike synar hennes bluff och tvingar henne att (tyst) erkänna att han har rätt. Det är en vändpunkt.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav AKS » mån jul 18, 2005 23:19

Återigen ett bra avsnitt! Damn, I love me some BtVS S5. Jag får återigen bekräftat varför denna säsong är bättre än alla andra.

Som så många redan nämnt... Dawn är lysande i detta avsnitt. Och Trachtenberg gör ett mycket bra jobb. T ex scenen med kniven och även scenen med Glory då hon försöker luska ut så mycket som möjligt om the Key. Lättnaden då Dawn inser att Glory *inte* fattar att hon är the Key går nästan att ta på. Mycket bra, MT!

Gillar även Spike/Dawn-scenerna, men som sagt: detta är Dawns avsnitt och det är verkligen hemskt att försöka leva sig in i hur Dawn måste känna sig.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Holier than thou » sön nov 27, 2005 21:49

tycker det här avsnittet är bra. Inte det bästa, men definitivt top 10. Många scener som höjer sig över genomsnittet, och inte många (om en några) som är riktigt trista. en stark 7:a
Min skola är så sträng så att vi inte får andas på vissa lektioner!
Holier than thou
Demon Fodder
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 30 okt 2005
Ort: Väsby

Inläggav Lipton » ons jul 25, 2007 9:24

Lite riskabelt av Giles att skriva ner att Dawn är the key i en bok som han förvarar i The Magic Box, om Spike och Dawn hittar den så kan ju även Glory göra det.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Echolls » fre dec 18, 2009 17:53

Det här är ett starkt avsnitt, förutom några av Ben och Glorys scener som är lite sega.

Jag har inte några känslor för Dawn tidigare under säsongen direkt, mer än att hon är lite jobbig ibland, men här är det ju väldigt synd om henne och känns därför inte alls jobbig när hon får sina utbrott. Hon har många bra scener som de med Spike, när hon står med kniven och på sjukhuset med Glory.

Favoritcitat:
Anya: You make a very pretty little girl.

Betyg: 7
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm


Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare